Премиера в България: 24.10.2014г.
Световна премиера: 19.09.2014г.
Жанр: Екшън, Драма, Криминален
Продължителност: 113 минути
Формат: 2D
Сценарист: Скот Франк, Лорънс Блок (роман)
Режисьор: Скот Франк
В ролите: Лиам Нийсън, Рут Уилсън, Дан Стивънс, Себастиан Роше, Олафур Дари Олафсон
Разпространител: Александра филмс / Momentum Pictures

Частният детектив Matthew Scudder е нает от мафиотски бос, за да разбере кой е отвлякъл и убил жена му.

Филмът е заснет въз основа на едноименната поредица романи на Лорънс Блок. В центъра на събитията е Мат Скъдър (Лиъм Нийсън), бившe ченге от нюйоркската полиция, който работи незаконно като частен детектив.

            Когато Скъдър неохотно се съгласява да помогне на наркотрафианта Кени Кристо да открие мъжете отвлекли и брутално убили жена му, детективът разбира, че това не е първото, нито ще бъде последното такова престъпление на похитителите. Размивайки границите между добро и зло, Скъдър се впуска в преследване на престъпниците из скритите улици на Ню Йорк, преди да вземат поредната си жертва.

            В трилъра участват още Бойд Холбрук в ролята на Питър Кристо, брат на Кени и бивш наркоман, който помага на Скъдър в преследването на убйците; Дейвид Харбър в ролята на Рей и Адам Дейвид Томпсън като Адам, двама побъркани серийни убийци, чиято способност да потъват в сенките им дава крачка преднина пред полицията; Брайан „Астро” Брадли изпълнява ролята на Ти Джей, бездомен млад артист, който се сприятелява с бившия полицай.

            В поддържащите роли са Себастиан Роше като Юри Ландау, руски наркопласьор, който се бори да спаси дъщеря си преди да се превърне в поредната невинна жертва; Марк Консуелос е Рубен Куинтана, който се доказва като мозъкът в разследването на Скъдър; Олафър Дари Олафсон е Джеймс Логан, гробарят, който има смущаващо задълбочен поглед върху престъпленията разтърсващи града.

            Начело със Скот Франк, режисьор и сценарист на филма, продукцията има впечатляващ екип, който включва кинематографа Михай Малаймер младши, дизайнера Дейвид Брисбин, филмовия редактор Джил Савит, дизайнера на костюми Бетси Хейман и композитора Карлос Ривера. „Билет за отвъдното” е продуциран от Дани ДеВито, Майкъл Шамбърг, Стейси Шер, Тобин Армбръст и Брайън Оливър.

            Филмът е финансиран и продуциран от Exclusive Media съвместно с Cross Creek Pictures.

За продукцията

В началото на 90-те Лорънс Блок издава 10-та книга от бестселър поредицата за частния детектив Матю Скъдър. За щастие на читателите, които не могат да се наситят на историите за мрачните изпитания, на които е подложен Скъдър, Блок издава 17 романа и сбирка разкази за героя. Всъщност, поредицата се радва на такъв успех, че се издава над 40 години и на повече от 20 езика.

            Преди повече от десетилетие, Скот Франк насочва вниманието на Jersey Films към романа, който според него би се превърнал в разтърсващ съспенс трилър. Продуцентите са наистина впечатлени от неспокойната душа на героя, който търси изкупление за минали прегрешения. „В романите на Лорънс има две неща – вътрешната борба на Скъдър и мистериозната или силно напрегната ситуация, в която се намира.”, разсъждава Стейси Шер. Продуцентката признава, че това което я грабва в сценария е невероятният резултат от съвместната работа на Франк и Блок. „Причината тази исторя да ни привлича толкова е, че харесваме герои, които въпреки малките шансове се впускат в търсене на решение и успяват да еволюират.”

            Франк признава, че е бил изкушен от идеята да превърне тази „олд скул” мистерия във филм за бившо ченге, което се бори не само с осемгодишното си въздържание, но и демоните, които го преследват от миналото му като полицай. „Част от мен искаше да направи класически детективски филм. В книгата ми допадна тъмната страна в историята. Това не беше просто мистерия. Историята беше страховита и главният герой бе уплашен не по-малко от всички останали.”

            „Мат Скъдър е незаконно действащ частен детектив, който работи за хора, които не могат да отидат в полицията. Както се изразява Скъдър, той прави услуги на хората, а те в замяна му правят подаръци. Ще се срещнем и с наркопласьор от Бруклин, който се опитва да води спокоен живот до момента, в който жена му е отвлечена и убита след като той е платил откупа. Пласьорът наема Скъдър да открие извършителите.”, разказва накратко началото на историята Франк.

            Заради многобройните почитатели на Блок, правдоподобността на адаптацията е задължителна. „Включих Лари още в самото начало. Прекарахме доста време заедно, направих проучването си с него и обсъждахме героите. Когато Лиъм се съгласи да изпълни ролята, Лари доста се развълнува, понеже винаги го е възприемал като превъплъщение на Мат Скъдър. Заслужаваше си чакането, защото накрая имахме точния човек за ролята.”, разкрива Франк.

            Проточилата се работа по сценария позволява на Франк да се заиграе с няколко детайла от книгите на Блок. Например, той решава да постави действието през 1999 като подчертае технофобското отношение на Скъдър. „Всичко се случва в навечерието на хилядолетието и паниката около предстоящото през 2000-та. Един от героите казва: „Всеки се страхува от злото”, истината е, че лошите неща се случват две години по-късно (събитията от 11 септември 2001). Доста съм размишлявал за тези убийци. Те са само предвестници на това, което ще последва, но никой не обръща внимание. Обикновенно гледаме в грешната посока”.

Убийците помежду ни: подбора на актьорския състав

           Създателите на филма са единодушни, че ролята на Мат Скъдър, бившето ченге от нюйоркската полиция може да изпълни единствено Лиъм Нийсън. Самият Нийсън е привлечен от самотата и доброволното отшелничество на героя на фона на бруклинската сурова зима. „Ако харесам героя на хартия, доста често съм склонен да приема ролята. Привличат ме герои, които са индивидуалисти, които се оправят сами. Подобни персонажи са мъжествени и тайнствени. Скъдър е до голяма степен индивидуалист. Той е обезверен, но все още с чувство за морал и достойнство, останали му след годините полицейска служба.”

            „Когато насочиш обектива към Лиъм, нещо се случва. Той е толкова одухотворен. Скъдър не е толкова мрачен, колкото изпълнен със съжаление и тъга. Лиъм успява да изрази всичко това и да превърне Скъдър не просто в екшън герой.”

            Дан Стивънс също изследва с желание мрачната страна на героя си Кени Кристо, чиито свят се сгромолясва когато открива съпругата си брутално убита. Блок избира да не превръща наркотрафиканта в злодея в историята, което прави задачата му по-трудна. Кени всъщност помага на Скъдър да изясни собствените си морални противоречия. „Има и по-лоши хора от Кени, такива, които отвличат и убиват жени, така че понятията за морал малко се променят.”, обяснява Стивънс. „Образът на Кени ни помага да разберем какво означава да си от лошите и да вършиш лоши неща.”, допълва той.

            Кени и брат му Питър, чиято роля изпълнява Бойд Холбрук, започват да продават наркотици за да изплатят студентските си заеми. В последствие обаче те поемат по различни пътища – Питър става зависим от продукта, който продава, докато Кени превръща трафика в доходоносен бизнес.

            Скъдър е свикнал да се сблъсква ежедневно с бруталността на живота и да се справя с това както може. Въпреки че именно Питър наема Скъдър, двамата братя никак не са близки. „Отношенията с Кени не са гладки. Питър е наркоман и не се навърта около Кени. През цялото време ние сме доста хладни един с друг.”, добавя Холбрук.

            Най-значимата връзка, на която ще станем свидетели във филма е тази между Скъдър и Ти Джей, бездомният тийнейджър, когото бившият полицай среща в библиотеката още в началото на разследването. Ти Джей е принуден да се оправя сам след като майка му го изоставя в болницата след поредното заболяване. Той се превръща във важен съюзник за Скъдър в откриването на убийците.

            Ролята на младия следовател изпълнява рапарът Астро, изгрял след бляскавото си представяне в Екс Фактор. „Мат Скъдър идва в библиотеката, където спи бездомният Ти Джей. Мат и Ти Джей се заговарят. Ти Джей разбира, че Мат е частен детектив.“, разказва за героя си Астро. „Беше истински откачено когато ми казаха, че ще работя с Лиъм Нийсън. Той е любимият актьор на майка ми. Да работя с него беше супер.“, споделя младият изпълнител.

            Изборът на злодеи е не по-малко важен за филма. Дейвид Харбър, който изпълнява ролята на Рей, водещият в дуото убийци, споделя, че серийните убийци са смущаващо интересни: „От една страна те са ужасяващи образи, но от друга определено са свободни.“

            Адам Дейвид Томпсън, който е в ролята на Албърт, описва героя си като „изпълнителя“ в тандема. „Докато Рей “ манипулира жертвите, то Албърт се наслаждава на самото убийство. Въпреки, че Рей и Албърт играят садистична игра на котка и мишка със Скъдър, те също имат свое сиво ежедневие. „Интересното в сценария е, че показва ежедневния живот на Рей и Албърт. Те не убиват хора по цял ден, имат свое ежедневие.“ Този аспект допринася за разтърсващото въздействие на филма. Фактът, че злодеите могат толкова лесно да се впишат в обществото плаши. „Смущаващи са не кръвта и а убийствата, а разкриващият се светоглед на злодеите. Te водят толкова обикновен живот.“, обяснява продуцентът Армбръст.

            Основният актьорски състав в трилъра се допълва от Себастиан Роше като руския наркодилър Юри Ландау, който търси помощта на Скъдър, когато Рей и Албърт отвличат дъщеря му Лусиа; Марк Консуелос, който допуска приятелката му, Лейла Алварез да бъде отвлечена; и Олафур Дари Олафсон като гробищния пазач Джеймс Логан, който е свързан с една от жертвите на Рей и Албърт.

Да потънеш в сенките: дизайн и снимки

В романите на Лорънс Блок, Ню Йорк присъства осезателно, за това и решението да се снима филма основно в Бруклин е съвсем естествено. Декорът на суровата нюйоркска зима, брилянтно заснет от Михай Малаймер младши, е от особено значение за да се предаде същността на историята и самотата на Скъдър.

Според Нийсън предимството на Ню Йорк като локация е в безпроблемното протичане на снимките на място, в което гледката на снимачни екипи и декори е обичайна. „Снимахме в няколко квартала и всичко мина гладко.”, разказва той. В очите на Шер не всичко е било толкова лесно: „Снимахме на открито през зимата. Определено има причина хората да се местят в Калифорния. При нощните снимки беше доста студено и валеше сняг, когато не трябваше. После когато ни беше нужно да вали, се налагаше да си правим дъжд.” Въпреки това всичко си струва заради значението на Ню Йорк в контекста на историята.

            Дизайнера на продукцията, Дейвид Брисбин работи неуморно за да следва визията на Франк. „С Дейвид прекарахме доста време в търсене на места за снимките, като разсъждавахме как да създадем специфичната визия, която искахме и същевременно бяхме ограничени от цветовата гама.”

            Брисбин взема присърце желанието на Франк да ограничат палитрата така че да съответства на емоциите на героите. Уошингтън Хейтс се превръща в ключова локация за снимки. „Тове е драматичен пейзаж с драматична архитектура. Радвах се, че ще снимаме там няколко сцени. Скот беше набелязал място, което да използваме за престрелката (пред любимия бар на Скъдър). Отидох да огледам и веднага реших, че това трябва да е мястото.” Фактът, че ще се окаже трудно от логистична гледна точка е без значение.

            Друга ключова локация във филма е гробището Грийн Ууд в Бруклин, където работи Джеймс Луган. „Познавах мястото като специална градска зелена площ, която е благодатна за снимки.”, разказва Брисбин. „Там е красиво при всякаква светлина. Не беше хубаво, че се смениха всички сезони, докато се опитвахме да заснемем сцената. Въпреки това си остава страхотно място.”

            „Снимахме през зимата и особено важно бе едно нещо: да си наясно какво точно ше снимаш преди да започнеш. Снимките в града са трудно предвидими и в комбинация с непредсказуемото време, осемте снимачни дни в гробището, където бяхме изложени на дъжд, гръмотевици и ниски температури, се оказаха предизвикателство.”, обяснява Франк.

            Поне в началото, всички се страхували по време на нощните снимки в гробищата. „Разхождахме се из 100-годишно място сред всичките му гробове и крипти. През първите няколко часа беше наистина страшничко, защото си там нощем, а мъртвите са починали през 1800-та. На втория ден обаче, се чувствахме все едно сме някъде в парка.”, обяснява Франк.

            Най-трудната за намиране локация се оказва къщата на Кени Кристо и жена му Кери. „Къщата се намира в Клинтън Хил, Бруклин. Основната сцена там е с Кени, който претърсва къщата, в която всичко е на парчета. Знаехме, че трябва да е градска къща и да отговаря архитектурно на всички изисквания и да има свой облик.”

            Сред останалите локации в Ню Йорк, където работи снимачния екип са Хелс Китчън, Ред хук, Бушуик и Лоуър Ийст Сайд.

Скоро