vendeta korica„Вендета” (изд. “Персей”) е новият роман от най-успешната шведска поредица шпионски трилъри. Авторът е Ян Гиу, най-експортният шведски писател в световен мащаб, получил конкуренция единствено в лицето на Стиг Ларшон. Подобно „Волво” и „АББА” от години името му е запазена марка на шведския успех. Романите му са многократно филмирани и са в челото на световните класации за бестселъри. Тотален хит и в България стана историческата трилогия на Ян Гиу „Рицарят тамплиер”, както и нейното продължение „Наследството на Арн”.

Ян Гиу (който е не само световноизвестен автор, но и разследващ журналист, прочут със скандалните си разкрития в шведските медии) е добре запознат с механизмите на световната политика. Твърде често в романите си той изнася действителни факти от секретни операции на световните шпионски централи и останали в тайна сблъсъци на крупните геополитически сили в хода на най-новата история. В това отношение Ян Гиу е шведският събрат по перо на американеца Том Кланси.

Поредицата сюжетно самостоятелни шпионски трилъри на Ян Гиу с главен герой Карл Хамилтън има небивал успех. В превод на български вече са издадени “Хамилтън”, “Демократичният терорист” и “В интерес на нацията”, но „Вендета” е много, много по-добър от останалите, твърдят едновременно и критиците, и читателите. “Този роман за агент Хамилтън превъзхожда предишните и е най-доброто в поредицата” – смятат от Svenska Dagbladet. “Гиу притежава силата да завладява читателите” – не подлагат на съмнение популярността му Aftonbladet. “Както обикновено, Ян Гиу е написал напрегнат и достоверен шпионски роман, съответстващ на най-високите международни стандарти. А фактът, че „Вендета” е нещо повече от книга просто за забавление, го прави още по-значим” – са категорични от Göteborgs-Posten.

Романът излиза в два тома: “Вендета: Операция в Сицилия” и “Вендета: За кожата на един агент”.

Сега неустоимият и неудържим шведски таен агент Карл Хамилтън е на поредната му мисия, която го отвежда до слънчевата Италия и остров Сицилия. Този път обаче му е отредено да се изправи срещу непознат и различен враг, а именно сицилианската мафия в лицето на дон Томазо. Босът се опитва да закупи голямо количество шведски бойни ракети RBS-15, които след това да препродаде на черния пазар. Тъй като плановете му биват разкрити от шведите и осъществяването на сделката е застрашено, дон Томазо решава да отвлече двамата шведски представители на компанията „Бофош”, отрязва пръста на единия и го изпраща в плик до шведското външно министерство. Реакцията на управниците е светкавична. Те не могат да си позволят каквато и да било антиреклама по време на протичащата предизборна кампания. Единственият агент, който може да се справи с възникналата ситуация бързо и безболезнено, е Карл Хамилтън. Операцията в Сицилия обаче се оказва далеч по-сложна от очакваното и Хамилтън и колегите му скоро попадат в един непознат свят на беззаконие, интриги, мръсни сделки с пари и наркотици, страст и мъст. Насред нажежената от слънчевите лъчи Италия се разразява същинска война.

Хамилтън трябва да преговаря за размера на откупа, но мафиотите убиват партньора му Юар Лундвал и той се втурва на своя глава да търси вендета, като превръща себе си в мишена. С него са двама колеги, също преминали обучение при американските „тюлени“.

Действието е изпълнено с динамика, която пренася читателя в сърцето на драматичните събития. Описанията са толкова реалистични и детайлни, че читателят може да усети морския бриз, примесен с мирис на сол и кръв.

Операцията в Италия се превръща в своеобразна повратна точка в живота на Карл Хамилтън както в личен, така и в професионален план. Той се разделя със съпругата си, за да отиде при любовницата си, въпреки че обича едногодишната си дъщеричка. Изправен е пред редица съдбоносни дилеми, които касаят както семейството му, така и моралната страна на действията му в Италия. Всеки ден на полуострова се превръща в битка със себе си и ценностите на неговия свят.

„Вендета” поставя много въпроси, свързани с действията на западната цивилизация и политиката на силните на деня. По думите на самия автор, книгата представлява алегория на войната на САЩ срещу Ирак, на американската атака срещу беззащитното население, на невинните жертви и овациите на международната общност. Хамилтън оставя куп трупове в Италия, а авторът оставя на читателя свободата да направи свой собствен морален избор.