Elysium

…Част 1

Също като в Сектор 9, и тук се разглеждат идеите за социална справедливост, класовото разделение и междурасовите отношения. Елизиум повдига важни въпроси като къде сме сега и на къде отиваме. „Целият филм е една алегория, – казва Бломкамп. – Много съм мислил по темата за разпределението на богатствата и как това засяга имиграцията, и смятам, че колкото повече вървим в тази насока, толкова повече светът се приближава към Елизиум. В този смисъл, според мен въпросите, които са в основата на филма са доста точни и актуални.“
В действителност Бломкамп казва, че сърцето на конфликта е по-реално, отколкото може да се допусне на пръв поглед. „Когато хората видят богатството на Елизиум сравнено с бедността на Земята, предполагам, че някой ще си помисли, че това е твърде крайно и нереално – а не е така. Двете неща съществуват на света точно в този момент, – казва той. – В Мексико Сити, в Йоханесбург, в Рио де Жанейро, има затворени комплекси с голямо богатство сред море от бедност. Мисля, че натам вървят и градовете в САЩ, затова и действието на филма се развива в Лос Анджелис. Но това несъответствие не може да продължава. И аз не знам какво ще се получи – дали сами ще успеем да се изтеглим нагоре или Елизиум е един от възможните варианти.“

ЗА ПРОДУКЦИЯТА
За да се опише вселената на Елизиум, е необходимо да се нарисуват два много различни и далечни свята – с две локации за снимки и два стила на заснемане. „Контрастът бе от голямо значение при създаването на филма, защото искахме да покажем Земята и Елизиум успоредно една до друга, – казва Бломкамп. – За да се поддържа това разделение на черно и бяло между двете места, решихме да разделим снимачния процес.“
Основната цел на художника на продукцията Филип Айви при проектирането на филма е да се подчертае контрастът между имащите на Елизиум и нямащите на Земята. „Идеята е, че всички пари са на Елизиум, – казва Айви. – Задачата бе, публиката да усети чувството за реалност както на Земята, така и на чистата повърхност на Елизиум. С роботи подрязвахме живия плет, всичко бе стриктно подредено и изработено от най-добрите материали. “
Филмът е заснет основно в две места: Мексико Сити за сцените в Лос Анджелис през 2154 и Ванкувър за Елизиум. „Естетическият усет на Нийл да твори нещата реалистично определиха тези локации, – казва Кинберг. – Един от аспектите, който плени публиката и критиците в Сектор 9, бе колко реално усещане имаше филмът – драматичните сцени, новините по телевизията – всичко бе част от една и съща история. Кинберг твърди, че Бломкамп внася същата чувствителност в Елизиум. „Слънцето е реално, димът е реален, миризмата е реална. Хаосът, борба, опасностите и физическото действие правят филма истински и автентичен.“

Elysium3Екипът и актьорите разбират иронията да заснемат сцените на Земята в някои от най-бедните части на Мексико. „През цялото време не можех да се отърся от усещането, че живеем в наш собствен частен Елизиум, в наша собствена версия на тази история, – заявява Уилям Фичнър. – Фактът, че хората на Елизиум искат да запазят идеалното място само за себе си не е много далеч от днешните обстоятелства.“
Друг начин да се покаже, че героят на Фичнър живее буквално в един различен свят е превозното му средство, предоставено от една от най-престижните световни марки. „Обърнахме се към Бугати, за да видим какво ще предложат, ако са захванат с проектиране на совалка, която да пътува между Земята и Елизиум, – казва Камерън Уолдбауер, координатор на специалните ефекти във филма. – След два дни те ни изпратиха един куп илюстрации, Нийл избра една, кото наистина много хареса. Ние я пресъздадохме в 3D модел, а след това го направихме от пяна и фибростъкло.“ Поставихме дори знака на Бугати.
За да представят Елизиум, създателите на филма трябва да отидат в обратната посока. Въпреки, че богаташите на Елизиум могат да си позволят най-доброто от всичко, „Парите не означават непременно проява на вкус, – отбелязва Айви. – Има изкуствени тоскански имения, ултрамодерни къщи и вили в стил Малибу. А през прозорците им, благодарение на визуалните ефекти, се виждат летящи космически кораби.“
За някои определени понятия на Елизиум създателите на филма се обръщат към легендарния дизайнер футурист Сид Мийд (Блейд Рънър, Трон: Заветът, Пришълци). „За мен беше чест да се запозная лично с него и да работим съвместно, – казва Айви. – Той направи няколко концептуални илюстрации за нас в самото начало. По-късно с напредване на проекта, основните приноси на Сид бяха в цялостната геометрия на контролната зала и стаята за брифинги. Това са две от любимите ми места за снимки във филма.“
Каскадите са под надзора на координатора Майк Мичъл, който е впечатлен колко естествено се работи с Мат Деймън. „Той има изключително умение да запомня движенията, – казва Мичъл. – Мат говори нашия език. Сигурен съм, че до голяма степен тази дарба се дължи на работата му по поредицата за Борн, но това е лудост. Показахме му шест или седем движения за битка и отидохме на обяд. Когато се върнахме, той каза: „Така, един вляво, приплъзване, прав, и лакът?“, Спогледах се с Шон Бийтън, дубльорът на Мат и казах: „Не си спомняме, но щом казваш.“

….Част 3