ParanoiaОm ТОНИ МИХАЙЛОВ

Къде е човекът? Къде съм аз? Оглеждам се наоколо, но очите ми се предават след дълготрайната липса на следа. Причина? Светът е потънал дълбоко в неспокойните води на ХХІ век. Свръхмодерните технологии заместват човешкото присъствие, чувства и емоции, контролират поведението, управляват и улесняват начина на живот, претопяват различието, раждат нови създания, произвеждат всичко онова, което ти липсва – любов, пари, виртуален приятел или половинка, изпълняват всекидневните ти задължения и какво ли още не. Разбира се, че няма да признаеш зависимостта си, драги читателю! Да, ти! Изолация. Нито дума. Неконтактност. Никакъв допир. Какво следва? С ежеминутното надграждане на уменията си, човек все повече вярва на лъжата, че е възможно да властва над природата, над останалите, разчитайки на смели произведения. Влизайки доброволно в затвора на амбициите си, той забравя, че пътят назад е заличен, а с него и досегашната свобода. Край. „Не!” – чува се вик, идващ от непрогледния мрак. Къде е човекът? Ето го, делящ ежедневието си между Facebook, Twitter, Instagram, инсталирани на смартфона и телевизора му. Ето го, демонстриращ лидерската си позиция, неподозирайки, че животът му се е превърнал в зле разработен софтуер с умело прикрити недостатъци. Ето го, горд и щастлив, побрал целия си свят в устройство с размерите на кибритена кутийка. Какъв грандиозен успех само, нали? Какво изгуби модерният човек? Списъкът е прекалено дълъг, но се оглавява от диктуващата делата и лесно ранима душа. Празнината е запълнена от бутони за бърза навигация, безплатни приложения, възможност за мигновено споделяне на безсъдържателен живот.

Paranoia_1Следва загуба на усет за действителност и утвърждаване на илюзията, че дърпаш конците, въпреки че куклата си ти. Неизбежен резултат – самоунищожение. Модерността те превърна в скитник, беглец и сиромах, читателю! Пълзиш изнемощял и изненадан от измяната на собственото ти въображение. ХХІ век поднесе чашата с отрова, която ти изпи като сладко вино. Сигурно се чудиш защо се боря срещу двадесет и първото столетие? Или как ще защитя голите си твърдения? Не е нужно и ти го знаеш! В съвременния свят децата конструират бледа форма на детство с помощта на родителите си. За изостаналост се смята липсата на таблет в още неразвитите ръчички на пеленачето, наличието на телефон без сензорен екран или стар гърбав телевизор в голямата „детска” стая. Срам и позор! Как бебето ще се тагне, за да разберем, че е в малкото си легло? Как ще изрази недоволството си от изстиналото мляко във Facebook? Този „модерен” начин на живот продължава задния си ход. А когато накрая на земното си съществуване се обърнеш? Ежедневие в сянка, нито един приятел, неспособност за създаване на отношения, неизпитани чувства, пропиляно време. Питаш ме какво е прегръдка, любов, целувка…? Защо сам не разгадаеш същността им? Закърнели сетива? Русо е прав, пишейки, че човекът, който размишлява е едно извратено животно. Кой друг се грижи за самоунищожението си толкова старателно, драги читателю?

Paranoia_3Безмилостното поведение на модерните технологии е коментирано от талантливият режисьор Робърт Лукетич в новия му филм ПАРАНОЯ”. Историята ни въвлича в динамичния живот на амбициозен отговорник-отдел във високотехнологичната компания „Уайът”. Адам Касиди (Лиъм Хемсуърт) обича да се забавлява из нощните клубове, но спечелените пари му трябват, за да осигури на болния си баща качествено лечение и грижи. Във века на свръхмодерните технологии, империята на Никълъс Уайът (Гари Олдман) набира скорост. Касиди е твърдо решен да демонстрира таланта си пред тираничния собственик на компанията, разработвайки проект за необикновен софтуер, побиращ ежедневието в мобилен телефон. Бързо, лесно, безпроблемно. Идеята за удобство не допада на Уайът и Адам бива отстранен от работа заедно с колегите му, подкрепили иновативния проект. Какво следва? Вечер, изпълнена със силна музика, неизмеримо количество алкохол и бързи свалки. Пари? Нима не знаете? Хиляди долари чакат пропиляване в банкова карта, издадена, за да покрие разходите по направата на софтуера. Уви, всеки похарчен цент дава изчерпателна информация за действията му. Уайът е осведомен за разхищението. Какво по-лошо от това да вбесиш бившия си работодател, който може да те закопае, ако пожелае? След нищожното „престъпление”, пред Адам Касиди се отварят две възможности – съд или споразумение. Има ли избор? Пък и все някой трябва да свърши черната работа. До този момент, водещата високотехнологична компания е „Айкон”. Собственикът й Джок Годард (Харисън Форд), бивш ментор и съдружник на Никълъс Уайът, е на път да промени бъдещето.

Paranoia_2Революционно технологично достижение ще взриви пазара и ще затрие останалите компании, обединени под дефиницията на думата „конкуренция”. Уайът няма да го допусне, но за целта му е нужен Касиди. Какъв е планът? Адам трябва да бъде забелязан, да впечатли основните фигури, включително Годард, и да удари на правилното място, получавайки добра позиция. След изброените първи стъпки, следва най-трудната част от сценария. Адам Касиди е принуден да открадне схеми, снимки, планове – всичко, свързано с иновативния продукт на „Айкон”. Време е за действие! Първи срещи, разговори с влиятелни личности – изглежда сякаш планът работи безотказно. Изненадващо се появява Ема Дженингс (Амбър Хърд) – момичето, което Адам свали в последната си пиянска вечер. Тя е част от „Айкон”, което усложнява допълнително започналата игра. Любов, лъжи и пари се борят за власт, разрушавайки вътрешния свят на Адам Касиди. Как ще завърши тази изтощаваща битка? Ще сработи ли коварния план на тираничния Уайът? Как ще изглежда светът в бъдещето, обсаден и опожарен от свръхмодерни технологични постижения? Къде е човекът? Сега пешката е на ход. Шах и мат!
Режисьорът на продукцията „21” от 2008-ма година Робърт Лукетич сътворява нов, още по-добър и висококачествен трилър. Няма да бъде прекалено, ако кажа, че ПАРАНОЯе върха на творчеството му. Киноманите го познават от нискорейтингови комедии като „Грозната истина”, „Убийци”, „Свекървище” и „Професия блондинка”.

Paranoia_4Но, поне според мен, режисирането им не показва изцяло притежавания от него талант. В границите на трилъра, Лукетич разгръща напълно потенциала си и те кара да го забележиш. Бледият му образ, изграден чрез комедиите, не впечатлява дори за секунда. ПАРАНОЯнадмина очакванията ми и ми представи история, изпълнена с точната доза напрежение, изключителна динамика и изненадващи обрати. Тези три думи изграждат сърцевината на понятието „трилър” и дават гаранция за правилната му употреба, каквато е тя в конкретния случай. С нетърпение преминавам напред, без дори да се огледам, за да стигна до актьорския състав. Той влиза в десятката на личната ми класация за прецизно и блестящо подбрана професионална група от големия екран. Невероятно и неповторимо взаимодействие между отделните персонажи. Как е възможно? Ролите са поверени на двама ветерани, на две ярко светещи звезди – Гари Олдман и Харисън Форд. Въпреки, че фамилиите им подсказват за възраст над петдесет години, те се справят блестящо. Уникални по своему, любимците на милиони носят основните тонове в произведението на Лукетич ПАРАНОЯ”. Към актьорският състав принадлежат също Лиъм Хемсуърт и Амбър Хърд – два млади таланта, грабващи вниманието с амбицията си да свършат качествено възложената им задача. И го правят безпроблемно, с лекота, с всеотдайност. Бившата половинка на Майли Сайръс ще ви изненада приятно. Същото бих казал и за чаровната Амбър Хърд.

Разказаната от Лукетич история, базирана на едноименната книга от Джоузеф Файндър, получава отлична оценка. Коментарът относно същността на модерният ХХІ век е поднесен в нецензурна, ударна и компактна 100-минутна форма. Истината боли, а не на всеки зрител ще му бъде приятно да разпознае себе си в образа на технологично зависимите и управлявани същества, изгубили човешките си черти. Този смисъл влагам в употребата на „нецензурно”, смятайки посланието на продукцията за разчетено. А то е „Мисли, чувствай, дишай свободно, бъди независим!”, ако бъде оформено като съвет. Технологичното развитие отнема, създавайки илюзията, че подарява спокойствие, удобства и безгрижие. Неосезаемото му и негативното влияние елиминира човешкото, заменяйки го с парче ръждива и студена стомана. Зависимост – пълна. Съвет? Най-доброто решение на коментираният проблем е търсенето на „златната среда”, което би следвало да се разбира като успешно съчетание между технологични постижения и човешки нужди. Има свят, в който царуват чувства, приятелски отношения, истинска любов. Има и вселена, управлявана от елементарни приложения и бутони за бърз достъп до тях. Мир? Филмът ПАРАНОЯполучава оценка 9,1/10, представяйки се повече от отлично пред многобройната публика. Ето, че дори и пешка може да промени края на играта, нали?

Рецензия №100

Предишна рецензия:

„РЕЛИКВИТЕ НА СМЪРТНИТЕ: ГРАД ОТ КОСТИ” – Не се променя светът, а ти!

Очаквайте:

Ридик / Riddick

Вашият коментар