Издателство ЕРА представя „Истината“ на Мелани Раабе

След шумния успех на романа си „Капанът“ Мелани Раабе отново представя на читателите криминално-психологически роман с капани – този път всеки от главните герои зарежда постоянни капани на противника си. И отново никой от тях не успява в предначертаната си тактика. Този път обаче Раабе е създала един по-различен криминален роман – дълбоко психологически.

Основната нишка на фабулата се появява още в началото, след няколкото страници описание-изповед на героинята Сара за себе си и подготовката й за започването на нов живот. Седем години тя е живяла сама – една примерна жена, добра майка, добър преподавател и колега в училище, богата, обезпечена, с къща, кола и банкови сметки, съпруга на много богат бизнесмен. Изобщо една лъскава картинка. Която само след два дни започва да се пропуква.

Романът на Мелани Раабе е като пентименто (пентименто – метод в живописта, когато художникът под най-горния пласт бои умишлено натрупва – „зарежда“ други слоеве с изображения. на пръв поглед се вижда една картина, а при остъргване отдолу се появяват едно подир друго закодирани послания или други изображения, разкриващи разни тайни). С всеки епизод малко по малко се разкрива истинската същност и на Сара, и на хората от нейния свят. И никой не е нито положителен, нито добър, нито идеален. Всички образи се оказват малко или много измамни фигури в един паноптикум на привидно подреденото благоденстващо общество. А на моменти са дори озлобени, способни на жестокост и някакъв, бих казала, дори безотговорен тормоз над близките си хора.

Накратко описано, фабулата на романа е такава: съпругът на Сара, богатият бизнесмен и наследник на крупна корпорация, Филип Петерсен, изчезва мистериозно по време на делово посещение в Колумбия. Седем години Сара не успява да открие нищо за него, депресира се, живее в тази своя трагедия, накрая се примирява и продължава живота си, отглежда сина си и ходи на работа в училището. До деня, в който й се обаждат от министерството на външните работи и съобщават, че са открили мъжа й. Сара и детето, придружени от цял отряд чиновници, посрещат мъжа на летището. Само дето това не е Филип. Непознатият прилича на Филип, но не е той и Сара е убедена в това. В цялата еуфория и спектакъла, устроен от чиновниците и медиите, никой обаче не я чува, нито обръща внимание на опитите й да обясни. Сара и детето просто биват натикани в автомобила, където вече седи непознатият, и биват директно откарани в дома на Петерсен. От този миг започва войната между Сара и Непознатия. В своята отчайваща ситуация Сара се оказва напълно сама, не й вярват, тя не може с никого да сподели, никой не и помага, дори напротив – срещу нея започва истинска атака в социалните мрежи.

Мелани Раабе държи читателя до последно в неизвестност относно истината, относно действията на Непознатия и евентуалната насока на развитие, която читателят би могъл да си начертае сам. Дълго скриваната, пренебрегвана и просто забравяна истина е в основата на цялата история. А тя действително е неприятна, ужасяваща даже. Развръзката е абсолютно неочаквана.

Напрежението е достатъчно голямо, а Раабе кове допълнително желязото и докарва читателя до изнервеност, граничеща с бяс – от безсилие, от нетърпение да узнае най-после тази истина, заради която двамата герои се преследват и сражават, от желание да хване за гушата Непознатия или пък даже Сара и да се разправи с тях. В този смисъл трябва да се признае на авторката, че умее да всява мрачно предусещане за нещо ужасно и помитащо всичко и всички, без да дава шанс на читателя да предугади развоя.

„Истината“ е интригуващо, напрегнато и увличащо четиво, в най-добрата традиция на психологическия съспенс.                                                                                                                      Петя Пешева