Премиера в България: 21.02.2014г.
Световна премиера: 21.02.2014г.
Жанр: Екшън, Драма, Приключенски
Продължителност: 105 минути
Формат: 3D/4DX
Сценарист: Лий Бачлър, Джанет Скот Бачлър, Майкъл Робърт Джонсън
Режисьор: Пол У.С. Андерсън
В ролите: Кит Харингтън, Емили Браунинг, Кийфър Съдърланд, Джаред Харис
Разпространител: А Плюс Филмс / Summit Entertaiment

Млад роб, превърнал се в гладиатор, се впуска в надпревара с времето, за да спаси своята любима, която е заставена да се омъжи за корумпиран римски сенатор. Докато могъщият вулкан Везувий бълва огън и пепел, а Помпей потъва в разруха, Мило и Аврелия се борят за свободата и любовта си.

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

През 79 г. от новата ераград Помпей -бляскавцентър на удоволствията в залива на Неапол, е погребан от апокалиптичното изригване на вулкана Везувий. Само за 24 часаоживеното международно пристанище и неговите жители сазаличени от едно от най-големите природни бедствия в древността. Градът и населението са запазени почти непокътнати,залети от лава и пепе л.

Историята на великолепния метрополис, койтое унищожен за по-малко от ден,прави силно впечатление наПол Андерсън, още когато режисьорът е бил любопитен ученик. В най-новия си филм той превръща страстта сикъм Помпей в епичен екшън филм, изпълен с гладиаторски борби, политически интриги, нещастни влюбени и ужасяваща борба за оцеляване от огнения ад,изсипващсе върху града.

«Oт малъксе интересувамот Римската империя, – казва Андерсън. – Израснал съм в северната част на Англия, където имаше много археологически разкопки. Изпитвах любопитство към римската цивилизация и по-специалноПомпей. Идеята, че цял град и хората, които са живели в него, са застинали във времето, все още ме очарова.»

Андерсън и неговият дългогодишен професионален партньор Джеръми Болт, известни най-вече с поредицата Заразно зло, прекарват повече от шест години в изследване и проучване на Помпей. Те създаватподробен детайлен портрет на един изгубен святи ни потапят в магическо приключение, което ни връща към епохата на класическите филми за природни бедствия.

«Когато избухна 3-D революциятапрез 2000 г.с Полрешихме, че от технологията най-добре ще се възползват филмите за бедствия, – казва Болт. -Той предложи да направим филм за Помпей – най-големиятфилм смечовеи сандалив историята, но подсилен и с един вулкан.»

За Андерсън, който винаги в кариерата сие изпробвал техническите новостина киното, изглежда естествено3-D и компютърно генерирани ефекти да подплатятстегнатите и изпълнени с напрежение сюжетни линии.«Той съчетава изключителна визуална способност с огромни технически познания и интерес към историята, – казва Болт. – Също така има вроден усет кое ще въздейства на зрителите. ПОМПЕЙне е документален филм, но е здраво стъпил на исторически основи, катов същото време е въздействащ и силно емоционален.»

В онези времена Помпей е най-привлекателният ваканционен курорт в цялата Римска империя, разкрива Андерсън, като добавя: «Биле нещо като Лас Вегас на Римската империя.»

«Град,изпълнен с публични домове, кръчми, таверни и много ваканционни забавления, – продължава Болт. – Тъй като е бил пристанище,различни хора са идвали от всички краища на Империята. Основното в този проект за нас бе да представим достоверно кои са били тези хора и да разкажем техните истории.»

На 24 август следобяд, Везувий, който дотогава е бил латентен в продължение на векове, изхвърля гигантски облак вулканична пепел на 19мили височина. Пепел, камъни и отломки се изсипват върху Помпей, заривайки постепенно града и причинявайкисрутване на много покриви от тежестта им. Лавини гореща пепел и газ плъзват из улиците, унищожавайкинезабавно всичко живо по пътя си. Така градът е напълно погребан и по-голямата част от жителите му загиват на място.

Въпреки че се разполага с много археологически доказателства, поради малкия брой оцелелиняма почти никакви свидетелства от първа ръка какво се е случило. «Историците са разчитали на разказите на Плиний Млади, който е свидетел на експлозията от разстояние, – казва Андерсън. – Той е написал поредица от писма, описващи бедствието, но хората не го вземат на сериозно, защото никой не е вярвал, че е възможнакатастрофа от подобен мащаб.»

Само за 12 часаградът претърпява земетресение, изригване на вулкан и окончателният смъртоносен удар – цунами. Горната част на планината Везувий експлодира с такава сила, че губи повече от 700 метра височина. Ефектите са сравними с тези на ядрен взрив.

Същата тази пепел, която покрива унищожения град,го съхранява за идните поколения. «Картините са незабравими –парче хляб под пепелта, куче вързано на верига – това са картиниот живота на Древния Рим, които са запазени непокътнати в продължение на две хиляди години», – казва Андерсън.

Помпей остава изгубен в продължение на почти 1700 години, до 1748 г., когато Бурбонскитекрале на Неапол започват разкопки, които разкриват къщи и обществени сгради. До началото на 1800 г. посетителите на Помпей могат да се разхождат по улиците и да разглеждат запазените сгради. Археолози започватда правят гипсови отливки на телата жертвите от кухините в пепелта, което позволява на посетителите да видятлицата на хората, които са обитавали града преди толкова години.

«Акоотидете в Помпей,ще видите, чеградът ена около 2 километра от брега, – казва Андерсън. – По времето на Римската империя, това е било пристанище, но изригването добавя2 километра към бреговата линия.»

Създателите на филма правят усилия филмът да бъде доколкото е възможно исторически достоверен, като за тази цел привличатза консултантиексперти в областта на Древния Рим.

Болт обещава на публиката спектакъл, достоен за римски амфитеатър. «Ще видите бомби от лава , – казва той.- Ще видите истински ураган  от пепел, както и пирокластичен поток, който е по същество е горещ газ, движещ се с висока скорост и изгарящ всичко по пътя си. Ще видите приливна вълна. Ще видите земетресение. И това е на финала. Преди това имаме сензационни гладиаторски битки и война в Британия – всичко това подправено със силни емоции и страстна любовна история.»

АКТЬОРСКИЯТ СЪСТАВ НА ПОМПЕЙ

Андерсън и продуцентите на ПОМПЕЙ събират група талантливи и привлекателниактьори, които ни предлагат вълнуващо драматично изпълнение на фона на предстоящия катаклизъм. «Разполагаме със силен сюжет и достоверниобрази, – обяснява Болт. -Трябваше да намерим актьори, които толкова да ангажират публиката, че до времето, когато избухва вулкана, почти да езабравила, чеидвакатастрофа.»

Кастингът на централнияобраз в филма -Мило, предлага многобройни предизвикателства, особено след като героя е едновременно главна романтичнафигура и безмилостен професионален воин.

«Мило е борец, -казва Андерсън. – Той е обучаван да се биеот шестгодишен и е много добър в това. В Римската империя гладиаторитеидват от всички сфери на живота. Някои хора избират да бъдат гладиатори, защото в действителност може да се изкарват добри пари. Някои са по принуда, за да изплатят дълговете си. Някои – като Мило -са роби, които са хвърлени в битка.“

Но Милоне е обикновен роб. Неговата сила и хитрост на арената са подхранвани от години на гняв и решимост да отмъсти за убийството на родителите си. «Внеговата история има усещане за съдбовност, – казва Андерсън. – Когато пристига в Помпей, той намира човека, който е уби близките му и решава, че боговете му помагат да си отмъсти.»

Кит Харингтън, познат на публиката като тъмния и мрачен Джон Снягот  популярната поредица «Игра на тронове», е избран да играе огнениякелтски гладиатор.«Искахме свеж и вълнуващ актьор, който даизненада публиката, – казва Болт. – «Игра на тронове» е огромнотелевизионно явление, но самия Китдо сега не е играл главна роля в голям филм като този. Той разполага с цялатапалитра от емоции, харизма и, разбира се,физическо присъствие и възможности,необходими за тази роля.»

Актьорът споделя, че веднага е привлечен от ролята на Мило. «Знаех, че това ще бъде страхотен проект и исках да бъда част него. Обичам бойни филми, трагичната предистория и стремежа за мъст на Мило ми допаднаха. Тогава срещнах Пол. Той е много ентусиазиран и отдаден на това, което прави, знае много за киното от старата школа, а в същото време винаги е готов да експериментира с новитетехнологии.»

Историческият аспект на филма също допада много на Харингтън. «Участвал съм въвфилми за отминали времена и искрено им се наслаждавам, – казва той. – Историята на Помпей и изригването на Везувий ме привлякоха, като най-заинтригуван бях от гипсовите отливки на хората, попаднали в капана на пепелта. Много ми хареса идеята да вземем това ужасяващо събитие, да добавим доста интересни герои, и да го превърнем в едновизуално забавление.»

Физически Мило е ролята с най-високи изисквания, коятоактьорът някога е играл. «Бях на снимачната площадка всеки ден,а когато нямаше снимки, тренирах каскади, -разказва той. – Беше трудно, защотоПоле много взискателен към актьорите, но това ми харесва в един режисьор.»

«Тренировките му започнаха повече от месец преди началото на снимките.Кит със сигурност изглежда като кинозвезда, но не беше гладиаторите, от който имахме нужда в този момент, – казва Андерсън. – Той се съсредоточи изцяло върху изграждането на перфектната физика, която виждате във филма. Той наистина изглежда страхотно.»

«Силата на героя не е само физическа, – казва режисьорът. -Той има и силен характер. В началото на филма трябва да избави един кон от мъките му. Това е впечатляваща сцена и моментът, в който пленява сърцето на Касия.»

Дъщерята на едно от най-влиятелните семейства в Помпей – Касия, се завръща от обучението си в Рим, когато среща кервана роби, с който Мило пристига в Помпей. Интелигентна, независима и решителна, Касия е готова да наруши обичаите, за да получите това, което иска. За ролята на млада благородничка, създателите на филмасе спират на австралийската актриса Емили Браунинг.

«Касия е много сложен образ и успехът на филма зависи от нея, – казва Андерсън. – Въпреки, че е още много млада, тя вече има многобройни проекти зад гърба си. Когато се срещнахме с нея, решихме,че химията между нея и Кит ще е наелектризираща. Това е от съществено значение, защото любовната история е сърцето на филма.»

Цялата страстна любовна афера между аристократка и роб се развива само 48 часа.«Те се срещат само няколко пъти и беше много важно тези срещи да са много динамични – отбелязва Андерсън. – Те дори не се докосват, просто се гледат един друг.»

«Емили свърши страхотна работа, – казва Болт. – Емоционалният център на  филма е връзката между Мило и Касия. Емили Браунинг е много силна актриса и двамата заедноси пасват като двойка.»

Браунинг намира идеята за епичен екшънот римската епоха за особено вълнуваща. Нейното единственопритеснение било, че героинята й може да остане незабелязана. «Винаги съм искала да направя филм като този, – казва тя. – Но женските образи обикновено са малко скучни. Касия, обаче е умна и упорита. Тя дори на няколко пъти спасява живота на Мило. Замислена е и не се интересува от хората около нея, така че по-скоро е затворен характер.»

Връзката и с Мило обаче е почти мигновена, както и разбирателството между актьорите. «С Кит си допаднахме веднага, – казва тя. -Станахме добри приятелиоще преди да снимаме истинска любовна сцена, защото през по-голямата част от филмавсичко между нас са няколко откраднати погледи. Първият път когато трябваше да се целунем беше ужасяващо, защото по това време се чувствахме почти като брат и сестра.»

Харингтънказва запартньорката си:„Тя притежава прекрасен баланс на един съвършен професионалист и е удоволствие да се работи с нея всеки ден. – ипродължава.- Тя е много забавна на снимачната площадка, а това е важно качество, особено в изтощителни продукции като тази. За себе си мога да кажа със сигурност, че имам още един приятел.»

Непреодолимите класови различия не са единственото, което стои между младитевлюбени. Квинт Атий Корв, арогантен и безскрупулен римски сенатор, е хвърлил око на Касия и се надява да я направи своя съпруга. Той е и главнокомандващ на римските войници, които са избили семейството на Мило.

За ролята на Корв създателите на филма се обръщат към носителя на Златен глобус® и Еми® Кийфър Съдърланд, добре известен на публиката с ролята си на Джак Бауър от хитовиясериал «24».

«Реших, че ще бъде интересно да вземем познат актьор, популярен като добрия герой, и хоп, да го накараме да играе лошо момче, – казва Болт. – Кийфър има самочувствието да бъде наистина възхитителноправдоподобен злодей.»

Андерсънмоли актьорът да канализиратъмната сиексцентрична енергия, която е виждал в по-раннитему превъплъщения като „Изгубените момчета» и «Бъди до мен». «За мен сякаш съществуват двама Кийфър Съдърланд, – казва режисьорът. -Имаме Джак Бауър, който е мрачен характер, но все пак е добър човек. На мен ми се искаше да се прояви и ранния Кийфър и той хареса идеята много.»

            Продуцентът Дон Кармоди добавя: «Неговата работа като Корв е истинско откровение. Никога не съм го виждал да играе друга роля както тази и смятам, че наистина се справи великолепно. Той е един много страшен злодей.»

От своя странаСъдърланд казва, че се е включил в проекта заради качествения сценарий и хората, с които ще работи. «За мен, всичко започва със сценария, – казва той. – Бях много впечатлен от този. Диалогът е необикновен и има много красива любовна история,а аз много си падам по това.»

ПОМПЕЙсъщо така е възможност да работи с режисьор,на коготоотдавна се възхищава. «Едно от нещата, които винаги намирам за най-интересно вактьорската работа е, че е плод на съвместносътрудничество – нещо като спортен отбор, ако щете. Пол е събрал един от най-добрите отбори, които съм виждал.»

Според актьора визуално филмът е спиращдъха, а в историята има по нещо за всеки от публиката. «Някои хора ще изживеят любовната история, – казва той. – Други ще харесат бойните сцени на арената, които са изключителни. За хората, които обичат историята, отношението към детайлите е несравнимо. Като цяло това е една красива, добре разказана история.»

Джаред Харис и Кари-Ан Мос играят родителитена Касия -МаркКасийСевер и съпругата му Аурелия. Те са богата и амбициознавластна двойка в челните редици на помпейското общество. Харис, който е дипломиран класически театрален актьор, известен най-вече на публиката като Лейн Прайс в «Момчетата от Медисън авеню» и професор Мориарти в «Шерлок Холмс:Игра на сенки», казва, че се е присъединилкъм проекта, главно заради историческата мудостоверност.

«Мисля, че всеки е чувал за Помпей, – казва Харис. – Пълното унищожаване на града и идеята, че се е случило толкова бързо е завладяваща поедин страховит начин. Винаги съм искал да участвам в някойгладиаторски филм. Обичам този период от историята и умолявах Пол да ме хвърлятна арената. Знам как да се бия с меч, но на него обаче не му допадна идеята.»

Най-богатият човек в Помпей, Марк Касий Север има голям план за съживяване на града, но собствените му средства се топят и затова се нуждае от подкрепата на императора за своите проекти. Първоначално той не е смятал, че собствената му дъщеря ще е част от сделката.

«Той е бизнесмен, – казва Харис. – Един енергичен мъж, които се опитва да свърши добро дело. Помпей е претърпял земетресение около 18 години по-рано и голяма част от градът е разрушен. Открива се голяма възможност за хората да се  включат в процеса на възстановяване.»

Корв, който е представител на императора, вижда ситуацията като възможност да се обогати и да грабне жената, която желае. «Север е добър човек с добри намерения, -според Харис. -Той обаче игнорира всички предупредителни знаци в преследването на тази единствена цел. В крайна сметка стига до там да търси помощта на престъпник, който може дори хладнокръвно да убива.»

Съпругата на Север Аурелия и дъщеря имКасия са независими жени, които казват каквото мислят. Аурелия също взема активна роля в плановете за развитие на Север. «По ония времена е било нормално римски жените да бъдат образовани, – казва Андерсън. – Север е интелигентен човек, но се усеща,че и бракът, и бизнесът му се управляват до голяма степен отАурелия.»

Възможността да изиграе такъв силен женски персонаж е изключително привлекателна за Мос. «Помпей е бил с много модерна култура и жените от висшата класа саимали влияние в обществото, – казва тя. -Аурелия определено е императрицата на това място. Тя въплъщава благодат и сила, както и смирение. Тя и нейният съпруг имат силен брак, в който са много равностойни.»

«Сценарият е чудесна комбинация от сюжет, характери, действие и история. – допълва актрисата. – На този етап от живота си обичам да научавам нови неща. По време на проучванията открих толкова много неща, които ме изненадаха. Като си по​​мислех, че всичко това се е случило наистина, получавах прилив на вдъхновение.»

Най-свирепият противник на Мило на арената става най-силният му съюзник извън него, след като плененият келт се сприятелява с Атик – африкански гладиатор, който е на прага да спечели свободата си. Атик и Милооткриват истинско приятелство и взаимно уважение, знаейки, че в крайна сметка ще се изправят един срещу друг в битка на живот и смърт.

Атик се играе от Адауалей Акиднойе-Агбажей, мистериозния господин Екоот телевизионния сериал «Изгубени». «Адепридаде тежест и достойнствона ролята, – казва Андерсън. -Понеже е ново лице за много от кинолюбителите, той играе този образ без да навява асоциации от други роли.»

След толкова години робство, Атик е на една последна победа от свободата, според римския обичай. «Той се довярва и вярва в римските закони, – казва Андерсън. – Тези гладиатори имат кодекс на честта, с койтоживеят. Това което правят е брутално, така че за тях живота и смъртта са свещени.»

«Толкова силна и героичнароля не се появява често, – казва Акиднойе-Агбажей за своягерой. – Рядко в екшън филми като този, иматолкова драматични и напълно развити образи. Сценарият не се опитва да избегнефакта, че тези двама мъже са на път да се изправят един срещу друг в смъртоносна схватка, но същевременно ​​могат да открият приятелство и уважение един към друг. Атике само на едно убийство от възможността да стане свободен човек, и това е единствената му цел в живота. Милоне му е безразличен, но няма да се остави да загуби. Смърттана Мило означава свобода за Атик.»

ПОМПЕЙ НЕ Е БИЛ ПОСТРОЕН ЗА ЕДИН ДЕН

Преди да започнат снимките в Синеспейс Студиов Торонто, създателите на филма започват конструирането на една изумителна визия на Помпей от 79 г. чрез детайлно разработен дизайн на продукцията, гардероб и визуални ефекти. Андерсън работи в тясно сътрудничество с оператораГлен Макферсън, художника на продукцията Пол Денъм Остърбери, дизайнера на костюми Уенди Партридж и отговорника по визуалните ефекти Денис Берарди, за да създадат общата визия на филма.

«Това е четвъртатами съвместна работа с Пол, – казва Остърбери, който ръководи дизайнерския екип. – В последния ни филм, чието действие се развиваше в миналото, Тримата мускетари, се наложи да упражним много по-творчески подход и да го направим много по-стилен. Сега нашата цел бе ПОМПЕЙда изглеждаголям и епичен, и същевременно да е стъпил в трудната реалност.»

Режисьорът Джереми Болт обяснява, че компютърно-генерираните ефекти са сведени до минимум, за да се гарантира осъществяването на тази цел. «Ако имате истински гледки за декори във всяка сцена, ще може да предадетеистиността на филма. Колкото повече снимате с камера, толкова е по-вероятно публиката даповярва. Стилът на този филм е много реалистичен. Това не е научна фантастика, не е комикс или графичен роман. Това наистина се е случило. Решихме, че със сигурност тук няма да има трикове или специални обработки.»

            Остърбери вече е бил запознат с пейзажа на града. Допълнително вдъхновение за дизайна и детайлите на сценитечерпи от събрания през годините огромен материалот археолози и историци. «Голяма част от града все още съществува, точно както си е бил преди 2000 години, – казва той. – Има музеи, пълни с артефакти и тонове документация, които можехме да използваме за декорите ни.»

За пример Остърберипосочва древния амфитеатър. «За стенописите се основаваме на картини от 19-ти век, направени по време на разкопките. Скоро след като са били разкрити, оригиналите са бил унищожени от ниски температури и са паднали от стените. Графитите по стените на пазара в ПОМПЕЙ се основават на рисункипо действителните графити, които са били открити и документирани по време на разкопките. Благодарение на тяхната педантичностпо отношение на документацията, и на това, че все още съществуват толкова много руини и артефакти, успяхме да сме доста точнипри пресъздаването на периода.»

Остърбери и неговият екип построяватблизо 30 снимачни площадки за филма, включително пищната вила Север, улиците на Помпей, амфитеатъра и форумът, където са и някои от най-жестоките битки на филма. За вила Север той черпи идеи за архитектурното оформление и детайлите от двете съществуващи вили в Помпей.

«Вилата е възможност да покажат изтънчеността и разкоша на Римската цивилизация, – казва Андерсън. –Те са разполагали с подово отопление, отделен водопровод за питейна вода за всяка от къщите, дори на втория етаж. Всичко това е загубено за около 1700 -1800 години след падането на Римската империя. Така че това наистина е шанс за нас да покажем красотата на Помпей преди унищожението.»

Една от най-големите и най-сложните снимачни площадки във филма са улиците на Помпей, чието изграждане отнема на художествения екип около 13 седмици. Оградени със сергии и магазини,предлагащи всичко,от подправки и хляб до екзотични птици и живи животни, улицата пресъздава по колоритен начин ежедневния живот на жителите на Помпей.

«В центъра на декора е главната търговска улица в Помпей, – обяснява Остърбери. –Целият паваж е изработен и реден на ръка, така че да е автентичен с паважа, намерен в истинския град Помпей. Сергиите на пазара са вдъхновени от барелефи от онзи период, изложени в музей в Неапол. А tavola calda – което в буквален превод означава «гореща маса» се базира на тези, които са намерени непокътнати в Помпей и Херкулан. През римската епоха tavola calda служи като място за срещи и център за различни дейности. Пол искаше такива автентични малки скици на оживен уличен пазар в Помпей.»

Остърбери допуска, че в декорите са допустими някои определни свободи, най-вече от съображения за безопасност. «Някои стени, които сякаш са изградени от камък и тухли, в действителност са построена от пяна, така че никой да не бъде ранен по време на баталните сцените, – казва художникът. – Но като цяло архитектурните елементи в изградените снимачни площадки съответстват на това, което бихте видели в действителност през 79г. от новата ера.“

Отговорникът по визуалните ефекти Денис Берарди и екипът му от помещението за дигитални ефекти Mr. X са отговорни за великолепния кръгозор на филма, за превръщането на сни+мачните площадки в разтегнати екстериори, както и за пресъздаване на драматичните последици от катаклистичното изригване в трето действие.

Преди самите снимки на продукцията Андерсън и Берарди прекарват една седмица в Помпей да снимат руините, планината и околния пейзаж, с цел по достоверно възстановяване на прекрасния старинен град. В продължение на няколко дни те заснемат над 35 000 фотографии в high13 резолюция, включително и от въздуха, като често използват LiDAR, сложна комбинация от лазерна и радарна технология, която измерва разстоянието с изключителна прецизност.

«Използвахме самия град за фон на дигиталните ефекти, – казва продуцентът Джереми Болт. – Само преди 15 години щеше да е много по-трудно да се направи този филм, но напредъкътна цифровата технология ни позволида пресъздадемПомпей от 79 г. от новата ера много по възможно най-убедителен начин.»

За Андерсън и оператораГлен МакФерсън, които се работили съвместно по четири филма досега, снимането в 3-D се е превърнало в правило, но и двамата са съгласни, че форматът е изключително подходящ за ПОМПЕЙ. «Това е страхотен инструмент за разказванена история, – обяснява МакФерсън. – Работи невероятно добре както при битките, така и при архитектурата от този период. Филмът е наситен с изобилие от панорамникадри и зрелища, а това е истинското предназначение на 3-D.»

Дизайнерът на костюмите Уенди Партридж прекарва месеци в задълбочени проучвания за дрехите, които да предложи за снимките. «Аз се потопих в гардероба на древните римляните и дрехите, които са носели поонова време в Помпей, – казва тя. – Едно от най-интересните неща, които открих, е че стилът на обличане не се различава много между различните социални класи, но видовете тъкани и особено цветовете, определеноотличават хората един от друг. Боите са били много скъпи, особено лилавите, така че ако някой е облечен с нещо лилаво, то той определено е бил богаташ.»

Партридж и художникът Остърбери се вдъхновяват за цветовата палитра на продукцията от богатите стенописи в Помпей. «Имаше красиво виолетово и златно, в комбинация с много ментово зелено. И всичко това на фона на интензивно пурпурно, подчертано с черен цвят. Решихме, че ще оставим цялото червено на Пол Остърбери, което означава, че той е използвал тези красиви богати нюанси в декорите, а костюмите наложихме на техния фон.»

Партридж и нейният екип от кроячи и шивачи са отговорни за направата на почти 3000 пълни костюми за филма. «Това беше едно огромно начинание, – казва дизайнерката. – Нашата работилница в продължение на месеци и месеци правеше туники, тоги и брони. Бижутата за главните герои са поръчкови. Имахме цял отдел, който се занимавашесамо с кожени брони. Искахме да направим целия гардероб възможно най-достоверен в историческо отношение, като в същото време и актьорите да изглеждат невероятно, особено когато става дума за момчета, които са положили много усилия върху своята физика.»

Някои от най-запомнящите се сцени в ПОМПЕЙ са кадрите от бруталния и кървав свят на гладиаторите. Четири седмици преди началото на снимките актьорите започват обучение, така че да изглеждат не само като закоравели професионални спортисти, но и да са в състояние да издържат борбата предкамерата в продължение на 12 часа в денонощието. Физическият треньор Нуно де Салес е нает да вкара актьорския състав във форма.

«Всеки един от актьорите има различна цел, – обяснява де Салес. –Кит имаше нужда да направи мускули, така че обучението му беше интензивно, с много тежести – по старата школа за културизъм. Той не прави кардио, понеже е доста слаб. Адауалей трябваше да свали малко телесни мазнини ирежимът му включваше комбинация от кардио и тежести. Всички бяха подложени на строга диета. Те бяха много старателни и резултатите определено се виждат.»

Въпросът не е просто да изглеждат добре, тетрябвадействително се чувстват добре физически. «Това е изтощителен труд, – казва Акиднойе-Агбажей. –Тренирах един час кардио, после следваха два часа обучение с каскадьор, почивка за обяд, а след това един час упражнения с тежести с треньор. Прекъсвахме за половин час, след това още един час кардио. Но когато започнаха снимките и се включихме в бойните сцени, всички усилия се отплатиха. Наистина имахме нужда от този вид физическа настройка, за да изглежда всичко истинско.»

«Актьорският ни състав изцяло се потопи в обучението, – казва Болт. – Пол и аз имаме доста опит със заточването на артисти в гимнастическия салон и поставянето им на правилната диета, но не всички са имали тази целеустременост, каквато имаха актьорите в ПОМПЕЙ.»

Известният каскадьор и координатор на битките Жан Френе, които е хореограф на епичните сблъсъци въвфилмите 300 и Войната на боговете, създава сложната хореография на ожесточения ръкопашен бой на арената. Харингтън и Акиднойе – Агбажей, заедно с колегите си актьори Къри Греъм и Саша Роиц и група от специално обучени каскадьори прекарват седмици в работа върху сложните двубои в бойните сцени на филма.

«Боят е физически език, – казва Френе. – Всякаиндивидуална битка разказва история чрез хореографията и езика на тялото. Не става въпрос само за ритници, пробиване, замахване и удряне. Ние внасяме характер и разказ в боевете. »

Поради многото кадри в близък бой между героите във филма се налагат дълги часове репетиции, за да може всеки да овладее точните движения и разположение на сцената.

«Преминахме през лагер с момчетата каскадьори, – казва Харингтън. – Имах известен опит в работата с мечв ролите, които съм изиграл досега, но това е коренно различно обучение: става дума за бой с меч и щит, къс меч, а не дълъг. Прекарахме около четири седмици в изучаване на основните позиции с меч, движенията и боевете. И аз наистина исках да изглеждам сякаш знам много добре какво да правя с меча в ръка.»

Френе се изказва много ласкаво за бойните умения на Харингтън. «Кит схваща всичко толкова бързо. Той е много силен физически, и е подвижен, което за мен като координатор на каскадите, е истински подарък. Той искаше да направи всичко сам. »

Към екстремните физически изисквания се прибавят и симулирания дим, прах, огън и хвърчащи отломки от изригването на вулкана. «Опитахме се да запазимвсичко възможно най-реалистично, така че сведохме компютърно генерираните ефекти до минимум където бе възможно, – казва Андерсън. – По време на интензивните екшън сцените, като кулминационната битка между Кит и герояна Кийфър, актьорите бяха затънали в много пепел, дим и прах. Товабе много трудно за тях и работата им.»

«Заобикалящата околна среда бе предизвикателство за всички ни, – казва Съдърланд. – И актьорите, и екипа трябваше да работят в тях. И като че ли пепелта беше най-лошото. Ако имаш диалог, при говореното се вдишва много от него, затова не можехме да снимаме в продължителен период от време.»

«Почти през цялото време на снимките бяхме покрити с нещо, – казва Харингтън. – Аз имах по себе си кал, мокрих се от дъждовна буря, бях брулен от силни ветрове. Имаше дни, когато извън амфитеатъра температурите бяха нечовешки, но нищо не може да се сравни спепелта. Тя беше най-бруталния ни противник.»

Режисьорът Пол Андерсън описва ПОМПЕЙкато най-голямото предизвикателство, което е заснемал някога«заради стръмното място на локацията исъпровождащите го чудовищни природни стихии- дим, прах и отломки. – и продължава. – Ние направихме филм, чието действие се чувства сякаш се развива на края на света. Зрителите ще получат възможност да погледнат с невероятен поглед къмедин отдавна отминал свят, да седнат в капсулата на времето и да се потопят от първия ред на вероятно най-голямото бедствие на древния свят.»

 

ФАКТИ ЗА ПОМПЕЙ

1 ) На 24 август 79 г. Везувий избухва, бълвайкистълб от по тон и половина в секунда пепел и горещ газ високо в атмосферата над вулкана. Стълбът е висок 30 километра, и се насочва към Помпей и Херкулан от силни източни ветрове. В рамките на часове градоветеса погребани в пепел,а вулканичният облак скриванапълно слънцето, оставяйки района в пълна тъмнина. Серия от шест опустошителни пирокластични потока причиняват опустошения отвъд представите на изплашените жители, и изцяло заличават и погребват Помпей и Херкулан.

2) Смъртоносните пирокластични потоци, които удрят Помпей са известни като «светещи лавини»от гореща пепел,която унищожават всичко по пътя си, сеейки смърт из града, преди населението да успее да избяга.

3) При разкопкитевъв вулканичния материал са намерени стотици тела със запечатани за вечността на лицата им изражения на страх и отчаяние. Никой не знае точния брой на хората, убити от изригването на Везувий, но се смята, че са хиляди.

4 ) Учени геофизици, изчислили енергията, освободена от експлозията на Везувий през 79 г., твърдят, че тя е 100 000 пъти по-голямаот топлинна енергия, отделена при бомбардировката над Хирошима. Повечето от жертвите в Помпей умират мигновено от високата температура на въздуха, ако са оцелели – то те сасе задушили до смърт.

5 ) Изригването на Везувий през 79 г. е толкова силно, че върха на планинатанамалява със700 м и прави нова брегова линия, като премества Помпейкъм вътрешността на страната. Това са последици, сравними с ядрен взрив!

6 ) Пирокластични потоци, изпуснати от Везувий към Помпей през 79 г., могат да се движатс 700км/ч с температури по-високи от 1000 С̊градуса.

7 ) Често пренебрегван факт от учители, историци и медии е, че следизригването на Везувий се образува цунами в залива на Неапол.

8 ) Везувий е стратовулкан, повечето скали, които изригват от него са андезитни, а те създават експлозивни изригвания, което прави Везувий особено опасен и непредсказуем дори и днес.

9 ) Има само един видвулкан, заплашващ човечеството повече от Везувий – това е супервулкан. Смята се,че изригване на супервулканпреди 250 млн. години е причинилонай-голямото масово измиране на видове, унищожавайки до 95 процента от всички растителни и животински видове. Някои учени смятат, че такъв вулкане избил динозаврите преди 65 милиона години.

10 ) Може ли САЩ да се превърне в следващия Помпей? Втория най-страшен катаклизъм за Земята следудар на астероид, би бил изригване на супервулкан. Те са стотици пъти по-мощни от обикновените вулкани и са с потенциал да унищожат цивилизацията такава, каквато я познаваме. Един от най-големите супервулкани в света се намира под националния парк Йелоустоун в САЩ. Извършен анализ на разтопена скала от спящ супервулкан разкрива, че суперизригване е възможно без външензнак или предупреждение, казват учените. Ако такова изригване се случи в Йелоустоун, две трети от САЩ ще е окажат необитаемизаради токсичните ветрове, хиляди самолетни полети ще спрат, комуникационни мрежи ще блокират и ще принудят милиони да напуснат домовете си.

11 ) Днес геолозите и вулканолозите от обсерваторията на Везувий следят сеизмичната му активност, емисиите на парникови газове и други показатели по 24 часа на ден, за да разберат възможно най-рано, ако изригне. В днешни дни товаби билооще по-смъртоносно, тъй като в залива на Неапол живеят близо 3 милиона души.

12 ) Във филма ПОМПЕЙ робите, които се бият като гладиаториса от различни култури и раси. Това е точен портрет на робството при римскитезакони, когато няма значение принадлежността към раса, а само от коя държава или по време на кой бунт са покорени. Робите са идвали от целия познат свят – от Британиядо Африка, и отвсички краища на империята. Дорив трудни икономически времена, не е било необичайно за отчаяни римски граждани дасъбират пари чрез продажба на собствените си деца в робство.

13 ) Преди началото на продукцията ПОМПЕЙсъздателите на филма Пол Андерсън, Джеръми Болт и екипа прекарват шест години в изследване. Те скицират всяка улица и сграда в града и околностите, така, че филма да представивъзможно най-точно тази великолепна цивилизация. Екипът заснема много полети над Везувий, както и над някои активни вулкани, за да може образите във филма да бъдат максимално точни като визия.

14 ) Начинът на живот на богаташите в Помпей е бил изпълнен с лукс и разкош, дори и по днешните стандарти. Тяхната трапеза ебила богата на риба, ядки, зърнени храни, маслини, плодове, а според последните разкопки, се предлагало месо дори от жираф и фламинго, което показва, че ресторантите на Помпейподдържали търговия и доставки на екзотични и диви животни от доста далечни места.

15 ) Везувий е природна суперсила, която е заплаха дори днес. Очаква се следващото изригване да е опустошително – огромнаексплозия, вероятно по-лоша от тази на 79 г. Такова събитие може да промени климата на цяла Европа.

Скоро