Runner_poster Премиера в България: 27.09.2013г.
Световна премиера: 18.09.2013г.
Жанр:  Криминален, Трилър
Продължителност: 91 минути
Формат: 2D
Сценарист: Брайън Копелмън, Дейвид Левин
Режисьор: Брад Фърман
В ролите: Бен Афлек, Джема Артъртън, Джъстин Тимбърлейк, Антъни Маки, Лорънс Мейсън, Дейвид Костабайл, Бен Шуарц, Оливър Купър, Лорънс Мейсън, Диана Лаура
Разпространител: Александра филмс / Twentieth Century Fox

Ричи преследва осъвременена версия на Американската мечта: лесно, бързо и неограничено богатство. Той опитва да започне отначало след като веднъж е изгубил всичко на Уол Стрийт. След като е измамен от сайт за хазарт и губи парите за обучението си, Ричи отлита за Коста Рика за да се изправи пред хазартната легенда Айвън Блок, който стои зад сайта.

Дипломираният студент от Принстън, Ричи (Джъстин Тимбърлейк), убеден че е бил измамен, се отправя към Коста Рика за да се срещне с онлайн хазартния магнат Айвън Блок (Бен Афлек). Ричи е изкушен от обещанията на Блок за невероятно богатство, докато не научава обезпокоителната истина за своя благодетел.  Когато ФБР опитва да принуди Ричи да помогне за залавянето на Блок, той трябва да изиграе ръката на живота си: да се изплъзне и на двете притискащи го сили.

Ричи преследва осъвременена версия на Американската мечта: лесно, бързо и неограничено богатство. Той опитва да започне отначало след като веднъж е изгубил всичко на Уол Стрийт. След като е измамен от сайт за хазарт и губи парите за обучението си, Ричи отлита за Коста Рика за да се изправи пред хазартната легенда Айвън Блок, който стои зад сайта.

Блок е впечатлен от способностите на Ричи и го взима под крилото си с обещанието да му покаже как наистина стоят нещата. Ричи се влюбва в съдружничката на Блок, Ребека Шафран (Джема Артертън) и попада в свят, в който вижда всичките си мечти наяве. Скоро Ричи разбира, че Блок е търсен за рекет, изнудване и корупция, както и че специален агент Шейвърс (Антъни Макий) е обсебен от идеята да предаде Блок и съдружниците му на правосъдието. Блок решава да вдигне залозите и да остави Ричи като изкупителна жертва. С Шейвърс дишащ във врата му, Ричи трябва да се движи с един ход пред Блок и агента или да влезе зад решетките.

Хазартът онлайн е мултимилионна индустрия, която се управлява от екзотични места в Южна и Централна Америка, Карибите, Азия, Европа и Дубай. След като се появяват хазартните центрове, на тези места се издигат и казина изградени с тухли и хоросан, като понякога блясъкът им надхвърля този на хазартната Мека Лас Вегас. Докато годишните печалби на Вегас са около 6 млрд., хазартните сайтове и казината на о. Макао правят общо 44 млрд. През 2011. Бизнес практиките в тези екзотични локали са в най-добррият случай съмнителни. Това е новия Див запад, но вместо револвери, престъпниците използват сложни алгоритми.

Въпреки рисковете, статистически и криминални, хазартът онлайн е неизмеримо привлекателен. В днешния, съвземащ се от икономическа катастрофа свят, младите хора имат все по-малко възможности за работа. Но това не се отразява на желанието им да забогатеят бързо. Това поколение, възпитано като консуматори от ранна възраст, е свикнало да получава каквото иска и когато поиска с едно кликване на мишката. Те вземат пример от лидерите в бизнеса, възползвали се от възможности, ако не незаконни, то морално подозрителни, задавайки си въпроса: „След като те могат, защо аз да не мога?” В този смисъл „Надцакването” разказва поучителна история за опасностите, които крият лесните пари и необузданата амбиция.

НОВАТА АМЕРИКАНСКА МЕЧТА

Разточителният живот на хазартния магнат Айвън  Блок е това, което режисьорът на „Надцакването” нарича „новата американска мечта”. „Технологиите са направили света ни в място, в което всичко се случва изключително бързо, което намира отражение в ускорената версия на американската  мечта. Днешните млади хора искат всичко по-бързо, особено парите.”, обяснява режисьора Брад Фърман.

„Американската мечта е била да станеш богат и известен, сега тя е да станеш богат и известен възможно най-бързо. Колкото повече достъп имаме до благата, толкова по-бързо ги искаме. Трябва само да натиснеш един бутон и всичко може да ти бъде доставено.”, съгласява се Тимбърлейк с виждането за американската мечта на Фърман. „В днешно време, хората не искат просто да имат Кадилак, те искат да изобретят собствена кола. Цяло поколение от млади хора иска да стартира своя вселена от предприемачески дейности. Хората непрекъснато опитват да открият отново колелото и всичко се движи опасно бързо. Иска се все повече интелект и все по-малко почтеност, чест или каквито и да било морални ценности.”, продължава Тимбърлейк.

Героят на Джъстин Тимбърлейк, Ричи Фърст е сред попадналите в капана на тази неустоима и опасна нагласа. Неговият благодетел, Айвън Блок управлява империя за онлайн хазарт за милиарди. „Изпълнявал съм роли, в които героят е сдържан и интровертен, за разлика от тях Айвън е винаги на скорост. Той не пести впечатляващите си монолози за живота и обича да лее софистиката си върху Ричи. Реших, че ще е забавно да опозная Айвън и неговия свят.”, обяснява Бен Афлек.

Подобно на Тимбърлейк, Афлек е заинтригуван от пресъздадените в „Надцакването” задкулисни манипулации, присъщи за новата американска мечта. „Зад привлекателността на лесните и бързи пари се крие нещо измамно, уродливо и грешно.”, обяснява той. „Всичко опира до това, да забогатееш незабавно на всяка цена. Според новите корпоративни нрави е в реда на нещата да прережеш нечие гърло. В някои кръгове се счита дори за похвално.”

Режисьорът Брад Фърман отбелязва: „Имах определено виждане за „Надцакването”. Исках да пресъздам пътешествието на Ричи до дъното на заешката дупка. Филмът започва в Ню Джърси и от там Ричи се озовава в Коста Рика, един фантастичен, но корумпиран свят.”

„Ричи е добър човек, попаднал на грешното място и опитващ да постъпи правилно. Той непрекъснато опитва да се придържа към моралните си ценности. Ричи е мечтател и идеалист, който прави грешка и трябва да измисли начин да се измъкне.”

„Блок манипулира Ричи за да го направи част от екипа си. Целта му е да подготви Ричи така, че той да не възрази срещу тъмната страна на нещата, които ще види.”, обяснява Афлек.

„Блок знае кои струни да натисне в хората, като най-впечатляващото му умение е да отвлича вниманието им от истинските му мотиви. За Блок хората са несигурни и отчаяно желаят да успеят. Той знае, че хората се чувстват недооценени и са възпитани да преследват печалба и да слагат знак за равенство между богатство статус, чест, успех и мъжественост. Той притежава богатство, което заслепява Ричи за това, какво в действителност се случва.”

Женският представител на този свят е Ребека Шафрън, интелигентната и силна съдружничка на Блок, чиято лоялност е подложена на изпитание след срещата й с Ричи. Ролята изпълнява английската актриса Джема Артертън. Без опит в хазартния бизнес,  Артертън се възползва от случая и приема ролята. „Много харесах сценария, който, според мен, е кадърно написан и изобразява свят, който исках да изследвам. Много харесах и Ребека, която в много отношения действа подло и е непридвидима. „Надцакването” е филм за властта, богатството и алчността. Бях впечатлена от желанието на Ребека да бъде част от този свят, което е показателно колко много жени вярват, че трябва да действат като мъже за да успеят.”, споделя Артертън.

„Когато Ричи пристига в Коста Рика и се запознава с Ребека, тя е човекът, който до голяма степен контролира нещата. Тя е корава, нещо като „фаталната жена”. Но тя обича и да се забавлява. Тя вижда този секси млад човек и си казва : ‘Ще си поиграя малко с него’. Тя установява, че той е много умен, находчив и доста различен от хората, с които работи. Тя изпада в истинска дилема: желае богатството, което й осигурява позицията и същевременно преоткрива моралните си задръжки чрез връзката с Ричи. Така тя започва да променя виждането си за Блок и нейната ролята в империята му.”, продължава актрисата.

С развитието на взаимоотношенията между Ричи, Аивън и Ребека, се появява нов играч, който ще повлияе на живота им – специален агент Шейвърс (Антъни Макий), който е вписал Блок в личния си списък за най-търсени престъпници. На хазартен език агентът е жокера. Той манипулира Блок, Ричи и Ребека и е решен да премине международните граници и вкара тримата зад решетките.

„В началото Шейвърс просто се е издигал в чин. Опитвал е да се докаже като разреши голям случай. Така започва да преследва Блок, но Блок непрекъснато му се измъква, защото постоянно излиза извън юрисдикцията на Шейвърс.”, обяснява Макий.

Шейвърс преследва Блок до Коста Рика, където възможностите му за действие са ограничени. „Шейвърс опитва да намери начин – търси някой, който да му предаде Блок. Не успява да намери някой до появата на Ричи. Шейвърс знае, че у Ричи има нещо добро, което да използва за да се добере до Блок.”, разкрива Макий.

 ЗА ПРОДУКЦИЯТА

Коста Рика в „Надцакването” съществуват едновременно бедност и изобилие, законност и корупция. Там можеш безнаказано да задоволиш всяка прищявка, докато желанията не станат прекалено големи. От лъскавите казина до пълните с крокодили джунгли, „Надцакването” пресъздава един съблазнителен и опасен свят, управляван от седемте смъртни гряха.

В същността си, историята е за богатството – желанието да го притежаваш и импулса да го браниш. Тази нагласа струи и от героите – ловки и спокойни, калени от успокоителния бриз на Коста Рика.

В „Надцакването” Пуерто Рико замества Коста Рика. Екипът прекарва там цялото лято на 2012. По-голямата част от филма е заснета в Ла Перла, място заемащо 650 ярда, притиснато между океана и северната историческа градска стена на Сан Хуан. Създателите на филма трябва да се справят с предизвикателството да създадат един пищен свят в страна, в която има пропаст между богати и бедни. Най-екстравагантната част от него се оказва великолепният имот на Айвън Блок. „Какво се случва когато някой изкарва толкова пари? Вземете някой с манталитет на 18-годишен, дайте му 20 милиона и резултатът ще е огромна къща къща за забавления, с много момичета с прилепнали дрехи, реки от алкохол, хазарт и купони всяка нощ. Точно това виждаме, когато влезем в живота на Блок.“