WHITE HOUSE DOWN

  Оm ТОНИ МИХАЙЛОВ

„Беше един от онези дни, в които се чувствах адски странно, несигурно и обезверено. Сякаш земята под краката ми изчезваше, а аз пропадах с безумна скорост към леденостудените лапи на нищото, към мрака, служещ за прикритие на изгубените души. Предстоеше ми дело в съда. Притеснявах се, макар че представлявам клиент за деветдесет и пети път. Случаят беше по-особен”. Потънал съм в мислите си. Всички се изправят. Влиза съдията, чиито поглед говори за отсъствие на милосърдие и надежда за компромис. Чувствах се подготвен. Клиентът ми БЕЛИЯТ ДОМ: ПОД ЗАПЛАХАе обвинен в кражба на интелектуална собственост, за копирането и разпространението й по големите екрани из целия свят. Липсват неопровержими доказателства, поне до момента. Имам честта да започна, изявявайки претенциите си за снемане на вината. „Предполагам, че всеки от вас гледа филми. Много от продукциите се сблъскват с други по опасния път към славата и високите приходи. Ставам пряк свидетел на борбата в стандартните премиерни петъчни дни. Споменавам това поради простата причина, че машината за филми, модел „Америка”, произвежда стотици в рамките на една календарна година. Голяма част от тях се прощава с киносалоните и се примирява, побирайки достойнството си в тясната DVD-опаковка. Останалите късметлии обират овациите до писъка на последната тръба. В конкретния случай, обаче, клиентът ми БЕЛИЯТ ДОМ: ПОД ЗАПЛАХАне бе оставен да изживее своя звезден миг. Бурните аплодисменти бяха заменени с енергични и продължителни освирквания. Каква е причината? Дали е само една? „Скорошна поява” е един от неубедителните аргументи.

1183878 - WHITE HOUSE DOWNТри месеца след премиерата на „Код: Олимп”, зрителите (обвинителите) съхраняват историята в паметта си и реагират остро при среща с общи идеи, конструкции, реализации и цели. Считам това за несправедливо, защото изцяло са пренебрегнати качествените различия между клиента ми и ответната страна. Режисьорски усет, актьорски опи, основен акцент, поука, посока на мисълта – нима те съвпадат? Не, разбира се! В хода на изложението ще приведа доказателства за твърдението си. Искам да ме разберете правилно! Всеки един филм носи своята частица уникалност, колкото и микроскопична да е тя. Както се изчерпват ресурсите на нашата планета, така пресъхва и изворът с оригинални, несподелени с аудиторията досега идеи. Тоест, полетата се пресичат, но не могат да претендират за автономност. Надявам се скубането на коси между лидерите им да бъде прекратено съвсем скоро. Вместо детските и безотговорни игри, аз предлагам съвместна работа. Взаимното вдъхновение би обогатило не само продукциите, но и създателите им. Не може и да става дума за кражба, копиране или други подобни съвременни извращения. Под общата обвивка се крие неповторим по своему продукт. Преди да продължа нататък, смятам за наложително да ви запозная с историята на моя клиент. Моля ви, не бързайте със заключенията си! Вероятността да се окажат грешни е много голяма.

1183878 - WHITE HOUSE DOWNФилмът на Роланд Емерих БЕЛИЯТ ДОМ: ПОД ЗАПЛАХАни въвежда в живота на Джон Кейл (Чанинг Тейтъм). Той е разведен, с дъщеря на име Емили (Джоуи Кинг). Не харесва работата си като агент, отговарящ за безопасността на Говорителя на Белия дом Илай Рафълсън (Ричард Дженкинс). Може би това е по-дългия път към успеха, нали? По време на поредна мисия в Афганистан, Кейл спасява племенника на Говорителя от сигурна смърт. Героичната постъпка му носи скучната длъжност и одобрение в очите на дъщеря му. Емили се интересува от политиката на страната, вълнува се от взетите решения, негодува срещу безсмислени изявления. Най-съкровената й мечта е да посети Белият дом и да усети величието му, богатата история, пропила се във всяко камъче, тайнствеността, гъделичкаща устремът й към (все)познание. Пропастта, зейнала между баща и дете, заплашва да ги раздели веднъж завинаги. Кейл протяга ръка, но Емили е твърде далеч. Агентът прави и невъзможното, за да се сдобие с два пропуска, осигуряващи достъп и до най-тъмния, забравен ъгъл на Белия дом. Пропастта намалява значително размерите си, пукнатината в отношенията е заличена – Джон Кейл е баща номер едно. Преди да започне дългоочакваната обиколка, обаче, отговарящият за безопасността на Говорителя ще изпробва късмета си, кандидатствайки за бленувана престижна длъжност в Тайните служби за защита на президента Джеймс Сойер (Джейми Фокс).

1183878 - WHITE HOUSE DOWNПроведеното интервю не се увенчава с бленувания успех. Кандидатурата на Кейл е отхвърлена. Стартира „туристическата” разходка из Белия дом. Знаете ли кога е построена сградата? „Между 1792 и 1800 година!”. Абсолютно правилно, Емили! А сега…Нека оставим екскурзоводът и групата за момент, тъй като се случва нещо необичайно. Чистачът остави количката си с инструменти и препарати. Техниците се преструват, че вършат работата си. Избухва бомба. Господи, знаех си, че ще се пролее невинна кръв! Паника командва съзнанието на посетителите, хаосът възтържествува. Поради грозящата го опасност, президентът Сойер е отведен на сигурно място. Атентат? Може би! Държавният глава защитава интересите на страната. Все още поканите му за мирни отношения, отправени към редица водещи световни сили, не са приети. Рано е да се обвинява когото и да е. Паравоенният отряд, завземащ част по част Белия дом, е ръководен от Стенц (Джейсън Кларк). Планът на престъпниците се изпълнява стриктно и последователно. Но каква е крайната цел? Взети са заложници, между които попада и Кейл. А Емили? Секунда невнимание стига, за да може агентът да изгуби от поглед дъщеря си. Трябва да я открие. Джон Кейл успява да напусне стаята на мъчението. Останал сам, той ще се опита да долови гласа на дъщеря си. Играта загрубява, когато президентът Сойер е на прицел. Кейл поема трудна мисия с непредвидим край и ще трябва като ронин да опази най-скъпото – бъдещето на Емили и на страната, разчитайки на собствените си възможности и придобити умения. Мислите, че проблемите и неочакваните удари свършват дотук? Е, грешите! Никога не подценявайте Роланд Емерих!

1183878 - WHITE HOUSE DOWNПродукцията набира скоростно колкото фенове, толкова и критично настроени зрители, обвиняващи я в безсрамно плагиатство. Съвсем безпричинно, поне според мен. Режисьорският усет, демонстриран от Емерих, няма допирни точки с този на Фукуа. Актьорският опит е на различно ниво в двете ленти. Чанинг Тейтъм отговаря на зрителските очаквания и се справя по-добре от прогнозираното. Джейми Фокс блести с интерпретацията си на президентския образ. Ще се изненадате приятно, когато се запознаете с някои от навиците на държавния глава. В „Код:Олимп”, Джерард Бътлър не нарушава формулата, по която изчислява симпатиите на киноманиаците. Стабилна игра и истински професионализъм с всяка негова крачка. Разбира се, героите, родени под натиска на благополучно завършила умствена криза, са достатъчно контрастни, за да оборят съмненията за „преписване”. Джон Кейл е стараещ се баща с малка дъщеря. Желае силно да работи в пряка полза на президента Сойер. Мечтата се сбъдва, независимо при какви обстоятелства. В продукцията на Фукуа, съдбата на главният герой го води по съвсем друг път. Майкъл Банинг се грижи за безопасността на президента Ашър. Длъжността е отговорна и започва да стяга примката около врата на специалния агент. Това го принуждава да се оттегли. Предполагам разбирате, че при едновременна активност на двамата герои, ще наблюдаваме разминаване и отдалечаване в противоположни посоки. Джон Кейл е в Белия дом, когато паравоенния отряд атакува известната сграда.

1183878 - WHITE HOUSE DOWNНе му остава друго, освен опит за прекратяване на планове, които ще сринат света с едно натискане на червения бутон. Майкъл Банинг се намесва доброволно, за да предотврати терористична атака. Образът на злото също не съвпада, въпреки идентичните функции. А основният акцент в двете ленти? Прилики липсват. Отношението родител-дете се конфронтира с раздвоението между работа и семейство. „Вградените” поуки говорят на различни езици. „Код: Олимп” ни окуражава с твърдението,че провала е началото на успеха, а БЕЛИЯТ ДОМ: ПОД ЗАПЛАХАс констатацията, че във всеки човек се крие герой, колкото и малък да е той. Посоката на мислене на режисьорите би изглеждала по-разбираема, ако си представим две успоредни линии, които никога няма да се пресекат. За да обобщя мисълта си, ще дам елементарен, детски пример. Ако държите в ръцете си шоколадови яйца, ще забележите, че формата и вида им (и вкусът по желание) са напълно еднакви. Но вътрешността им, уви, не е! Там се крият различни играчки, които в случая представляват обсъжданите ленти. Форма и съдържание мерят сили. Да се върнем на Емерих преди да стигнем до края. Качествените продукции зад гърба му служат за основа на престиж. Режисьорът няма право на грешка, тъй като зрителите ще осъдят строго несериозността или своеволията му. И в БЕЛИЯТ ДОМ: ПОД ЗАПЛАХАне отсъства „моментът на изненада”, характерен за продукти с марка „Емерих”.

1183878 - WHITE HOUSE DOWNКласа, вкус и неподражаемо възприемане на света, конвулсиращ под краката ни. Филмът достига до резултат 7,1/10. Just Emmerich style! След този скромен сравнителен анализ, смятам, че не са нужни повече доказателства, оневиняващи клиента ми. Но защо не се чуха толкова много протестиращи гласове, когато „Здрач”, „Скитница”, „Прелестни създания” и предстоящият „Реликвите на мъртвите: Град от кости” безцеремонно обменяха, крадяха, копираха идеи, образи, сюжети, проблемни възли ( и продължават да го правят)? Клиентът ми е невинен до доказване на противното. Решението оставям на вас, уважаеми съдебни заседатели (читатели)! Благодаря за вниманието!

 

Предишна рецензия:

„ОГНЕНИЯТ ПРЪСТЕН” – мост между две изгубили се души

Очаквайте:

Върколакът / The Wolverine

  • тониспридапишеш

    Значи ей това как го завъртя така „Беше един от онези дни, в които се чувствах адски странно, несигурно и
    обезверено. Сякаш земята под краката ми изчезваше, а аз пропадах с
    безумна скорост към леденостудените лапи на нищото, към мрака, служещ за
    прикритие на изгубените души“ направо wow wow wow woooooooooooooooooooooooow. Ти не си човек!

  • тониспридапишеш

    Значи ей това как го завъртя така „Беше един от онези дни, в които се чувствах адски странно, несигурно и
    обезверено. Сякаш земята под краката ми изчезваше, а аз пропадах с
    безумна скорост към леденостудените лапи на нищото, към мрака, служещ за
    прикритие на изгубените души“ направо wow wow wow woooooooooooooooooooooooow. Ти не си човек!

  • Антон Тонев

    Наистина пишете безобразни рецензии!