Премиера в България: 18.05.2012г.
Световна премиера: 07.02.2012 г.
Жанр: Екшън, Военен, Трилър
Продължителност: 110 минути
Формат: 2D
Сценарист: Кърт Джонстад
Режисьор: Майк Маккой, Скот Уо
В ролите: Розелин Санчес, Алекс Видов, Джейсън Котъл,Нестор Серано
Разпространител: Тандем филмс / Relativity Media

Безпрецедентна смесица от истински героизъм и оригинално филмово творчество, в Мъже от стоманаучаства група действащи американски „военноморски тюлени“, за да създадат филм, какъвто няма в историята на Холивуд. Белетристично пресъздаване на истински операции на „тюлените“, Мъже от стомана разказва завладяваща история, която ще отведе зрителите на изпълнено с адреналин пътуване из опасен и непредсказуем свят.
Когато мисия за спасяването на отвлечен агент на ЦРУ неочаквано разкрива смразяващ заговор с невъобразими последствия, екип от най-елитните бойци в съвременния свят е изпратен на свръхсекретна операция. Докато доблестните мъже от взвод „Бандидо“ се надпреварват с времето в горещи точки по целия свят, те трябва да намерят баланса между своята отдаденост към страната, екипа и семействата си.
Мъже от стомана комбинира зашеметяващи бойни сцени, напълно съвременна бойна технология и бурни емоции във върховния екшън филм – показвайки уменията, обучението и неотстъпчивостта на най-великите екшън герои: истинските американски „военноморски тюлени“.

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

 През 2007 година, лосанжелиската компания „Бандито Брадърс“ заснема кратък документален филм за американските екипи за специални бойни действия. Наследници на лодкарите от ерата на войната във Виетнам, основните задължения на тези екипи включват откарване на „тюлени“ и измъкването им от наглед невъзможни локации, където те изпълняват изключително опасната си работа.

„Направихме седемминутен филм за същината на тези мъже,“ казва Макс Лайтман, партньор в „Бандито Брадърс“ и изпълнителен продуцент на Мъже от стомана. „Докато ги опознавахме, ние бяхме изключително вдъхновени от тях и смятам, че това си личи в творбата. Ние приемаме филма като дар за тях, нещо, което могат да покажат вкъщи на семействата и приятелите си, за да ги разберат те мъничко по-добре. А Флота разпозна страстта, която вложихме.“

По една случайност, Флотският отдел за специални бойни действия попаднал на завършения проект, точно когато обмисляли да осигурят подкрепа за някой игрален филм. „Те бяха разгледали множество филми за „тюлените“,“ казва Майк Маккой, който режисира Мъже от стомана заедно със Скот Уо. „От Флота знаеха, че имат възможност да подкрепят само един проект. Бяха получили предложения от няколко продукционни компании, и те избраха нашето.“

Капитан Дънкан Смит, 27-годишен ветеран и активнослужещ „морски тюлен“, е един от ключовите играчи в разработката на Мъже от стомана. „Имахме нужда от средство, което да ни позволи да разкажем кои сме и кои не сме, по напълно автентичен начин,“ казва той. „Идеята трябваше да бъде одобрена на изключително високо ниво. Това е първият филм, който е разработен като проект на Флотския отдел за специални бойни действия. Целта бе да позволим на външните хора да видят кои сме, като акцентът бе върху самите хора и саможертвите, които те и семействата им правят ежедневно.“

Завършеният филм е напълно уникален, споделя той, показвайки духа на „тюлените“ по начин, какъвто не е имало досега във филм. „Стрелбата е истинска, операциите също – не само „тюлените“. Пилотите, участващи във филма, хората в подводниците – всички те са реални членове на армията. Сценарият бе писан и пренаписван, за да отрази акуратно как се провеждат операциите. По степен на реалност, това е далеч отвъд всичко, което хората са виждали досега. Никой друг филм не е пресъздавал сърцето, отборната работа, съвременните технологии и обучението, които се влагат в създаването на един „военноморски тюлен“.“

Избирани сред най-елитните наборници на Флота, „тюлените“ минават през уникални обучения за мисии по земя, вода и въздух, в малки и мобилни екипи. Способни да проникнат и да се измъкнат от най-опасните места на света, те изпълняват мисии, жизненоважни за интересите на САЩ. Всяка година, около 1000 бойци започват обучението за „тюлени“, смятано за едно от най-трудните в армията. Само 200-250 от тях завършват 18-те месеца, след което са разпределени по екипи, където тренират една допълнителна година или повече, до първата си мисия.

Дръзка смесица от реалност и измислица, Мъже от стомана поставя реални „военноморски тюлени“ във филмови роли, и показва първия автентичен поглед зад кулисите на техния свят. За да съберат информация за проекта, Уо, Маккой и техните партньори в „Бандито Брадърс“ получават безпрецедентен достъп до най-елитната и загадъчна бойна част в армията. Маккой и Уо прекарват месеци в опознаване на членовете на тази елитна общност на тяхна почва в Сан Диего, Калифорния. „Решихме, че най-добрият начин да разкажем собствената си история, бе да допуснем обективен наблюдател, който ще види същината на това, което правим,“ казва капитан Смит. „Бандито брадърс“ бяха точните хора, защото по принцип те са атлети. Като бивши каскадьори, те са професионалисти, които работят в рискова среда ежедневно, затова те успяха да оценят какво правим и кои сме ние.“

В тази атмосфера, която обгръща професионализма и личните животи на „тюлените“, създателите на филма започват да попиват културата. „Мъжете – първо и единствено – бяха тези, които ни вдъхновиха,“ признава Маккой. „Те дръпнаха завесата и ни позволиха да влезем в техния свят. Ние прекарахме много време, откривайки които всъщност са те, преди да опитаме да разкажем тяхната история акуратно и автентично.“

Зад тази завеса, те откриват специална порода бойци – изненадващо разнообразна група от високоинтелигентни, отлично обучени хора с уникални таланти, които са силно отдадени на страната си и другите членове на групата. „Тези мъже водят таен живот,“ казва Уо. „И това е невероятно. Ние сме хора на екшъна – за нас този проект бе като да пуснеш дете в магазин за сладкиши. Но не знаехме почти нищо за общността на „тюлените“, преди да започнем филма.

Те са способни на чудеса,“ добавя той. „Те притежават физически и емоционални способности, каквито повечето хора нямат. Аз съм бивш каскадьор, и като такъв, трябва да умея всичко, без да съм специалист в нищо. Трябва да мога да правя всичко – да яздя кон или да карам мотоциклет, да минавам през огън или да падам от високо. При „тюлените“ дисциплината е подобна, само че те са специалисти във всичко.“

Капитан трети ранг Рорк, който се появява във филма, смята, че предишни филмови представяния на неговите колеги са подвеждащи, и няма търпение да сподели част от техния живот с творците. „Ние не сме група противни, агресивни мъже,“ казва той. „Този компонент съществува в нашата способност за работа и агресия на бойното поле. Но ние не сме такива, когато сме вкъщи. „Тюлените“ са най-тихите и смирени мъже, които искат да служат и да вършат работата на страната си.“

Да, Уо признава, че всичко, което е мислел за „тюлените“ се е обърнало наопъки. Той си ги е представял като взвод от Терминатори. „Мислех, че те ще бъдат толкова дисциплинирани, че няма да имат собствена личност. Но докато бяхме покрай тях, ние научихме, че те са харизматични, чудесни момчета. Може би има време и място, където да бъдат като Рамбо, но това не е денонощно. Те са напълно нормални човешки същества.“

Маккой добавя „Те са обратното на стереотипа на специалните бойци – едновременно интелигентни и земни. Историите, които ни разказаха, ни взеха акъла. „Тюлените“ в битка са много повече от всичко, което Холивуд може да си представи и напише.“

„Тюлените“ споделили истории за оцеляване и саможертва, които може да изглеждат чужди за цивилните, според Маккой. „В коя друга група, някой би застанал на пътя на куршум, за да спаси братята си? Къде изобщо се случва това? Е, това се е случило с тези мъже. Техните истории ни помогнаха да дефинираме определението за братство.“ В крайна сметка, режисьорите открили пет особено завладяващи доблестни дела, които задължително трябвало да включат в сценария.

Повествованието проследява екип „военноморски тюлени“ и тяхното завладяващо, изпълнено с екшън пътуване по целия свят в преследване на опасен противник. Но то започва с мъжете и семействата им в дома им в Южна Калифорния. „В сърцевината на филма е саможертвата, направена не само от мъжете, но и от техните съпруги и деца,“ казва Уо. „Те успяват да прекарат заедно не повече от два месеца в годината. Ако „тюлените“ не са на мисия, те тренират. Тяхната възможност да продължат напред в ситуации, в които повечето от нас биха се отказали, е изумителна. Същото важи и за саможертвите, които те продължават да правят за семействата и страната си.“

Дори опитен ветеран като капитан Смит смята някои от откритите от режисьорите моменти за изненадващи. „Сцената, която ми направи най-голямо впечатление, която напълно ме изуми, бе със съпругата на лейтенанта, която се свлече зад вратата, плачейки,“ споделя Смит. „Нямах представа, че това се случва. Затова попитах съпругата си. Тя каза, че наистина се случва. Че когато тръгваме, денят е много тъжен. Че тя остава вкъщи ядосана, самотна и разстроена. Не знаех за това. Мъже от стомана ми отвори очите за начина, по който моето семейство и другите семейства, особено съпругите, реагират на нашето заминаване.“

ВЕЧЕ СЪЗДАДЕНИ ЗВЕЗДИ

Докато опознавали мъжете от взвода „военноморски тюлени“ в Сан Диего, Маккой и Уо започнали да обмислят нов и неизпробван вариант за своя филм. Вместо да търсят актьори, те искали действащи „тюлени“ да изиграят главните роли. „Нашето желание бе абсолютно всичко да отдава почит на това, което те са,“ казва Маккой. „Осъзнахме, че актьорите могат да представят погрешно „тюлените“, както се е случвало в предишни филми.“

Преглед на скорошната филмова история показал, че последните три големи филма за „военноморски тюлени“ са с участието на Чарли Шийн, Деми Мур и Брус Уилис, обяснява Лайтман. „Те са чудесни актьори, но не са „тюлени“. Сметнахме, че ако изберем филмови звезди, това няма да е справедливо.“

Колкото повече го обсъждали, толкова по-убедени ставали Маккой и Уо, че това било единственият начин да постигнат автентичност и да почетат своите герои. „Когато срещнеш действаш „тюлен“, той има определен вид,“ казва Уо. „Той притежава аура, която е невъзможна за копиране. Той е тренирал и е на активна военна служба от 20 години. Как би могъл актьор да пресъздаде това?“

Най-трудната част, признават режисьорите, била да убедят „тюлените“ да участват във филма. „Щом взехме решение да използваме истинските момчета, те всички казаха „не“,“ споделя Маккой. „Тяхното мнение бе, че това не им е работата. Нямаше проблем да ни помагат при изследването, но трябваше да се връщат на работа. Но като видяха какво целим, те решиха да приемат. Почувстваха, че е дошъл моментът да изяснят точно каква е тяхната общност.“

Тихият професионализъм е съществена част от тъканта на тяхната общност, казва капитан трети ранг Рорк. „Да направим това бе голяма крачка за нас. Но малката ни група, която можете да разпознаете във филма, сметна, че това е уникална възможност да разкажем нашата история по начин, какъвто не е имало досега.“

Макар оператор първи клас по специални бойни действия Ей Джей да е препоръчан за филма от своя командващ офицер, той все още се съпротивлява на идеята. „В началото не исках да се включвам в проекта,“ казва Джеймс. „Не се интересувам от слава, но бих искал да хвърля светлина върху различните аспекти на американските „тюлени“. Това е може би най-акуратното представяне на начина, по който оперираме, който можете да видите във филм. Режисьорите ни дадоха голяма свобода да създадем историята по начина, по който ние искахме да бъде разказана, и това оказа огромна разлика.“

Както и в истинския живот, екипът „тюлени в Мъже от стомана е воден от офицер, капитан трети ранг Рорк, и сержант, оператор по специални бойни действия Дейв.

„Между двамата водачи съществува връзка, която е много важна,“ споделя Маккой. „Те са изключително добри приятели в истинския живот, но единият е шеф на другия и те се уважават взаимно. Изследването на тези отношения бе нещо, което много ни заинтригува.“

Капитанът служи като връзка между „тюлените“ и шефовете от Флота. „Капитанът е народен човек,“ казва Уо. „Той е много умен и има магистърска степен. Бил е в Рамади през 2006 г. и е награждаван с Бронзова звезда. Той е роден водач, умее да стреля не по-зле от другите и управлява своя взвод със здрава ръка.“

„Дейв е като негова противоположност,“ обяснява Маккой. „Отчасти сърфист, отчасти баща и въплъщение на американските „тюлени“, той е най-обичащият, когато е със семейството си, и най-забавният, когато е с всички други. Но определено не бих искал да съм срещу него, когато е сърдит. Той е висок 195 сантиметра и е нелепо силен. Дейв може да хвърля гуми от трактор сякаш са гуми от велосипед. Неговата работа е да бъде връзката между взвода и капитана. Това е командната верига.“

Маккой и Уо открили с изненада, че щом свалят униформите Дейв и Рорк са приятели и равни. „Те си говореха като Майк и мен,“ казва Уо. „В другите военни отдели, офицерите и войниците не контактуват много. Но щом сложат униформите, Дейв веднага започва с уважителното „Да, сър. Не, сър.“ Това бе очарователно за наблюдаване.“

Режисьорите успели да съберат пълен екип, който отразява истинското разнообразие на „тюлените“. Разликите между мъжете са това, което позволява на „тюлените“ да изградят изключително ефективни екипи, като всеки член допринася със своя талант, така че да допълва другите.

„Всеки от тях е уникален по свой начин,“ казва Маккой. „Има мъже по 170 сантиметра и 70 килограма, които умеят да се бият, а има и мъже по 195 сантиметра и 110 килограма. По-дребният е човекът, който може да влезе през прозореца, а по-едрият ще разбие вратата. Сред „тюлените“ няма стереотипи.“

За да подчертае това, Уо посочва оператор първи клас по специални бойни действия Ей Джей. Преди да влезе в Армията през 2001 г. Ей Джей, родом от Тринидад, трябвало да получи препоръчителни писма от сенатори и конгресмени, както и специална бележка, защото е нямал нужните години. „Ей Джей оценява Америка по-силно от повечето родени американци,“ казва Уо. „Той е бил боец по муай-тай и е най-забавният и харизматичен човек, когото съм срещал, но не бихте искали да се бъзикате с него.“

Следвай Уайми, снайперистът на екипа. „Неговото търпение му позволява да седи по покриви ден след ден, чакайки онези две секунди, когато ще може да стреля,“ е наблюдението на Уо. „Той вижда целия свят тактически. Сякаш е роден за „тюлен“. И той притежава невероятна грация.“

За комуникацията на екипа отговаря Рей, наречен „живият оксиморон“ от Уо, защото не е от приказливите. „Рей е невероятно добър във всичко, което прави,“ добавя Маккой. „Той притежава изключителни умения, но е напълно скромен.“

„Биячът“ на екипа е Сони. „И той наистина е един от най-лошите момчета, които съм срещал,“ признава Уо. „Той е огромен човек, който застава зад всичко което прави. Сони е земен човек и винаги е готов за забавления. Точно преди играта да загрубее, той е спокоен, усмихва се и се шегува.“

Друг член е Майки, за когото Маккой казва, че е последният, който бихте очаквали да срещнете сред „тюлените“. „Той човек, който не е дързък, а би трябвало,“ казва режисьорът. „Гой е състезател по маунтин байк от световна класа. Той е сърфист. Той е моряк. Пада си по заниманията на открито и не бихте си помислили, че някога е бил на война. Но той е „тюлен“ от 21 години.“

Работата с актьорите-дебютанти била изненадващо лесна, според режисьорите. „Понякога провеждам дълги разговори с някой актьор за героя му,“ споделя Уо. „В този филм не режисирахме актьор, който да изиграе герой. Ние режисирахме героя. А кой съм аз, та да споря с героя?“

„Тюлените“, участващи във филма, не искали да бъдат наричани актьори, защото просто правели това, което вършели всеки ден. „Най-трудното бе да изричаме репликите,“ признава Ей Джей. „Бягане, стреляне, комуникации – това бе обичайно. Да седиш и да говориш с някого, и то така, че да не звучи фалшиво – това бе много трудно.“

Иска се време, за да свикнеш да се гледаш на екран, според Рорк. „Когато чуеш гласа си по телефонния секретар, обикновено не се харесваш. Мисля, че това се е случвало с всеки – така че умножете го по хиляда заради огромния екран. В нашата работа се очаква ниво на вещина, което е близо до перфектността. В края на краищата, аз се съсредоточих върху другите, а не върху себе си, и те свършиха отлична работа. Всички ние много сме доволни от начина, по който се получи филма.“

Другите герои от Мъже от стомана, които не са „тюлени“, са изиграни от професионални актьори, сред които е Розелин Санчес, най-известна с героинята си от телевизионния сериал „Without a Trace“ и Нестор Серано, който е играл в десетки игрални филми и сериали.

„Опитахме се да вземем най-талантливите актьори, които можем, но в по-голямата част избрахме хора, които не са свръхизвестни,“ казва Уо. „Тези актьори успяха добре да влязат във филма. Понеже момчетата са самите себе си, за актьорите летвата бе вдигната много високо.“

„А“ КАТО АВТЕНТИЧНОСТ

Присъствието на „тюлените“ като съветници е незаменим ресурс за режисьорите, докато те продължавали да разработват сценария на Мъже от стомана. „В онзи момент, „тюлените“ не бяха в светлината на прожекторите, както са сега,“ казва Лайтман. „Опитвахме се да преценим кои са истинските заплахи. Научихме някои неща за Северно Мексико и Чечня. Научихме колко голяма всъщност е заплахата за САЩ. У дома няма война, затова нямаме и силното чувство, че тези мъже и жени ни защитават.“

Задълбочените консултации с военни източници и правителствени агенции разкрива изобилие от възможни сценарии. „Решихме да създадем история, в която е застрашена страната ни,“ обяснява Маккой. „Затова огледахме настоящите заплахи по целия свят. Какви са зоните на операция? Какви мисии изпълняват тези хора в момента? С какво оборудване работят?“

За изиграването на ролите си, „тюлените“ получили картбланш да решават кое е истинско и автентично. „Например, начинът, по който говорят във филма, е същият, по който говорят в истинския живот,“ казва Уо. „Опитахме се да запазим автентичността, защото искахме зрителите да усетят какво е да живееш в техния свят. Когато им давахме диалози, те често казваха „Не, аз бих го казал така.“ И това, което те биха казали, бе много по-добро от написаното.“

Не по-малко важни са и начини за комуникация на „тюлените“, когато не говорят. Когато са на бойното поле или във вражеска зона, комуникацията е задължително мълчалива.

„Техният език на тялото и жестове с ръце казват толкова много,“ обяснява Уо. „Те добавят напрежение към сцените, защото зрителите слушат по обичайния начин. Може да чуете как се чупи клон или звуците издавани от бухал или маймуна – или пък това беше лошият? Опитахме се да запечатаме тези моменти, от преди да стане страшно.“

Според оператора първи клас по специални бойни действия Рей, режисьорите винаги са заснемали „тюлените“ в най-добрата им форма. „Скоти и Майк бяха гъвкави по отношение на нашите движения и обратното,“ отбелязва той. „За няколко сцени се наложи да забавим темпото. Нашите мускули имат памет – действията се извършват по определен начин, с определена скорост – но те знаеха как нещата ще изглеждат най-добре на екран, и ние им се доверихме.“

Дори комплексните екшън сцени са били създадени от „тюлените“. „Цялото планиране на операциите бе извършено от тях,“ признава Маккой. „Нямаше човек в Холивуд, седящ по бельо в три през нощта, пишещ оперативен план за атакуване на мишена. Това бяха начините, по които наистина биха ги изпълнили в живота.“

За да осъществят въпросните сцени, режисьорите нахвърляли сценарий за „тюлените“ и ги карали да планират операцията точно по начина, по който биха го направили в истинския живот. „Например, имахме един от лошите на 50-метрова яхта в Карибите, придружаван от две моторници срещу пирати,“ разказва Маккой. „Те изкараха дъските и планираха цялата операция. Ние разработвахме плана за снимки около техния. След това ставахме един взвод и атакувахме мишената.“

За да заснемат екшъна възможно най-реалистично, режисьорите използвали до 12 камери едновременно и често работели с два независими екипа, всеки режисирайки собствен екип, заснемайки различни аспекти на една сцена. „Скот и неговият екип снимаха вътре,“ казва Джейкъб Розенбърг, партньор в „Бандито Брадърс“. „А Майк и неговият екип снимаха отвън. Той скачаше върху мотор, привързваше оператор към гърба си и обикаляше площадката, докато операторът снимаше. Това ни позволи да заснемем много изобретателни неща. Скоти бе много прецизен за историята, за нещата, които трябваше да носят емоционалния заряд на филма. Той непрекъснато следеше за тях.“

„Можехме да заснемем сцената като пиеса,“ допълна Маккой. „Започвахме от началото и снимахме до самия край. Това бе много плавен начин за снимане на екшън и можахме да го направим, само защото „тюлените“ бяха толкова добри. Не бе нужно да спираме всяка сцена заради тях. Те просто ги правеха.“

Флота осигурява на екипа достъп до своите полигони, коли, самолети и други активи – но с няколко условия. Снимките не трябва да пречат на предишно установени тренировъчни графици и ще се проведат без разходи за Флота. Координацията и логистиката около филм, използващ самолет за специални операции са много натоварващи във времето, казва капитан Смит, така че е малка вероятността това да се повтори.

„В обичайните военни филми, имате военен съветник,“ казва Розенбърг. „Понякога от армията осигуряват локация или активи, за да се придаде автентичност. Когато ние създавахме историята, искахме да покажем размера и обхвата на това, което могат да направят „тюлените“. Те правят най-предизвикателните и трудни неща по земя, въздух и море. Те имат тонове уреди и оборудване, и от Флота ни позволиха да заснемем всички активи – някои от които зрителите никога не са виждали.“

Мъже от стомана бележи първият път, в който Флота осигурява подводница SSGN за снимки на филм. Като една от най-ценните военни активи, от тази ядрена подводница има само четири броя, и те винаги са в употреба.

„Получаването на достъп бе изключително сложно,“ обяснява Уо.“ За да заснемем сцената, ние получихме GPS координати насред океана. Трябваше да координираме екипа си за среща с подводницата и да заснемем цялата сцена за много кратък период.“

Подводниците прекарват огромна част от времето си под водата. „Последното, което биха искали, е да излязат на повърхността,“ казва Маккой. „Това издава позицията им. От Флота ни казаха, че ще има излизане за по-малко от 45 минути, и това е всичко, което ще ни отпуснат. Трябваше да го направим като истинска мисия насред океана. Аз бях в пълно камуфлажно облекло, с камера в една от лодките. Скоти бе в хеликоптер отгоре. Подводницата се появи точно навреме и на точното място. Излезе от водата, ние придвижихме лодките към нея, и заснехме всичко на един дубъл.“

Работата по този начин отворила очите на Уо за нови възможности при заснимането на филми. „Холивуд прави филми по един и същи начин за последните 100 години,“ разказва той. „Това ни вдъхнови да използваме неконвенционален подход. Трябваше да направим нещата ефективно и автентично, без арсенал от оборудване и технологии. Наложи ни се да правим неща, които не бяха правени до този момент.“

Работата с „тюлените“ им позволява да загърбят някои от ограниченията на традиционното снимане на филми, допълва Маккой. „Нямаше водещ актьор в част от сцената, и дубльор в останалата част. Нашите водещи актьори участваха в сцените от началото до края. Те бяха зад оръжията, зад думите, зад целия екшън на пълна газ.“

Операторът Шейн Хърлбът идва на снимачната площадка, скоро след завършването на работата си по блокбастъра Терминатор: Спасение и веднага се сближава с режисьорите, след като предлага да използват „Canon 5D“ – малка и лека дигитална камера, която в онзи момент е била още нова за пазара.

„Шейн имаше някои страхотни идеи как да използва „5D“, които с Майк вече обмисляхме да включим в нашия филм,“ казва Уо. „След като говорихме с него, решихме, че няма по-добър начин да заснемем американските „тюлени“ от работата с човек като Шейн. Той обича да разчупва нормите, да пробва нови и свежи неща.“

Целта не бе толкова да създадем специфична визия, колкото да накараме публиката да седи по местата си, да стиска здраво облегалките за ръцете и да ахка,“ обяснява операторът. „Когато нашите момчета скачат от самолет на височина над 5000 метра, вие ще имате чувството, че сте скочили с тях.“

Маккой и Уо могат да проследят централен момент в Мъже от стомана до своя седемминутен документален филм. „Това бе първият път, в който Флота допуснаха кинотворци до среда на бойни патрони,“ споделя Уо. „Бойни патрони не са използвани във филм от 20-те години на миналия век. След като видяхме как изглеждат истински амуниции и трасиращи куршуми в предишния ни филм, казахме, че трябва да заснемем този филм с бойни патрони.

Използването на бойни патрони за „тюлените“ си е нормален ден в офиса. „За нас, това е много удобно,“ казва Денвър. „Ние тренираме по този начин, защото би искал да тренираш както се биеш. Помня една сцена с лодките, които идват да ни изтеглят от „гореща“ операция. Всичко се свежда до доверието. Ние имаме доверие на момчетата в лодките, че ще стрелят по такъв начин, по който ще бъдем предпазени. А те ни имат доверие, че няма да се изпречваме на пътя им и ще ги оставим да си свършат работата. Всичко се слива в един изумителен координиран ефект.“

Въпреки миналото си на каскадьори, Уо и Маккой откриват, че бойните патрони са различни от всичко, което са правили дотогава. „Те добавят интензитет и ниво на уважение към това, което правиш,“ признава Маккой. „Имахме 3000 куршума в минута, излизащи от една от миникартечниците. Това добавя енергия към филма. Всички са нащрек. Ако объркаш нещо, ще умрат хора.“

Но визията оправдава риска, според Уо. „От дулото излиза различен пламък. Той е по-дълъг. Смятам, че всички оперираха с оръжията си по различен начин, знаейки, че държат нещо, което може да убива хора. Това е различно от всеки холивудски филм, който сте гледали.“

Уо, който също е опитен монтажист, сглобява филма в тандем с ветерана Майкъл Троник, сред чиито предишни филми са Зеленият стършел и Железният човек. „Майкъл е от старата школа,“ казва Уо. „Аз му казах, че сега ще срещне новата школа. Двамата непрекъснато имахме противоречия, което ни позволяваше да гледаме реално на нещата. Получи се един чудесен баланс.“

Троник е очарован от свежестта на филма. „Той притежава нещо, което никога не бях виждал като съдържание, екшън и изпълнения. Правил съм монтажи на екшън филми със звезди като Стивън Сегал, Арнолд Шварценегер, Еди Мърфи, Брад Пит. Екшънът тук е много по-интензивен и интимен, заради използването на камерите „5D“ с тяхната гъвкавост и близки планове.

Има една непосредственост, която не е изкуствено създадена,“ добавя той. „Хореографията на екшън сцените е изключителна. Когато за първи път видях кадрите с излизащата подводница и скачащите с парашути мъже, дъхът ми спря.“

Че Мъже от стомана е уникално изживяване е нещо, което всички работили по филма признават без замисляне. „Не мисля, че е правен такъв филм,“ казва Маккой. „Ние смятаме, че това е напълно нов филмов жанр – автентичен екшън. Хората в Холивуд смятаха, че е лудост да снимаме така. Но когато започнаха да гледат кадрите, им взехме акъла. Дори сред общността на „тюлените“ казва „Това е страхотно, братле.“ А за онези, които се притесняват дали „тюлените“ стават за актьори, ще кажем само едно – уверете се сами, филмът е в кината.“

ЗА УЧАСТВАЩИТЕ „ТЮЛЕНИ“

 

РОРК

Възраст: 38

Роден щат: Калифорния

Дата на постъпване: 9 октомври 1998

Специалност: специални бойни действия

Чин: Капитан трети ранг

Дата на повишаване в чин: 1 август 2008

Назначения: Флотски специални бойни действия, висше командване 2010-до наши дни, основно командване 2007-2010, отряд за специални бойни действия, бp style=“text-align: justify;“/em38азиран на Западния бряг 2004-2006, отряд за специални бойни действия, базиран на Източния бряг 1999-2004

Награди и медали: Бронзова звезда с бойно „В“ за доблест, Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения на Флота, Медал за служба в глобалната война срещу тероризма

МАЙКЪЛ

Възраст: 40

Роден щат: Калифорния

Дата на постъпване: 5 юли 1990

Дата на прехвърляне в запаса: 1 септември 2011

Чин: главен оператор по специални бойни действия

Дата на повишаване в чин: 1 януари 2002

Назначения: Флотски специални бойни действия, висше командване 2006-2011, Група Едно 2004-2006, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2002-2004, мобилна артилерийска група, базирана на Западния бряг 1999-2000

Награди и медали: Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения с бойно „В“ за доблест, Медал за постижения (5), Похвала от Флота, Медал за добро поведение (6), Медал за служба в глобалната война срещу тероризма

ДЕЙВ

Възраст: 34

Роден щат: Ню Йорк

Дата на постъпване: 5 септември 1996

Чин: главен оператор по специални бойни действия

Дата на повишаване в чин: 19 юли 2007

Назначения: отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2009-до наши дни, Флотски специални бойни действия, основно командване 2007-2009, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2000-2007, втори батальон за сухопътни строежи 1997-1999

Награди и медали: Медал за добра служба с бойно „В“ за доблест, Медал за постижения (3), орден за бойна служба, Медал за добро поведение (2), Медал за служба в глобалната война срещу тероризма

ЕЙ ДЖЕЙ

Възраст: 43

Роден щат: Ню Йорк

Дата на постъпване: 14 май 2001

Чин: оператор първи клас по специални бойни действия

Дата на повишаване в чин: 31 декември 2006

Назначения: Флотски специални бойни действия, висше командване 2009-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2003-2009

Награди и медали: Медал за постижения, Медал за добра служба с бойно „В“ за доблест, Медал за добро поведение, Медал от войната в Ирак, Медал за служба в глобалната война срещу тероризма

СОНИ

Възраст: 41

Роден щат: Флорида

Дата на постъпване: 19 септември 1988

Чин: старши оператор по специални бойни действия

Дата на повишаване в чин: 16 септември 2010

Назначения: отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2004-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Източния бряг 1999-2004, Основна школа за подводни взривове 1998-1999, Мобилна артилерийска група Две 1996-1998 и 1992-1995, Кораб „Холанд“ 1989-1992, наборно обучение 1988

Награди и медали: Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения (6), Награда за добра служба на Бреговата охрана, Медал за добро поведение, Медал за служба на Националната отбрана

РЕЙ

Възраст: 32

Роден щат: Калифорния

Дата на постъпване: 8 декември 1997

Чин: оператор първи клас по специални бойни действия

Дата на повишаване в чин: 16 декември 2006

Назначения: Флотски специални бойни действия, основно командване 2011-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2003-2011, Флотски действия в Окинава 1999-2002, наборно обучение 1997-1998

Награди и медали: Сребърна звезда, Бронзова звезда с бойно „В“ за доблест, Медал за добра служба на Флота (2), Медал за постижения на Флота, орден за бойна служба, Медал за добро поведение (2), Медал от войната в Ирак

ДЪНКАН СМИТ

Възраст: 53

Роден щат: Калифорния

Дата на постъпване: 26 юли 1985

Специалност: специални бойни действия

Чин: капитан

Дата на повишаване в чин: 16 април 2010

Назначения: Флотски специални бойни действия, командване 2008-до наши дни, централа на специалните бойни действия 2005-2008, командване на специални бойни действия 2001-2005, участия в четири бойни действия след 11-ти септември, доброволно обучение 2001-до наши дни, различни флотски назначения от запаса, 1990-2011, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 1986-1989

Награди и медали: Медал за добра служба на Отбраната. Медал за добра служба (2), Медал за добра служба на Флота (3), Медал за постижения на Флота, орден за бойна служба, Медал за служба на Националната отбрана, Медал от войната в Ирак, Медал за служба в глобалната война срещу тероризма, Медал за изключителна доброволна служба

ВАН О

Възраст: 42

Роден щат: Орегон

Дата на постъпване: 21 октомври 1988

Чин: главен оператор по специални бойни действия

Дата на повишаване в чин: 16 януари 2007

Назначения: Въздушен отряд за съвместни специални операции в Европа 2010-до наши дни, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 1998-2010, обучение по специални операции 1998, отряд за специални бойни действия, базиран на Източния бряг 1994-1998, Флотско подразделение Бетесда 1993-1994, централа за специални бойни действия 1992-1993, флотски медицински център 1991-1992, флотска оръжейна станция 1989-1991, командно обучение 1988-1989

Награди и медали: Бронзова звезда, Медал за добра служба на Отбраната, Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения на Флота (6), Медал за добро поведение, Медал за служба на Въоръжените сили

УАЙМИ

Възраст: 36

Роден щат: Калифорния

Дата на постъпване: 9 декември 1997

Чин: главен оператор по специални бойни действия

Дата на повишаване в чин: 16 март 2009

Назначения: отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 2009-до наши дни, Флотски специални бойни действия, основно командване 2007-2009, централа за специални бойни действия 2005-2007, отряд за специални бойни действия, базиран на Западния бряг 1999-2005, командно обучение 1997-1998

Награди и медали: Бронзова звезда с бойно „В“ за доблест, Пурпурно сърце, Медал за добра служба на Армия с бойно „В“ за доблест, Медал за добра служба на Флота, Медал за постижения на Флота (2), Медал за добра служба, Медал за добро поведение, Медал за служба на Националната отбрана

ЗА АКТЬОРИТЕ

РОЗЕЛИН САНЧЕС (агент Моралес) участва на големия екран с Дуейн Джонсън „Скалата“ в Игра по план, който оглави боксофиса в премиерната си седмица. Тя първо очарова зрителите като агентът под прикритие Изабела Молина в блокбастъра Час пик 2 с Крис Тъкър и Джеки Чан. За изпълнението си, тя получи номинация за награда ALMA за най-добра актриса в поддържаща роля.

Между 2005 и 2009 година, Санчес играе специален агент Елена Делгадо в 88 епизода на хитовия сериал на CBS „Without a Trace“. Тази роля й носи първата й награда ALMA през 2008 година. Наскоро тя гостува в сериалите „Rizzoli & Isles“ по TNT и „Royal Pains“ по USA Network.

Сред другите й участия са филмите Разходка с лодка с Куба Гудинг Джуниър, Първично с Джон Траволта, Самюел Джаксън и Джовани Рибизи, Nightstalker с Дани Трехо, Колежанинът с Ник Кенън и Чийч Марин, и Едисън с Джъстин Тимбърлейк, Морган Фриймън и Кевин Спейси.

След като покорява големия екран, Санчес насочва погледа си към друга своя мечта. През 2003 година, тя издава дебютния си албум „Borinqueña“. Тя е номинирана за Латинските награди Грами за най-добър видеоклип за сингъла „Amor Amor“, който тя изпълнява на церемонията за Латинските награди Грами през 2004 година.

Санчес и съпругът й Ерик живеят в Студио Сити с новороденото си дете.

ЗА СЪЗДАТЕЛИТЕ НА ФИЛМА

МАЙК МАККОЙ (режисьор, продуцент) има огромен опит като успешен автомобилен състезател, каскадьор, продуцент и режисьор. Той е режисирал рекламни клипове за Тойота, Киа, Лексъс, БМВ, НАСКАР и Пирели.

Маккой казва, че е „роден на мотоциклет“. Получавайки колело за първия си рожден ден, той захвърля помощните колелета на 3 години и започва да се състезава на 4. След този ранен старт, Маккой се превръща в един от най-успешните мотоциклетни състезатели на своето поколение. Той печели множество шампионати, сред които най-известните са Baja 500 и Baja 1000.

След поредица от контузии, Маккой се оттегля от професионалните състезания, за да започне кариера във филмовата индустрия. Той прекарва години, работейки на почти всеки пост за Джо Питка, режисьор на Космически забивки и чест сътрудник на Майкъл Джексън. Прехвърляйки се от продукцията към каскадите, Маккой бързо става един от най-добрите каскадьори в Холивуд. Той е работил с такива значими режисьори като Тони Скот, Роб Коен и Джон Мактиърнън.

През 2004 година, Маккой използва опита си във филмовата индустрия, за да продуцира отлично приетия Dust to Glory. Този документален филм представя легендарното състезание Baja 1000 – годишна офроуд надпревара, която привлича стотици състезатели, както и хиляди фенове.

Маккой е съосновател на „Бандито Брадърс“ – медийна компания, която създава, продуцира и разпространява аудиовизуално съдържание. Събирайки заедно творци, атлети и технолози, „Бандито Брадърс“ се опитва да обособи рамките на компанията на бъдещето.

СКОТ УО (режисьор, продуцент, монтажист) има успехи като продуцент и изобретател. Той е привлечен към филмовото производство още от ранна възраст. Като син на първия Спайдърмен Фред Уо, Скот започва да се занимава с филми още 12-годишен. След като взима диплома от Университета на Калифорния в Санта Барбара, Скот е работил като продуцент, режисьор, монтажист, оператор и каскадьор. През 2006 година, той основава независимото студио „Бандито Брадърс“ със своя бизнес партньор Майк Маккой. През януари 2012 списание „Variety“ го определя като един от 10-те режисьора на бъдещето.

Скот става каскадьор през 1982 и се оттегля през 2005 година. Той участва в над 150 филмови и телевизионни продукции за режисьори като Майкъл Ман, Стивън Спилбърг и Оливър Стоун.

Като режисьор, Скот успява да представи човешки истории, комбинирани с невероятен екшън. Той е работил с три от петте американски военни подразделения – Флота, ВВС и морските пехотинци.

Като продуцент, Скот се фокусира върху екшън кинофилми, представени от неговите успехи в боксофиса като Step Into Liquid, Dust to Glory и разпространения през 2012 Мъже от стомана. Step into Liquid получава наградите на публиката от Филмовия фестивал в Мауи, Филмовия фестивал в Севиля и Филмовия фестивал Уислър.

Освен това, Скот е бил президент на Stunts Unlimited за три години – най-престижната организация на каскадьори в света. През този период, Stunts Unlimited участва в такива хитове като Спайдърмен, Рики Боби: Лудият на макс, 24 и Лоши момчета 2. Под неговото ръководство, организацията получава три последователни награди Еми за най-добри каскади.

КЪРТ ДЖОНСТАД (сценарист) е работил със Зак Снайдър по новаторския филм 300. Работата му с множество творци включва проекти за студиа като Paramount, Relativity и Legendary Pictures.

Сред бъдещите му проекти са The Last Photograph със звездите Крисчън Бейл и Шон Пен, който вероятно ще бъде режисиран от Зак Снайдър; The Gunslinger на режисьора Джим Манголд; и дългоочакваното продължение на 300 за Warner Bros.

Роден в Средния Запад, Джонстад израства, работейки в семейната ферма. Той завършва висшето си обучение в CalArts. След едно десетилетие като асистент режисьор, Джонстад се прехвърля към писането на сценарии.

 

ШЕЙН ХЪРЛБЪТ (оператор) е известен оператор на реклами и игрални филми, сред които Терминатор: Спасение, Безсмъртните Маршал и Опасно синьо. В допълнение, той е снимал епизоди от сериалите на HBO „Big Love“ и „Deadwood“, както и телевизионният филм „The Rat Pack“, за който получава номинация за наградата ASC.

Хърлбът е снимал реклами за Виза, Кока Кола, Верайзън и Америкън Експрес. Освен това, той е работил с музикални легенди като Rolling Stones, Nirvana и Smashing Pumpkins.

Хърлбът завършва Emerson College като бакалавър по изкуствата. Той вече е успешен оператор на реклами, преди да заснеме първия си филм „The Rat Pack“ на режисьора Роб Коен за HBO. В допълнение към филмите Барабанистът и Mr. 3000 на Чарлз Стоун ІІІ, той заснема за същия режисьор „True Vote“, който печели специалната награда на журито в Кан през 2009 година. 

Скоро