zorata planetata na maimuniteОт ТОНИ МИХАЙЛОВ

1. „Не знам кое да избера:
красотата на казаните думи
или красотата на премълчаните мисли…”
– Уолъс Стивънс
Поройният дъжд от несъвършенства, сипещ се безмилостно над анонимния човешки силует, прикрива с досада парещите му сълзи. Неразбираемо ли е страданието, породено от липса на страдание? Безлично ли е съществуването, криещо своето истинско лице? Изтръгнати от влиянието на деспотичното и строго индивидуално подобие на мисловна верига, отговорите са заточени далеч във видимо анемичните и осезаемо несъобразени с посоката на вятъра на нужната промяна неписани закони, управляващи полугласно аморалният отряд от инстинктивни импулси и опасни егоистични процеси на безнравствено самозадоволяване. Човекът може да убие човек! Човекът може да убие човека в себе си! Човекът може да убие без да извършва убийство! Чия е вината за мъртвата вътрешна вселена? Кой е безсрамният автор, излял цветовете на безнадеждността и предначертания провал върху пробитото платно на бруталния живот? „Убиец! Убиец! Убиец!” – крещи в един глас озлобената тълпа и размахва заканително ръце към клетника. Какво ще постигнете, уважаеми низши създания? Справедливост? Смирение? Пречистване на собствената си черна душа? Я не ме занасяйте! Егоизмът преодоля елементарно построената защитна стена и атакува жертвоготовния прилив от безплодна хуманност. А после? (влиза Хор на съвестта)
„Кой толкоз твърд е, че да е напълно устойчив на съблазни?” (цитатът е от трагедията „Юлий Цезар” на Шекспир ; по превода на Валери Петров)

XXX DAWN-PLANET-APES-MOV-JY-3806-.JPG A ENT
2. „Така зората в утро се топи
и златно нищо не стои…”
– Робърт Фрост
Второ действие
Хорът на съвестта, гледайки към небето:
„Не е във нашите звезди вината,
за туй, че сме подвластни, драги Бруте,
а в нас самите” (откъс от трагедията „Юлий Цезар” на Шекспир ; по превода на Валери Петров)
Клетникът: Човекът е роден заради допуснати грешки, заради отблъскващият полов акт между привличащи се несъвършенства, заради възможността да се огледа в гневните очи на себеподобен и да проумее нелицеприятната си нищожност. Избавете се от коварната заблуда, че животът е дар, а не смъртна присъда в продължително време. Разум? (избухва в смях). Може ли някой от вас, невежи и недоразвити застиналости, да обясни значението на непознатия в рамките на тесните човешки граници термин, използван само и единствено в пространното житие на миналото? Не, не се нуждая от плоски теории, доказващи моята теория за неразумна безгръбначност. Смеете ли да (пре)повторите налудничавата идея за превъзходството на индивида над дивото, над животинското и унизително първичното? Позволете да запълня пролуките, увеличаващи размера си при всяко вдишване на действителният и безпощаден Аз! DAWN PLANET APES MOVИлюзорната проекция за власт, дори и над собственото му греховно тяло, издига човешкото съществуване до небесата на погрома. Да, оазисът в непреодолимата пустиня е просто изпитание на интелигентната съдба. Изпитание, доказващо болезнената душевна прозрачност, подсказващо, че разумът е на север, а незначителната точица в редовете на световната история – далеч към обитаемия юг. Изпитание, предвещаващо опасна буря в пределите на недоразвитата, но предварително умъртвена чувствена зона. Аз съм един от вас! (поставя ръка там, където би следвало да се намира сърцето). Аз съм убиец! Аз съм роб на първичното, което ти дарява въображаем самоконтрол! Аз съм несъществуващо съществуващо, което диша, за да изживее собствените си несъвършенства. Аз съм животно без правдоподобни инстинкти. Аз съм низшо създание, обречено на незавършеност! (тъмнина). Хорът на съвестта:
„Щом смъртта те приюти, хората ще те забравят!” – Арчибалд Маклийш (“Not marble nor the gilded monuments”)

DAWN PLANET APES MOV
3. „Маймуна не убива маймуна!”
Режисьорът Мат Рийвс представя творението си ЗОРАТА НА ПЛАНЕТАТА НА МАЙМУНИТЕпред нетърпеливите зрители. Продължението на хитовата продукция „Възходът на планетата на маймуните” от 2011-та година (с ръководител Рупърт Уайът) прояви свръхамбициозния си характер, акцентира върху несъвършенствата на подсъдимата човешка природа и пресъздаде кристалния образ на истината чрез езика на първичното. Завладяващата интродукция ще ви пренесе в недалечната 2016-та година. Опасният вирус АЛЦ-113 се разпространява със скоростта на светлината и причинява смъртта на милиони. Може би това е краят на света? Или? Смисловото течение, провиращо се между редовете на идейно богатия сценарий, ще ви провокира с плавен и безопасен скок във времето. Десет години по-късно, оцелялата част от човечеството прави опит за прераждане след жестокия сблъсък с действителността. Една от групите, борещи се за живота на бъдещето, намира подслон в строго охранявана кула сред руините на Сан Франциско. Проблемите не закъсняват. Запасите са на привършване, а надеждата за спасение на генетично имунизираните е като пресъхнал кладенец. След броени дни мощните генератори, произвеждащи електричество за задоволяване на минимални потребности, ще преустановят работата си поради липса на суровини. Единствената възможност за справяне с възникналото всеобщо недоволство е ремонтирането на стара хидростанция, Dawn-Of-The-Planet-Of-The-Apes-1разположена дълбоко в сърцевината на близките, мрачни и, на пръв поглед, необитаеми гори. Водачът Малкълм (Джейсън Кларк) и неговите приближени се заемат с изключително трудоемката мисия. Какво би могло да им попречи? Ново поколение маймуни, начело със справедливият Цезар, конструира многопластов свят, чиито граници не трябва да бъдат пренебрегвани от безсрамното човешко любопитство. Е, предупреждението попада в задръстване от непримиримости и отчайващи неразбирателства. Карвър, блестящ инженер от малкия експертен отряд, отчита присъствието на заплашващите сигурността му маймуни Аш (синът на Рокет) и Сини Очи (синът на Цезар). Точен изстрел, направляван от силните ръце на неизкоренимия страх и предвидимата паника, отнема животоподдържащата искра в животинските очи. След болезнен вик за помощ, групата от ненадминати в областта на познанията си експерти, е обградена от изгарящи в кладата на отмъщението маймунски погледи. Всяко излишно и необмислено движение е способно да постави началото на неравностойна битка. Резервен план за действие при усложнения? Едва ли някой ще тормози Dawn-of-the-Planet-of-the-Apes-7-515x650ума си с налудничави идеи, когато маймуна проговори на човешки език, нали? Пленен от чара на изкусителния, но неуправляем гняв, Цезар принуждава неканените гости да се оттеглят незабавно. Дали това е достатъчно? Дали непроумяващият собствената си ограниченост индивид ще спре да внася хаос в необяснимата подреденост на природното ядро? Изненадани от преживяното в гората, членовете на скромния отряд споделят ужаса на невъобразимата невъзможност с Драйфус (Гари Олдман) – главният водач на оцелелите в охраняваната кула. Той е твърдо решен да пролее кръв, за да стигне до стария генератор. Война? Или изграждане на здрава връзка, наречена „доверие”? Малкълм желае времеви прозорец от три дни, през които да се върне обратно на маймунска територия, да спечели симпатиите на Цезар и да го убеди в безопасността на наложителността от човешко проникване. Преговорите се увенчават с успех, а недоверието е осиновено от приемното семейство на безличното минало. Разбирателството грее на небето на преодолимото различие. А какво ще се случи когато маймуната се превърне в безсърдечен човек?

4. Финални надписи

Лентата на Мат Рийвс ЗОРАТА НА ПЛАНЕТАТА НА МАЙМУНИТЕсе превърна в неочаквана сетивна експлозия и предизвика огромна лавина от противоречиви, искрено несъвършени и илюзорно присъстващи чувства. Пренаситената емоционална картина подсказва за заложената проникновеност, за опасната дълбочина, за размиващите се граници между елементарно човешкото и неразумно първичното, между неизбежно инстинктивното и потвърдено позитивното. Сливането на несъвместимости разкрива отблъскващата индивидуална същност и извежда дълъг списък с вродени недоразумения. Развратната любов между низшото и висшото душевно състояние ражда смъртоносния вирус „Човешки грип”. Разпространявайки се по полов път, той напомня за присъствието си чрез страстен танц на многобройните несъвършенства. Може би точно това е краят на един безперспективен и самозалъгващ се вид? Или? Тук е мястото да изразя възхищението си към гениално построения и перфектно структуриран въз основа на растящия емоционален темп сценарий. Човешкото невежество е изведено и осъдено през погледа на нетипичното, на екстраординарното, dawn-of-the-planet-of-the-apes-ew-2чрез езика на разголеното животинско начало. Блестяща режисьорска изява, привнасяща приятния вкус на качество, усет и професионализъм. Мат Рийвс оправда гласуваното му доверие и се изкачи стъпало нагоре по стълбата на вечността. Несравнимо богати и изключително главозамайващи визуални ефекти. Зрелищност, реалистичност, впечатляваща острота. Оправдано, безспорно присъстващо и осезаемо 3D-измерение. Невероятен актьорски състав, смайващ публиката с премерено и потвърдено правилно боравене, касаещо натрупаните игрови навици, начин на поведение и неподражаем стил. Незаменим Джейсън Кларк – талантливият актьор, който ме впечатли с участието си във „Враг номер едно”. Помните ли го? Ако отговорът ви е отрицателен – горещо ви препоръчвам да си уредите среща с Кларк в някой от близките киносалони. Великолепен Гари Олдман. Колкото и да ограничават времетраенето на влиянието му от екрана, то остава в пределите на зрителското одобрение. Прозиращата класа и константната многопластовост в мелодичните изпълнения носят висока оценка на неостаряващия ми фаворит. Разбира се, ще има напълно заслужени аплодисменти както за Кери Ръсел, Коди Смит-Макфий, Джон Айз, така и за хората, дарили гласа си на своя герой – Анди Съркис, Тоби Кебъл, Док Шоу, Ник Търстън и други. Продукцията на Мат Рийвс ЗОРАТА НА ПЛАНЕТАТА НА МАЙМУНИТЕдостига до резултат 9,4/10, сливайки се със смисловия пулс на предшественика си. Потвърждавам възможността за вълнуващо продължение на историята. Ще ме подкрепите ли?

Предишна рецензия:

„ТРАНСФОРМЪРС: ЕРА НА ИЗТРЕБЛЕНИЕ” – с аромат на продължение…

Очаквайте:

Чистката: Анархия / The Purge: Anarchy