Премиера в България: 10.04.2015г.
Световна премиера: 10.04.2015г.
Жанр: Драма, Романтика
Продължителност: 139 минути
Формат: 2D
Сценарист: Крейг Болотин, Никълъс Спаркс (роман)
Режисьор: Джордж Тилмън-мл.
В ролите: Скот Истууд, Брит Робъртсън, Джак Хюстън, Мелиса Беноист, Алън Алда, Она Чаплин, Лолита Давидович, Амбър Чейни
Разпространител: Александра филмс / Twentieth Century Fox

Вдъхновеният от едноименния роман на Никълъс Спаркс филм разказва две различни любовни истории, които по странно стечение на обстоятелствата постепенно се сливат. Айра, емоционален старец, който не може да се примири със загубата на своята съпруга, умира бавно в колата си, след инцидент през зимата. Докато изживява последните дни от живота си, той си спомня за всички важни моменти, споделени с Рут, която се явява при него като призрак, който да му помогне да оцелее още малко. София и Люк пък са младите и изпълнени с живот хора, които ще усетят силата на привързаността от пръв поглед, след което ще трябва да вземат едни от най-трудните си решения заедно. Съдбата на Айра и влюбената двойка ще се преплете по възможно най-благоприятния начин.

Айра и Рут и Люк и София са две двойки, разделени от времето и възрастта си. Те нямат почти нищо общо по между си, докато серия от неочаквани събития не преплитат съдбите им. Авторът на бестселъри Никълъс Спаркс (Тетрадката, С дъх на канела) представя една необикновена романтична история, която започва от кутия със стари писма, описващи изпълнения с любов, мъдрост и преживявания житейски път на влюбена двойка. Тя ще помогне на Люк и София да открият истинската стойност и смисъл на обичта.

София (Брит Робъртсън), студентка в университета Уейк Форест, е на крачка от сбъдването на мечтата на живота й. Само няколко седмици преди дипломирането си, тя е одобрена на стаж в престижна нюйоркска галерия. За София бъдещето й е ясно. До момента, в който нейна приятелка не нахлува с чифт каубойски ботуши и покана за родео. Въпреки че не си пада по тези неща, София отстъпва и двете момичета се озовават на местата си сред група фенки на обяздването на бикове.

На входа към арената е Люк Колинс (Скот Истууд), който се подготвя да язди бика осем секунди, които ще го изкачат обратно на първото място във Професионалната родео лига. Завръщайки се след сериозна травма от предишно състезание, Люк е твърдо решен да си върне шампионската титла в този опасен спорт. Но бикът изненадващо го напада, и Люк се покатерва на оградата. Шапката му излита и пада в скута на изненаданата София, очите им се срещат за миг – достатъчен за Люк да разбере, че иска да опознае тази красавица. „Ще ми я пазиш ли?“, пита той момичето. И като бикът се врязва в оградата, Люк изчезва, оставяйки София без дъх.

Вечерта София носи шапката на Люк, но вместо си я вземе обратно, той я кани на среща. Тя приема, без да предполага, че тази стъпка завинаги ще промени живота й.

Животът на деветдесет и една годишният Айра Левинсън (Алън Алда) също е претърпял промяна. След като е загубил съпругата си Рут преди осем години, той се впуска в пътуване до Северна Каролина и художествения колеж Блек Маунтан, където е купил първата рисунка на Рут, поставяйки началото на колекция, която обхваща десетилетията на брака им.

Пътуването на Айра под леещия се дъжд приключва с катастрофа, когато той губи контрол над колата и тя излиза извън пътя. Автомобилът избухва в пламъци и Айра усеща как някой го издърпва от него. Това са Люк и София. Въпреки, че в полусъзнание, Айра мисли единствено за пълната с писма кутия, която е останала в колата. София смело се връща и спасява кутията от огъня.

По-късно в болницата София му я връща, а успокоеният Айра я моли да му прочете писмата. Двамата се сближават и София открива колко общи неща има между двете двойки. Тя вижда, че независимо от разликата във възрастта, животът на младите Рут (Упа Чаплин) и Айра (Джак Хюстън) е бил изпълнен с много от предизвикателствата, пред които са изправени сега Люк и София. Животът на две двойки „ще се слеят и изпитаната мъдрост ще ръководи Люк и София през тяхното пътуване.“

ПЪТУВАНЕТО ЗАПОЧВА

С Най-дългото пътуване Никълъс Спаркс бележи третата адаптация на негов роман съвместно с продуцентите Марти Боуен и Уик Годфри. Писателят и продуцентите от Temple Hill преди това са работили през 2010 г. в романтичната драма С дъх на канела и през 2012 г. в Убежище. Но нито един от двата проекта не може да се сравнява с адаптацията на Най-дългото пътуване от книга за голям екран.

Най-дългото пътуване е нещо, което никога не съм правил в киното досега, – казва Спаркс. – Това всъщност са две истории в едно. Това е историята на Рут и Айра, двойка с дългогодишен брак. Овдовялият Айра разказва съвместния им живот, показан в ретроспекции, на студентката в Уейк Форест София и на професионалния ездач на бикове Люк.

Най-дългото пътуване е епична история, от гледна точка на това, че обхваща две любовни истории. – продължава авторът. – Тя разкрива романтичната история между Рут и Айра, която започва преди Втората световна война, и е в контраст с напълно различния свят на професионалното родео. Това, което отличава филмът от другите ми адаптации, е начинът, по който двете любовни истории се преплитат.“

Спаркс продължава: „Когато срещнеш човек, в когото се влюбваш, усещането е едно и също, независимо дали това се случва през 1930 г. или в наши дни. Всеки преживява същите емоции, чувствата са универсални за всички хора и това е идеята, което исках да покажа.“

С представянето на история на Спаркс на големия екран се заема режисьорът Джордж Тилман-младши, чиито творческа филмография обхваща широк спектър от филми – романтични комедии (Soul Food), екшън-драми (Мъже на честта) и биографични ленти (Ноториъс). „Джордж има способността да съчетае чувствата с мъжествеността. А в случая именно това се изисква, за да разкажем тази история. – казва продуцентът Марти Боуен. – Помолих го да прочете сценария, след което той ми звънна и каза: „Знаеш ли какво, Марти? Аз съм женен за моята ученическа любов в продължение на 25 години. В този филм аз виждам саможертвата – това е най-важното нещо в подобна връзка.“ След тези думи веднага си помислих: „О, открих моя режисьор!“

Тилман оценява романтичната история, и в същото време е запленен от родеото и обяздването на биковете. „Едно от нещата, на които се наслаждавам като режисьор, – обяснява той, – е да откривам култури, където хората имат възможност да изпитат нови неща.“

„Винаги съм бил фен на обяздването на бикове, – продължава той, – а няма много филми по тази тематика. Бях развълнуван, когато ми предложиха да бъда начело на филм, чието действие се развива в този контекст. – възкликва той. – Много исках да режисирам Най-дългото пътуване„.

Партньорът на Тилман в State Street Pictures, и един от изпълнителните продуценти на филма е Боб Тейтел, който също като режисьора, отбелязва темата за саможертвата. „Когато прочетох Най-дългото пътуване, първото нещо, което ми хрумна беше думата „саможертва“. За Люк и София, както и за Рут и Айра, това което правят е да жертват един за друг.“

ДВЕТЕ ДВОЙКИ

Намирането на актьори, които биха могли да вдъхнат живот на ярките персонажи във филма е предизвикателство, но създателите на филма с радост го приемат. „Скот Истууд бе в нашия първоначален топ пет за ролята на Люк, – казва Спаркс. – Обсъждахме различни имена, но Скот винаги беше начело. Когато се срещнахме, той се оказа точно това, което търсим – изглежда като лидер и вникна в образа на героя.“

Боуен добавя, че „изборът на актьор за главната мъжка роля в една романтична история е много, много труден. Защото от една страна актьорът трябва да изразява емоция, но в същото време да е мъжествен; уязвим и силен. Това съчетание на качества е трудно за откриване в един човек.“

„Когато Скот влезе, за да говорим за ролята, ни оставя с чувството, че сме се запознали с героя. Все едно филмът е написан за Скот. Той притежава истинска харизма и физическа здравина. Трябваше да го наблюдаваме отблизо по време на снимките, защото ако можеше, щеше да се качи на биковете и ги обяздва сам. Той е такъв, това е в неговия ген. Той беше съчетанието, което търсихме.“

Екранната половинка на Истууд от екрана, Брит Робъртсън, отбелязва, че тя е „привлечена от различните качества, които Скот притежава. Той е мъжко момче, който в същото време е уязвим, мил и малко срамежлив. Когато снимахме сцената, в която Люк и София отиват на среща, за мен беше невероятно да видя всички различни нюанси, които Скот внесе в ролята.“

Истууд отбелязва, че „Люк е много решителен, трудолюбив, понякога егоистичен, но е добър човек и джентълмен. Дори след сериозната травма, Люк се завръща и е твърдо решен да стане ездач номер едно.“

Създателите на филма се спират на Брит Робъртсън за ролята на София, защото, както казва Боуен „при романтични истории, жените искат да се поставят на мястото на главната героиня. Затова тя трябва да е красива, но в същото време достъпна. Не всяка актриса може да предложи такава необикновена комбинация.“

„Брит е завладяваща и може в един момент да се промени цяла сцена, – продължава Боуен. – Тя инстинктивно усеща подтекста.“

Робъртсън винаги е била привлечена от работата на Спаркс, и най-вече от героинята, която тя трябва да представи във филма. „Харесва ми, че София се занимава с изкуство и колко е устремена към успеха. Прави ми впечатление фактът колко е целенасочена на такава млада възраст.“

След като намират актьорите за съвременната любовна история, създателите на филма се заемат с кастинга на двойката, която вдъхновява София. Те започват с Уна Чаплин, който е в ролята на Рут. „Уна наистина сама се избра за ролята, – казва Спаркс. – Тя беше толкова оживена. На практика сякаш скочи от екрана и ни каза: „Аз съм Рут!“ Уна е прекарала по-голямата част от времето си в чужбина, също както и Рут и носи у себе си автентичността на ролята. Нейната енергия е точно това, което търсехме по време на кастинга.“

За Чаплин възможността да представя героиня във възраст от 17 до 45 години е сбъдната мечта. „Аз наистина уважавам Рут, защото тя е много силна личност. – казва актрисата. – Подобно на Рут, имах щастието да бъда възпитана от различни видове култури. Става дума за изкуство, музика и кино, и ми беше интересно да проуча героинята на този фон и как ще реагира, когато внезапно е изтръгната от средата си. Заради историческия контекст на Втората световна война [в ретроспекциите във филма] й се налага да остави след себе си всичко, което познава, а това в интересно да се пресъздаде на екран.“

Създателите на филма знаят, че е нужен силен актьор, който да обрисува съпруга на Рут, Айра. Някой, който би съответствал на страхотната енергия на Чаплин и с когото ще се получи нужната химия на екрана. Джак Хъстън е именно този актьор. „Джак беше фантастичен, – казва Тейтел. – Знаехме, че кастингът на образа на Айра ще е най-труден.“

„Джак е толкова забавен, – добавя Чаплин. – От самото начало мненията ни за персонажите и тяхното развитие съвпадна. Ние наистина искахме да внесем малко повече човечност и усещане за реалност в екранната ни връзка. Усещането, че се получи тази динамика между нас, е прекрасно.“

„Уна и аз бързо станахме големи приятели, – споделя Хъстън. – Прекарахме първите няколко седмици на предпродукцията във взаимно опознаване. Джордж [Тилман, Мл.], Марти [Боуен] и Боб [Тейтел] бяха наистина щастливи, че искахме да изразим близостта си и да представим нашите собствени идеи по време на снимките.“

Това, което привлича Хъстън към филма са романтични елементи на историята. „Темата за вечната любов е толкова красива, – обяснява той. – Много ми харесва предизвикателството да се покаже една истинска, автентична любовна история. Исках да изследвам реалността на любовта, а не нейната фалшификация.“

Актьорският състав е завършен след кастинга на Алън Алда. Героят на актьора Айра, е централна фигура във филма. Спаркс казва: „Той има своя история с Рут, и друга със София и Люк. Ние търсихме актьор, който да притежава дълбочината и способността на да се свърже с двете любовни истории. Алън с лекота влезе в ролята.“

„Кой не иска в определен момент от кариерата си да осъществи проект с Алън Алда, – възкликва Боуен. – Той е ненадминат актьор от десетилетия, национално богатство. Той обединява сърдито излъчване и човечност, като ги комбинира и създава максимална емоционално въздействие. Само с един кадър той може да ви въздейства, да ви накара да се смеете, и със следващия може да ви разплаче.“

Алда с радост прегръща историята и героите на филма. „Аз се намирам в този прекрасен период от живота ми, когато мога да правя неща, които ме интересуват, – казва той. – И тази история наистина ме заинтригува. Става дума за една дълбока и продължителна любов. Приех предизвикателството да изиграя един човек на 90 години. Никога не съм правил това преди, исках да видя какви са трудностите и как бих ги преодолял.“

„Алън ми даде толкова много при съвместната ни работа, – казва Робъртсън. – Той е изключително добър и щедър човек и актьор. Научих толкова много за живота и този бизнес от него. Постоянно погледът ми беше впит в него, просто не исках да спира да говори.“

„Това са и чувствата, които София изпитва към Айра, – продължава тя. – Героинята ми иска да се учи от опита на Айра и да го приложи в живота си.“

Истууд смята, че Алда е не само велик актьор, от когото можеш да научи много, но и „като цяло е добър човек. Той също като баща ми [Клинт Истууд] е от предишна епоха. Понякога го гледам как започва да коментира нещо, и аз си мисля „Боже, толкова ми напомня за баща ми. Мисля, че той щеше да каже нещо подобно, почти по същия начин.“

 

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

            Най-дългото пътуване отвежда актьорите и творческия екип в Северна Каролина, в крайбрежния град Уилмингтън и в сгушено в полите на планината Блу Ридж градче Лейк Девоушън.

Спаркс, който е отраснал в Северна Каролина, отдавана се е влюбил в мястото и е решил тук да живее със семейството си. Той с гордост показва на останалите членове на продукцията какво всъщност означава да си от Северна Каролина.

Проучването на локация, която да съответства на града, в който Айра е израснал е приятна задача за създателите на филма. „Открихме този град в Северна Каролина – Уолъс. – казва Тейтел. – И той изглежда все едно сме се върнали назад във времето – тук нищо не се е променило. Спряхме се на една от блоковите улица, която не изисква много промени. Сградите придаваха усещането за 40-те години. Тук заснехме тържествата по случай края на Втората световна война. Беше една невероятна сцена, истински парад в центъра на града.“

За сцените на Айра и Рут от 1940 г, град Уилмингтън служи като декор за жилището, синагогата и красивите къщи във викториански стил. Градът на Уолъс е мястото, където Айра е израснал и среща Рут. A фермата, близо до Ъилмингтън служи за снимките от бойното поле на Втората световна война.

Сцените, в които действието се развива в наши дни, с участието на Люк и София, са заснети в Джаксънвил, където има открита арена за обяздване на бикове и в Уинстън Салем.

# # #

Последната дума за филма Най-дългото пътуване е на човека, от когото започна всичко: авторът Никълъс Спаркс – категоричен фен на филмовата адаптация. „Ние бяхме благословени, – казва Спаркс.  – Това беше впечатляваща продукция. Бил съм много щастлив с филмите, базирани на мои книги, но Най-дългото пътуване бе едно уникално преживяване. В него има родео, съвременна романтика между Люк и София, бракът на Рут и Айра. Това са почти като три филма в една. Имаше много идеи и мисли, как точно да ги съберем и да ги направим да изглеждат автентични, доколкото е възможно. И с помощта на филмовата магия, те се обединиха заедно по грандиозен начин.“

Скоро

Вашият коментар