Elysium

…Част 2

ЗА СПЕЦИАЛНИТЕ И ВИЗУАЛНИ ЕФЕКТИ

Елизиум бележи сливане между специалните и визуални ефекти – улавяне с камерата на физически построените декори и снимачни площадки и добавяне на създадените от компютър визии.

„Нийл искаше да направи филм, какъвто хората не са виждали преди, – казва отговорникът по визуалните ефекти Питър Музерс. – Всеки режисьор прави това в една или друга степен, но Нийл минава на друго ниво. Той създава история, развива я и я превръща в неповторимо изживяване.“

В самото начало Бломкамп като дава силни насоки за външния вид на дроидите и оръжията на творците в WETA Workshop, които са правили извънземните и оръжията за Сектор 9. Те също така разработиха „ХЪЛК костюма“ – биомеханичен екзоскелет за Макс, който му дава свръхчовешки способности, дори докато умира.

„Това е любимата ми вещ във филма, – отговорникът по специалните ефекти, грим, костюми и реквизит Джо Дънкли. – Когато за първи път получихме резюмето от Нийл ни бе трудно да си представим как ще го изпълним. В крайна стана чудесно.“

Според Дънкли „ХЪЛК костюмът“ струва осем месеца научни изследвания и развитие и 75 ревизии преди финалния дизайн. В края на краищата актьорът също е впечатлен от носенето на костюма. „Най-страхотното нещо е неговата мобилност, – казва Деймън. – Елизиум е истински екшън, с много тичане, скачане, катерене и борба, така че исках да се уверя, че в действителност мога да се движа удобно в костюма, и момчетата от WETA се погрижиха за това. Имах 100% подвижност. Всичко по него изглеждаше като от метал, но е супер-лек, само 25 килограма разпределени по цялото ми тяло. Мога да остана в него цял ден и да се чувствам идеално.“

Няколко различни видове дроиди населяват света на Елизиум – полицаи, военни, правителствени, медицински – и въпреки че повечето ще се добавят от създателите на визуалните ефекти от Image Engine,  (който също са работили и по Сектор 9), процесът по дизайна им започва в Workshop WETA, като хуманоидната форма не е случайна.. „Нийл искаше те да имат подобен размер и пропорция като в Сектор 9, но с по-лъскав дизайн. – казва Дънкли. – Трябваше да сме сигурни, че дизайнът ни позволява да покрием актьорите.“ В действителност по време на снимките ролите на дроиди се играят от каскадьори в сиви костюми, които са боядисани по-късно  помощта на компютри от художниците на визуалните ефекти.

Elysium2„Най-важният аспект от създаване изпълнението на дроидите бе да сме сигурни, че Нийл може да режисира това изпълнение на снимачната площадка на актьорите със сиви костюми, за да постигне реалистично взаимодействие с заобикалящата ги среда, – казва Музерс. – Тогава можехме да заменим този актьор с дроид в постпродукцията и да сме уверени, че изпълнението е както трябва. Аниматорите имаха възможност директно да трансформират всички нюанси на действията на дроида кадър по кадър, точно по начина, по който Нийл го искаше.“

Музерс работи за втори път съвместно с Бломкамп след Сектор 9. „В Сектор 9 бе сравнително лесно – имаме действителна среда и поставяхме героите в нея, доколкото реалистично можехме, – казва той. – В Елизиум е почти обратното – Нийл иска да създаде свят, който не съществува, но трябваше да изглежда абсолютно правдоподобен и в тази среда вмъква живи герои. Поради същността на Елизиум – дом на най-богатите – направихме доста проучвания. Нийл ни предостави снимки и видео от Бевърли Хилс и Холивуд и луксозния живот. Координирахме се тясно с Фил Айви, художника на продукцията, за да определим размера на пръстен, ширината му, колко души могат да живеят на Елизиум, колко къщи ще има, как ще изглеждат, какъв вид на инфраструктурата ще има и как в крайна сметка може да се доберете до Елизиум. Данните са: пръстен с ширина три километра широк, с диаметър шестдесет километра – това е предвидено за около половин милион души, които да живеят на тази космическа станция „.

Най-предизвикателният визуален ефект според Музерс е заснемането на Елизиум. „Трябваше да се вземе под внимание, че Елизиум се вижда в небето от земната повърхност. Макар и далече, той е разпознаваем като пръстен.“ – казва той.

Освен това Дънкли подчертава, че снимките трябва да са истински, сякаш си изстрелян към космическа станция. „Имаме Елизиум, който лети в космоса като гигантски пръстен, и след това се приближаваме към него все повече и го виждаме по-подробно – растения, птици, сгради. Сякаш пътуваш в космоса и изведнъж пристигаш в Бевърли Хилс, – казва Музерс. – Това е голямо предизвикателство, да го изградим, да го покажем по начин, за да бъде правдоподобен. Не съм сигурен, че съм виждал подобрен реализъм в някой друг филм, до степента, в която ние го правим тук.“

Според Музерс, дизайнът на Елизиум се основава на реални научни понятия. „Нийл се консултира с учени и инженери от Лабораторията за реактивни двигатели към НАСА, най-вече за да провери дали сме на прав път. Ще бъде ли дизайнът устойчив, от гледна точка на технологията?, – казва Музерс. – Оказа се, че НАСА са имали подобна идея, която разбира се е в друг мащаб. Но става дума за въртящ се пръстен в космоса, който създава свое собствено гравитационно поле – това е съвсем реална концепция.“

„За да има устойчива атмосфера, трябва да е затворен пръстен, – Музерс продължава. – Имаме пръстен за пречистване на въздуха, който минава отгоре и създава налягане, карайки въздуха да остане на повърхността.“

Да се представи атмосферата е поредното предизвикателство. „Когато сме на Земята, поглеждаме през атмосферата в космоса и виждаме синьо небе, по-тъмно отгоре и по-ярко на хоризонта, – казва Музерс. – На Елизиум е на обратно – сякаш сме във вътрешната гума на велосипед, и това дава съвсем друг аспект на атмосферата. Нощта и денят също се случват по различен начин. На Земята не се вижда как идва нощта – постепенно става все по-тъмно. Но на Елизиум може да се видят частите от пръстена, на които е различно време от денонощието – тъмни или осветени от Слънцето.“

За Музерс най-полезна част от проектирането и завършването на визуалните ефекти е да присъства на снимачната площадка и да наблюдава как режисьорът ръководи снимките. „Прекарахме много време с Нийл в Йоханесбург по време на работата ни върху Сектор 9, и сега се случи същото – казва той. – Нийл е специалист по визуалните ефекти – той е работил в тази сфера – има много опит, разбира ограниченията на ефектите и как най-добре да представи това, което може да се направи. Той е действително един невероятен режисьор и творец.“