Най-многопластовият актьор. Без съмнение. Трудно някой ще ме убеди в противното. Еднакво блести и в главни, и във втoростепенни роли (въпреки че вторите са много повече от първите в кариерата му).  Малко са актьорите, които са станали приживе легенди, а големият Сам е вече икона, без да има кой знае колко награди, макар и да не са основен критерий. Това е човекът, който превърна произнасянето на израза „motherf*cker“ в изкуство. Това е любимият актьор на Куентин Трантино, използвал го в шест от своите филми, а и това е единственият актьор на който бихме простили участието във бози като „Трите хикса“ и „Телепорт“.

„Against the wall“/ Зад стените на затвора  (1994)

Един от най-добрите затворнически филми. Създаден е по истински случай. Самюел Джаксън е в ролята на затворник-мюсюлманин, излежаващ присъдата си в американски затвор в началото на 70-те., точно когато напрежението бели и черни в САЩ ескалира. Но не това е най-същественото. По-важното е, че тези затвори в САЩ са с нечовешки условия. Нечовешко е и отношението на надзорници към затворници. Джамаал, героя на Джексън, е инициатор на бунт, в който осъдените вземат нещата в свои ръце, като превземат затвора и взимат за заложници дежурните в този момент пазачи. Докато целият свят очаква очаква решението на проблема отвън, зад стените на затвора насилието и напрежението ескалират до краен предел. Любимият актьор на Куентин Тарантино, използвал го в шест от своите филми.

Pulp fiction/ Криминале (1994)

Каквото и да се каже за „Криминале“ ще е малко. Крайъгълен камък за киното . Или ще го заобичаш, или ще го намразиш. Героят на Джаксън, Джулс Уинфийлд, е един от най-въздействащите в киното въобще.  Играе бъбрив наемен убиец, който преживява катарзис – от гангстер вече иска да бъде пастор. Филмът трябва да се гледа, истинска наслада за окото, коктейл от хумор и наслада. Изпълнението на Джаксън е незабравимо и за което получава единствената си номинация за Оскар.

A time to kill/ Време да убиваш (1996)

Ако има размирици на расова основа Сам Джексън е там.Тук играе ролята на разгневен баща, чиято дъщеря е изнасилена. Той решава да вземе справедливостта в свои ръце и застрелва двамата извършители в съда, пред очите на стотици свидетели. Сега неговата съдба е в ръцете на младия му адвокат (ролята, с която Матю Макконъхи изгря) и неговите помощници, които трябва да се изправят най-вече срещу  предразсъдъците на обществото, ако искат този чернокож мъж да получи справедлив процес в Мисисипи, в сърцето на американския Юг, където традициите на Ку-Клукс-Клан продължават да властват.

One Eight Seven / Код 187 (1997)

Джаксън де факто се явява учител и кумир на хиляди млади и прохождащи актьори. Незабравима е ролята му на учител в трилъра „Код 187“, който оцелява след нападение с нож, извършено от негов ученик. Петнайсет месеца по-късно той се мести в училище в Лос Анджелис, пълно с непокорни и буйни тийнейджъри. Образователната система, която позволява на учениците да контролират класните стаи чрез заплахи и насилие, а ръководството не смее да се намеси, поради страх от съдебни дела, бавно побъркват героя на Джексън. На него ще му се наложи някак си да укроти неуправляемите деца, ако иска да продължи да работи там.

Unbreakable/ Неуязвимият (2000)

Когато Дейвид Дън (Брус Уилис) се оказва единственият оцелял в ужасяваща влакова катастрофа – и то без нито една драскотина – той среща загадъчен мъж, който завинаги ще промени живота му. Спохождайки го в най-неочаквани моменти, Илайджа Прайс, с провокативните си въпроси, принуждава Дейвид да се изправи срещу съдбата си, като предприеме рисковано пътешествие към себепознанието. Според някои това е най-важният филм за супергерои, а според Куентин Тарантино това е един шедьоврите на нашето време. И така да е – филмът си заслужава заради отличната игра и на Уилис, и на Джексън. Ааа, да – чакаме и анонсираното продължение от М. Найт Шаямалан.

Changing Lanes/ Смяна на платната (2002)

Може би най-минималистичният филм на Биг Сам. За какво иде реч? Закъснял за съда, един адвокат (Бен Афлек) се мъчи да се пребори с трафика. В едно друго платно е баща, чието право да вижда децата си зависи от това дали ще пристигне в съда навреме. Двамата се сблъскват. Филмът е доказателство как един дребен инцидент превръща двама непознати във врагове.

Coach Carter/ Треньорът Картър (2005)

Един от най-добрите спортни филми, създадени след 2000 година. По истинска история. Кен Картър влиза в светлините на прожекторите след като отстранява от игра  целия си непобедим гимназиален отбор заради лошо академично представяне. Картър трябва да убеди играчите си, че е по-важно да се изградят като личности, отколкото да бъдат велики баскетболисти.

Lakeview terrace/ Опасен съсед (2008)

Една от малкото му отрицателни роли. Едни от филмите, в които актьор изнася цял един филм на гърба си.  Младо семейство се нанася в своя мечтан дом, с изглед към езерото.  Героят на Джаксън е полицай и техен съсед, който обаче не одобрява връзките между хора от различни раси. Той се самоназначава да наблюдава отблизо квартала и не може да се примири с това, което вижда. И така започва все повече да тормози младоженците. Упоритото вмешателство на полицейския служител в личния им живот принуждава двойката да отвърне на удара.

The Sunset Limited / Експрес „Сънсет Лимитид“ (2011)

Най-философската му и сериозна роля. Адаптация по пиесата на Кормак Маккарти. Той и Томи Лий Джоунс са единствените актьори. Персонажите им са безименни, но това е единственото, което ги свързва. Характерите им са антономични. Героят на Джаксън, бивш затворник, намерил своето спасение в безграничната вяра към Иисъс, спасява от самоубийство циничен и отегчен от живота университетски преподавател. Те нямат нищо помежду си, но техните вярвания и разбирания за живота отприщват спор, който става наистина опасен.

Django Unchained/ Джанго без окови (2012)

В този шедьовър на великия Куентин Тарантино. За мен изпълнението на Джаксън в този филм на Тарантино е по запомнящо се и от „Криминале“. Действието се развива в средата на XIX в., когато робовладетелството е в разгара си. Джаксън играе  играе Стивън, верен и покорен роб на жестокия Калвин Канди (Леонардо ди Каприо). Нещата ескалират, когато пред очите му се вясва Джанго, свободен негър, дошъл в имението заедно с Ловеца на глави д-р Шулц, за да освободят годеницата на Джанго. Това ще стане обаче само през трупа на Канди и… най-вече на Стивън.