Премиера в България: 14.09.2012г.
Световна премиера: 14.09.2012г.
Жанр: Ужаси, Екшън
Продължителност: 117 минути
Формат: 3D
Сценарист: Пол У.С. Андерсън
Режисьор: Пол У.С. Андерсън
В ролите: Мила Йовович, Мишел Родригес , Кевид Дюранд, Сиена Гилъри, Шон Робъртс, Ариана Инджинийр, Колин Салмън
Разпространител: Александра филмс / Sony Pictures

Смъртоносният Т-вирус на корпорация Ъмбрела продължава да унищожава Земята, превръщайки световното население в легиони кръвожадни зомбита. Последната и единствена надежда на човечеството, Алис (Мила Йовович), се събужда в сърцето на най-непристъпната база на Ъмбрела. Алис предприема дръзко бягство от огромния и високотехнологичен комплекс с помощта на група командоси, които я съпровождат, докато тя си пробива път през световни мегаполиси като Токио, Ню Йорк, Москва и Вашингтон. По пътя си Алис се натъква на серия главозамайващи разкрития, които ще я принудят да преосмисли всичко, в което някога е вярвала. С подкрепата на нови съюзници и стари приятели Алис отново ще намери причина да продължи битката за оцеляване в един враждебен свят, който е на прага на пълно унищожение. Отброяването започва.

Донеслият 675 милиона долара филмов франчайз се завръща със своята пета и най-впечатляваща част до момента –„Заразно зло: Възмездие“, написана и режисирана от Пол У.С. Андерсън, който отново използва най-модерните 3D технологии.
Смъртоносният Т-вирус на корпорация Ъмбрела продължава да унищожава Земята, превръщайки световното население в легиони кръвожадни зомбита. Последната и единствена надежда на човечеството, Алис (Мила Йовович), се събужда в сърцето на най-непристъпната база на Ъмбрела. Алис предприема дръзко бягство от огромния и високотехнологичен комплекс с помощта на група командоси, които я съпровождат, докато тя си пробива път през световни мегаполиси като Токио, Ню Йорк, Москва и Вашингтон. По пътя си Алис се натъква на серия главозамайващи разкрития, които ще я принудят да преосмисли всичко, в което някога е вярвала. С подкрепата на нови съюзници и стари приятели Алис отново ще намери причина да продължи битката за оцеляване в един враждебен свят, който е на прага на пълно унищожение. Отброяването започва.

Към Мила Йовович се присъединяват Мишел Родригес (Заразно зло, Аватар), Кевид Дюранд (Робин Худ), Сиена Гилъри (Заразно зло: Апокалипсис, Заразно зло: Живот след смъртта), Шон Робъртс (Заразно зло: Живот след смъртта), Ариана Инджинийр (Сираче), Колин Салмън (Заразно зло), Йохан Ърб (2012), Борис Коджо (Заразно зло: Живот след смъртта) и Ли Бингбинг (Забраненото кралство).

Заразно зло: Възмездие е написан и режисиран от двигателя на поредицата – Пол У.С. Андерсън (Тримата Мускетари, Смъртоносен хоризонт). Продуценти на филма са Джеръми Болт, Пол У.С. Андерсън, Робърт Кълцър, Дон Кармъди и Самюел Хадида, които стоят и зад предишната изключително успешна серия – Заразно зло: Живот след смъртта. Филмът отново е базиран на едноименната видеоигра „Заразно зло“, разпространявана от Capcom.

Екипът на филма включва оператора Глен Маферсън (Заразно зло: Живот след смъртта, Тримата мускетари), сценографа Кевин Фипс (V като Вендета, Призрачен ездач 2: Духът на отмъщението) и дизайнерката на костюми Уенди Партридж (Конан Варварина, Легион), а оригиналната музика към продукцията отново е дело на tomandandy, които вече са работили по предишната серия от поредицата.

ЗА ФИЛМА

 

В началото на Заразно зло: Възмездие публиката открива Алис точно там, където я видя за последно в края на Заразно зло: Живот след смъртта – на борда на мистериозния кораб „Аркадия“ в търсене на оцелели от смъртоносния вирус. Вместо това на Алис й се налага да се бори за живота си в сблъсък с бившия си съюзник Джил Валънтайн (Сиена Гилъри) и цяла флотилия хеликоптери на Ъмбрела, които имат заповед да се разправят с всякаква съпротива.

„Краят на предишната част се превърна в една епична прелюдия към нещо по-голямо и искахме да се възползваме от този заряд още в началото на настоящия филм, а след това да поемем в напълно различна посока,“ споделя Андерсън. „Заразно зло: Възмездие се отличава със своя глобален размах и екшън, който надхвърля всичко видяно до момента.“

Продуцентът и дългогодишен бизнес партньор на Андерсън Джеръми Болт отбелязва, че в определена степен режисьорът успява да преоткрие поредицата с всяка следваща серия. „Пол винаги иска да надскочи постигнатото и да внесе елементи, които да продължат да изненадват публиката. В настоящия филм има повече обрати, отколкото, в която и да било от предишните части. Опитахме се да придадем осезаемо усещане за видеоигра, което да увлече още повече феновете на нашия франчайз.“

Самият Андерсън споделя, че тези филми му дават възможността да се наслади напълно на собственото си момчешко увлечение. „Обичам да режисирам подобни филми – те имат всичко, което ме привличаше към киното в младежките ми години: секси мацки, много екшън и жестоки декори. Забавно е да гледаш подобни филми и е също толкова забавно да ги създаваш. С всяка следваща серия вдигахме летвата още и още, но този път имаме нещо наистина зашеметяващо, което да предложим на зрителите.“

Както винаги Андерсън включва препратки към игрите от поредицата Заразно зло, като в същото време развива напълно оригинална история. „Винаги свободно сме черпели вдъхновение от игрите,“ обяснява режисьорът. „Някои от декорите са директно взети от тях и считам, че при разпознаването им феновете ще останат изключително доволни. Има и обратно влияние, разбира се. Лазерният коридор от първата серия и Червената кралица намериха своето място в последвалите версии на видеоиграта.“

Режисьорът бърза да увери незапознатите с поредицата зрители, че не биха се почувствали като в небрано лозе, ако попаднат на прожекция на Заразно зло: Възмездие. „Това е самостоятелен филм. Всеки път се опитваме да разкажем завършена история, която е достатъчно интересна сама за себе си. Разбира се, че бихте имали предимство, ако сте гледали предишните серии, но съм сигурен, че дори това да е първи досег с вселената на Заразно зло, то той без съмнение ще ви допадне. Заразно зло: Живот след смъртта постави рекорди по отношение на зрители от целия свят и много от тези хора харесаха филма без да са гледали нито един от предишните епизоди.“

Според създателите на филма Заразно зло: Възмездие предлага дръзко смесване на жанровете, защото задълбава в сферата на научната фантастика, а не остава закотвен единствено в динамиката на екшън-хорър, която е характерна за предишните четири части. „Предишната серия бе напълно ориентирана към оцеляването на героите и изобилстваше от екшън епизоди,“ казва продуцентът Робърт Кълцър. „Решихме, че този път трябва да опитаме нещо различно, което да предложи повече поле за размисъл у зрителите. През целия филм следвате Алис и поставяте всичко под съмнение заедно с нея. В тази продължаваща битка за оцеляването на човечеството е възможно да откриете състрадание дори и у враговете си.“

Армиите зомбита стават все по-големи и по-опасни. „Зомбитата постоянно мутират,“ обяснява Андерсън. „Тяхната еволюция е един от козовете не само на видеоиграта, но и на нашата филмова поредица. Зомбитата от първия филм бяха бавни и ужасяващи, но постепенно се превръщат в нещо още по страховито. Сега вече имаме различни видове чудовища. Заразените с определен щам на вируса запазват контрол над своите двигателни функции и известна степен на съзнателен разум. В резултат от това някои зомбита дори могат да карат мотори и да стрелят на свой ред с картечници, което поставя оцелелите хора пред нов вид заплаха.“

„Целта ни е да държим публиката на ръба на седалката,“ допълва продуцентът Дан Кармъди. „Това се постига не само със страшни чудовища, но и с незабравими сцени, които доставят на зрителите ударна доза адреналин и остават в съзнанието им дълго след като са напуснали киносалона.“

„Постоянно обменяхме идеи как да предложим нещо свежо и оригинално, което да подсили действието и приключението на екрана,“ споделя Кълцър.

„Всичко достига своята връхна точка,“ обобщава Андерсън. „Изтичат дните, в които човечеството може да разчита, че дебелите крепостни стени и огнестрелните оръжия могат да удържат армиите зомбита на разстояние. Това е началото на края.“

АЛИС НА СВОБОДА

Централният персонаж в историята отново е Алис, а в ролята за пореден път влиза Мила Йовович. „Мила е от огромно значение за успеха на поредицата,“ казва Болт. „Филмите от серията Заразно зло са интересни, защото предлагаме образ на убедителна екшън героиня. Тя е изключително здрава; тя е лидер; тя е целеустремена. Ако някой въобще може да се разправи с Ъмбрела, това със сигурност е Алис.“

Алис претърпява множество метаморфози в отделните епизоди, преминавайки от наивна жена без спомени в свръхнадарен боец, а сега вече е ветеран от продължаващата война срещу неизброимото зло. След цяло десетилетие в обувките на Алис, Мила Йовович вече познава много по-добре своята героиня и е по-дълбоко загрижена за екшън ориентираното й алтер его.

„Снимките на поредицата са истинско приключение,“ споделя актрисата. „Винаги е чудесно да се завърнеш към фантастичния свят на Алис. Познавам я толкова добре. Знам как би реагирала, какво би направила и какво не. Тя вече е огромна част от моя живот и двете заедно израстваме с всяка следваща година. Страшно се вълнувам всеки път, защото искам да разбера къде ще ни отведе историята.“

„Мила е не само много красива, но и изключително неподправена и забавна,“ казва продуцентът Кармъди. „Много хора я възприемат само като супермодел, но всъщност тя е напълно земна, завършена личност, която е отдадена на работата си. И никой не познава Алис по-добре от нея, дори и Пол.“

В Заразно зло: Живот след смъртта суперсилите на Алис са й отнети, което според Йовович е ключово за развитието на образа. „Приближихме се по-близо до оригиналната Алис, която е по-уязвима,“ обяснява актрисата. „Зрителите ще бъдат истински загрижени за героинята, когато е в опасност, защото тя вече не може да накара всичко около нея да експлоадира. Тя си е все така корава мацка, но не и супергероиня.“

В резултат на завръщането си към по-човешки образ Алис трябва да се научи да се доверява и да разчита на околните. „Тя вече не се чувства така изолирана. Усеща по-близко останалите хора и трябва да се научи как да бъде част от един екип. Покрай цялата работа развива дори леко чувство за хумор. Ако през цялото време трябва да трепеш зомбита и да бъдеш преследван от Ъмбрела, то може да приемеш цялата ситуация с лека насмешка.“

Когато Андерсън заговори за актрисата, която е и негова съпруга, става ясно, че тя е неговата муза при създаването на филмовата поредица. „През последните 10 години имахме възможност да видим едновременното израстване на Мила и нейния екранен образ,“ обяснява режисьорът. „В началото Алис бе като бял лист хартия, защото имаше загуба на паметта. Постепенно тя събира около себе си своеобразно семейство, изградено от други оцелели след Апокалипсиса.“

Актьорският състав на Заразно зло: Възмездие включва много познати лица за феновете на поредицата. Създателите на филма измислят хитър начин, чрез който да върнат герои, които вече са били убити в предишните епизоди. На екран се завръщат Мишел Родригес и Колин Салмън (и двамата от оригиналния Заразно зло), Сиена Гилъри (Джил Валънтайн в Заразно зло: Апокалипсис), Одед Фер (също от Заразно зло: Апокалипсис и последвалия го Заразно зло: Изтребване), а също Борис Коджо и Шон Робъртс от предходния Заразно зло: Живот след смъртта.

„За нас, а надявам се и за феновете, е вълнуващо да си върнем тези актьори и техните герои,“ споделя Андерсън. „Това беше уникална възможност да работим отново заедно. Винаги съм искал отново да работя с Мишел Родригес, но след като я застреляхме в главата още в първата част това изглеждаше непостижимо.“

Всичко обаче е възможно във Вселената на Заразно зло. „Светът на Ъмбрела постоянно се развива,“ продължава Кармъди. „Точно, когато си мислите, че злото е спряно, се появява ново пипало.“

Началото на Заразно зло: Живот след смъртта е дадено с армия клонинги на Алис, което предоставя на Андерсън необходимото вдъхновение как да върне любимите персонажи от предходните серии.

Идеята за клониране добавя и нов пласт интрига към досегашната сюжетна линия. „Публиката постоянно ще се пита дали това наистина са познатите й герои, а по подобие на света на видеоигрите всичко може да се промени за секунди.“

Йовович се радва на възможността да се събере отново с много от познатите съюзници и врагове. „Хората наистина се посвещават на тези персонажи,“ обяснява актрисата. „Всички бяхме много въодушевени, когато Пол измисли как да върнем всички в един нов филм, в който има сблъсък на илюзии с реалност, носещ елемент на изненада за зрителите. Страхотно бе да се съберем отново заедно.“

            В Заразно зло героинята на Мишел Родригес предвождаше екип командоси, натоварен с мисията да ограничи разпростирането на заразата. Самата тя се оказва изложена на влиянието на Т-вируса, превръща се в зомби и впоследствие е убита.

            „Радвам се да се върна към поредицата,“ споделя актрисата. „Не мислех, че има такава възможност. Но очевидно що се касае до научна фантастика, то всичко е постижимо. Щастлива съм да работя с толкова изобретателен режисьор.“

            Във филма Родригес играе два различни персонажа – корав експерт по оръжията към Ъмбрела и загрижена за околната среда студентка, която обича да ходи на високи токчета. На актрисата й допада да излезе от обичайното си амплоа на силна героиня, която се подвизава в предимно мъжка сфера на дейност. „Определено си падам малко мъжкарана,“ отбелязва актрисата. „Голяма част от досегашната ми кариера мина под този знак. Приех като приятно разнообразие възможността да се превъплатя в героиня, която го раздава по-лежерно и се стреми да изглежда секси; която е леко чудата и не знае как да си служи с оръжия.“

            „Не съм срещал жена, която да се чувства по-удобно в чифт военни панталони и понесла тежка картечница,“ споделя за актрисата Пол У.С. Андерсън. „При разговорите ни за завръщането й в поредицата тя сподели, че я интересува да изследва по-женствени черти от своя екранен персонаж. Най-голямото предизвикателство определено бе балансирането на високи токчета – бе изключително забавно да наблюдаваш как Мишел се справя със задачата. По този начин успяваме да я покажем в нова и свежа светлина.“

            В поредицата се завръща и образа на Джил Валънтайн, изиграна от британската актриса Сиена Гилъри. Валънтайн е бивш полицейски служител, който води битка рамо до рамо с Алис срещу Ъмбрела в Заразно зло: Апокалипсис. В края на четвъртата част от поредицата обаче тя се появява начело на ударен отряд на зловещата корпорация, който е по петите на Алис. „Джил е под контрола на Ъмбрела,“ обяснява Гилъри. „Тя е добро момиче хванато в капана на лошо тяло. И е истински злодей в настоящия филм.“

            Актрисата е щастлива да се завърне към поредицата Заразно зло, както и да работи отново с Андерсън и Йовович. „На снимачната площадка се чувстваш като част от един отбор, а подкрепата, която получаваш, е невероятна,“ отбелязва актрисата. „Мила е най-всеотдайната актриса, с която може да работиш, а Пол притежава неизчерпаемо въображение. В тяхната компания се чувствам като у дома.“

            Борис Коджо се завръща в ролята на Лутър Уест – силен и уверен бивш професионален спортист, който публиката срещна за пръв път в окупирания затвор от Заразно зло: Живот след смъртта. Между Лутър и Алис се заражда мигновена връзка и двамата формират съюз, базиран на взаимно уважение. По време на бягството от затвора Лутър е нападнат от зомбита и всички решават, че е загинал. „Заформихме страхотно дуо в последната част,“ казва актьорът. „За Алис е приятна изненада да открие, че Лутър е жив. При повторната им среща и двамат изпитват облекчение, а също и вълнение от новото приключение, което им предстои.“

            За Коджо сред основните причини да се завърне към поредицата е възможността да работи отново с Йовович. „Партньорството с Мила е истинско удоволствие,“ споделя актьорът. „Тя е перфектната героиня за този франчайз. Готова е на всичко. Носи отборния дух и зарежда всички останали с енергията си.“

            В образа на супер-злодея и шеф на Ъмбрела Албърт Уескър се завръща Шон Робъртс. Уескър е въплащение на злото, което не може да бъде унищожено. „Уескър вероятно е най-големият гадняр от видеоигрите и със сигурност е любимец на феновете,“ обяснява Андерсън. „В последната серия го взривихме с атомна бомба, но дори и това не може да го спре.“

            Да изиграеш истински гадняр е мечта за всеки актьор според Робъртс. „Албърт Уескър никога не стои в сянка. Той е решен да е винаги на върха. В образа му аз ръководя целия свят и чувството определено е хубаво.“

            При първата си поява в поредицата Робъртс участва в някои от най-трудните и завладяващи екшън епизоди. „В предишната серия не му се удаде да говори много,“ казва Андерсън. „Шон е страхотен актьор, така че решихме този път да го представим в различна светлина. Със сигурност на моменти Уескър ще се стори на публиката като класически Джеймс Бонд злодей, който говори вместо да убива хора. Доста се позабавлявахме с този подход.“

            Според Робъртс последната засега част от поредицата надминава предишните по всички показатели. „Има повече престрелки и повече боеве. Целият филм е изтъкан от екшън епизоди. Мисля, че хората ще си прекарат страхотно и ще искат да се връщат отново и отново за още от същото.“

            Британският актьор Колин Салмън допълва списъка на завръщащи се герои като Джеймс Шейд. Нарязан на парчета от лазери в оригиналния Заразно зло, Салмън споделя, че е било истинска изненада и голямо удоволствие да бъде поканен отново във франчайза.

            „В Заразно зло изглеждаше, че моят герой ще бъде централен за историята,“ спомня си Салмън. „Изведнъж обаче той се оказа в насипно състояние и Алис стана истинския герой. Шейд е своеобразен архетип на войника, който винаги се завръща, така че без твърде много обяснение той се появява в настоящата серия.“

            Изминали са 10 години от първия път, когато Салмън влиза в образа на Шейд, а в последвалото десетилетие актьорът става свидетел как един по същество независим филм се превръща във франчайз за стотици милиони долари. Салмън отдава успеха изцяло на Андерсън. „Пол е сред най-работливите, щедри и интелигентни хора, с които някога съм работил. Вниманието му към детайла и познаването на спецификата за всеки департамент са уникални. Ако не бе станал режисьор, то със сигурност щеше да стане архитект, няма спор по въпроса.“

            Във всяка следваща част от поредицата създателите на филма вкарват елементи, които са любими на най-запалените фенове на видеоиграта. „Винаги очакваме да разберем реакцията на феновете,“ признава Андерсън. „Именно поради това вкарахме мутиралите кучета и Джил Валънтайн в сериите. Този път добавихме персонажите на Леон Кенеди, Бари Бъртън и Айда Уонг, защото хората настояваха да ги видят.“

            Ентусиазма на хората да видят точно тези герои във филма означава, че създателите на Заразно зло: Възмездие трябва да са особено внимателни при подбора на актьорите, които ще ги пресъздадат на големия екран. „Кастингите отнеха доста време,“ продължава режисьорът. „В крайна сметка намерихме хора, които съживиха тези герои по начин, който е максимално близък до стилистиката на видеоиграта.“

            Андерсън избира родения в Естония Йохан Ърб за ролята на Леон Кенеди. Самият Ърб определя персонажа си като „машина за убиване на зомбита. Той умее да оцелява и е лидер на съпротивата. Нещата отиват на зле и всички оцелели трябва да се обединят, за да оцелеят.“

            Ърб признава, че му допаднала идеята да изиграе екшън герой. „Този герой е като сбъдната мечта. Той е силен, уверен, истински лидер и трябва да изтреби десетки зомбита. Ролята е доста забавна и това те кара с желание да започваш всеки следващ снимачен ден.“

            За образа на Бари Бъртън създателите на филма се спират на родения в Канада Кевин Дюранд. Познат на зрителите като Малък Джон от „Робин Худ“ на Ридли Скот и Мартин Кийми от телевизионната поредица „Изгубени“, Дюранд с радост приема възможността да изиграе вечно дъвчещия пура убиец на зомбита. „Решението не бе особено трудно,“ признава Дюранд. „Бъртън прилича на Мръсния Хари, който носи Магнум .44 и е наистина добър в убиването на зомбита. Може ли да има нещо по-забавно?“

            Във филма Бари Бъртън, Леон Кенеди и Лутър Уест заформят страхотен екип. Още от първата среща между тримата актьори екранната химия е налице. „Падна голям купон,“ споделя Ърб. „С Борис се знаем отдавна, а с Кевин си паснахме на мига. Зароди се едно прекрасно и неподправено приятелство. Прекарахме си страхотно и мисля, че това се пренесе и на екрана.“

            И тримата – Дюранд, Ърб и Коджо – са над 1,80 м, което ги прави доста застрашителна групичка. „За пръв не трябваше да се безпокоя, че спрямо останалите на снимачната площадка, изглеждам все едно съм избягал от цирка,“ обяснява Дюранд. „При разходките ни из Торонто хората си мислеха, че сме част от местния баскетболен отбор и искаха да разписваме шапки и тениски.“

            Още един герой от видеоигрите е мистериозната и смъртоносна Айда Уонг. Изборът за ролята пада върху китайската актриса Ли Бингбинг, която трябва да въплати силата и интелигетността на Айда, а също и изменчивата й лоялност.

            Ли е поласкана от възможността да изиграе сексапилната убийца. „Заразно зло е много популярна игра в Китай и Айда Уонг се радва на много фенове,“ споделя актрисата. „Мисля, че феновете бяха не по-малко развълнувани от мен, когато Пол ме покани за ролята.“

            Най-голямото предизвикателство за Ли не е работата по многобройните каскади, а изговарянето на английските реплики. „В началото бях много самокритична,“ признава Ли. „Мислех си, че единствения вариант да не сбъркам е да не си отварям устата изобщо. След като опознах останалите се почувствах по-спокойно. И с облекчение открих, че никой няма намерение да ми се присмива. Даже ме окуражаваха, че английският ми е чудесен. Накараха ме да се чувствам като част от едно сплотено семейство.“

            Друг нов герой във филма е Беки, младо и глухо момиче, което оформя силна връзка с Алис. В ролята влиза 11-годишната Ариана Инджинийр, която и в реалния живот има проблеми със слуха. „Персонажът е глух, така че исках да изберем глуха актриса, дори това да означава, че Мила трябва да научи жестомимичен език за комуникация,“ обяснява Андерсън. „Ариана се беше снимала само в един филм преди това, но успя да постигне много. Тя израстна като актриса и ни подари изключително изпълнение.“

            Добавянето на дете към и без това сложното битие на Алис позволява да се покаже неизследвана страна от образа на главната героиня. „След като самата Мила вече има дете беше логично да продължим това и на екрана,“ обяснява Андерсън. „Да покажем как суров войн се справя с нещо подобно поставя доста интересен отпечатък върху цялостното изпълнение на Мила във филма. Носи нещо ново и различно в поредицата.“

ОКОЛО СВЕТА В 3-D

 

Вече четири пъти сагата Заразно зло води зрителите в различни точки от света и дълбоко в подземните комплекси на корпорация Ъмбрела, но никога досега мащабът не е бил толкова голям. „Заразно зло винаги е била глобална поредица,“ казва Андерсън. „Не само като начин на заснемане, но и по отношение на включените места за снимки. Първият филм се отличава с клаустрофобията на Кошера; във втория имаме кошмарните нощни улицу на Ракуун сити. Действието за третата част се премести в пустинята, а за четвъртата серия предложихме постапокалиптична визия на Лос Анджелис, изпепелен до основи. Този път действието постоянно се мести от една страна в друга.“

Сценарият на филма изисква използването на 74 различни декора, защото действието се мести от Северна Америка, през Япония и Москва, до Камчатка в най-северната част на Русия. Всички сцени реално са заснети във филмови студия в Торонто. „Използвахме някои зашеметяващи визуални ефекти, за да създадем илюзията, че действието обикаля около света,“ казва Андерсън. „Би било прекалено сложно да снимаме в Москва и Токио. Дори да бяхме отишли в Япония никога не бихме могли да затворим центъра на Шибуя и да нанесем необходимото разрушение в района, така че го пресъздадохме в част от снимачно студио. Изпратихме екип в Москва и затворихме части от Червения площад за два дни, за да може да заснемем необходимите кадри, с които да създадем изключително детайлна възстановка, включително прочутия ГУМ, който е нещо като Хародс за Москва.“

Сценографът Кевин Фипс разработва концепциите за всеки един от декорите, независимо дали са реплика на реални локации или изцяло плод на въображението. „Във филма има огромен брой визуални контрасти, което ми предостави вълнуващо предизвикателство,“ споделя Фипс. „Едва ли има друг подобен свят като този в поредицата Заразно зло. Ние създаваме декори с мисълта за един измислен, високотехнологичен свят на бъдещето, но в същото време нагаждаме всичко към вече съществуващи и добре познати места от настоящето. Разполагаме с широко платно, върху което да творим.“

„След като Пол написа сцената с Червения площад трябваше да намерим визуално най-интересния начин за заснемането й, като в същото време не прекаляваме с бюджета за целта,“ продължава сценографът. „Искаше се тънък баланс между физически и виртуални елементи. Бяхме изключително прецизни с всеки детайл. Взаймодействието между реалност и илюзия ми достави истинско удоволствие.“

Най-завладяващата иновация, дело на Фипс, е интериора на тайната крепост на корпорация Ъмбрела. Нервният център на корпорацията е изграден от стъкло: коридори, зали за разпит и контролен център – всичките ярко осветени и простиращи се до безкрайност. „В крайна сметка създадохме модулна система от стенни и тавански панели, които бяха използвани според нуждите на конкретната сцена,“ обяснява сценографът. „Оказа се по-голямо техническо предизвикателство, отколкото бяхме очаквали. Голямо проучване и разработка отне откриването на последователна философия за дизайна на вратите и панелите, както и за най-добрия начин за осветяване на декорите. Във филма има много кадри заснети с висока скорост, а също и голямо количество заснети на 3D. При снимки с 216 кадъра в секунда е необходима много светлина.“

За третия си 3D филм Андерсън и операторът Глен Макферсън използват най-модерното снимачно оборудване, включително такова специално разработено за Заразно зло: Възмездие. „При снимките на Заразно зло: Живот след смъртта използвахме последния писък на технологиите,“ отбелязва Андерсън. „Всичко е изключително еволюирало оттогава насам, а Глен допринесе и със собствените си идеи.“

„На Глен му омръзна да ме слуша как се оплаквам, че не мога да постигна определени неща със съществуващите системи за 3D снимки, така че взе и сглоби една специално за мен,“ продължава режисьорът на поредицата. „Бях изключително подразнен, че никога не бих могъл да използвам широкоъгълни обективи. И че трябва да използваш друга камера за заснемането на нормални кадри. Новата система е по-малка и по-мобилна, така че можеше да заснемем повече материал с помощта на Steadicam. Всичко вече е създадено според моите спецификации, така че операторската работа е може би най-авантюристичната в моята досегашна кариера в полето на 3D филмите.“

Сега, когато публиката вече е свикнала с 3D презентацията, Андерсън чувства свободата да експериментира и в друга посока. „Може да си позволим по-бърз монтаж. Може да снимаме повече от ръка и да допуснем повече сътресение на камерата – все неща, които избягвахме отдалеч преди 2 години. Благодарение на новите възможности филмът ще носи по-кинетичен заряд, отколкото хората са свикнали да получават от други 3D продукции. Да се надяваме, че очите им няма да експлоадират. А дори и да изскочат от орбитите си, то те ще са си прекарали страхотно, защото сме сътворили удивителни неща на екрана.“

Заразно зло: Възмездие съдържа и най-голямото количество визуални ефекти създавано някога от базираната в Торонто компания Mr. X. „Имаме създания с големината на динозаври,“ отбелязва Денис Берарди, отговорник по специални ефекти към филма. „Имаме страхотно преследване с Ролс Ройс, който бива напълно унищожен. Имаме приливни вълни, които минават през Червения площад и помитат Ню Йорк. С всяка сцена искахме да надминем очакванията. Епично е.“

Берарди – работил и преди с Андерсън по Заразно зло: Апокалипсис, Заразно зло: Живот след смъртта и Тримата мускетари – и екипът му са отговорни за плавното интегриране на повече от 900 компютърно генерирани кадъра в сърцето на действието на филма. „Специалните ефекти са изключително важни за поредицата Заразно зло,“ подчертава Джеръми Болт. „Те са лепилото, което скрепява всички останали компоненти. Те са в основата на филма, защото ни отвеждат в света на Ъмбрела, който иначе не бихме могли да покажем.“

Но визуалните ефекти са безпредметни, ако не могат да бъдат достоверно интегрирани във филма. „Публиката ще ги разпознае на секундата и това ще принизи качеството на продукцията,“ обяснява Берарди. „Знаехме, че ни трябва фотореалистична визия на Червения площад, така че наистина отидохме до Москва. По същия начин постъпихме и с Ню Йорк. Работим по филма още от етапа по написване на сценария, което ни даде възможност да изгладим всички препятствия значително по-рано от обичайното. Към края на снимачния процес ние вече бяхме работили по филма от около 6 месеца.“

Берарди очаква с нетърпение реакцията на феновете спрямо шокиращата финална сцена. „По традиция оставяме зрителите в очакване на това, което ще се случи в следващата серия от поредицата. Финалът е най-мащабното нещо, което лично аз съм виждал до момента. И вероятно е най-сложната сцена, по която някога съм работил.“

Филмите от поредицата вече са станали синоним на високоадреналинов екшън от първата до последната минута. Заразно зло: Възмездие не прави изключение и е зареден със спиращи дъха сцени, които отдават дължимото към петото издание на популярната видеоигра чрез включването на преследване, което изпъква като една от водещите сцени във филма.

„Героите карат Хамър през пустинята докато са преследвани от зомбита, които карат мотори и стрелят по тях с автомати,“ обяснява Андерсън. „Ние взехме тази идея и я адаптирахме според собственото си виждане. Вместо Хамър имаме Ролс Ройс Фантом, защото никой досега не е правил преследване с Ролс Ройс.“

Андерсън допълнително подсилва преживяването като сменя мястото на действие с улиците на Москва. „От всички страни прииждат зомбита,“ споделя Йохан Ърб, който прекарва 5 дни в снимки на наелектризаращата сцена в компанията на Йовович, Дюранд и Коджо. „Те ни обстрелват с пистолети и базуки. Ние трябва да избягваме този непрестанен огън, а аз елиминирам противниците един по един само с голи ръце, което беше доста забавно.“

Ник Пауъл, опитен координатор на каскади (работил по хитове като Самоличността на Борн, Гладиатор и Последният самурай), вече си е сътрудничил веднъж с Андерсън и Йовович по „Тримата мускетари“. Сложността и мащаба на каскадите този път налага използването на два екипа, които работят едновременно – докато Пауъл оглавява екипа на каскадьорите, Андерсън може да снима с актьорите в главните роли.

„През годините Пол наложи отличителен стил за филмите от поредицата Заразно зло,“ казва Пауъл. „Публиката очаква огромно количество екшън, но самият аз бях изненадан от реалното количество екшън, което успяхме да включим. По отношение на екшъна това е най-амбициозната серия.“

Мила Йовович и останалите актьори прекарват дълги часове в тренировки, за да могат да бъдат на необходимото физическо ниво. Сложната хореография на бойните сцени означава, че всеки трябва да даде най-доброто от себе си, защото Пауъл включва различни стилове бойни изкуства, включително кикбокс и работа с кабели. „Отнема дълги часове да научиш движенията,“ обяснява ветеранът. „Нищо не трябва да изглежда твърде отрепетирано. Всички движения трябва да са в плавен ритъм.“

Пауъл не пести похвалите за бойните умения на главната героиня. „Мила е изключително способна,“ отбелязва Пауъл. „Тя има много добра координация и вече го е правила толкова пъти, че научава новата хореография страшно бързо. Въпросът при нея е по-скоро докъде може да стигнем във въвеждането на нови и по-сложни комбинации. Къде да теглим чертата, отвъд която би било прекалено лудо да продължим?“

Йовович признава, че работата по Заразно зло: Възмездие е най-голямото й физическо предизвикателство до момента. „С всяка следваща серия ние вдигаме летвата. Не искам да се повтарям, а и Пол определено не го иска. Нашата публика не иска да гледа един и същи филм. Това определено са едни от най-трудните бойни сцени, по които някога съм работила в киното.“

Една от най-сложните сцени във филма е финалната битка между Алис и Джил Валънтайн. Двете актриси (Йовович и Гилъри) посвещават дълги часове на подготовка за заснемането на сцената. „Боят съдържа около 200 отделни движения,“ обяснява Гилъри. „Брилянтен е. Двете с Мила го подготвяхме всеки ден. Получи се доста красив бой, който включва много неща, които не сме правили досега – с помощта на различни оръжия и много движение във въздуха.“

Като бивш атлет Борис Коджо се наслаждава на предизвикателствата, които бойните сцени поставят пред актьорите. „Голяма част от участието в Заразно зло е свързана с тренировки,“ споделя Коджо. „Работата с Ник и екипа му бе удивително преживяване. Допада ми физическата страна на ролята. Харесва ми да създавам илюзията, че водим истински битки.“

Заснемането на филма в 3D също трябва да бъде взето предвид при планирането на каскадите. „3D форматът е предизвикателство не само за актьорите, но и за каскадьорите,“ отбелязва Йовович. „Тренирали са ме да нанасям удари, които пропускат целта, но при 3D трябва почти да усъществиш физически контакт с опонента си, за да изглежда достоверно. По този начин отиваме в опасна територия и всичко става значително по-наелектризиращо.“

В крайна сметка всичко се свежда до желанието на Андерсън да се създаде един филм, който е още по-мащабен и по-добър от предишните части. „Исках да създам първия истински постапокалиптичен епос,“ споделя режисьорът. „Трябваше да включим много въздействащи международни локации. Исках за пръв път да покажем глобалния размах на инфекцията и в същото време да създадем един голям екшън филм. Мисля, че филма успява да постигне всичко това. Филмите от поредицата ставаха все по-амбициозни с времето, но този път наистина навлизаме в нова територия.“