ElysiumПрез 2009 г. Нийл Бломкамп нахлу в киното с първия си игрален филм, Сектор 9, който му донесе огромен успех като боксофис и като оценка на критиците, възхваляващи новаторския му стил. Основните причини за това бяха, че филмът разглеждаше теми, които грабват вниманието на зрителя и начинът, по който безпроблемно смесва темата за извънземно нашествие и хапливи социални коментари. Това допадна едновременно на публиката и на членовете на Академията за филмови изкуства и науки, които номинираха Сектор 9 за Оскар® за най-добър филм и за най-добър адаптиран сценарий.
В новия си филм Елизиум, Бломкамп рисува два отделни и различни свята: на пренаселената, потънала в руини Земя и Елизиум – изградена от човешка ръка космическа станция за изключително богатите. Докато през 2013 г. шестима астронавти живеят и работят на Международната космическа станция, която е в орбита около Земята на разстояние около 250 мили, Бломкамп си представя, че за 150 години този скромно начало ще се разрасне и ще се превърне в достъпен единствено за богатите дом с най-доброто от всичко. „Идеята е нелепа в известен смисъл. – казва Бломкамп. – Да се пренасят в космоса камък, хоросан, бетон, и басейни – всичко, от което има нужда, за да се изградят тези имения на космическата станция. Това е сатира, която засилва основната идея на филма – че хората на Елизиум имат невъобразимо богатство и използват тези средства, за да се изградят отделна, синтетична, почти херметическа среда единствено за себе си. По този начин Елизиум е обратното на историята за инвазията на извънземни – в случая става дума за хора, които се опитват да защитят начина си на живот, като вместо да се борят за Земята, те бягат в космоса“.
Бломкамп черпи идеята за един перфектен свят, далеч от жалката, провалена Земя от действителен случай. „През 70-те години хората действително са обсъждали идеята за напускане на Земята и построяване на космически станции, на които евентуално да живеят някой ден. Харесва ми да комбинират тази добре известна концепция с богатство, диаманти и имения в стил Бел Еър – представата как се поставят тези огромни, смешни имения на космическа станция с формата на поничка ми е забавна. И се превърна в нещо, за което искам да направя филм“.

Elysium
Саймън Кинберг, който е продуцент на филма, заедно с Бломкамп и Бил Блок, казва, че непрестанният екшън на Елизиум и политическия подтекст на филма си пасват толкова добре, защото и двете са дело на сценариста и режисьор Бломкамп. „На първо място, Елизиум е екшън филм, но Нийл много се интересува от света и политиката, – казва той. – Има теми във филма, които не бихте очаквали да бъдат повдигнати от летен екшън, но да се надяваме, че любителите на киното могат да гледат филма и да се насладят на действието, и в същото време да им остане нещо в съзнанието.“
„Нийл има опит като кинотворец и е привлечен от възможността да предложи пукотевичен екшън трилър, който разглежда и сериозни теми.“ – добавя продуцентът Блок, главен изпълнителен директор на QED International.
„Искам да взривявам разни неща почти толкова, колкото искам да правя филми със сериозна тематика, – казва Бломкамп. – Но съм по-скоро визуалист и не искам да правя филми, които са твърде сериозни. Обичам екшъна и визуалните образи, и това е по-важно за мен. Но се интересувам от политика, така че щом е създаден заобикалящия свят и са избистрени образите и историята, започвам да работя върху политическите идеи и интриги. Темите, които ме интересуват са големи, социологически понятия, допада ми идеята чрез филма тези понятия да се предадат без да бъдат тромави или поучителни. Надявам се, че въвеждането на тези теми в Елизиум да позволи на публиката да погледне към тях от различна гледна точка. Най-важното нещо за мен е филмът да е забавен, но ми харесва вътре да се заложи ценна история, а не само кутия пуканки.“
„Харесва ми да мисля за филма като за изпълнено с надежда послание, – казва Мат Деймън, който е в главната роля. – Дори и в бъдеще, където всеки е сам за себе си, е възможно проявата на човечност.“

Част 2….