Премиера в България: 05.09.2014г.
Световна премиера: 15.08.2014г.
Жанр: Фентъзи, Драма
Продължителност: 94 минути
Формат: 2D
Сценарист: Филип Нойс
Режисьор: Майкъл Митник, Робърт Уеид
В ролите: Джеф Бриджис, Мерил Стриип, Александър Скарсгард, Тейлър Суифт, Кейти Холмс, Брентън Туейтес
Разпространител: Тандем Филм / Walden Media

Завладяващата история на ПАЗИТЕЛЯТ се върти около Джонас (Брентън Туейтс), млад мъж, който живее в наглед идеален, макар и безцветен свят на еднаквост и задоволство. Но когато започва да прекарва време с Пазителя (Джеф Бриджис), който е единственият носител на спомените на общността, Джонас бързо започва да открива мрачни и смъртоносни тайни за миналото на комуната. С новооткритата сила на знанието, той осъзнава, че залозите са много по-високи, отколкото си е представял – въпросът е на живот и смърт за него и хората, които обича. Джонас осъзнава, че трябва да се измъкне от техния свят, за да успее да ги предпази – предизвикателство, което никой не е преодолявал дотогава. ПАЗИТЕЛЯТ е създаден по обичния едноименен роман на Лоис Лаури, който е носител на наградата „Нюбъри Медал“ за 1994 година и има продадени над 10 милиона екземпляра по цял свят.

ПЪЛНО СЪДЪРЖАНИЕ

ПАЗИТЕЛЯТ разказва историята за съзряването на Джонас (Брентън Туейтс), млад мъж, който живее в наглед утопичен свят, в който всички изглеждат щастливи. Това чувство на хармония е създадено чрез изкуствено създаденото съществувание, в което общността е лишена от така наречената тежест на спомените. Хората нямат понятие за страдания, глад или насилие. От друга страна, няма свобода, няма избор, нито индивидуалност. С по една ежедневна инжекция, хората биват генетично променени да не изпитват чувства, нито да виждат цветове, като научно контролираната среда предотвратява всякакви визуални различия, които биха предизвикали усещания или променили техния наглед утопичен свят. Те живеят в еднаквост – идентични домове, идентични дрехи и идентична семейна структура.

Семействата в това необичайно общество са управлявани от Комитета, който събира съпруги и съпрузи, но те не зачеват двете деца, позволени на семейна единица – по едно момче и едно момиче, които се раждат от назначена „родна майка“, а след това семейството подава молба за приемане на всяко дете. Семейната единица спира да съществува след като е изпълнила целта си да отгледа децата в контролирана среда. С остаряването си, децата забравят своите „родители“.

Освен високата интелигентност, има нещо леко „различно“ и изключително у Джонас – той има светли очи. На церемонията, където младежите научават своето признание, Първи старейшина (Мерил Стрийп) избира Джонас да наследи поста на Получател на паметта на общността. В тази най-почитана позиция, той ще стане пазител на древните спомени, отпреди времето на „Еднаквостта“.

Джонас започва обучението си при настоящия Пазител на паметта, известен като Пазителя (Джеф Бриджис). Старецът е добродушен, но изморен от теглото на спомените. Неговото обучение изолира Джонас от приятелите му. Попивайки спомени от Пазителя, Джонас научава за радостите и удоволствията, както и за истинската болка, тъга, война и смърт в истинския свят. Докато пред него се разкриват мрачните и смъртоносни тайни на обществото, Джонас осъзнава, че образцовото общество, в което им е казвано, че живеят, всъщност е антиутопия, и лишавайки обществото от спомени, хората никога няма да изпитат радост, макар и да не изпитват страдания.

Заедно, Джонас и Пазителят стигат до извода, че времето за промяна е настъпило, че обществото е изгубило пътя си и спомените трябва да бъдат върнати. Изпитвайки емоции за първи път в живота си, Джонас се влюбва в приятелката си Фиона, и трябва да се надпреварва с времето, за да избяга и да спаси собствения си живот и живота на любимите си хора. Със силата на знанието, Джонас открива, че залозите са много по-високи, отколкото си е представял – въпросът е на живот и смърт за Фиона, малкия му брат Гейбриъл и дори Пазителя. Той трябва да се измъкне, за да успее да ги предпази – предизвикателство, което никой не е преодолявал дотогава

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

РАЗРАБОТВАНЕТО

Романът на Лоис Лаури „Пазителят“ е продаден в над 10 милиона екземпляра по целия свят и е една от най-продаваните електронни книги на издателство „Харпър Колинс“. Понастоящем, „юношеската“ литература се изучава в прогимназиите в САЩ и има огромна популярност сред тийнейджърите.

Ко-продуцентите от „Уолдън Медия“ прекарват повече от десетилетие в разработване на проекта. Изпълнителният директор Франк Смит казва „Пазителят е перлата в короната на юношеската литература. Радваме се, че можем да добавим този филм към списъка с великите литературни екранизации като МОСТ КЪМ ТЕРАБИТИЯ, РАМОНА и ХРОНИКИТЕ НА НАРНИЯ.“

Филмовата адаптация на ПАЗИТЕЛЯТ представлява осъществяването на 20-годишна мечта за актьора Джеф Бриджис, който е също и продуцент на продукцията. „Дъщерите ми прочетоха книгата, но преди дори да знам, че са я прочели, аз търсех материал, в който да режисирам моя баща Лойд Бриджис,“ спомня си той. „Едновременно с това исках да направя филм, който децата ми да гледат. Преглеждах каталог с юношеска литература и се натъкнах на прекрасна корица с един възрастен човек. Веднага си помислих, че баща ми може да изиграе този човек.“

Бриджис казва, че е очаквал да прочете детска книга, „но тя бе като книга за възрастни. Тогава реших, че това ще е страхотен проект за моя баща.“ Бриджис дори заснема със собствената си камера цял филм, в който режисира баща си в ролята на Пазителя, заедно със своя племенник в ролята на Джонас.

Заедно със своя мениджър по онова време Нийл Кьонигсберг, Бриджис прекарва няколко години в разработване на проекта, който преминава през няколко режисьора и сценариста. „Понеже книгата бе свръхуспешна, мислех, че това ще бъде филм, който може да бъде направен лесно. Изобщо не бе така!“

Преди повече от 15 години, компанията, в която работи продуцентката Ники Силвър, притежава правата на книгата. Силвър признава, че е било истински късмет да успее да придобие правата лично. „Винаги съм харесвала юношеската литература, а ПАЗИТЕЛЯТ е сред най-добрите образци.“

Бриджис и Силвър започват да разработват проекта заедно и да го поддържат жив. Силвър обяснява „Джеф участваше до момента, в който аз се включих. Веднага му се обадих да го попитам дали още иска да работи по него. Получих недвусмислено „да“. Тогава започна дългото пътешествие за мен, Джеф и Нийл.“ Силвър добавя, че е поддържала близка връзка с писателката Лоис Лаури през годините. „Тя хареса нашата визия и остана с нас, и ето ни днес!“
Силвър, която е имала подобни предизвикателства в намирането на финансиране за проекта, казва „Беше особено трудно, защото всички обичат и уважават материала. Той е едновременно драма и юношеска литература, което плаши много хора. Но „Уайнстийн“ приеха предизвикателството заедно с нас.“

„Пазителят е много любима книга за мен и децата ми,“ казва Харви Уайнстийн, съпредседател на компанията „Уайнстийн“.

УНИКАЛНАТА ЕДНАКВОСТ НА ЛОИС ЛАУРИ

Лаури си припомня зараждането на книгата, която е написала преди 20 години. „Не беше предизвикана от някоя политическа мисъл. Беше вдъхновена от моя баща, който по онова време беше много възрастен и паметта му отслабваше. Той живееше доста далеч от мен, и го посещавах веднъж на шест седмици. С времето стана ясно, че губи спомени, които за мен бяха много важни. Също така видях, че е доволен, тъй като бе забравил всяка тъжна и страшна случка от своя живот, сред които и участието му във Втората световна война и смъртта на първото му дете – моята сестра – в крехка възраст. Това ме накара да се замисля за важността на паметта и как човек би могъл да я манипулира.“

Израснала във военни бази по целия свят, където къщите са идентични, а правилата са еднакви за всички, е вдъхновило Лаури да създаде света на еднаквост, в който живеят Джонас и Пазителят. „Макар животът по правила и в подредена обстановка да ги задоволява, не е за пренебрегване фактът, че колкото повече се опитваш да съществуваш в подобна роля, толкова повече неща ти липсват. След като вече не живея по този начин, мога да оценя разнообразието на кварталите, в които пребивавам.“

НАПИСВАНЕТО НА АДАПТАЦИЯТА

Сценаристът Майкъл Миткин е опитен драматург. ПАЗИТЕЛЯТ е едва вторият му кино сценарий, като първият е неговата пиеса „Настоящата война“, която той превръща в кино сценарий. „Благодарение на него, получих невероятната възможност да напиша сценария за ПАЗИТЕЛЯТ.“

„Когато от Уайнстийн ме попитаха дали съм чувал за книгата, отвърнах, че това бе любимата ми книга като тийнейджър,“ казва Митник. Като огромен фен на романа на Лаури, той е очарован от шанса, но и невероятно притеснен. „При адаптирането, изпитвах тъга, когато трябваше да променям дребни детайли по множество причини – и точно аз бях човекът, който правеше тези промени! Но това е една от най-трудните части, когато адаптираш роман за кино.“

Силвър споделя „Когато привлякохме Майкъл, той имаше визия за филма и наистина успя да сглоби сценария.“

След привличането на режисьора Филип Нойс, двамата с Митник започват диалог с Лаури. „Тя е бе изключително щедра и разбрана,“ споделя Митник. „Имах известни притеснения, защото книгата е култова, но Лоис бе много развълнувана, че ще бъде превърната във филм. Когато имахме проблеми, ние й пишехме, а тя ни отговаряше веднага.“

Лаури допълва „Бях чела сценарий след сценарий на различни хора, опитващи се да адаптират романа за кино. Знам, че им е било трудно, защото книгата и филма са много различни средства. И тъй като историята се развива в съзнанието на едно момче, това е страшно трудно за представяне на екрана. Сценаристът трябваше да остане верен на тематиката на книгата, както и да добави малко екшън. Възхищавам се на Майкъл, че пое това огромно предизвикателство, и се справи прекрасно с него.“

Обсъждайки феноменалния успех на книгата, Силвър предполага, че „Пазителят“ откликва на нещо у тийнейджърите. „Романът изследва универсални теми, основно за истинското щастие и какво сме готови да пожертваме, за да го получим. Книгата е много четена от гимназистите, тъй като това е може би първият момент, в който те се изправят пред тези въпроси. В сърцевината на „Пазителят“ има две различни философии за света, и за да бъде всичко достоверно, човек трябва да повярва, че и двете имат своите добри страни.“

При 10 милиона фена на книгата, творците внимателно са запазили тематичната цялост на книгата. Силвър обяснява „Лоис ни каза, че най-добрата адаптация запазва духа на романа, а не самия роман. Затова приехме думата й. По време на разработването на сценария, трябваше да решим какво от „Пазителят“ ще изглежда чудесно на екрана. Какви са посланията, които искаме да предадем? Кои са тези теми, които искаме да представим? Смятам, че Майкъл се справи страхотно в това отношение, като същевременно остана верен на източника. Това ни позволи да направим филм, който ще привлече аудитория от всички възрасти.“

НА КОРМИЛОТО

Изтъкнатият режисьор Филип Нойс, чиято филмография включва АГЕНТ СОЛТ, ПАТРИОТИЧНИ ИГРИ, РЕАЛНА ОПАСНОСТ и КОЛЕКЦИОНЕРЪТ, застава начело на тази уникална антиутопична продукция.

„Бяхме благословени, че Филип оглави проекта,“ казва Силвър. „Обхватът на неговите филми беше перфектен. Той ни е поднасял невероятни екшъни като АГЕНТ СОЛТ и ПАТРИОТИЧНИ ИГРИ, като в същото време ни показва човешка топлина, като във филмите му ТИХИЯТ АМЕРИКАНЕЦ и ОГРАДА ПРОТИВ ЗАЙЦИ. Това бяха точно нещата, които търсехме, за да направим ПАЗИТЕЛЯТ уникално изживяване.“

Изпълнителният продуцент Ралф Уинтър добавя „Филип има изключителна филмография. Той притежава око за детайлите при разказването на историята, умее да изгражда света и го е правил с много актьори във филмите си. Имахме огромен късмет да работим с него по този проект.“

„Създаването на филма е 99% кастинг – което включва и намирането на главния човек – нашият режисьор,“ казва Бриджис. „Ние уцелихме десетката с Филип.“
ГЕРОИТЕ И ТЯХНОТО ПЪТУВАНЕ

Бриджис играе централната роля на Пазителя, който изглежда древен, но изобщо не е възрастен. Той е по-скоро изморен от тежестта, която носи на плещите си – запазването на всички спомени на човечеството. Макар да използва мъдростта си, за да помага на Комитета да взима важни решения, на него му е забранено да споделя знанията си, нито да ги използва, за да прави промени в общността.

Описвайки героя си, той казва „Макар старейшините да са скрили всички спомени и историята, те разбират стойността на паметта и не искат да повтарят грешките от миналото. Затова всички спомени са предадени за съхранение на един човек, и това е Пазителят.“

Историята е разказана през очите на Джонас, младо момче, което е уникално в общността на еднаквост – той е зрял, наблюдателен и състрадателен, което му носи най-ценното назначение.

Основните взаимоотношения на Пазителя са с Джонас. „Моята задача е да му предам всички спомени, които са в мен, и да споделя с него съдържанието на книгите в моята къща,“ казва Бриджис.

С течение на времето, Джонас вижда в Пазителя не само наставник, но и приятел, и дори мъдър дядо, като през обучението си получава поредица от спомени, които събуждат в него радостите от изпитването на емоции и виждането на света в цвят – неща, които са липсвали в живота му. Но той трябва да се справи и с лошите спомени, като загуба на близък, смърт и война.

Брентън споделя „Смятам, че това е класическа история за израстване, която засяга всички емоции, през които преминаваме – любов, болка, предателство и естествения глад за живот и приключения. Като дете, аз също исках да пътувам и участвам в приключения. Смятам, че Джонас прави точно това в края на пътуването си, когато най-накрая успява да избяга.“

Преследван от спомените на страдания и болка, Пазителят живее в изолация. Брентън си спомня „Първите две седмици на снимки бяха изумителни. Бяхме основно в жилището на Пазителя и снимахме прехвърлянето на спомените. Снимачната площадка беше невероятна – пълна с книги като в библиотека. В тази творческа обстановка моят герой открива червения цвят за първи път – на един прекрасен стар телефон от 60-те години.“ Актьорът добавя, че е научил много от работата си с Бриджис. „Джеф винаги е склонен на импровизации преди снимките, за да ми помогне, и това ме научи да правя същото за него.“

„Брентън е забележителен млад актьор. Сигурен съм, че скоро ще започне да се говори много за него,“ казва Бриджис.

От членовете на общността, само Пазителят е способен на истинска любов, и след години самота той изпитва силна емоционална връзка с Розмари. Тя е първото дете, назначено да приеме спомените, но след пет седмици на обучение с Пазителя, тя подава молба да бъде освободена от общността.

Тейлър си припомня как е била привлечена към проекта. „Спомням си, че книгата ми бе направила огромно впечатление, когато я прочетох в училище. Докато четях сценария, си представях героите, изиграни от тези велики актьори Джеф Бриджис и Мерил Стрийп, които вече бях приели да участват в проекта. За мен бе чест и гордост да изиграя Розмари.“

Една от промените, които прави екипът при адаптацията на книгата на Лаури, е, че Розмари свири на пиано. Тейлър споделя „Смятам, че една от причините да ме поканят за ролята бе, че човек от екипа бе виждал да изпълнявам много емоционална песен на пиано, както виждаме Розмари да прави във филма. Макар да е показана едва няколко пъти, Розмари се споменава из целия филм. Тя е интересен герой за мен, защото ми напомня за съвременния творец. През повечето време виждаме човек, който е крехък и уязвим, а това е точно което го прави успешен като творец. Но това може да доведе и до неговото падение, както е в случая с Розмари. Тя е изложена на прекалено много и не успява да се справи. Това също се случва доста често в нашето общество.“

Суифт добавя „Актьорската професия е нова за мен, затова казах на всички, че обичам конструктивната критика. Исках да ми казват всичко, върху което искат да работя, защото имах желанието да се науча.

Работата с Филип е като сбъдната мечта, защото той може да влезе в главите на героите, но и ти позволява да прилагаш собствено вдъхновение,“ казва тя. „Работата с Джеф Бриджис в първата ми роля в голям филм бе невероятна. Едва ли съществува по-отдаден, добронамерен и приятелски настроен човек.“

НЕОБИЧАЙНИТЕ СЕМЕЙСТВА

Скаргсгард е баща на Джонас и Лили (Ема Тръмбли) и работата му в общността е като детегледач, който е отговорен за физическите и емоционалните нужди на всяко новородено дете през първите няколко месеца от живота му. Той е също така отговорен и за „освобождаването“ – убиването – на деца, които са счетени за недостойни, защото у тях нещо не е наред или емоционално, или физически.

Макар да не е чел романа на Лаури, Скарсгард признава, че като млад е бил голям фен на фантастичната антиутопия като романите „1984“ и „Прекрасният нов свят“. „Сценарият на ПАЗИТЕЛЯТ бе много интересен поглед върху света,“ казва той. „Наглед обществото е перфектно – няма болка, страдания, критично мислене. Ние, поне в нашето общество, знаем какви въпроси да задаваме. Но „бащата“ не познава идеята за любовта, нито за смъртта, затова животът му е празен.“

Кейти Холмс играе майката на Джонас и Лили. Тя притежава важен пост в Министерството на правосъдието и трябва стриктно да налага правилата на общността. Тя си спомня разговорите си с Нойс. „Съсредоточихме се върху това как да интерпретираме двойната натура на моята героиня – силата, нужна за работата й, и нейната уязвимост като майка на Джонас, който преживява неща, които са извън нейното разбиране и контрол. Тя вижда как детето й започва да се отдалечава от нея и да пораства. В крайна сметка, тя трябва да го остави да си отиде, а това не е лесно за никой родител,“ казва Холмс, добавяйки, че при подготовката си за ролята е била вдъхновена от филма „Три момичета от Бруклин“.

Преди да бъде назначен като Пазител на паметта, Джонас и най-добрите му приятели Фиона и Ашър са сближена групичка. Чрез спомените, които научава от Пазителя, животът на Джонас се обогатява и той желае да предаде това богатство и на хората, които обича. Тъй като мирогледът му се променя драматично, неговите чувства и връзки стават все по-усложнени.

Веселото и палаво момче Ашър е назначен за помощник управител на Отдиха. „Той е момчето, което има същите проблеми с дисциплината, каквито е имал и като малък,“ казва Монаган, „така че дисциплинарните наказания не са му чужди. Така го описва и Първия старейшина.

В началото, Джонас е образцовия гражданин, докато Ашър винаги е балансирал по ръба. Но когато Джонас се опълчва срещу системата, Ашър става нейна пионка. Той е човекът, който в крайна сметка преследва Джонас, и се превръща в лошия герой. Техните истории вървят в противоположните посоки във филма. Това е много интересна история за един герой.“

Ръш, която играе ролята на красивата, чувствителна и интелигентна Фиона, казва, че по една случайност не е чела книгата на Лаури. „Местех се от училище в училище, и в старото я прочетоха след като се преместих, а в новото я бяха чели предишната година. Бях виждала много плакати на „Пазителят“ и естествено знаех за романа. Всичките ми приятели го бяха чели, но аз го изпуснах.“

Макар да започват като най-добри приятели от детинство, с новопридобитите усещания Джонас започва да се влюбва във Фиона, а като негова любима, тя взима неговата страна. „Това е като мечтан проект. Няма друг подобен. Учениците в гимназиите изпитват същите чувства като Джонас, и смятам, че това ще привлече младата публика,“ казва Ръш. „Ние разказваме много трогателна и красива история.“

„Одея е невероятна млада актриса,“ добавя Бриджис. „Спомням си, че по време на кастинга бях буквално отвян от нейното присъствие.“

ВАЖНОСТТА НА ПАМЕТТА

Основната от многото тематики в ПАЗИТЕЛЯТ е паметта, като източник както на мъдрост, така и на болка. Общността, създадена от Лаури, използва стриктни правила, за да премахне свободата на избора и индивидуалността. Макар това да се прави с цел да се постигне съществувание, лишено от конфликти и различия, бързо стана ясно, че това е също така свят, лишен от дълбочина и емоции.

„Въпросът, поставен пред публиката, е – Оправдава ли целта средствата? На какво сме готови, в името на простия комфорт? Готови ли сме да зачеркнем огромните противоположности в живота ни? Можем ли да се отървем от огромната тъга и невероятната радост, за да водим неутрално, безопасно, относително щастливо съществувание? Това достатъчно добро ли е за нас?“ размишлява Бриджис.

Актьорът разкрива, че важен негов личен спомен е ролята, която майка му е изиграла в младостта му. „Имах прекрасна майка. Тя си играеше с всички нас, и то почти непрекъснато. Всяко дете имаше по един час на ден, в който майка ни посвещаваше цялото си внимание на нас. В моя час, аз казвах „Мамо, да отидем под масата. Ти ще бъдеш космическо чудовище, а аз ще бъда Нещото.“ И на нея това много й харесваше.“

Брентън добавя „Моята любима тема в историята е, че тя говори за любовта, както и че борбата за любов е една от основните ни сили като хора. Джонас става най-любопитен, когато изпитва любовта. Това е нещото, което той търси до края.“

СВЕТЪТ НА ЕДНАКВОСТТА

Десетте седмици снимки протичат в студио и из града Кейп Таун, Южна Африка.

Отговорността за създаването на уникалния фон, на който се развива магията, е дизайнерът на продукцията Ед Веро, чиято бляскава кариера на създаване на далечни места от други светове, включва работа по такива филми като КОНТАКТ, МИСИЯ ДО МАРС и ДЖУРАСИК ПАРК 3.

„В книгата има много неща, които само се подразбират, което е чудесно, защото можеш да отпуснеш въображението си. Но винаги е предизвикателство да работиш по литературна творба. Създавайки този свят, ние трябваше да го направим да изглежда като паралелен.“ Веро добавя, че е използвал за пример филма ГАТАКА. „Това е много стилизиран филм, който имаше специфичен изглед, изграждайки филма около съвременни архитектурни структури. Нашата задача бе да създадем една алтернативна реалност.“

Веро обсъжда дизайнерската задача да представи общество, което е емоционално подтиснато, и същевременно да намери начин да вкара емоционална енергия във филма, така че публиката да се асоциира с героите. „За да изобразим този хармоничен свят, в който всичко е идентично, използвахме много пластмаса и стомана, за да създадем свят, изглеждащ еднообразен, хигиеничен и аскетичен.“

Уинтър, чийто огромен продукционен опит по визуални ефекти включва поредицата Х-МЕН, казва „В този утопичен филм без изкуство, музика и цветове, нямаше нищо, което да използваме готово. Всичко трябваше да бъде създадено от нулата, за да е видно, че това е нещо от бъдещето. Към всичко това добавихме и много сложни визуални ефекти като холограмите.“

В контраст със света на еднаквост, къщата на Пазителя, която служи като хранилище за паметта на стария свят, Веро е натъпкал близо 20 000 книги. „Това трябваше да бъде като намек, че все нещо е останало от предишната цивилизация.“

ПРЕЗ ОБЕКТИВА

Операторът Рос Емъри, чиято забележителна работа включва МАТРИЦАТА, СУПЕРМЕН СЕ ЗАВРЪЩА и АНА И КРАЛЯТ, описва подхода, който отвежда публиката на пътешествието на Джонас. „Не искахме зрителите просто да наблюдават неговото пътуване. Изборът ни камера, обективи и осветление бе с цел да потопим публиката в емоциите на Джонас.“

Емъри добавя „Общността е много подредена и техният свят е безметежен, безинтересен и безцветен, но аз си го представих с отсъствие на цвят, а не в черно и бяло. Цветът е стимул за изостряне на усещанията в историята. Когато Джонас започва да изпитва спомените, цветове започват да се промъкват в историята. Червеното представлява първоначалното пробуждане на страстта му, а след това представихме палитра от основните цветове.“

Уинтър разсъждава над двойното естество на задачата. „Как се открива филм по такъв начин, че да покажем плоския и скучен свят на еднаквостта? Рос, който се справи великолепно с последния ВЪРКОЛАКЪТ бе перфектен за работата. Когато Джонас достига до края на историята и се правят пълни избори, филмът изобилства от цветове.“

„Публиката вижда и научава неща, когато Джонас ги вижда и научава, така че голяма част от филма е заснета от моя гледна точка,“ казва Туейтс. „Има много движение на камерата, и е много вълнуващо да усещаш чувствата на Джонас, когато той открива, че е живял в лъжа, и решава да продължи напред.“

ОБЛИЧАНЕ В ЕДНАКВОСТ

Цветът играе важна роля и в дизайна на костюмите на Даяна Силиърс. „Това е толкова различен свят, че не искахме да изглежда футуристичен,“ обяснява тя. „Първо изследвахме цветни блокове, за да идентифицираме различните професии на героите. Имахме нужда от цветове, които не смущават спокойното съществувание на общността, затова използвахме предимно пастелни цветове в началото, а после въведохме основните цветове, когато действието се раздвижи и спомените излязоха на бял свят.“

Костюмите трябва да отразяват строгата линия на сградите в общността. „Избягнахме всичко разточително или с десени, и избрахме контролирани, мултифункционални дрехи,“ казва Силиърс, чийто екип има гигантската задача да създаде над 700 костюма.

За да се отличи Пазителя от общността, той е единственият герой, когото Силиърс облича в напълно естествени платове. „Естественият лен го свързва леко със света на спомените. Той уникален, защото е изцяло в строго черно.“
ЗА ЕКИПА
ФИЛИП НОЙС (режисьор)

Филип Нойс е роден в австралийското градче Грифит, Нови Южен Уелс, и се премества със семейството си в Сидни, когато е на 12 години. Като тийнейджър, той се запознава както с нискобюджетните филми, така и с холивудските блокбастъри. На 18 години той заснема първия си филм, 15-минутния BETTER TO REIGN IN HELL, използвайки уникална схема за финансиране – продавайки роли във филма на приятелите си.

Първият професионален филм на Нойс е 50-минутната документална драма GOD KNOWS BUT IT WORKS през 1975 г. Това му отваря вратите за първия му игрален филм BACKROADS (1977), в който участва австралийския абориген активист Гари Фоли и иконата на австралийското кино Бил Хънтър, който участва в още два филма на Нойс.

През 1978 г. Нойс е режисьор и съсценарист на NEWSFRONT, който печели Австралийските филмови награди за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добър сценарий.

През 1982 г. HEATWAVE, на който Нойс е режисьор и съсценарист, с Джуди Дейвис е избран да участва в Петнайсетдневката на режисьорите на фестивала в Кан.

Успехът на австралийския DEAD CALM (1989) с Никол Кидман, Сам Нийл и Били Зейн, отвежда Нойс в Холивуд, където той режисира шест филма в следващите 10 години, сред които ПАТРИОТИЧНИ ИГРИ (1992) и РЕАЛНА ОПАСНОСТ (1994) с Харисън Форд и КОЛЕКЦИОНЕРЪТ (1999) с носителите на Оскар Дензъл Уошингтън и Анджелина Джоли.

През 2010 г. Нойс се събира отново с Анджелина Джоли за най-успешния си хит, шпионския трилър АГЕНТ СОЛТ, който събира 295 милиона по цял свят.

МАЙКЪЛ МИТНИК (сценарист)

Сценарият на Майкъл Митник THE CURRENT WAR е сред 10 най-добри сценария в Черния списък за 2011 г. и е продуциран от Стив Зейлиън (КЕШБОЛ, СПИСЪКЪТ НА ШИНДЛЕР) и Харви Уайнстийн.

В момента Митник пише оригинален сценарий и адаптация по романа THE INCREDIBLE BOOK EATING BOY на Оливър Джефърс за Юнивърсъл Пикчърс, както проект за Саша Барон Коен.

За Бродуей, Майкъл пише книга за музикалната версия на класическия филм ANIMAL HOUSE с песни на Дейвид Язбек. Той е писал текстове (музика на Масив Атак) за KING KONG, който в момента се играе в Мелбърн и скоро ще бъде по сцените на Ню Йорк.
ЛОИС ЛАУРИ (автор на книгата)

Лоис Лаури е най-известна с юношеския си роман „Пазителят“ и детската книга за Холокоста „Number The Stars“. Лоис е носител на престижния медал Нюбъри за всяка от тези книги. Но това, което повечето хора не знаят, е, че Лаури е автор на над 30 книги за деца и юноши, сред които няколко поредици.

Макар да израства с по-голяма сестра и по-малък брат, Лаури казва „Аз бях самотно дете, което живееше в света на книгите и собственото си живо въображение.“ Тя е родена в Хавай, но тъй като баща й е военен, семейството се мести често в различните щати, като прекарва време и в Япония.

След две години в университета „Браун“, Лаури се омъжва. Също като баща й, съпругът й е военен и двамата често се местят, преди да се установят в Кеймбридж, Масачузетс, където той започва да учи право. Те имат четири деца – две момчета и две момичета (за съжаление, един от синовете им, който е пилот от ВВС, загива при самолетна катастрофа през 1995 г.)

Първата книга на Лаури „A Summer To Die“ е публикувана през 1997 г. и печели наградата на Международната асоциация на читателите. Впоследствие Лаури написва над 30 книги за деца и юноши и е носител на различни награди. Лоис Лаури получава престижния медал Джон Нюбъри за две от книгите си – „Пазителят“ и „Number The Stars“. Другите й отличия включват наградата на „Бостън Глоуб“ и наградата Дороти Канфийлс Фишър.

НИКИ СИЛВЪР (продуцент)

Ники Силвър е носителка на наградата Еми и основател на ToniK Productions. Преди да се обедини с Тония Люис Лий, тя е президент на On Screen Entertainment.

Любовта й към юношеската литература кара Ники да закупи и продуцира известен брой награждавани книги за телевизия и кино.

През 2013г. Силвър продуцира THE WATSONS GO TO BIRMINGHAM на Кристофър Пол Къртис. Тази адаптация чества 50-годишнината от основните събития в Движението за граждански права.

MIRACLE BOYS е минисериал по награждавания роман на Джаклин Удсън, чиято премиера е по MTV. Режисиран от Спайк Лий, Ърнест Дикърсън, Левар Бъртън и Бил Дюк, сериалът описва живота на три сирачета, които се борят да запазят семействата си заедно.

Ники е продуцирала за много телевизии. READING RAINBOW е детски сериал по PBS, който за 20-те си години излъчване печели 24 награди Еми, включително за най-добър детски сериал в пет последователни години. THE ZACK FILES е 52-серийна тийнейджърска комедия по едноименната поредица от романи, излъчвана по ABC Family. Документалната поредица WHAT’S GOING ON? е продуцирана за Showtime и в нея гостуват водещи звезди като Майкъл Дъглас, Анджелина Джоли, Ричард Гиър и Лорънс Фишбърн.

Силвър има бакалавърска степен от Университета на Пенсилвания. Тя е израснала в Ню Йорк, където живее понастоящем със съпруга си и трите им деца Харисън, Джак и Джъстин.

РОС ЕМЪРИ (оператор)

Роден в Сидни, Австралия, Рос Емъри изучава занаята при своя баща-документалист и прави първите си стъпки с документални филми, снимани в Африка, Азия и Южна Америка. Това му носи уникален мироглед, който му позволява да се чувства удобно на всякакви места и сред всякакви култури.

Кариерата на Емъри в документалното кино го пренася в игралното, където той работи с изтъкнати оператори от цял свят като Уилям Фрейкър, Дариуш Волски и Ласло Ковач.

Следват още игрални филми, в които той вече е асистент оператор на такива забележителни продукции като трилогията МАТРИЦАТА, СУПЕРМЕН СЕ ЗАВРЪЩА и АНА И КРАЛЯТ.

Сред другите филми на Емъри са ПЕЩЕРАТА и ПОДЗЕМЕН СВЯТ: ВЪЗХОДЪТ НА ВЪРКОЛАЦИТЕ. През 2001 г. Емъри е награден с пълна акредитация от Австралийското общество на кинематографите, което впоследствие го награждава с няколко награди за работата му по игрални филми и реклами.

ЗА АКТЬОРИТЕ

МЕРИЛ СТРИЙП (Първи старейшина)

За почти 40 години, Мерил Стрийп е изиграла изумителен брой героини в кариера, която изгражда своя уникална пътека от театъра до киното и телевизията.

Стрийп се учи в държавно училище в Ню Джърси и завършва с отличие колеж Васар, след което завършва магистратура с отличия от университета Йейл през 1975 г. Тя започва професионалния си живот на нюйоркска сцена, където бързо се установява като разнообразна актриса. Три години след завършването си, тя прави своя дебют на Бродуей, печели награда Еми (за „Холокост“) и получава първата си номинация за Оскар (за ЛОВЕЦЪТ НА ЕЛЕНИ). През 2013 г. с рекорд, който остава неподобрен, тя получава своята 18-та номинация за Оскар за ролята си на Вайълит в У ДОМА ПРЕЗ АВГУСТ. Тази роля също така й носи и номинации за Златен глобус и за наградата на актьорската гилдия.

Нейният съпруг – скулпторът Дон Гъмър – и тя са родители на един син и три дъщери.

ДЖЕФ БРИДЖИС (Пазителят / продуцент)

Един от най-успешните холивудски актьори и шесткратно номиниран за Оскар, изпълнението на Джеф Бриджис в ЛУДО СЪРЦЕ – в ролята на Лошия Блейк, изпаднал алкохолизиран кънтри певец – заслужено му носи първия Оскар за главна мъжка роля. Това също му носи и наградите Златен глобус, наградата на актьорската гилдия и наградата Независим дух.

Той печели първата си номинация за Оскар през 1971 г. за поддържаща роля в THE LAST PICTURE SHOW на Питър Богданович със Сибил Шепард. Три години по-късно той получава втора номинация за ролята си в THUNDERBOLT AND LIGHTFOOT на Майкъл Чимино. През 1984 г. той е номиниран за най-добър актьор за STARMAN, което му носи номинация и за Златен глобус. През 2001 г. е почетен с нова номинация за Златен глобус и четвъртата си номинация за Оскар за ролята си в ПРЕТЕНДЕНТЪТ на Род Лури с Гари Олдман и Джоан Алън, където Бриджис играе президентът на САЩ.

През декември 2010 г. новата му съвместна работа с братя Коен в уестърна НЕПРЕКЛОННИТЕ му носи шеста номинация за Оскар. Същият месец той участва в дългоочаквания екшън ТРОН НАСЛЕДСТВОТО. Бриджис повтаря ролята си на разработчика на видеоигри от класическия филм ТРОН от 1982 г.

Разнообразната кариера на актьора обхваща всички жанрове. Той е участвал в успешни кинохитове като ВОЛЯ ЗА ПОБЕДА на Гари Рос, КРАЛЯТ НА РИБАРИТЕ на Тери Гилиъм с Робин Уилямс, номинирания за много награди ПРИКАЗНИТЕ БРАТЯ БЕЙКЪР, където играе с брат си Бо Бриджис и Мишел Пфайфър, TUCKER: THE MAN AND HIS DREAM на Франсис Форд Копола, ВЗРИВ, където играе с покойния си баща Лойд Бриджис и Томи Лий Джоунс, FEARLESS на Питър Уиър с Изабела Роселини и AMERICAN HEART на Мартин Бел с Едуард Фърлонг.

През лятото на 2004 г. той играе с Ким Бейсингър в отлично приетия ВРАТА В ПОДА на режисьора Тод Уилямс, който му носи наградата Независим дух за най-добър актьор.

Той има големи филмови роли като в МУЗАТА на Албърт Брукс с Шарън Стоун и Анди Макдауъл, участия в ПАНИКА НА АРЛИНГТЪН РОУД с Тим Робинс и Джоан Кюсак, екранната версия на СИМПАТИКО на Сам Шепард с Ник Нолти и Шарън Стоун, култовата комедия ГОЛЕМИЯ ЛЕБОВСКИ на братя Коен, ДИВИЯ БИЛ на Уолтър Хил, ОГЛЕДАЛО С ДВЕ ЛИЦА на Барбара Стрейзънд и много, много други.

Джеф и съпругата му Сюзън поделят времето си между своя дом в Санта Барбара, Калифорния и ранчото си в Монтана.

БРЕНТЪН ТУЕЙТС (Джонас)

С шест големи предстоящи филма, австралийският актьор Брентън Туейтс е циментирал името си като един от най-големите изгряващи таланти в наши дни.

Възходът на Туейтс започва, когато получава главната роля в телевизионния филм „Blue Lagoon: The Awakening“ на Lifetime Channel. Неговото изключително изпълнение му осигурява желаната роля на Чаровния принц в ГОСПОДАРКА НА ЗЛОТО на Дисни, където той играе заедно с Анджелина Джоли и Ел Фанинг.

Наскоро бе обявено, че Туейтс ще изиграе главната роля в GODS OF EGYPT, където ще участва заедно с Джерард Бътлър, Николай Костър-Уолдоу от „Игра на тронове“ и Джефри Ръш.

Феновете се насладиха на дебюта на Туейтс на филмовия фестивал в Торонто с психотрилъра OCULUS.

Неговият разнороден талант и заразителен чар го превръщат в един от най-търсените млади актьори в Холивуд.

Възпитаник на Технологичния университет на Куинсланд, той прави филмовия си дебют в независимия филм CHARGE OVER YOU. Понастоящем Туейтс живее в Лос Анжелис.

АЛЕКСАНДЪР СКАРСГАРД (бащата)

Родом от Швеция, Александър Скарсгард бързо се превръща в един от най-търсените актьори в Холивуд. Той започва актьорската си кариера на 8 години и работи непрестанно в киното и шведската телевизия. Скарсгард учи театрално изкуство в университета в Лийдс във Великобритания и колежа „Меримънт Манхатън“ в Ню Йорк. След това се завръща в родината си и участията му в няколко продукции го превръщат незабавно в звезда. Посещение в Лос Анжелис му носи роля в хитовата комедия ЗУЛЕНДЪР (2001), където играе с Бен Стилър и Уил Ферел.

Първият голям пробив на Скарсгард в САЩ е с минисериала на HBO „Поколение на убийци“ (2008). Ролята на сержант Брад Колбърт му носи похвали и от критиката, и от публиката. Веднага след това той е привлечен за ролята на 1000-годишния викингски вампир Ерик Нортман в хитовия сериал на HBO „Истинска кръв“, в който продължава да играе с Ана Пакуин и Стивън Мойър. Сериалът е изключително успешен и в момента тече седмия му сезон.

Сред другите участия на Скарсгард са ИЗТОКЪТ с Брит Марлинг и Елън Пейдж, БОЙНИ КОРАБИ на Питър Бърт с Лиъм Нийсън за Юнивърсъл Пикчърс, МЕЛАНХОЛИЯ на Ларс фон Трир с Кирстен Дънст, 13 със Сам Райли, Мики Рурк и 50 Сент, МЕТРОПИЯ, който участва на филмовия фестивал Трайбека, и други.

КЕЙТИ ХОЛМС (майката)

Актриса, получила похвали от критиката за разнообразните си роли на сцената и екрана, Кейти Холмс е участвала в значими филми, вариращи от екшън блокбастъри като БАТМАН В НАЧАЛОТО на Кристофър Нолан до артфилми като THE ICE STORM на Анг Лий и ПАРТИТО НА ЕЙПРИЛ на Питър Хеджис.

Филмовата кариера на Холмс започва през 1996 година, когато тя получава ролята на Либетс Кейси в награждаваната драма на Анг Лий THE ICE STORM с Тоби Магуайър и Сигърни Уивър. Впоследствие тя е работила с някои от най-изтъкнатите холивудски актьори и режисьори. Сред нейните участия са МОМЧЕТА ЧУДО на Къртис Хенсън, БЛАГОДАРЯ ЗА ПУШЕНЕТО на Джейсън Райтман, ДАРБАТА на Сам Райми, ТЕЛЕФОННА КЛОПКА на Джоуел Шумахер, ПЕЕЩИЯТ ДЕТЕКТИВ на Кийт Гордън, ДЪЩЕРЯТА НА ПРЕЗИДЕНТА на Форест Уитакър, СМУЩАВАЩО ПОВЕДЕНИЕ на Дейвид Нътър, КОРУМПИРАНИ ЧЕНГЕТА на Дито Монтиел с Ал Пачино и Жулиет Бинош, комедията ДЖАК И ДЖИЛ с Адам Сандлър.

През 1997 г. Холмс получава ролята на Джоуи Потър в сериала на Уорнър „Кръгът на Доусън“ с Джеймс ван дер Бийк и Мишел Уилямс. Сериалът бързо се превръща в най-гледания по канала на Уорнър през всичките си шест сезона.

Вашият коментар