Братя Коен сме ги признали за едни от най – самобитните творци в Холивуд. Трябва да се отбележи е, че те са създали филми от различни жанрове, кой от кой по – оригинален сам по себе си. „Непреклонните“ (уестърн), „Непоносима жестокост“ (романтична комедия), „Няма място за старите кучета“ (филм ноар с елементи на уестърн), „Фарго“ (криминале), „Човекът, който не беше там“ (екзистенциална драма).

coens_article_story_largeНовият филм  на Братята, „Аве, Цезаре“ (по българските екрани от петък), откъдето и да се погледне, е чиста комедия. Вкратце сюжета:

Действието се ситуира през 50 – те на миналия век и проследява един ден от живота на Еди Маникс (Джош Бролин), шеф на голямата продуцентска компания „Капитол Пикчърс“. За отрицателно време компанията е изправена пред големи главоболия.  Мащабният филм, „Аве, Цезарe“, продуциран от „Капитол Пикчърс“,  е спрян, защото изпълнителят на главната роля, Беърд Уитлок (Джордж Клуни), е отвлечен. Една от звездите на  студиото на Маникс, ДийАнна Моран (Скарлет Йохансон) пък забременява. Това не е всичко – актьор (Алдън Еренрайк), изпълняващ единствено еднотипни роли в уестърн филми, изпитва затруднения в роля, която трябва да изиграе в  сериозна драма. Всичките тези проблеми попадат върху плещите  на Еди Маникс, който трябва да опази всичките тези недоразумения далеч от медиите.

channing-tatum-hail-caesar-coen-brother

Преди „Аве, Цезарe“ Братя Коен сътвориха нещо нетипично за тях – доказаха, че са отлични сценаристи, след като написаха сценариите за биографичните филми „Несломим“ и „Мостът на шпионите“, без обаче да ги режисират. В тези две ленти го нямаше характерния черен хумор, който, очевидно са го запазили за „Аве, Цезарe“,  осмиващ 50 – те години в Холивуд, или т. нар Златен период.

50 – те години на ХХ век. „Студената война“ е в разгара си. С дълбока иронична нотка във филма е иронизирана опозицията капитализъм – комунизъм. Иронизиран е и самият начин на мислене на американците – за тях всичко лошо, което им се случва са виновни комунистите.

hail-caesar-scarlett

Представяте ли си Арнолд Шварценегер да изиграе главната роля в, например, да речем, „Непосилната лекота на битието“. Не можете, нали? С явен сарказъм Братята ни показват, че за всеки влак си има пътници, за всяка роля си има актьор, който да я изиграе.  Актьор, участващ в еднотипни уестърни, трудно би се вписал в мелодраматичен филм.

Разглезените холивудски звезди и наперените журналисти също попадат под обсега на Джоел и Итън Коен, кaто тайният живот на звездите, както и досадните клюкари – журналисти са обрисувани с насмешка. С наколко думи – „Аве, Цезаре“ е една иронична енциклопедия на американското кино през 50-те.

В „Аве, Цезарe“  е налице проявлението „филм във филма“,  „Американска нощ“ на Франсоа Трюфо и „Лошо образование“ на Педро Алмодовар са други интересни примери, но за разлика от тях, Братя Коен го правят единствено с цел да ни разсмеят.

Актьорският ансамбъл е впечатляващ – oсвен споменатите Бролин, Йохансон, и Еренрайк, участие взимат и чудесните Ралф Файнс, Тилда Суинтън и Франсис Макдормънд. Джона Хил и Чанинг Тейтъм (който трябва по-често да избира малки роли, тъй като изглежда учудващо добре в тях – пресен пример за това е „Омразната осморка“) са с малки роли,  с по една-две реплики. Кристоф Ламбер и Долф Лундгрен са неузнаваеми и се изисква много остро око, за да ги разпознаете. Единствено във филми на Братя Коен и на Уес Андерсън, актьори от първата редица на Холивуд, могат да изиграят епизодични роли без претенции. От толкова много именити актьори трудно някой може да заблести.

hail-caesar01

Братя Коен се доверяват на отличния оператор Роджър Дийкънс, който доказва с плавното сменяне на кадри, че е майстор в областта си.

На по-закоравелите фенове на Братя Коен „Аве, Цезарe“ едва ли ще се хареса. За разлика от „Изгори след прочитане“ хуморът не е циничен, а изтънчен и изпълнен с ирония. Филмът по хумор наподобява на „О, братко къде си?“ и на „Непоносима жестокост“. Ще се хареса на хора, обичащи интелигентно направени комедии и на хора, нямащи големи очаквания към филма.