Премиера в България: 12.12.2014г.
Световна премиера: 12.12.2014г.
Жанр: Екшън, Драма, Приключенски
Продължителност: 142 минути
Формат: 3D/IMAX 3D/4DX/Dolby Atmos
Сценарист: Стивън Зийлиън, Адъм Купър
Режисьор: Ридли Скот
В ролите: Крисчън Бейл, Джоел Едгертън, Арън Пол, Сигорни Уивър, Бен Кингсли, Джон Туртуро
Разпространител: Александра филмс / Scott Free Productions

Режисьорът Ридли Скот (Гладиатор, Прометей) представя най-новото си епично приключение ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ, историята за дръзката смелост на един човек да се изправи срещу мощта на цяла империя. Използвайки последни открития на техниката в областта на визуалните ефекти и 3D измерението, Скот вдъхва нов живот на историята на непокорния предводител Мойсей (Крисчън Бейл), както се надига срещу египетския фараон Рамзес (Джоел Еджертън) и организира изумителното преселение на 400,000 роби и спасяването им от ужасяващите смъртоносни бедствия в Египет.

Фабулата на филма, титаничният му мащаб и размах, авантюристичния му дух и ярки символи го издигат до уникално театрално събитие. Резултатът е оригинална и героична сага, която в същото време е мощна лична история, наситена с емоции, съперничество и предателство и неугасващ стремеж към свобода.

Скот отбелязва: „Животът на Мойсей е един от най-великите приключения и духовни търсения на всички времена“. От началната битка, където 15 000 египетски войници нападат лагера, през извисяващите се декори, ужасяващата поредица напасти, до разделянето на Червено море, Скот е сложил своя подпис върху визията на един от най-ценните и важни истории.

„Обичам всичко, което е истинско. – продължава той. – Знаех какво да правя с Гладиатор – как да го направя така, че наистина да диша, да живее с чувствата на хората от онази епоха. С ИЗХОД исках по подобен начин да вдъхна живот на египетския култура и самата история по начин, какъвто досега никога не е бил възможен.“

Филмът е заснет в Pinewood Studios, в Лондон, в Алмерия, Южна Испания и Фуертевентура, Канарските острови.

 

УЧАСТНИЦИТЕ

Актьорският състав на ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ се състои от множество носители на награди от най-различни страни по света. Ридли Скот обяснява: „Египет е бил – както е сега – под силното влияние на различни култури, поради фактът, че се намира на кръстопът между Африка, Близкия изток и Европа. Ние избрахме актьори от различни етноси, за да отразим това разнообразие във филма – от перси до испанци и араби. Има много различни теории за етноса на египетския народ, и водихме много дискусии за това как най-добре да представим културата им. Вдъхвайки живот на една история, в която са внедрени корени от много религии и е важна за хората по целия свят, ние търсехме актьори, които биха могли чрез своите ярки изяви, да пресъздадат правдиво универсалната история.“

Крисчън Бейл в ролята на Мойсей, а Джоел Еджъртън е Рамзес, Джон Туртуро е в ролята на Сети, Бен Кингсли е Нун, а Арън Пол е Исус Навин.

Крисчън Бейл е актьор, с когото Скот от дълги години иска да работи. „Крисчън притежава много силно физическо присъствие на екрана.“ – отбелязва той. Преди снимките на ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ, Бейл участва в продукцията на Scott Free Out of the Furnace, където е в ролята на стоманолеяр. За Скот тази роля по някакъв начин предвещава преобразяването на актьора в еврейския пророк и освободител. „Мойсей до голяма степен е по-близо до работник във фабрика за стомана отколкото до фараон – той на първо място е скромен човек със здрав разум.“

Скот описва изпълнението на Бейл: „Той навлиза директно в образа и в негово лице зрителят вижда истински пламенен водач. Аз с удоволствие работих както с Крисчън; той ме изненадваше всеки ден. Очаквах много, а получих още повече.“

Със сигурност персонажът предлага широка основа за проучване. „Мойсей е емблематична фигура, която в същото време трябва да бъде изиграна като реален човек, – казва Скот. – Той е героичният център на филма и неговото емоционално ядро.“

Бейл поема ролята по няколко причини: „Чувствам, че историята е не само един от крайъгълните камъни на много от свещените текстове по света, но и е един от най-проницателни разкази в историята на човечеството. Открих, че Мойсей е бил сложна личност, която се превръща в герой не по своя воля. Чрез вярата си той е превърнат в борец за свобода, който няма да се спре пред нищо, за да подпомогне Божията воля. Това показва също и че той е мъж с вътрешни противоречия: Той е вярващ, но и логичен; колеблив, но и категоричен; воин, но и освободител; размирник, но и стоик.“

С една дума, добавя актьорът: „Мойсей е един от най-очарователните герои, които някога съм проучвал.“ За целта Бейл прочита свещени текстове, включително Тора и части от Корана, както и книгата Мойсей: Един живот на Джонатан Кирш. Изглежда и два филма, чиито подход към историята и религията е много по-различен от ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ. „За да се заредя с хумористична нотка, преди да се впусна във заснемането на този епичен филм, изгледах комедиите Историята на света, част I на режисьора Мел Брукс и класиката на Монти Пайтън Животът на Брайън„.

Централната връзка в ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ е между Мойсей и Рамзес, които са израснали като братя. Рамзес става фараон, а Мойсей е неговият най-доверен съветник и втори човек в командването. Но когато Рамзес научава, че Мойсей всъщност е юдей, той прогонва „брат“ си в пустинята, обричайки го на почти сигурна смърт.

„Рамзес олицетворява как абсолютната власт абсолютно развращава, – казва Джоел Еджъртън, който е в ролята на фараона. – Рамзес започва да вярва, че той всъщност е бог, което създава прекрасна динамика между него и Мойсей.“

Рамзес е основният антагонист на историята, но Скот и Еджъртън искат да придадат сложност и нюанси на характера, които да надхвърлят шаблонното злодейство. „Рамзес има силна братска връзка с Мойсей, затова изпада в голямо противоречие, когато Мойсей се разкрива, че е юдей. Също така той силно обича жена си Нефертити и малкия им син, което придава важни емоционални нюанси на образа му.“ – казва режисьорът.

За първи път Скот среща Еджъртън няколко години по-рано по време на кастинга на епоса за кръстоносните походи Небесно кралство. Тогава актьорът е определен като твърде млад за ролята, но Скот продължава да следи неговата кариера, като особено впечатление му прави участието в независимата драма Животинско царство. „Джоел има усет, той е атлетичен, интелигентен, донякъде мрачен и в същото време много сърдечен. Той успя елегантно да транспонира поведението си в древноегипетски маниер, пресъздавайки епохата без усещането за нещо отминало. Рамзес е лош човек с добри отделни емоционални черти, така че не сте сигурни дали го мразите или не, Джоел също има силно физическо присъствие, и зрителят чувства почти реално неговото въздействие или ярост.“

Бейл приветства огромното себеотдаване на Ежъртън в ролята. „Чувствах, че той има една от най-трудните части на филма. Джоел улавя всяка нотка на арогантност на някой с неограничена власт, и всяка нотка на несигурност на някой, който отчаяно се опитва да се задържи на власт.“

Еджъртън се наслаждава на ролята си именно заради нейната сложност и комплексност. „Най-обаятелният злодей е човек, който в собствения си филм би бил герой, – обяснява той. – Винаги съм чувствал, че ако успея да разбера злодея, ще застана на негова страна. Така че ми се искаше да открия баланса между това да си свърша работата като злодей, но и да му придам човечност. Сред всички епични военни сцени, големият конфликт тук е борбата за надмощие между Рамзес и Моисей.“

Еджъртън признава, че Рамзес има огромно его, както и се очаква от човек, който е възпитан да вярва, че е жив бог. „Той е неразумен и му липсва съпричастност към останалите, – казва актьорът. – Рамзес е тиранин и диктатор, но това е част от вярванията по това време.“

Рамзес започва да гради своя град, Пи-Рамзес, и го украсява със свои подобия, както е бил тогавашния  обичай. Огромна статуя на главата му – построена от продукцията по модел на самият Еджъртън – бди над полето, където работят робите. Със своята височина от петдесет фута, статуята се превръща в нещо като местна забележителност по време на снимките.

Сигърни Уивър е в ролята на Туя, майката на Рамзес и първата съпруга на фараона Сети. Звездата от един от първите филми на режисьора, Пришълец, работи по-късно със Скот в историческия епос 1492: Завладяването на рая. Тя казва на новото си сътрудничество със Скот: „Сякаш нищо не се е променило отпреди. Аз все още виждам един блестящ ум, който безпогрешно те насочва как да пресъздадеш неговата визията на екрана.“

За своята героиня Уивър отбелязва, че й е „трудно да гледа как Мойсей е любимец на фараона Сети. Ридли я описа като пантера и въпреки че Туя може да се разглежда като зла, за мен тя е много добра майка. Тя знае от колко много подкрепа се нуждае Рамзес, въпреки че той не го признава. Рамзес обича Мойсей и се брои да постъпи правилно с него, но той и Туя са разтревожени от близостта на Моисей с фараона Сети. Зрителите може да гледат на Туя като злодей, но тя не е. Тя просто защитава сина си.“

Влиянието и силата на волята на Туя отразяват овластяването на жените в Египет от този период. „Те наистина са били силни и красиви, – казва дизайнерът на костюми Джанти Йейтс. – Ридли искаше Туя да бъде напълно зашеметяваща. Костюмите на Туя подчертават смелите й амбиции за сина й. Ние отразихме това в украшенията й за глава и бижутата.“

Джон Туртуро в ролята на съпруга на Туя, Сети – владетел на Египет, баща на Рамзес и бащина фигура за племенника си Мойсей. „Сети е на власт от дълго време и това му е в тежест. – казва актьорът. – Той има по-близки отношения с Мойсей, отколкото със собствения си син, Рамзес, и би предпочел Мойсей заеме мястото му като фараон. Но Сети знае, че  това не може да се случи.“

Бен Кингсли е Нун, юдейски учен и духовен водач на робите. Скот споделя: „Нун разкрива истината за Мойсей и предизвиква верига от събития, които водят до изгнанието на героя на Крисчън Бейл.“

Скот се чувства късметлия, че успява да привлече Кингсли да участва във филма, още повече че преди няколко години актьорът играе Мойсей в телевизионен минисериал. „Бен е истински хамелеон, интелигентен и с огромен опит. Той бе перфектният избор за ролята на Нун.“

Участието на Арън Пол в забележителния сериал В обувките на сатаната му спечелва безброй фенове, както и награда Еми. След като поредицата достигна своя край след шест сезона, той е поканен да играе ролята на Исус Навин, юдейски роб, който помага на Мойсей да изведе юдеите от Египет.

Скот, който е фен на В обувките на сатаната, се среща с Пол за първи път, когато актьорът идва за 24 часа от Лос Анджелис в Лондон за тестов грим и прическа – след което лети обратно през нощта за наградите Еми. „Ридли притежава толкова много енергия, той вярва в историите, които разказва във всеки свой филм, – казва Пол. – Това е чертата, която го прави толкова въздействащ режисьор; слушаш го как говори и тези светове стават реалност за теб, независимо дали това е Пришълеца, Блейд Рънър  или ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ. „

Исус Навин се появява в историята за първи път като млад роб, който работи до изтощение при бруталните условия на древноегипетските работилници за тухли. Години по-късно той е сред първите, които се присъединяват към нелегалната група, която създава Мойсей, когато се завръща, за да се опита да освободи робите. „В продължение на много години към Исус Навин са се отнасяли като с добиче; това е мястото му в йерархията в обществото, така че той е готов на всяка цена да се присъедини към Мойсей и да се бори за свобода.“ Тъй като нямат истински оръжия, групата бойци на Моисей разчитат на лък и стрела. Пол ходи на и уроци по езда и стрелба с лък, за да се подготви за снимките.

„Арън внася свежест в образа на Исус Навин. – отбелязва Скот. – Той напълно безпроблемно влезе в кожата не само на героя си, но и на епохата, в която се развива действието.“

ДЕСЕТТЕ НАПАСТИ И РАЗДЕЛЯНЕТО НА МОРЕТО

 

Когато Рамзес отхвърля молбите на Мойсей да позволи на юдеите да напуснат владенията му, Египет е поразен от редица напасти и епидемии. Съветници на Рамзес предлагат научно обосновани обяснения на тези явления, които са едновременно вълнуващи и ужасяващи.

Първата от десетте напасти идва след като крокодилите в Нил започват да се атакуват помежду си, погубвайки няколко египетски моряци в ожесточено, свирепо безумие. Кървавата кипящата вода на Нил се оцветява в червено, а повърхността на реката се покрива с килим от мъртва, лишена от кислород, риба. В търсене на храна жабите плъзват из Пи-Рамзес, дори и в двореца на фараона.

Зад висока един метър ограда на снимачната площадка са подсигурени четиристотин жаби, за които се грижат шестима дресьори. Голшифтен Фарахани, която е в ролята на Нефертити, неколкократното демонстрира смелост по време на снимките на сцената, в която актрисата се преструва, че спи, и знае, че една голяма торба с живи жаби ще бъде изсипана над главата й, и лигавите земноводни ще се заплетат в дългите й коси.

Следващата напаст са мухите. Когато жабите умират, от труповете им се излюпват безброй личинки и над улиците пада черна завеса от мухи. Отговорника за визуалните ефекти Питър Чан споделя: „Ние разгледахме тези бедствия от различен ъгъл и на друго ниво. Направихме мухите с ясни очертания и отчетливи движения, дори и когато са безброй много в един кадър. А при последвалото нашествие на скакалци засилихме усещането за тревожност в начина, по който те се движат на рояци.“

След мухите следват болести и циреи по телата на почти всички египтяни, а нощта носи градушка с размерите на камъни, последвана от огромен рояк скакалци.

Природните закони, достигнали своята крайност, а може би и с божествена намеса – могат да обяснят тези напасти, но последния удар е отвъд силата на природата: първородните синове на Египет са умират през нощта, включително собственото дете на фараона. Когато Рамзес осъзнава, че само юдейските деца на робите са останали живи, той позволява на юдеите да напуснат Египет – но скоро след това заповядва на армията си да преследва и убие.

Мойсей и бедно екипираните му последователи от 400 000 души натоварват оскъдните си стоки от бита, които могат да носят, и тръгват да преминат планините, като се насочват към Червено море в района, където Мойсей и преди е минавал.

Когато пристигат до брега с египетската армия по петите им, Мойсей осъзнава, че е поел по грешен път и са пропуснали плитките води. Изправени пред непрекосима вода от едната страна, и хилядобройна египетска войска от друга, Мойсей изпада в отчаяние. Докато Рамзес се подготвя за последната атака, Мойсей осъзнава, че приливът се отдалечава с бързи темпове. Той обединява хората си и те започват да се препъват през плитчините. Когато юдеите стъпват на отсрещния бряг, преследващите ги войски на Рамзес са погълнати от огромна вълна.

ПРОЕКТИРАНЕ И ИЗГРАЖДАНЕ НА ЕДИН СВЯТ

 

Творческите сътрудници на Скот в ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ включват двукратно номинирания за награда Оскар художник Артър Макс и носителката на Оскар за най-добри костюми Джанти Йейтс, които са работили по девет предишни филми на Скот, включително Гладиатор и Прометей. „Идеята за изграждането на една вселена на ново винаги е привлекателна, – казва Скот. – Това, което прави толкова вълнуващо такова начинание е, че всичко е позволено, стига да е истинско. Аз съм архитект по душа, както и Артър Макс.“

Макс казва, че ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ е най-голямата продукция, за която някога е работил. „Мащабът е епичен, защото това е Древен Египет, а ние искахме да го направя реалистичен. – обяснява той. – Разбира се, че нищо никога не е достатъчно голямо за Ридли, което е причината да включим и визуалните ефекти.“

Дизайнът на продукцията и екипът за визуални ефекти работят заедно, за да създадат огромни снимачни площадки и екшън сцени. Например Статуята на Рамзес се издига на височина 200 фута, 30 от които са действително построени; останалото е компютърна анимация. „Когато се придвижвате от небето към статуята, ще видите дигитални изображения от върха,  които постепенно се преливат в действителната версия на земята. –обяснява Скот. – Но преминаването е безпроблемно и няма да уловите никаква разлика.“

Художественият и строителен екип наброяват над хиляда души, които работят на три места. В Pinewood Studios изграждат интериора на богатите дворци и храмове на египетските кралски особи, както и разпилените робски коптори. Огромният екстериор на Великата зала на фараона също е заснет там, както и триумфалното завръщане на египетската армия след кървавата им битка с хетите. Заграден воден резервоар се превръща в кипящата, почервеняла река Нил, пълна със свирепи крокодили, които се избиват помежду им. Сцената на разделянето на Червено море от Мойсей и удавянето на стотици египетски вой

Производството използва повдигаща система, разработена за Гладиатор, за да може бързо да се организира подредбата и издигането на огромни статуи, колони и части от стени. Скот наричат този метод гигантско LEGO.

След завършването на работата си на тази локация, членовете на продукцията заминават за Алмерия, Южна Испания, над голямата равнина в Алхамила под сянката на планината Сиера Мадрес. В тази суха пустинна област за заснети няколко от уестърните на режисьора Серджо Леоне, както и част от забележителния Лорънс Арабски, и Похитителите на изчезналия кивот.

„Да работиш в Алхамила е като да имаш своя собствено огромно снимачно студио. – казва Макс. – Районът е по-голям от площадката на 20th Century Fox в Калифорния.“ На пръв поглед има около километър и нещо линия с палмите. Много от тях са тук по естествен начин, но продукцията засажда още и подменя болните и изсъхнали дървета, като полага необходимите грижи за цялата растителност. Продукцията също така  инсталира резервоар за вода и построява екстериори на египетските дворци и вили, на улиците на града на Пи Рамзес и заобикалящото го робско гето, заедно с работилницата за тухли в близост до него.

Битката при Кадис, в която Рамзес и Моисей извоюват победата на египтяните над хетите, се е провела наблизо. Действителната битката се счита за една от най-големите военни операция за времето си, с хиляди войници и стотици колесници, които се бият под лъчите на парещото слънце. Сцените са заснети в продължение на пет дни, с участието на стотици статисти, каскадьори, животни и колесници, с пет камери и два снимачни екипа. Процесът е спрян само веднъж – от огромна буря, която залива района с вода, откъсвайки голяма част от членовете на екипа от пътя наобратно. Местните медии наричат това природно явление „библейско“ по мащабите си.

Няколко дни по-късно, след залез слънце се разразява пясъчна буря в равнината на Алхамила, която поврежда декорите и заслепява актьорите, екипа и масовката. Бурята е толкова зрелищна, че е заснета и кадрите й са включени във филма,

Фуертевентура, един от Канарските острови край бреговете на Африка в Атлантическия океан, е другото ключово място, където се разполага снимачна площадка. Широки празни пясъчни плажове и високи вулканични скални планини правят острова най-доброто място за преминаването на Синайската пустиня от юдеите. „Части от Фуертевентура на практика са почти недокоснати от човешка ръка. – казва Бейл. – Това е една от най-красивите места, които съм виждал.“

Високо в планините е миньорско градче Макаел, от където се извлеча мрамор от времето на финикийците. Кариерата се явява декор за сцената, в която Мойсей за първи път среща Нун. Моисей минава оттам за втори път, когато отива да се изправи срещу Рамзес с искане да освободи робите. Пътувайки през нощта, той забелязва как робите, водени от жестоките си господари, теглят на факелна светлина огромни блокове от мрамор.

В допълнение към намирането и изграждане на местата за снимки, Макс и и неговият екип се заемат с предизвикателната задача да обзаведат и декорират пространствата. „Няма откъде да си купите нещо египетско, така че всеки един елемент и украшение трябваше да бъде проектиран и изпълнен.“ – обяснява той. Вдъхновен от запазените експонати в Британския музей и в Музея на Кайро, Макс използва смес от старите техники и модерните технологии.

Палатите са обзаведени с тронове и столове, базирани на древни стенописи. Продукцията построява статуи от съвременни олекотени материали за по-лесно придвижване, но за завършващата част използва древни техники.

Джанти Йейтс, която печели наградата на Академията за най-добри костюми в Гладиатор, е работила заедно със Скот в шест други филма. Тя гледа на това сътрудничество като най-голямото предизвикателство в кариерата й досега. „Ридли е художник и вдъхновение. Погледнете го по време на снимки и ще забележите, че нито нито един детайл не му убягва. Това предизвикателство е толкова вълнуващо защото знам, всеки кадър ще бъде специален.“

В основата на изследователска част от подготовката за дизайна, Йейтс посочва, че е щастлива колко много достъпни препратки има запазени и записани за Древния Египет. „За Гладиатор нямаше нищо на разположение в интернет, така че много време се прекарах в скитане из Рим, за да търся на статуи и стенописи. А за Древен Египет има запазени безброй археологични находки.“

За Йейтс най-вълнуващото откритие по време на подготовката й за работа е колко да били напреднали египтяните по отношение на модата и дизайна. „Не става дума само дрехите като материи и цветове. Бижутата им са толкова специални и направени с такова майсторство. Останах захласната от подробният им и деликатен дизайн.“ – казва тя.

***

Всеки костюм, реквизит, дизайн, конструкция и визуален ефект говори да епични пропорции на филма. Но както Ридли Скот отбелязва, усещането на ИЗХОД: БОГОВЕ И ЦАРЕ е преди всичко земно и реално. „Мойсей израства като важен египетски благородник – Принц на Египет – и е изпълнен със съвсем човешки несигурности и въпроси.“

За Крисчън Бейл ролята на Мойсей е едно незабравимо преживяване. „Той е толкова опияняващ персонаж, че в много отношения след края на снимачния ден е чувствах като: „Уау, не можем ли да продължим още малко?“ Има толкова много да разкаже за него, а след края на продукцията бях още по-развълнуван от всичко, което разбрах.“

 

Скоро

Вашият коментар