Премиера в България: 17.07.2012г.
Световна премиера: 03.07.2012г.
Жанр: Фентъзи, Екшън, Екшън
Продължителност: 136 минути
Формат: 3D/IMAX 3D
Сценарист: Джеймс Ванделбилд, Алвин Сарджънт
Режисьор: Марк Уеб
В ролите: Андрю Гарфийлд, Ема Стоун, Рис Ифанс, Денис Лиъри, Мартин Шийн, Сали Фийлд, Кембъл Скот
Разпространител: Александра филмс / Columbia Pictures

Спайдър-мен се завръща на големия екран, за да ни запознае с неразказвана досега част от историята на Питър Паркър в „Невероятният Спайдър-мен“. Давайки начало на напълно нова глава от сагата за Спайдър-мен, създателите на филма си поставят за задача да покажат тази страна от образа на Питър Паркър, която зрителите все още не са виждали.
Създаването на един нов Спайдър-мен включва и създаването на нов костюм, а също и приспособления, които изстрелват паяжина. Дизайнерите взимат предвид и факта, че филмът ще бъде заснет в 3D, което ги кара да търсят начин да използват материя, която ще подсили ефекта на костюма чрез модерните 3D технологии.

ЗА ФИЛМА

Спайдър-мен се завръща на големия екран, за да ни запознае с неразказвана досега част от историята на Питър Паркър в „Невероятният Спайдър-мен“. Давайки начало на напълно нова глава от сагата за Спайдър-мен, създателите на филма си поставят за задача да покажат тази страна от образа на Питър Паркър, която зрителите все още не са виждали. „Голяма част от вселената на Спайдър-мен все още не е изследвана от кинематографична гледна точка,“ споделя Марк Уеб, режисьор на филма. „Загубата на родителите е в основата на историята на Питър Паркър. Бях заинтригуван от емоционалните последици от подобна загуба. В крайна сметка това е историята на хлапе, което тръгва да търси отговори за изчезналия си баща и в хода на това търсене успява да научи повече за себе си. В допълнение имаме и сюжетната линия с Гуен Стейси, която е изключително увлекателна, независимо дали сте запознати с комиксите или не. Към всичко споменато дотук добавяме и Гущерът, който е един от любимите ми комиксови злодеи. Всички тези отделни компоненти на историята ни дадоха солидна основа, върху която да разработим един интересен сценарий, предлагащ нещо ново и оригинално на зрителите.“

Продуцентът Мат Толмак споделя своето виждане за проекта: „Спайдър-мен е култов образ, защото подрастващите могат лесно да се асоциират с него. Питър Паркър прави Спайдър-мен близък до обикновените хора и до привичките на всеки нормален човек. И той има проблеми с момичетата, не е популярен, не е богат… той е просто един обикновен младеж. Всеки може да припознае част от себе си в Питър. Точно поради тази причина историята на Питър Паркър/Спайдър-мен докосва хората по начин, който се отдава на едва малцина други популярни образи. Тази силна връзка между герой и фенове ни задължава да разкажем нашата история по възможно най-правдивия начин.“

Историите за Спайдър-мен изпълват хиляди страници в комиксите през последните 50 години,“ отбелязва Ави Арад, бивш шеф на студио Marvel, който и сега продължава да работи по филмовите проекти за Спайдър-мен в качеството си на независим продуцент. „Това ни дава богат извор за вдъхновение в търсенето на нов подход към историята на Питър Паркър, която да разкажем на големия екран.“

Тъй като филмът изследва различен аспект от живота на Питър Паркър, то визуално той изглежда и по-различно от предходната трилогия. Сега всичко изглежда по-натуралистично. „Исках и забавната част, и спектакъла, и екшъна, яростта и хумора да се усещат по-реално – да си представите, че всичко това може действително да се случи пред погледа ви на улицата,“ обяснява Уеб. В резултат на това решение при създаването на „Невероятният Спайдър-мен“ са използвани максимално повече истински елементи, а визуалните ефекти са включени само при истинска необходимост.

В основата на „Невероятният Спайдър-мен“ е историята на едно момче – Питър Паркър. „Питър е герой, не супергерой,“ споделя Андрю Гарфийлд, който влиза в образа на иконичния комиксов персонаж. „Той е добър човек още преди паякът да го ухапе. След това той просто получава силата да приложи на практика това, което знае, че е редно.“

Характерът на Питър е оформен от преживяното през целия му съзнателен живот. „В този филм искахме да покажем какво се е случило с Питър преди да отиде да живее с леля си и чичо си,“ казва Ави Арад. „Той е сирак, а това оставя сериозен отпечатък върху всеки човек, но в същото време темата не бе застъпена в предишните филми за Спайдър-мен. Всеки сирак в крайна сметка тръгва да търси отговори за своите родители, а тези на Питър са изчезнали при мистериозни обстоятелства, което прави търсенето на отговори още по-трудно.“

Родителите на Питър изчезват още докато той е съвсем малък и това оставя множество въпроси без отговор,“ добавя Толмак. „Всички тези въпроси са от изключително значение за съзряването на Питър: Какъв е моя произход? Кой съм аз? Защо родителите ми са изчезнали? Какъв човек ще стана? Все основополагащи въпроси, пред които е изправен нашият герой. Тази част от историята на Питър Паркър не е широко разглеждана досега, въпреки че е изключително важна за това кой всъщност е Питър Паркър – това е същността в пътуването на всеки млад човек. Всички бяхме развълнувани да поемем по този път, с тази история и тези герои.“

Нещата в живота, които остават неразрешени и с които трябва да продължим да живеем, определят пътя, по който ще вървим занапред – този път може да ни направи по-добри хора. Независимо дали ни харесва да бъдем част точно от този път, той ни формира като личности и ни прави това, което сме,“ обяснява Марк Уеб.

Гарфийлд споделя, че изпитва особена отговорност да бъде човека в костюма. „Като малък често се чувствах в капана на собствената си кожа,“ казва актьорът. „Всеки се е чувствал така в определен момент. Именно поради тази причина този герой е толкова популярен – с него могат да се асоциират огромен брой хора. Спайдър-мен е символ; той далеч не е перфектен, както всички нормални хора, но се опитва с всички сили да постъпи правилно и да се бори за хората, които нямат сили да го сторят сами. Зашеметяващо е да предадеш на екрана идеята, която е заложена у този герой. За мен е чест да нося костюма на Спайдър-мен, но всъщност той е герой, който принадлежи на всички хора.“

Спайдър-мен изигра голяма роля и в моето детство,“ споделя Гарфийлд. „Намирах надежда в битките, които героят води и усещах връзката между моите и неговите премеждия. Удивително за мен бе колко истински са го изваяли Стан Лий и Стив Дитко.“

Решението на Уеб да ни представи една по-реалистична история за Спайдър-мен е подчертано от факта, че в настоящия сценарий Питър Паркър сам създава механизмите, които изстрелват паяжини. „Изобретяването на тези приспособления е голямо постижение за героя,“ обяснява Гарфийлд. „За Марк бе важно да покаже активната роля на Питър в трансформацията си в Спайдър-мен. Той не просто чака нещо да му се случи, а сграбчва момента и прави всичко по силите си, за да го изцеди до край.“

Ема Стоун е в ролята на Гуен Стейси, първата истинска любов на Питър. Тя обаче е много повече от негова любима – тя е първата му истинска връзка със заобикалящия го свят. Отношенията им в новата филмова версия са доста по-различни от тези познати на феновете. „Имам чувството, че Мери Джейн се влюбва в Спайдър-мен. Гуен, от своя страна, се влюбва в Питър Паркър,“ обяснява Стоун.

Сърцето на филма са отношенията между Гуен и Питър. „Основната цел на Марк бе да заработи връзката между тях двамата,“ казва Стоун. „Действието се развива във вселената на един супергерой, но въпреки това връзката между него и любимата му трябва да изглежда напълно достоверна и реалистична. Именно усещането за нещо истинско, което заобикаля отношенията на Питър с Гуен или Мери Джейн е причина феновете да обичат и двете героини. За мен като актриса е чудесно, че мога да пресъздадам на екрана толкова ярък и реален персонаж, който вече е стъпил на солидна основа в съзнанието на почитателите на поредицата.“

Връзката между Питър и Гуен е изключително важна, но не бе засегната в предишните 3 филма,“ отбелязва Толмак. „Гуен е уверена героиня и в много отношения е напълно равностойна на Питър в интелектуален план. Баща й обаче е капитан Стейси – шефът на полицията, който е по петите на Спайдър-мен. Това усложнява нещата допълнително, но емоционалната откровеност и разбирателство между Гуен и Питър прави връзката им уникална. Гуен наистина е единственият човек, който истински познава Питър и поради това между тях се заражда близост, която нито един от двамата не би могъл да изпита с друг човек.“

Последната връзка на Питър с изчезналия му баща е д-р Кърт Конърс, бивш негов партньор и единственият човек, който може да има някаква представа какво се е случило с родителите на Питър и защо животът му се е стекъл по този начин.

Алтер егото на д-р Конърс, Гущерът, е един от любимите ми комиксови злодеи, защото историята му е свързана със загубата,“ споделя Ави Арад. „Д-р Конърс е брилянтен учен, който е напълно погълнат от сферата на междувидовата генетика и възстановяване, отчаяно търсейки начин да си върне липсващата му ръка.“

За мен злодеите на Спайдър-мен се отличават от всички останали по своята човечност, реалистичност и недостатъци, които са присъщи на самия Питър със същата сила,“ обяснява Рис Ифанс, който влиза в ролята на д-р Конърс/Гущерът. „Специално д-р Конърс заема по-емоционално място в света на Питър поради близките отношения с изчезналия му баща. Това прави отношенията между двамата изключително сложни и емоционални.“

Ифанс е привлечен към филма от сложността и емоционалния заряд на ролята. „Конърс не е злодей по душа и аз не го представям като класически злодей. Той се чувства измамен от Бог и търси отговори в науката. Той е човек с истински нужди и тревоги. Заобикаля го осезаема болка и патос, но истинската трагедия започва, когато той решава да експериментира върху себе си.”

Ифанс се подготвя за ролята, учейки се как да живее като човек с една ръка, и става доста добър във връзване на вратовръзка, правене на кафе и много други задачи, докато дясната му ръка е пристегната зад гърба му. „Удивително е да откриеш в каква степен един недъг влияе върху човешкия живот, но в същото време разбираш, че съответния човек може да стане много по-ловък от всеки друг, който има две ръце,” споделя Ифанс.

Денис Лиъри играе бащата на Гуен, капитан Джордж Стейси. „Питър не прави особено добро първо впечатление на капитан Стейси, който се чуди защо гостът му изглежда толкова раздърпан. По време на вечерята той започва да разпитва Питър, което кара момчето да се чувства леко некомфортно,” обяснява Лиъри. Безпокойството на Питър се засилва още повече, когато капитан Стейси започва да обсъжда усилията си за залавянето на Спайдър-мен.

Денис Лиъри е чудесен актьор, който имат фин усет за човешката природа, гарниран с непогрешимо усещане за истински смешното,” отбелязва Марк Уеб. „В образа на капитан Стейси той успя да привнесе не само комедийни нотки, но и емоционална драма, която допринесе за една изключително силна роля.”

Мартин Шийн и Сали Фийлд допълват актьорския състав, влизайки в образите на чичо Бен и леля Мей, които отглеждат Питър, след като родителите му изчезват внезапно. Според Фийлд мистериозното изчезване на родителите му прави връзката между нея и Питър по-специална от представеното досега, защото е заредена със скрити емоции. Фийлд споделя, че буквално се е поставила на мястото на Мей, за да проумее какво е да отглеждаш дете без да знаеш какво точно се е случило с родителите му. „Тя обича племенника си, но грижите за него са й поверени без каквото и да е обяснение. Бащата на Питър им го оставя преди години и след това изчезва. Това се отразява на връзката й с Питър, която е изпълнена с любов, но и с много усложнения,” обяснява актрисата.

Шийн от своя страна споделя, че чичо Бен е моралния център на филма. „До голяма степен Бен е герой за Питър и движещата сила за голяма част от добрите дела, които момчето извършва. Чичо Бен се превръща в постоянен еталон за подражание, който демонстрира силата на характера и стойността на героизма. Той напомня, че етичното поведение обикновено има своята цена, но тази цена показва, че си струва да се бориш за правдата без да имаш користни подбуди.”

КАСКАДИ И СПЕЦИАЛНИ ЕФЕКТИ

Режисьорът Марк Уеб споделя, че разказването на историята на Питър Паркър от друга гледна точка изисква и разказването й по много по-натуралистичен начин. „Исках забавното, спектакъла, екшъна, гнева и хумора да бъдат по-осезаеми – като да си представиш, че може да станеш свидетел на всичко това, докато си вървиш по улицата.” В резултат на това желание създателите на „Невероятния Спайдър-мен” решават да използват колкото се може повече реално съществуващи елементи и да прибягват до визуални ефекти само когато наистина е необходимо.

За да постигне целта си Уеб работи с братята Вик и Анди Армстронг, а също и с техните порастнали деца. Фамилията Армстронг е добре известна с високото ниво на професионализъм по отношение на каскади и опит като режисьори на втория екип на мащабни екшън продукции. Анди Армстронг работи заедно със сина си Джеймс като координатор на каскадите във филма, а Вик и Скот, неговия син, поемат ролята да режисират каскадите начело на втория екип на филма.

Бях истински впечатлен от желанието на Марк да подходи към филма от по-реалистична гледна точка,” казва Вик Армстронг. „За мен и Анди това даде възможност да проучим границите на възможностите на реално изпълнимите каскади, които покачват адреналина на публиката.”

Всеки зрител има вътрешен компас, който му подсказва дали дадена екшън сцена е компютърно генерирана или е използван истински човек, който да изпълни каскадата,” обяснява Анди Армстронг. „Поради това се постарахме максимално голямо количество от екшъна да бъде реално заснето, което неминуемо ще повиши вълнението сред публиката.”

Специално за филма Анди разработи механизми, които подсилват ефекта на придвижването във въздуха по начин, който не е показван досега,” казва Уеб. „Нивото на оригиналност и технически иновации, което привнесе фамилия Армстронг, е просто невероятно.”

Подходът на Уеб към материала е от значение и за Андрю Гарфийлд при подготовката му за ролята. Актьорът е подложен на интензивен тренировъчен процес, при който диетологът и фитнес инструктор Армандо Аларкон следи за силата, издръжливостта и общата му физическа подготовка, а също и за хранителния му режим. „Тренировъчния процес бе изключително трудно предизвикателство,” спомня си Гарфийлд. „В продължение на 6 месеца двамата с Армандо тренирахме по 6 дни в седмицата. Благодарение на него далеч надхвърлих познатите си граници на физически постижения. Неговият холистичен подход бе безценен по отношение цялостната увереност на тялото ми, здравето, силата и спазването на хранителен режим. Двамата станахме големи приятели.”

Гарфийлд тренира и под надзора на братята Армстронг, за да бъде готов за каскадите, които трябва да изпълни в образа на Спайдър-мен. „Андрю тренира и репетира с нас над 3 месеца, подскачайки на батут, усъвършенствайки баскетболните си умения, а също практикувайки бойни изкуства, гимнастика и паркур – все под надзора на някои от най-добрите представители от съответната област,” отбелязва Анди Армстронг. „Предварително заснехме ключовите екшън сцени на видео с опитни каскадьори. След това постепенно въведохме Андрю в движенията, които трябва да усвои.”

Мисля, че едно от нещата, което прави Спайдър-мен толкова интересен е бързината, с която се придвижва,” споделя вижданията си Марк Уеб. „Паяците са малки същества, които притежават изключителна скорост и бе важно да отразим тази им черта у героя. Андрю прекара дълго време в изучаване на паяците и придоби език на тялото, който моментално извиква асоциация с паяк. Работната му етика и цялостното му изпълнение са просто невероятни – невероятно е дори само да го наблюдаваш.”

Тренировъчния лагер е изграден в склад близо до снимачните площадки на Sony и включва копия на елементи от истински сгради, стени и други компоненти от декора на филма, сред които екипът може да пресъздаде и усъвършенства екшън епизодите. „Андрю се раздаде на 200% във всичко, което опита. Той е един от най-отдадените актьори, с които съм имал възможност да работя,” признава Анди Армстронг. „Желанието му да опита всичко бе невероятно и в крайна сметка той изпълни някои доста трудни каскади.”

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

Ню Йорк винаги е бил основна част от историите за Спайдър-мен и това важи с пълна сила за „Невероятният Спайдър-мен“ на Марк Уеб. За външните снимки на прочутия мегаполис е използвана снимачната площадка в студията на Universal, която пресъздава улиците на града. „Нашият сценограф Дж. Майкъл Рива и екипът му пресъздадоха Ню Йорк за целите на филма, за да може да извършваме каскади, взривове и катастрофи в контролирана среда, което е много по-практично от това да се опитваме да ги извършим наистина по улиците на Ню Йорк,“ обяснява изпълнителният продуцент Майкъл Грило.

Екип от 18 декоратори работи в продължение на седмици, за да монтира фасадите на магазини, галерии, ресторанти, пощенски кутии, будки за вестници и кафенета по нюйоркските улици в студио Universal. Множество водещи търговски марки помагат на продукцията, предоставяйки точните материали за пресъздаване обстановката по улиците на Ню Йорк.

Филмът показва и други части от прочутия град. Една от ключовите екшън сцени се развива на моста Уилямсбърг. Снимките отново са проведени в част от снимачния комплекс на Юнивърсъл. В конкретната сцена Спайдър-мен извършва героично спасяване. „Епизодът бе изключително труден за заснемане – имаше толкова много движещи се части и бе физически изтощително за всички замесени,“ спомня си Уеб. „Сцената е ключова и в емоционален план, защото именно в нея Питър осъзнава значението на Спайдър-мен и това го променя до голяма степен.“

Строителният отдел построи 100-метрова отсечка от моста, така че аз и моите хора да може да подготвим сложната поредица от действия, която включва разярен мутант и няколко коли, изпречили се на пътя му,“ обяснява носителят на Оскар Джон Фрейзър, отговорник по специалните ефекти. „Гущерът преследва даден човек, който е в кола на моста. По пътя си той изтиква останалите превозни средства извън моста, а Спайдър-мен трябва да спаси хората в тях и да не допусне да се удавят в реката отдолу. Нашата работа бе да координираме навременното изхвърляне на колите чрез използването на специални приспособления, които използват азот под налягане. В резултат от нашите усилия 6 коли прелетяха загражденията без да нанесат поражения на останалите коли на моста.“

Лаборатория Оскорп е един от най-големите декори, създадени специално за филма. Общата й площ е 1300 кв.м., а строежът отнема 12 седмици.

Поради големия мащаб на каскади и специални ефекти, които са съсредоточени в природонаучната гимназия „Мидтаун“, екипът решава да пресъздаде вътрешността й в рамките на студио 15 от филмовия комплекс на Sony. Най-голямата снимачна площадка в комплекса побира 4 класни стаи, 5 коридора, баня, кабинет на директора и административен офис.

За външните снимки на гимназията са използвани две училища в Южна Калифорния.

Училищната библиотека става арена на ожесточена битка, което налага изграждането на декора в отделно студио и обзавеждането му с близо 915 метра фалшиви книги, които представляват пълнеж от стирофом в истински книжни корици.

Нищо обаче не може да се сравни с гледката на истинския Ню Йорк, така че за финал продукцията се мести в големия град, за да заснеме част от външните сцени.

Под част от издигнатата крайречна улица екипът на филма заснема продължителен кадър, в който Спайдър-мен се придвижва с помощта на паяжините, докато избягва натоварения трафик и се мъчи да се изплъзне на преследващите го полицаи.

Анди Армстронг обяснява как е постигнато това. „Сглобихме сложна конструкция от макари и въжета под издигнатия път, чрез която можехме да местим Спайдър-мен по посока на движението. Превърнахме се в своеобразни кукловоди, които си играят с героя, който виси 10 метра над нивото на земята. С помощта на този механизъм, контролиран от нас, Спайдър-мен успява да прелита в пространството, без да бъде засегнат от трафика.“

ЗА КОСТЮМА

Създаването на един нов Спайдър-мен включва и създаването на нов костюм, а също и приспособления, които изстрелват паяжина. „Искахме да създадем костюм, който зрителите да повярват, че Питър може сам да си направи. Също така бе важно костюмът да подчертава стройната фигура на героя и да му придава истинско усещане за паякоподобно създание,“ обяснява Ким Барет, отговорник по костюмите във филма. „Започнах от идеята, че Питър разработва костюма в компютъра си, защото Марк искаше да създаде един свят, който е завладян от електрониката и технологиите. Физиката на Андрю определи как да се преливат отделните линии на костюма, така че да имат геометрична форма, откъдето и да ги погледнеш.“

За материал, който да послужи за изработване на костюма, екипът има богат избор. „Прегледахме екипировката на спортисти по зимни олимпийски дисциплини, а също и тази на професионалните велосипедисти,“ споделя Ави Арад. „Все леки и разтегливи материи, които Питър би могъл реално да използва за вдъхновение при направа на собствения си костюм.“

Дизайнерите взимат предвид и факта, че филмът ще бъде заснет в 3D, което ги кара да търсят начин да използват материя, която ще подсили ефекта на костюма чрез модерните 3D технологии. „Открихме, че може да отпечатаме сенки върху избраната материя, което придава на костюма истинска плътност и дълбочина на екрана,“ обяснява Барет.

Стъклата за маската на Спайдър-мен са създадени от компания, която обслужва нуждите на американската армия и НАСА. Стъклата са със специално покритие, за да намалят отражението на светлина, като в същото време имат своеобразна огледална повърхност.

Крайният резултат е особено впечатляващ, най-вече за човекът, който трябва да носи костюма. „Първия път, когато видях костюма, си помислих, че изглежда супер и Ким е свършила невероятна работа да създаде една нова версия, която остава вярна на комиксовия оригинал,“ спомня си Гарфийлд. „Обличайки костюма за пръв път, аз се почувствах сюреалистично и радостно, защото най-накрая се видях в образа на герой, който е означавал толкова много в определен период от моя живот.“ Обличането на костюма за снимки отнема 20 минути.

Питър Паркър създава устройствата, изстрелващи паяжина, в мазето на чичо си. „Изобретяването на тези устройства се вписва в по-реалистичната ни концепция за Спайдър-мен,“ казва Марк Уеб. „Питър Паркър е истинско чедо на модерния свят. Той няма да седне и да чака някой да му изобрети подобни механизми; той влиза в интернет и сам търси информация как да ги конструира. Неговият ум винаги работи в подобна насока – създаването на тези устройства е просто поредната стъпка в творческия му процес.“

За приспособленията, изстрелващи паяжина, дизайнерите се вдъхновяват от визията на дебели кожени ластици за китка, които са били особено популярни през 60-те и 70-те години с функция да предпазват стъклото на ръчните часовници. „Помислихме си, че Питър ще хареса подобна идея,“ обяснява Барет. „Така може спокойно да си ходи по улицата и хората никога няма да заподозрат, че на ръката му не е часовник, а някакво друго устройство.“

ЗА ВИЗУАЛНИТЕ ЕФЕКТИ

Sony Pictures Imageworks продължават работата по поредицата за Спайдър-мен след предходната трилогия на Сам Рейми. Специално за „Невероятният Спайдър-мен“ координацията на цялостния процес е поверена на Джером Чен, който има номинация за Оскар и работи към Imageworks вече 20 години.

Работейки по насоките на Марк Уеб, Чен и екипът му създават визуален стил, който смесва иновативно заснетите каскадьорски изпълнения с компютърно генерирани изображения, като комбинацията от двете е интегрирана в различните дигитални среди.

Чен споделя, че новаторското виждане на Марк Уеб за Спайдър-мен представя огромно предизвикателство за хората в Imageworks. „Марк има специфично виждане за света на Спайдър-мен: едно много по-органично и натуралистично място, в което преобладават мръсотия, строителни скелета и много пара. Той искаше Спайдър-мен да е с по-осезаемо физическо присъствие на екрана, наистина да взаимодейства с околната среда и да не е просто стилизирана кръпка на екрана,“ обяснява Чен. „Концепцията ми хареса, но знаех, че това ще направи работата по визуални ефекти още по-предизвикателна, защото компютърно генерираните изображения трябва да са на много по-високо ниво. Всичко трябва да получи повече усещане за материя и тоналност, за да може да се интегрира в заснетите кадри. Усещането за реалистичност, което носи филма, оказа влияние и върху компютърната работа по нашия изцяло компютърно генериран злодей, който трябваше да се впише безпроблемно в цялостната визуална среда на продукцията.“

Предишната работа на Уеб – включително хитовата независима романтична комедия „500 дни от любовта“ – едва ли го прави напълно естествен първи избор за режисирането на филм с множество специални ефекти, но според Чен под негово ръководство историята за Спайдър-мен е в добри ръце. „Марк имаше много ясна визия за героите и как иска да представи любовната история между Питър и Гуен, която е сърцето на филма. Но това, което наистина ме впечатли още от първата ни среща, бе вътрешното му усещане как трябва да изглежда филма и насоките към мен в каква посока трябва да се разработят ефектите, включително движенията на Гущерът и Спайдър-мен, на които той държаше да обърне специално внимание.“

Чен отбелязва и интересния начин, по който Уеб използва предварителната визуализация. Докато много режисьори я използват, за да преценят кое може да бъде реално построено и кое конструирано чрез компютър, или какви обективи да използват за отделни сцени, то Уеб има нещо съвсем различно предвид. „Марк не обръща внимание само на техническата страна от дадена сцена – той използва превизуализацията, за да разгледа всеки възможен аспект на сцената. Още на този етап стават ясни намеренията му за физическата страна на движенията, енергийния и емоционален заряд, драматичната насока. Това е една много завършена превизуализация, която дава чудесна отправна точка за по-нататъшната работа.“

СЪЗДАВАНЕТО НА ЗЛОДЕЯ

Чен и екипът му отговарят и за създаването на изцяло компютърно генерирания образ на Гущерът, който е най-сложният герой създаван някога по този път в Imageworks. „Той е култов герой от комиксите,” обяснява Чен. „Има множество различни негови вариации, но наша отправна точка бе красива скулптура, създадена от Legacy. В нашата версия Гущерът е висок почти 2,70м – планина от мускули и първична сила, с мощна и всепомитаща опашка. Лицето е хуманоидно, за да може да предадем връзката с човешкото му алтер-его в изпълнението на Рис Ифанс като д-р Конърс.“

Нова технология за анимиране е разработена от специалистите в Imageworks, за да може да бъде детайлно пресъздадена всяка една люспа по тялото му и да се очертаят мускулите под кожата. „Марк искаше кожата на Гущерът да има отпуснати гънки като на Комодски варан, но все пак да се усеща силата на мускулите, които се движат под нея.,” отбелязва Чен. Екипът му прекарва месеци в проучването на гущери, преглеждането на HD записи от посещения в музеи и зоологически градини, а дори и от местни магазини за домашни любимци, които специализират в продажбата на влечуги.

Разбира се, отделът по визуални ефекти трябва да направи героя по-реалистичен, за да се впише в цялостния тон на филма. „Учили са ме, че ключът към създаването на реалистичен анимиран персонаж е да покажеш на публиката, че той наистина мисли,” споделя Чен. „Нашата опора за постигането на това бе Рис Ифанс. Какво му минава през главата, когато се превръща в Гущерът? Какво би било неговото изпълнение?”

Заснет е видеоматериал с Ифанс, който да служи за вдъновение на аниматорите. „Марк преведе Рис през основните емоционални моменти с участието на Гущерът. Въпреки, че създанието рядко говори на екрана, то публиката може да прочете много по погледа и мимиките на лицето му,”

Движенията на Гущерът по време на екшън сцените отнемат дълги седмици усилена работа от страна на аниматорите и откриването на нови техники, които се прилагат за първи път именно при „Невероятният Спайдър-мен”.

Една от тези техники включва използването на каскадьор облечен изцяло в черно, който впоследствие е премахван в процеса на постпродукция, за да бъде заменен с дигиталния образ на Гущерът по време на ключова битка с Питър Паркър. Самият каскадьор е висок 2 м, така че добре пресъздава усещането за битка с истинско чудовище, което допринася за автентичността в изпълнението на Андрю Гарфийлд. Смесването на реалното физическо присъствие на снимачната площадка с компютърно генерирани изображения създава осезаемото усещане за битка на живот и смърт.

ЗА 3D ПРЕЗЕНТАЦИЯТА

Невероятният Спайдър-мен е заснет директно в 3D, което е изключително важен избор за създателите на филма. „Снимането на 3D не е правилен избор за всеки филм, но 3D-то като че ли е създадено специално за Спайдър-мен,“ казва Ави Арад. „Това е още едно средство, чрез което зрителите могат да се потопят по-дълбоко в историята. Все едно виждаш света на героя през неговите очи и се чувстваш като Спайдър-мен – вълнуващите моменти стават още по-вълнуващи. Изненадващо обаче е, че 3D картината подсилва дори и интимните моменти, защото ги прави още по-близки до публиката – самият аз мога да се сетя за няколко сцени, които са по-емоционални благодарение на 3D презентацията. Това бе чудесен избор за филма.“

Искахме да поставим хората на мястото на Питър Паркър/Спайдър-мен и да ги оставим да преживеят цялото вълнение от негова гледна точка. За целта няма по-добър начин от използването на 3D технологиите,“ отбелязва Марк Уеб. „Това е перфектния формат, чрез който зрителите най-добре могат да усетят придвижването във въздуха, между сградите в Манхатън.“

Джон Шварцман, номинираният за Оскар оператор на хитове като „Скалата“ и „Армагедон“, и Роб Енгъл, отговорник по 3D визуални ефекти в Sony Pictures Imageworks, са избрани да си сътрудничат с Марк Уеб при заснемането на „Невероятният Спайдър-мен“. Това е първият филм заснет с камера Red Epic монтирана върху най-новия и най-лек снимачен кран на фирма 3ality Digital. „Няма по-подходяща история, която да бъде филмирана именно в 3D,“ обяснява Шварцман. „Меко казано би било недоглеждане да не заснемем филма в 3D при положение, че технологията се разви толкова много през последните години.“

3D-то ни предостави възможност да уловим не само вълнението на екшъна, но чрез подвижните ръчни установки за камерата можахме да уловим и емоционално наситените, по-интимни сцени, като тази между Питър и леля Мей, която в настоящия вариант изглежда много по-осезаема, реална и автентична,“ допълва Уеб.

Джон определено знае как да предаде красиви картини на екрана, но с този филм се постарахме да създадем един подсилен натурализъм на изображението,“ обяснява режисьорът на филма. „Исках да създадем обстановка, която изглежда реалистично и не е прекалено стилизирана. Джон успя да придаде на кадрите лек магически оттенък и чрез метода си на осветяване направи всичко да изглежда топло и приканващо. Така човек наистина би искал да прекара повече време в този свят, в който може да откриете красота и комплексност дори в най-обикновените мигове.“