Това лято е натъпкано до козирката с 3D филми, които практически се появяват всяка седмица. Спомням си, че не отдавна кината се притесняваха, че няма да има много време между премиерите на 3D филмите, така че всеки от тях да може да си „избие парите“. А сега вече дигиталните прожекции стават рядкост…. И все пак сме тук за да си говорим за употребата на новата технология и до колко тя е довела до задоволителен резултат или не в новия филм на Мартин Кембъл „Зеленият фенер“!

И въпреки, че филмът не се подвизава с добра слава сред критиците, очаква се че феновете на филмите по комикси и жанрът като цяло ще дойдат в кината за да му дадат шанс, ако не за друго… поне от любопитство! И сега идва въпросът, дали да похарчим някой и друг лев отгоре за 3D прожекция или да спестим парите и да ги вложим в пуканки и кола? Нека да започнем с размислите.

Подходящ ли е за 3D формат?

Една от основните причини, поради които Аватар бе така зашеметяващо 3D преживяване, бе фактът че над 60% от филма бе конструиран през компютър. Същото се отнася и за анимационни филми, като „Легенда за пазителите“. Причината се корени в това, че колкото повече създаваш в даден свят, имаш по-голям контрол да напаснеш и пренесеш създаденото от теб в третото измерение. „Зеленият фенер“ пасва чудесно на тази категория, защото всяка сцена на извънземната планета Оа и почти изцяло компютърно генерирана. Освен това, заглавието е филм за супергерой с много екшън, така че получаваме идеалната смес за перфектен синхрон с изискванията за пасване с форматът 3D!

Подходящ ли е за 3D формат: 5/5 точки

Планиране и усилия

Нека бъда ясен: „Зеленият фенер“ не е заснет в 3D. Подобно на „Зеленият фенер“, „Алиса в страната на чудесата“ и „Последният повелител на въздуха“, филмът на Мартин Кембъл е конвертиран в последствие. И преди да започнете да го замеряте с домати е важно да споменем, че плановете той да бъде конвертиран са направени много преди удълженият период на пост продукцията. Защо в същност това би трябвало да има значение? Както споменах по-горе, филмът използва изключително много компютърни ефекти, а специалистите сътворяващи ги, са работили с мисълта за бъдещо 3D конвертиране. За съжаление  това, че филмът НЕ  е заснет в 3D е повлияло негативно върху сцените на Земята, което наранява общото 3D впечатление.

Планиране и усилия: 3/5 точки

Дълбочина на образите

Части от „Зеления фенер“ използват този ефект на 100%, а други въобще не се докосват до него. Филмът започва с невероятна сцена, в която героят на  Джефри Ръш обяснява сътворението на света. Сцената е визуално зашеметяваща и ще предизвика огромна част от вас, да останат с впечатлението, че всеки момент могат да паднат в екрана. Това е често срещано чувство, гледайки сцени от планетата Оа. За съжаление съжаление същото не може да се каже за сцените на Земята, които с изключение на няколко са…. равни!

Дълбочина на образите: 2,5/ 5 точки

Ефект „Отвъд екрана“

Или по-просто казано, до колко нещата във филма изхвръкват от екрана и се стоварват върху публиката! Въпреки че „Зеленият фенер“ така и не изследва пълните възможности на 3D технологията в това отношение, определено съумява да задмине дълбочината на образите със своята постоянност. Има множество сцени и на Оа и на Земята, в които Хал Джордан (Райън Рейнълдс)  използва пръстенът си за създаване на енергийни конструкции, които или изхвърчат от екрана или подпалват всичко и го запращат към публиката. Обикновено в това отношение, филмът се справя най-добре по време на екшън сцените, но има и много такива, в които… липсва!

Ефект „Отвъд екрана“: 3/5 точки

Яркост на образите

Дори Джеймс Камерън би се съгласил, че най-големият препъни камък в развитието на 3D технологията е яркостта на образите. Причината- все още не сме стигнали момента, в който да гледаме 3D без очила. Все още гледаме триизмерно кино през мъгливи стъкла, които често пречат на удоволствието. И въпреки, че няма начин това да бъде поправено на 100%, има мерки, които кино творците биха могли да вземат за да подобрят яркостта на своя 3D филм. Мартин Кембъл ги поема със своя „Зеления фенер“! Въпреки, че не е така искрящ, като двуизмерното си копие, филмът никога не не се доближава до мъглявината на повечето недоизпипани 3D проекти.

Яркост на образите: 4/5 точки

Здраве на зрителите

Има хора, които не могат да гледат 3D. И определено не говоря за хората изгубили едното си око. Част от кино зрителите си тръгват от триизмерни прожекции с гадене или  главоболие. Причините са много, но една от основните е, ако филмът често мести фокусната си точка и окото на зрителя е затруднено да намери концентрация. При “ Зеленият фенер“ това почти не се случва! така че определено не трябва да се притеснявате от евентуални здравословни проблеми.

Здраве: 5/5 точки

 

Преброяване на точките
Подходящ ли е за 3D
5
Плануване и усилия 3
Дълбочина на образите
2.5
Ефект „Отвъд екрана“
3
Яркост на образите
4
Здраве 5

Общо точки
22,5 (от възможни 30)

 

Извод:

Краен резултат от 22,5 точки определено не е от най-добрите, но истината е, че това е най-добрият конвертиран в 3D филм, който съм гледал до сега. Предишния беше „Зеленият стършел“! Но въпреки това, резултатът е среден… Но по отношение конкретно на този филм вече нещата опират до това как вие самите сте настроени към 3D-то: ако обичате да гледате филми в 3D определено трябва да гледате „Зеленият фенер“ в триизмерен формат. Ако не сте особен запалянко на новата технология, намерете кино, където да изгледате филма в дигитален или лентов формат и знайте, че не изпускате кой знае какво.

 

 

Ще гледате ли "Зеленият фенер" на 3D?

Да
Не