elysium_ver2Премиера в България: 09.08.2013г.
Световна премиера: 09.08.2013г.
Жанр: Екшън, Драма, Фантастика
Продължителност: 109 минути
Формат: 2D
Сценарист: Нийл Бломкамп
Режисьор: Нийл Бломкамп
В ролите: Мат Деймън, Джоди Фостър, Шарлто Копли, Алис Брага, Диего Луна, Вагнер Моура, Уилям Фичнър, Талиса Сото, Майкъл Шанкс, Хосе Пабло Кантило
Разпространител: Александра филмс / Sony Pictures

През 2154 г. съществуват две класи: много богати, които живеят на космическа станция, създадена от хората, наречена Елизиум. Останалите са натикани в пренаселената и съсипана планета, където се опитват да се спасят от престъпността и нищетата, които раздират цялата Земя. Единственият шанс за равенство между тези два свята е Макс (Мат Деймън) – обикновен човек, който отчаяно се нуждае да стигне до Елизиум. Залагайки живота си на карта, той неохотно се впуска в опасна мисия, която го изправя срещу министъра по сигурността на Елизиум – Делакорт (Джоди Фостър) и нейните въоръжени сили. Но ако успее, той ще спаси не само собствения си живот, но и този на милиони души по Земята.

TriStar Pictures представя съвместно Media Rights Capital, продукция на QED International / Alphacore / Kinberg Genre – Елизиум. С участието на Мат Деймън, Джоди Фостър, Шарлто Копли, Алис Брага, Диего Луна, Вагнер Моура и Уилям Фичнър. Сценарист и режисьор е Нийл Бломкамп, продуценти – Бил Блок, Нийл Бломкамп и Саймън Кинберг. Изпълнителен продуцент е Сю Баден-Пауъл. Оператор – Трент Опалоч. Художник на продукцията е Филип Айви. Монтажът е дело на Джулиан Кларк, A.C.E. и Лий Смит, A.C.E. Отговорник за визуалните ефекти е Питър Музерс. Дизайнер на костюмите е Ейприл Фери, а музикатае написана от Райън Амон. 

ЗА ФИЛМА

През 2009 г. Нийл Бломкамп нахлу в киното с първия си игрален филм, Сектор 9, който му донесе огромен успех като боксофис и като оценка на критиците, възхваляващи новаторския му стил. Основните причини за това бяха, че филмът разглеждаше теми, които грабватвниманието на зрителя и начинът, по който безпроблемно смесва темата за извънземно нашествие и хапливи социални коментари. Това допадна едновременно на публиката и на членовете на Академията за филмови изкуства и науки, които номинираха Сектор 9за Оскар® за най-добър филм и за най-добър адаптиран сценарий.

В новия си филм Елизиум, Бломкамп рисува два отделни и различни свята: на пренаселената, потънала в руини Земя и Елизиум – изграденаот човешка ръка космическа станция за изключително богатите. Докато през 2013 г. шестима астронавти живеят и работят на Международната космическа станция, която е в орбита около Земята на разстояние около 250 мили, Бломкамп си представя, че за 150 години този скромно начало ще се разрасне и ще се превърне в достъпен единствено за богатите дом с най-доброто от всичко. „Идеята е нелепа в известен смисъл. – казва Бломкамп. –Да се пренасят в космоса  камък, хоросан, бетон, и басейни- всичко, от което има нужда, за да се изградят тези имения на космическата станция. Това е сатира, която засилва основната идея на филма –че хората на Елизиум имат невъобразимо богатство и използват тези средства, за да се изградят отделна, синтетична, почти херметическа среда единствено за себе си. По този начин Елизиум е обратното на историята за инвазията на извънземни – в случая става дума захора, които се опитват да защитят начина си на живот, като вместо да се борят за Земята, те бягат в космоса“.

 Бломкамп черпи идеята за един перфектен свят, далеч от жалката, провалена Земя от действителен случай. „През 70-те години хората действително са обсъждалиидеята за напускане на Земята и построяване на космически станции, на които евентуално да живеят някой ден. Харесва ми да комбинират тази добре известна концепция с богатство, диаманти и имения в стил Бел Еър – представата как се поставят тези огромни, смешни имения накосмическа станция с формата на поничка ми е забавна. И се превърна в нещо, за което искам да направя филм“.

Саймън Кинберг, който е продуцент на филма,заедно с Бломкамп и Бил Блок, казва, че непрестанният екшън на Елизиум и политическия подтекст на филма си пасват толкова добре, защото и двете са дело на сценариста и режисьор Бломкамп. „На първо място, Елизиум е екшън филм, но Нийл много се интересува от света и политиката, – казва той. – Има теми във филма, които не бихте очаквали да бъдат повдигнати от летен екшън, но да се надяваме, че любителите на кинотомогат да гледат филма и да се насладят на действието, и всъщото време да им остане нещо в съзнанието.“

„Нийлима опиткато кинотворец и е привлечен от възможносттада предложи пукотевичен екшън трилър, който разглежда исериозни теми.“ – добавя продуцентът Блок, главен изпълнителен директор на QED International.

„Искам да взривявам разни неща почти толкова, колкото искам да правя филмисъссериозна тематика, – казва Бломкамп. – Но съм по-скоро визуалист и не искам да правя филми, които са твърде сериозни. Обичам екшъна и визуалните образи, и това е по-важно за мен. Но се интересувам от политика, така че щом е създаден заобикалящия свят и саизбистрени образите и историята, започвам да работя върху политическите идеи и интриги. Темите, които ме интересуват са големи, социологически понятия, допада ми идеята чрез филма тези понятия да се предадат без да бъдат тромави или поучителни. Надявам се, че въвеждането на тези теми в Елизиум да позволи на публиката да погледнекъм тях от различна гледна точка. Най-важното нещо за мен е филмът да е забавен, но ми харесва вътре да се заложи ценна история, а не само кутия пуканки.“

„Харесва ми да мисля за филма като за изпълненос надежда послание, – казва Мат Деймън, който е в главната роля. – Дори и в бъдеще, където всеки е сам за себе си, е възможно проявата начовечност.“

Също като в Сектор 9, и туксе разглеждат идеите за социална справедливост, класовото разделение и междурасовите отношения. Елизиумповдига важни въпроси като къде сме сега и на къде отиваме. „Целият филм е една алегория, – казва Бломкамп. – Много съм мислил по темата за разпределението на богатствата  и как това засяга имиграцията, и смятам, че колкото повече вървим в тази насока, толкова повече светът се приближава към Елизиум. В този смисъл, според мен въпросите, които са в основата на филма са доста точни и актуални.“

В действителност Бломкамп казва, че сърцето на конфликта е по-реално, отколкото можеда се допусне на пръв поглед. „Когато хората видят богатството на Елизиумсравнено с бедността на Земята, предполагам, че някой ще си помисли, че това е твърде крайно и нереално–а не е така. Двете неща съществуват на света точно в този момент, – казва той.  – В Мексико Сити, в Йоханесбург, в Рио де Жанейро, има затворени комплекси с голямо богатство сред море от бедност. Мисля, че натам вървят и градовете в САЩ, затова и действието на филма се развива в Лос Анджелис. Но това несъответствие не може да продължава. И аз не знам какво ще се получи – дали сами ще успеем да се изтеглимнагоре или Елизиум е един от възможните варианти.“

КАСТИНГА НА ФИЛМА

Макс (Мат Деймън) се намира между двата свята и в центъра на хаоса на Земята. „Макс трябва да стигне до Елизиум, за да се спаси, но в отчаянието си се забърква в интрига, която го кара да осъзнае, че проблемът е много по-голям, – казва Бломкамп. -Той вече се бори за нещо повече от себе си – да спаси другите хора на Земята.“

„Макс, както и много други хора от Земята, си е поставил за цел да стигне до Елизиум, – казва Деймън. – Това беше мечтата му. Но той израства. От дребен престъпник на Земята, където ресурсите са толкова оскъдни, до единствения човек, който може да промени нещата.“

Макс изглежда съвсем различно от познатия ни Деймън – избръснат, татуиран, с релефни мускули. „Нийл е много конкретен за всеки детайл от външния вид на персонажа, – казва Деймън. – Той ни оборудва всички със снимки на героите, което мисля никой досега не е правил – буквално ми подаде снимка на героя със свалена риза. Така че отидох да ми треньора ми и му казах: „Накарай ме да изглеждам така“.

Деймън казва, че с голямо вдъхновение се е присъединил към проекта заради възможността да работи с Бломкамп. „Като гледах Сектор 9, останах силно впечатлен, – казва той.–А Нийлоглави класацията ми на хората, с които исках да работя. Така че, когато чух, че иска да се срещне с мен за следващия си филм, бях много ентусиазиран. Той извади един комикс, рисуван от него и ми обясни целия свят на Елизиум. Беше проектирал всичко, беше го построил вече. Трябваше само да му се вдъхне живот. Това бе възможност, която не можех да пропусна.“

Джоди Фостър партнира на Деймън в ролята на министър Делакорт, праволинеен служител, твърдо решен да защити Елизиум за богатите. „Като министър по сигурността на нея основното й задължение е да не позволява на имигрантите да навлизат на Елизиум, – казва Фостър. – За неяЕлизиуме като утопия – това, което Земята можеше да бъде, но не е. Тя е на 108 години и помни пропадането на Земята и причините да се създадеЕлизиум и знае какво ще се случи, ако всички дойдат на станцията– тя ще свърши точно като Земята. Ако се опитате да дадетеЕлизиум на всички,накрая няма да можете да я дадете на никого.“

„Харесват ми темите , които се разглеждат в този филм, – продължава актрисата. – Богатите са станали още по-богати, а бедните все по-бедни. И това се отнася до всичко – до кой да бъде здрав, кой да има деца, кой да има семейство и кой да избяга от отровената околна среда. Пропастта е станала толкова огромна, че във филма това буквално са два различни свята.“

Шарлто Коплей – приятел на Бломкамп от детинство и звездата от Сектор 9–отново се присъединява към режисьора на снимачната площадка в ролята на централния злодей Крюгер. „Той е бивш служител от специалните сили, сега е наемник, професионален войник, който работи на Земята за елита на Елизиум“. –разяснява Бломкамп.

„Шарлто винаги намира начин да направим нещата по-смешни– макар иподсъзнателно, – казва Бломкамп. – Дори и в най-екстремното, бедственоположение, проявява спонтанен язвителен хумор. Той не просто играе пред камерата. Аз му предоставям параметрите на героя, а той го превръща в омагьосващо изпълнение, което е изключително удоволствие да наблюдаваш.“

Копли описва уникалните си преживявания по време на създаване на персонажа. „В сценарият не е отбелязано Крюгер да е от ЮАР, ни аз го видях по този начин, – казва той. – Смесих два южноафрикански стереотипа, за да се опитам да създам уникален персонаж, какъвто никога не сте виждали преди. Първо – акцента и саркастичният му хумор Обрисувах момчетата от „Юга“ –бандитски квартал в Йоханесбург. На второ място – по отношение на военните аспекти: имаше звено в отбранителните сили на ЮАР по време на апартейда, наречени Батальон 3-2. Ползваше се с лоша слава, но бе изключително уважаван батальон – те се биеха в Ангола по време на войните на Буш и се опитваха да спрат разпространението на комунизма в Африка. Брадата на Крюгер, панталоните му и крайно смъртоносните му военни способностиса вдъхновени от тях. „

Освен с Копли, актьорският състав на Елизиум се попълва отактьори, които може да не са добре познати в Америка, но са изключително известени в родните си страни. „Идеята за този филме да бъдемултикултурен и мултинационален, товае заложена в неговото ДНК, – казва Кинберг. – Имаме двама актьори от Бразилия – Алис Брага и Вагнер Моура – в Бразилия Вагнер е звезда от ранга на Уил Смит, Том Круз или Брад Пит в останалата част на света. Диего Луна е голяма звезда в Мексико. Искахме филма да изглежда като света, в който живеем. „

„Нийл може да наемевсеки един актьор от ЕлЕй, ако беше поискал, – казва Моура, който е звездата в най-касовия филм на Бразилия за всички времена Elite Squad 2. – Защо тогава реши да доведе този човек чак от Бразилия? Заради идеята на филм –мултинационалният актьорски състав подчертава социалните различия.“

В Елизиум Моура играе Спайдър, босот подземния свят, когото описва като „кръстоска между революционер и трафикант на хора – той е човекът, който помага на хората да влязат в Елизиум незаконно. Въпросът е защо самият той не иска да отидете на Елизиум? И отговорът е – не иска да бъде част от Елизиум, защото има по-големи планове.“

Моураразкрива, че преди много време Макс и Спайдър са работили заедно извън рамките на закона. Сега Макс е отчаян, а Спайдър иска напълно дасе възползва от ситуацията. „Макс беше много добър в това, което правеше, но си тръгна. Той просто каза: „Чао, отивам да живея по правилата“, – обяснява Моура. – Но един ден се връща и има нужда от помощта на моя герой да стигне до Елизиум. Тогава двамата сключват сделка – Спайдър има един голям удар, който винаги е искал да направи, но е твърде опасен.“

Луна е в ролята на Хулио, приятел от миналото на Макс, който го връща обратно в отчаяния живот, когато Макс няма друг избор. „Обикновено във филмите има добри хора и лоши хора – но в Елизиум хората просто оцеляват, –  казва той. – Моят герой е просто един човек, който се опитва да живее. Може да станеш крадец поради ред причини – за оцеляване, заради храната на децата, за да сисигурен, че семейството ти е добре. А всъщност Хулио е много сладък и приятен човек.“

„Във филмитена Нийл има човечност, -продължава актьорът. – Той е режисьор с мнение и гледна точка – и съпреживява историята на героите. Подхождакъм екшън филма по същия начин, като към интимна любовна история: грижи се за героите, за целите, за конкретните моменти“.

Брага е в ролята на Фрей, приятелкана Макс от детинство – въпреки че пътищата им са се разделили. „Като деца те са били заедно в дом за сираци, – обяснява Брага. – Те са почти като семейство, макар по-късно животът им да поема в различни посоки. Тя винаги е искала да стане медицинска сестра, и се бори за осъществяването на тази мечта, докато Макс се оказва въвлечен в престъпния свят. И въпреки че са пропуснали съществена част от живота на другия, когато се събират отново заедно, отношенията им продължават оттам, където са били прекъснати.“

„Това е е един много интересен начин да се пресъздадат отношенията между героите във филма – това е романс, те се обичат и се грижат един за друг, но не е типичната любовна история, – казва Брага. – Това е нещо, което винаги ми е харесвало в сценария.“

Брага е подхожда с любопитство съм предизвикателството да изиграе тази уникална според нея героиня. „Тя е самотна майка на28 години – колкото мен – с болна дъщеря. Мислех, че ще е голямо предизвикателство да се изгради образ с толкова тежък живот. Тя трябваше да е силна, но не депресирана или нещастна – просто да е изправена пред реалноститена живота: смела и решена да направи това, което трябва за дъщеря си „.

Когато Макс трябва да стигнем до Елизиум, Спайдър му обещава достъп в замяна на една важна задача: да отвлече Джон Карлайл – изобретателят на Елизиум – и открадне едно нещо, което не се купува с пари: информацията в главата му. „Те получават всички пароли и кодове за Елизиум. И Спайдър веднага остойностява това, което са откраднати. Сега вече той може да отвори Елизиум за всички, – казва Моура. – И да бъде по-скоро революционер, отколкото обикновен крадец.“

„Карлайл е написал компютърна програма, с която работи целия свят на Елизиум, – казва Уилям Фичнър, който играе Карлайл. – Дроидите, границите, всичко е под контрол. Той не иска нищо повече от това да бъде на Елизиум, а не на Земята. Така че, когато малкото му красиво Бугати е свалено, за него това е най-лошото нещо, което може да си представи.“

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

За да се опише вселената на Елизиум, е необходимо да се нарисуват два много различни и далечни свята – с две локации за снимки и два стила на заснемане. „Контрастът бе от голямо значение при създаването на филма, защото искахме да покажем Земята и Елизиум успоредно една до друга, – казва Бломкамп. – За да се поддържа това разделение на черно и бяло между двете места, решихме да разделим снимачния процес.“

Основната цел на художника на продукцията Филип Айвипри проектирането на филма е да се подчертае контрастътмежду имащите на Елизиум и нямащите на Земята. „Идеята е, че всички пари са на Елизиум, – казва Айви. – Задачата бе, публиката да усети чувството за реалност както на Земята, така и на чистата повърхност на Елизиум. С роботи подрязвахме живия плет, всичко бе стриктно подредено и изработено от най-добрите материали. „

Филмът е заснет основно в две места: Мексико Сити за сцените в Лос Анджелис през 2154 и Ванкувърза Елизиум. „Естетическият усет на Нийлда твори нещата реалистично определиха тези локации, – казва Кинберг. – Един от аспектите, който плени публиката и критицитев Сектор 9, бе колко реално усещане имаше филмът – драматичните сцени, новините по телевизията – всичкобе част от една и съща история. Кинберг твърди, че Бломкамп внася същатачувствителност вЕлизиум. „Слънцето е реално, димът е реален, миризмата е реална. Хаосът, борба, опасноститеи физическото действие правят филма истински и автентичен.“

Екипът и актьорите разбират иронията да заснемат сцените на Земята в някои от най-бедните части на Мексико. „През цялото време не можех да се отърся от усещането, че живеем в наш собствен частен Елизиум, в наша собствена версия на тази история, – заявява Уилям Фичнър.- Фактът, че хората на Елизиум искат да запазят идеалното място само за себе си не е много далеч от днешните обстоятелства.“

Друг начин да се покаже, че героят на Фичнър живее буквално в един различен свят е превозното му средство, предоставено от една от най-престижните световни марки. „Обърнахме се към Бугати, за да видим какво ще предложат, ако са захванат с проектиране на совалка, която да пътува между Земята и Елизиум, – казва Камерън Уолдбауер, координатор на специалните ефекти във филма. – След два дни те ни изпратиха един куп илюстрации, Нийлизбра една, кото наистина много хареса. Ние я пресъздадохме в 3D модел, а след това го направихме от пяна и фибростъкло.“ Поставихмедори знака на Бугати.

За да представят Елизиум, създателите на филма трябва да отидат в обратната посока. Въпреки, че богаташите на Елизиум могат да си позволят най-доброто от всичко, „Парите не означават непременно проява на вкус, -отбелязва Айви. – Има изкуствени тоскански имения, ултрамодерни къщи и вили в стил Малибу. А през прозорците им, благодарение на визуалните ефекти, се виждат летящи космически кораби.“

За някои определенипонятияна Елизиум създателите на филма се обръщат към легендарния дизайнер футурист Сид Мийд (Блейд Рънър, Трон: Заветът, Пришълци). „За мен беше чест да се запозная лично с него и да работим съвместно, – казва Айви. – Той направи няколко концептуални илюстрации за нас в самото начало. По-късно с напредване на проекта, основните приноси на Сид бяха в цялостната геометрия на контролната зала и стаята  за брифинги. Това са две от любимите ми места за снимки във филма.“

Каскадите са под надзора на координатораМайк Мичъл, който е впечатлен колко естествено се работи с Мат Деймън. „Той има изключително умение да запомня движенията, – казва Мичъл. –Мат говори нашия език. Сигурен съм, че до голяма степен тази дарба се дължи на работата му по поредицата за Борн, но това е лудост. Показахме му шест или седем движения за битка и отидохме на обяд. Когато се върнахме, той каза: „Така, един вляво, приплъзване, прав, и лакът?“, Спогледах се с Шон Бийтън, дубльорът на Мат и казах: „Не си спомняме, но щом казваш.“

ЗА СПЕЦИАЛНИТЕ И ВИЗУАЛНИ ЕФЕКТИ

Елизиумбележи сливане между специалните и визуални ефекти – улавяне с камерата на физически построените декори и снимачни площадкии добавяне на създадените от компютър визии.

„Нийл искаше да направи филм, какъвто хората не са виждали преди, – казва отговорникът по визуалните ефекти Питър Музерс. – Всеки режисьор прави това в една или друга степен, но Нийлминава на друго ниво. Той създава история, развива я и я превръща в неповторимо изживяване.“

В самото начало Бломкамп като дава силни насоки за външния вид на дроидите и оръжията на творците в WETA Workshop, които са правили извънземните и оръжията за Сектор 9. Те също така разработиха„ХЪЛК костюма“ – биомеханичен екзоскелет за Макс, който му дава свръхчовешки способности, дори докато умира.

„Това е любимата ми вещ във филма, -отговорникът по специалните ефекти, грим, костюми и реквизитДжо Дънкли. – Когато за първи път получихме резюмето от Нийл ни бе трудно да си представим как ще го изпълним. В крайна стана чудесно.“

Според Дънкли„ХЪЛК костюмът“струва осем месеца научни изследвания и развитие и 75 ревизии преди финалния дизайн. В края на краищата актьорът също е впечатлен от носенето на костюма. „Най-страхотното нещо е неговата мобилност, – казва Деймън. – Елизиум е истински екшън, с много тичане, скачане, катерене и борба, така че исках да се уверя, че в действителностмога да се движа удобно в костюма, и момчетата от WETA се погрижиха за това. Имах 100% подвижност. Всичко по него изглеждаше като от метал, но е супер-лек, само 25 килограма разпределени по цялото ми тяло. Мога да остана в него цял ден и да се чувствам идеално.“

Няколко различни видове дроиди населяват света на Елизиум – полицаи, военни, правителствени, медицински – и въпреки че повечето ще се добавят от създателите на визуалнитеефекти от Image Engine,  (който също са работили и по Сектор 9), процесът по дизайна им започва в Workshop WETA, като хуманоидната форма не е случайна.. „Нийл искаше те да имат подобен размер и пропорция като в Сектор 9, но с по-лъскав дизайн. – казва Дънкли. -Трябваше да сме сигурни, че дизайнът ни позволява да покрием актьорите.“ В действителност по време на снимките ролите на дроиди се играят от каскадьори в сиви костюми, които са боядисани по-късно  помощта на компютри от художницитена визуалнитеефекти.

„Най-важният аспект от създаване изпълнението на дроидитебе да сме сигурни, че Нийл може да режисира това изпълнение на снимачната площадка на актьорите със сиви костюми, за да постигне реалистично взаимодействие с заобикалящата ги среда, – казва Музерс. – Тогава можехме да заменим този актьор с дроид в постпродукцията и да сме уверени, че изпълнението е както трябва. Аниматорите имаха възможност директно да трансформират всички нюанси на действиятана дроида кадър по кадър,точно по начина, по който Нийл го искаше.“

Музерс работи за втори път съвместно с Бломкамп след Сектор 9. „ВСектор 9бе сравнително лесно – имаме действителна среда и поставяхме героите в нея, доколкото реалистично можехме, – казва той. – В Елизиум е почти обратното – Нийл иска да създаде свят, който не съществува, но трябваше да изглежда абсолютно правдоподобен и в тази среда вмъква живи герои. Поради същността на Елизиум – дом на най-богатите – направихме доста проучвания. Нийл ни предостави снимки и видео от Бевърли Хилс и Холивуд и луксозния живот. Координирахме се тясно с Фил Айви, художника на продукцията, за да определим размера на пръстен, ширината му, колко души могат да живеят на Елизиум, колко къщи ще има, как ще изглеждат, какъв вид на инфраструктурата ще има и как в крайна сметка може да се доберете до Елизиум. Данните са: пръстен с ширина три километра широк, с диаметър шестдесет километра – това е предвидено за около половин милион души, които да живеят на тази космическа станция „.

Най-предизвикателният визуален ефект споредМузерс е заснеманетона Елизиум. „Трябваше да се вземе под внимание, че Елизиум се вижда в небето от земната повърхност. Макар и далече, той е разпознаваем като пръстен.“ – казва той.

Освен това Дънкли подчертава, че снимките трябва да са истински, сякаш си изстрелян към космическа станция. „Имаме Елизиум, който лети в космоса като гигантски пръстен, и след това се приближаваме към него все повече и го виждаме по-подробно – растения, птици, сгради. Сякаш пътуваш в космоса и изведнъж пристигаш в Бевърли Хилс, – казва Музерс. – Това е голямо предизвикателство, да го изградим, да го покажем по начин, за да бъде правдоподобен. Не съм сигурен, че съм виждал подобрен реализъм в някой друг филм, до степента, в която ние го правим тук.“

Според Музерс, дизайнът на Елизиум се основава на реални научни понятия. „Нийлсе консултира с учени и инженери от Лабораторията за реактивни двигатели към НАСА, най-вече за да провери дали сме на прав път. Ще бъде ли дизайнът устойчив, от гледна точка на технологията?, – казва Музерс.–Оказа се, че НАСА са имали подобна идея, която разбира се е в друг мащаб. Но става дума за въртящ се пръстен в космоса, който създава свое собствено гравитационно поле – това е съвсемреална концепция.“

„За да има устойчива атмосфера, трябва да е затворен пръстен, – Музерс продължава. – Имаме пръстен за пречистване на въздуха, който минава отгоре и създава налягане, карайки въздуха да остане на повърхността.“

Да се представи атмосферата е поредното предизвикателство. „Когато сме наЗемята, поглеждаме през атмосферата в космоса и виждаме синьо небе, по-тъмно отгоре и по-ярко на хоризонта, – казва Музерс. – НаЕлизиум е наобратно – сякаш сме във вътрешната гума на велосипед, и това дава съвсем друг аспект на атмосферата. Нощта и денят също се случват по различен начин. На Земята не се вижда как идва нощта –постепенно става все по-тъмно. Но на Елизиум може да се видят частите от пръстена, на които е различно време от денонощието – тъмни или осветени от Слънцето.“

За Музерс най-полезна част от проектирането и завършването на визуалнитеефекти е да присъства на снимачната площадка и да наблюдава как режисьорът ръководи снимките. „Прекарахме много време с Нийл в Йоханесбург по време на работата ни върхуСектор 9, и сега се случи същото – казва той. – Нийл е специалист по визуалните ефекти – той е работил в тази сфера – има много опит,разбира ограниченията на ефектите и как най-добре да представи това, което може да се направи. Той е действително един невероятен режисьор и творец.“