Премиера в България: 21.12.2012г.
Световна премиера: 14.12.2012г.
Жанр: Драма, Приключенски
Продължителност: 127 минути
Формат: 3D
Сценарист: Дейвид Магии, по романа на Ян Мартел
Режисьор: Анг Лий
В ролите: Сураж Шарма, Ирфан Хан, Табу, Рейф Спол, Жерар Депардийо
Разпространител: Александра филмс / 20th Century Fox

ЖИВОТЪТ НА ПИ е невероятно филмово събитие, представено от режисьора, носител на Оскар® Анг Лий, което разказва историята за оцеляването на млад мъж в открито море. По време на епичното пътуване, изпълнено с приключения и откривателства, той установява изумителна и неочаквана връзка с друг оцелял крушенец… страховит бенгалски тигър.
Адаптация на продадения в над седем милиона копия по света бестселър, действието в ЖИВОТЪТ НА ПИ се развива в продължение на години на три континента, два океана и необятната вселената на въображението.

ЖИВОТЪТ НА ПИ е невероятно филмово събитие, представено от режисьора Анг Лий („Планината Броукбек“, „Тигър и дракон“), което разказва историята за оцеляването на млад мъж в открито море. По време на епичното пътуване, изпълнено с приключения и откривателства, той установява изумителна и неочаквана връзка с друг оцелял крушенец… страховит бенгалски тигър.

По продадения в над седем милиона копия по света бестселър, действието в ЖИВОТЪТ НА ПИ се развива в продължение на години на три континента, два океана и необятната вселената на въображението. Визията на Лий, съчетана със поразителна 3D графика, превръща смятания за невъзможния за екранизиране романа в сензационно дръзка смесица от невероятна история и силни и провокативни теми.

Откакто преди почти четири години се заема с проекта, Анг Лий работи да пресъздаде необикновената визия на история на автор Ян Мартел за смелост, постоянство, вдъхновение и  надежда. Филмът ни повежда през невероятно приключение на един млад човек –  вълнуващо и одухотворено, сърцераздирателно и триумфално, забавно и вдъхновяващо.

В ЖИВОТЪТ НА ПИ  Анг Лий разширява границите на филмовите технологии, както стана с визуалните ефекти на „Титаник“, 3D революцията на „Аватар“ и компютърното генериране на образи във „Възходът на планетата на маймуните“, което внесе безпрецедентна емоция и дълбочина на образа на Цезар. И също като примата Цезар, бенгалският тигър Ричард Паркър от ЖИВОТЪТ НА ПИ е напълно реален образ, на когото публиката ще повярва, че действително се намира на спасителната лодка със Сураж Шарма, който влиза в образа на Пи.

ЖИВОТЪТ НА ПИ е първият опит на Анг Лий в областта на 3D филмите. Режисьорът си е представял историята в този формат много преди „Аватар“ да завладее киносалоните. Той използва този похват, за да разшири полето на действие на филма и да потопи зрителя в емоционалната хватка на историята.

„Исках преживяването от филма да бъде уникално, също като книгата на  Ян Мартел, –  казва Анг Лий, –  Това означаваше да създам филма в друго измерение. 3D е новият език на киното, и в ЖИВОТЪТ НА ПИ е от значение да съумееш да потопиш публиката в емоциите на персонажите и самото приключение, което е с епични пропорции“.

ИСТОРИЯТА

 

Действието в ЖИВОТЪТ НА ПИ започва и завършва в Монреал, където живее писател, който черпи вдъхновение от невероятната история на Писчин Милитор Пател, когото всички познават като Пи. Той е израснал в Пондичери, Индия през 70те години на миналия век и като малък води охолен живот. Баща му Адил Хюсеин притежава зоологическа градина, а момчето прекарва дните си сред тигри, зебри, хипопотами и други екзотични животни. То развива собствени теории за вярата, човешката и животинската природа, но след опита му да се сприятели с бенгалски тигър на име Ричард Паркър, младото момче научава суров урок от баща си за връзката между човека и звяра. „Тигърът не е твой приятел!“ –  заплашително изтрещява гласът на г-н Пател. – Животните не мислят като нас! И хората, които забравят това, са застрашени да бъдат убити!“ Пи никога пренебрегва този урок, което в крайна сметка оказва влияние върху неутолимото му любопитство към света и невероятното му пътешествие.

Но света на Пи е разтърсен от радикалните промени, настъпили в страната му, и когато е на седемнадесет, родителите му решават, че за семейството ще е най-добре да се преселят. Това преместване обещава нови приключения в един друг свят, но също така означава, че Пи трябва да изостави своята първа любов.

Избирайки Канада за новото си местожителство, родителите на Пи затворят зоопарка, опаковат багажа си (включително някои от животните от зоологическата градина) и се качват на борда на японски товарен кораб, където срещат садистичен френски готвач (Жерар Депардийо). Късно през нощта природна стихия потопява кораба, но Пи по чудо оцелява. Той се носи по течението насред Тихия океан на борда на лодката си в компанията на неочакван спътник – Ричард Паркър.

В началото на приключението Пи помни думите на баща му за истинската природа на свирепия тигър и той възприема огромната котка като смъртен враг. Но с течение на времето двамата се научават да съжителстват и Ричард Паркър се превръща с единствената надежда на Пи да намери пътя си към дома. Връзката им се подсилва от други общи преживявания. Пи и Ричард Паркър малко познават външния свят, и двамата са отгледани и възпитани от един и същи човек – бащата на Пи. Сега на тях не им е останало нищо от миналия живот, нямат си никого, освен един друг.

Двамата крушенци се изправят пред ужасяващи предизвикателства, включително величествената ярост на природата, която подхвърля тяхната малка лодка из морската шир. Един особено чудовищна буря се кара Пи да се запита какъв е Божия план за него. „Изгубих всичко! Предавам се! Какво повече искаш?“ пита с поглед към небето Пи. Но през всички изпитания той никога не губи надежда и намира радост и утеха в стар наръчник за оцеляване. Наслаждава се на красотата на океана: биолуминесцентите нюанси с цветовете на дъгата на летящи риби; изумителния блус на прилива, отразяващия слънчевата светлина лъскав гръб на един кит на повърхността на океана.

Благодарение на използваните от Анг Лий 3D технологии, зрителите сякаш са там – с Пи и Ричард Паркър, изживявайки тези изключителни и визуално зашеметяващи моменти, потопени както никога досега в едно епично приключение, преплетено с емоционално и духовно пътуване.

Пътят на самата филмова продукция започва с превърналата се в любимата на милиони души по света едноименна книга на Ян Мартел, едно от най-големите събития на книжния пазар на изминалото десетилетие. Романът печели престижната награда Man Booker Prize, и е бестселър на New York Times  в продължение на година.

Продуцент Гил Нетър, който има дълго и успешно сътрудничество с Fox 2000 Pictures, споделя впечатленията си за книгата с президента на компанията, Елизабет Габлер. Нетър веднага е завладян от историята, която както самият той казва „притежава всичко, заради което да се отиде на кино, че и много повече“. Нетър и и Габлер заедно развиват проекта за няколко години, убедени, че историята, към които те изпитват такава страст, ще се превърне в голямо филмово събитие.

Най-показателно е, че изчакват да се появи подходящият режисьор, който да обхване възможностите на проекта и да се справи с огромните предизвикателства. Нетър обяснява: „Анг Лий е творец, с когото отдавна се стремя да работя, той е един от тези магически таланти, които биха могли да майсторски да се справят с отговорността, която материала повелява.“

Елизабет Габлер добавя: „Мащабът на филма е огромен, и Анг е режисьор, който дори не би си помислил да се заеме с проект, освен ако не е предизвикателство за него или му дава възможност да се развие на ново ниво.“

Мартел, друг дългогодишен почитател на работата на Анг Лий, добавя: „Анг е перфектният избор, защото той се е доказал като автор на силно въздействащи и емоционални филми. Неговите проекти са изключително разнообразни – от „Разум и чувства“ до „Планината Броукбек“, от „Ледена буря“ до „Тигър и дракон“. ЖИВОТЪТ НА ПИ е личната драма на млад мъж, който губи семейството си и трябва да се справи с невъобразими предизвикателства на фона на драматични събития. Да се покаже това с похватите на кинематографията и да се запази емоционалното ядро е изключително сложна задача, и Анг и неговият екип разполагат с знания, решителност и творчески прийоми за успешен завършек.“

За Мартел е шеметно изживяване да наблюдава как книгата му оживява на екрана. „Животът на Пи е преведен на четиридесет и два езика. Да видя творбата си филмирана е сякаш е преведена за четиридесет и трети път. Езикът на киното е универсален и за мен е голяма тръпка да видя историята си по този начин.“

Дейвид Магий („Пътят към Невърленд“) е избран да се справи с трудната задача да адаптира великолепната мащабна творба на Мартел, която съчетава епични приключения и дълбока интоспескция. Сценаристът признава, че преди назначението му известно време е чел книгата за удоволствие. Но след като поема ангажимента, той неминуемо започва да си задава въпроса как би могъл да трансформира историята за голям екран. И взима едно просто решение: „Ключът бе просто да разкажа история за една история. В книгата Пи споделя преживяванията си на писателя, а тук Анг разказва историята на зрителя с филма си“, казва Магий.

„ЖИВОТЪТ НА ПИ в голямата си част е история за вярата, – добавя Лий. – А също за това колко е ценно да разказваш истории и да ги споделяш.“‘

ДА БЪДЕШ ПИ

 

            Подчертаните емоционални връзки, представени в ЖИВОТЪТ НА ПИ изискват изключителни изпълнения от актьорите, включително от дебютантът, който е избран за главната роля. След задълбочено търсене на таланти из цяла Индия, включващи прослушвания на над 3000 млади мъже, Анг Лий, кастинг-режисьор Ейви Кауфман, и нейният екип се спират на 17-годишният Сураж Шарма за образа на Пи Пател. Сураж е студент, който живее с родителите си в Делхи, Индия. (По ирония на съдбата, родителите му са математици по професия, а сега синът им е на път да спечели световна слава с участието си във филма, чийто герой е наречен на математическата константа Пи)

Сураж дори не е смятал да се явява на прослушване за ролята, неговият брат е трябвало да кандидатства. В продължение на шест месеца младежът преминава четири кръга прослушвания. Той намира процеса за опияняващ, защото до този момент е живял като нормален тийнейджър. „Бях много нервен, особено по време на финалното прослушване, – припомня си той. – Бях доста притеснен, но разговарях с Анг около пет минути, а когато си около него, някак си наистина се успокояваш. Така успяхме да заснемем пробната сцена. Не се почувствах наистина щастлив от резултата, защото все още усещах малко нервност. Тогава Анг дойде при мен и разговаряхме отново около десет минути, и тогава направихме сцената. Не знам какво се бе случило, но това се оказа най-добрата работа от всички прослушвания до този момент. Всички в стаята всички сякаш грееха от щастие.“

По време на последния етап от прослушванията Сураж прочита емоционален монолог от сценария, и неговата душевност, топлина и вроден талант спечелват както Лий, така и представителите на студиото.

„Търсихме за млад човек, който да ни впечатли с невинността си, дълбочината на характера, да докосне сърцата ни. Бе необходима и физика, която да му позволи да се впише в образа на Пи. – казва Лий. – По време на прослушването си Сураж изпълваше стаята с емоция, като голяма част от нея просто струеше от очите му. Неговата вродена способност да вярва и да остане в света на историята е рядко съкровище.

„Изборът на Сураж ни накара наистина да повярваме, че независимо пред какви предизвикателствата ще се изправим, филмът ще бъде направен, – добавя режисьорът. – Когато видяхме Сураж, видяхме на филма.“

За да отбележи началото на пътешествието на сина си в новия свят на киното (подобно на Пи, който се оказва въвлечен в приключение, за което дори не е мечтал), майката на Сураж извършва малка церемония, на която тя определя Анг Лий за гуру на сина си. Скромен както винаги, първите мисли на г-н Лий са, че той е недостоен да поеме такава огромна отговорност. Но церемонията променя решението му и той се съгласява да се стреми да бъде достоен за тази чест.

До края на работата върху продукцията, Сураж се превръща в духовен водач на екипа на снимачната площадка. Анг Лий оценява високо невинността на Сураж и положените му усилия, като отбелязва: „Ние всички сме опитни и може би малко преситени от работата си в киното, а Сураж ни напомни защо искаме да направим филми. Заради чудото, което се случва всеки ден.“

Младият актьор изживява многобройни нови неща по време на снимките на ЖИВОТЪТ НА ПИ. Трудна, но необходима задача е да се научи да плува. Като се има предвид, че персонажът му прекарва голяма част от историята и във вода, плуването е от първостепенно значение. Под зоркото око на Анг Лий, както и с упорита работа, дисциплина и напътствията на координатора на каскадите Чарли Кръфуел и неговия син Камерън Кръфвел, Сураж се превръща в изключителен плувец и го доказва, като прави сам част от  каскадите си с необикновени издръжливост и движения.

За да съответства на физическата промяна на Пи, Сураж трябва да наддаде на килограми и след това да загуби това добавено тегло в реално време и без пауза. За сравнение драматичната загуба на  тегло на Том Ханкс в „Корабокрушенецът“ бе улеснено от едномесечно прекъсване на снимките. Чрез на строга диета и физическа подготовка, Кръфуел превръща Сураж от кльощав 56 килограмов младеж в 63 кг мускулна маса. А след това по време на снимките драстично намалява теглото му 49 кг.

За по-цялостно сливане с образа на Пи, Сураж се научава на важни умения как да оцелее в открития океан. Стив Калахан е морски консултант на филма. Продуцентът Дейвид Уомарк обяснява: „Стив е написал книгата Носен по течението, в която споделя своя опит как е оцелял в морето седемдесет и седем дни. Той, заедно с Анг създаде програма, която да научи Сураж как се лови риба, как се прави платно, да събира на прясна вода – така че всички неща, които виждате във филма, момчето трябваше да ги поеме като предизвикателства и те да станат част на изпълнението му.“

            Сураж прекарва голяма част от времето на продукцията в най-големия генериращ вълни резервоар в света, който някога е бил проектиран и построен за игрални филми. Намира се в Тайчунг, Тайван, на мястото на бившото летище. Резервоарът му е с размери 70 метра дължина, 30 метра широк и 4 метра дълбочина и капацитет от 1,7 милиона галона вода.

            „В резервоарът започнах да се чувствам като у дома си, – казва Сураж, които чрез своите преживявания там научава много за морето. – Както ще видите във филма, океана има свои настроения. Може да бъде чудовище или огледало, убиец или спасител. Именно в това се крие красотата му.“

Спътник на Пи по време на океанската одисея е бенгалският тигър Ричард Паркър. Той до голяма степен продукт на напредналите технологии в сферата на компютърното генерирарни на образи под ръководството на отговорника за визуалните ефекти Бил Уестънхофер („Хрониките на Нарния: Лъвът, вещицата и дрешникът“). Дигиталната магия стъпва на революционния начин, по който са  изградени компютърно генериарните образи във „Възходът на планетата на маймуните“ и създава съзнателно същество, което изглежда е толкова реално, колкото и действителните четири бенгалски тигри, които служат за сравнение и препратки по време на снимките на филма. Екипът по визуалните ефекти се стреми да запази фините нюанси на животното, както и да избегне неговото антропомопфизиране.

Уестънхофер осигурява стотици часове видео със заснети тигри, които са безценен ориентир за творците от екипа за работата им по създаване на компютърно генерирните образи. Действителните животни също допринасят за някои сцени от филма. Треньорът на животни Тиери Ле Портие („Гладиатор“) открива четирите красиви звяра, които участват в продукцията – три във Франция и един бенгалски тигър в Канада. Техните имена са  Кинг, Мин, Тему и Джонас. Кинг е избран за като най-близък външен вид до представата на Анг за Ричард Паркър, и по този начин се превръща в основния физически модел за образа във филма.

 

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

 

ЖИВОТЪТ НА ПИ е заснет предимно в Индия и Тайван и тези земи оставят траен отпечатък върху целия екип. „Индия е мястото, където толкова много неща са възможни, – казва Ян Мартел, – Това е страна на безкрайни истории – магически, вълшебни, реалистични. Индия е люлката на всички истории по света“.

Анг Лий никога не е допускал да снима сцените в дома на подрастващия Пи на друго място, освен в Пондичери, Индия, където се развива действието в книгата. „Докато работехме върху сценария, потърсих няколко места за снимки и видях, че няма други такова място, което да се сравни с френска Индия, – обяснява Анг Лий. – То е уникално и до голяма степен непознато за останалата част от света. Където и да поставиш камера и по което и време да бъдат снимките, всичко се получава изключително красиво.“

Продукцията се разполага на площ от 200 000 кв.м за студио и офис в близост до историческия мюсюлманския квартал на града. Заснети са 18 места в и около Пондичери, като екип от 600 – почти половината от тях местните хора – работи върху началните сцени на филма. Около 5500 местни жители са били наети като масовка за за прекрасните сцени на открито.

За целите на филма Ботаническата градската градина е превърната в измисления зоопарк Пондичери. Художникът Дейвид Гропман обяснява как: „Първото нещо, което Анг поиска да види, когато пристигна в Пондичери бе зоологическата градина, тъй като тя е описана в книгата на Ян Мартел. Само че тук няма и никога не е имало зоологическата градина. Но има ботаническа градина, построена от французите в началото на миналия век, и на Анг му хрумна идеята, че би могло тук да се настани частния зоопарк на бащата на Пи. Получи се много добре като смесихме френската архитектура и ботанически градини с нотки на индийска естетика. Така със записките на Анг в ръка създадохме зоологическата градина.“

Продукцията си осигурява разрешение да снима в района на 1000-годишния храм Виланур в Пондичери. Две хиляди души в автентични костюми работят през нощта до изгрева на слънцето за да поддържат запалени над 20,000 традиционните дия свещи цялата нощ.

В същото време на хиляди километри от тук, в Тайчунг, Тайван, е пред завършване строителството на най-големия генериращ вълни резервоар в света, построен за един филм. В допълнение и с щедрата подкрепа на както на национално, така и на местно ниво от страна на тайвански служители, Анг Лий и неговия екип се настаняват в летището на Тайчунг и превръщат самолетните хангари във функционално филмово студио.

Нереалният и мистериозен остров, обитаван от безброен клан сурикати, е комбинация от снимков материал, заснет дълбоко в тайвански ботанически резерват, и дигитално създадена среда под ръководството на дизайнера на продукцията Дейвид Гропман.

Гропман отбелязва: „Бях сигурен, че ще намерим вдъхновение за сцените с острова на сурикатите в Тайван. Един от най-големите предизвикателства бе действителното място и дизайна на самия остров. Знаех, че не може да създадем на острова по убедителен начин, без да сме почерпили малко вдъхновение от майката Природа.“

След заснемането на последния кадър, Анг Ли започва дългия период на пост-продукция, наблюдавайки работата на монтажиста Тим Скуайърс, ACE, композитора Майкъл Дана и членовете на екипа за визуални ефекти. Междувременно младата звезда на филма се готви за поредно ново пътуването, този път като първокурсник по кинознание в университета в Делхи. Но каквито и вълнуващи приключения да предстоят на Сураж Шарма, той заявява, че ЖИВОТЪТ НА ПИ винаги ще бъде едно незабравимо преживяване за него. „Аз дори не мога да изразя с думи колко много съм опит натрупах от участието си във филма. Подобно на Пи, аз чувствам, че съм изживял нещо забележително – на емоционално, физически, умствено и духовно ниво.

„ЖИВОТЪТ НА ПИ ми позволи да погледна на нещата от различна гледна точка. Сега аз съм по-силен и знам, че съм способен на много повече, отколкото някога съм допускал, че е възможно. Изминалата година бе най-важната в живота ми.“

***

FOX 2000 Pictures представя продукция на Haishang Films / Gil Netter, филм на Анг Лий, „ЖИВОТЪТ НА ПИ“. С участието на Сураж Шарма, Ирфан Хан, Табу, Рейф Спол и Жерар Депардийо. Музиката е на Майкъл Дана, ко-продуцент е Дейвид Лий, Монатът е дело на Тим Скуайър, ACE Дейвид Гропман е художник, Клаудио Миранда, ASC е оператор. Филмът е продуциран от Гил Нетър , Анг Лии и Дейвид Уомарк. Сценарият е от Дейвид Магий по романа на Ян Мартел. Режисьор е Анг Лий.