Синопсис

 

Режисьорът на КАРИБСКИ ПИРАТИ ни представя анимационното комедийно приключение РАНГО, което ще отведе кинозрителя на щура и емоционална разходка из Дивия Запад. Историята проследява комичното и трансформиращо пътуване на Ранго – добродушен домашен хамелеон, който се изправя пред криза на самоличността. Така де, в крайна сметка колко големи могат да са мечтите ти, когато единствената цел в живота ти е да се сливаш с околната среда?

Когато Ранго случайно попада в пустинния и въоръжен до зъби град Прах – забутано местенце без закони, населено от най-лукавите и своенравни създания в пустинята – далеч не толкова храбрият гущер внезапно започва да се откроява. Посрещнат като последната надежда, която градът отдавна очаква, новият шериф Ранго е принуден да играе новата си роля докрай, до момента в който нажежените ситуации изпълнени с екшън и неочаквани схватки със свирепи създания не превръщат Ранго наистина в героя, който дотогава само се е преструвал, че е.

РАНГО е свеж и вълнуващ нов поглед върху класическата легенда за Запада и вечният аутсайдер, който спасява града и междувременно себе си.

Сред озвучаващите актьори във филма са Джони Деп, като Ранго, Айла Фишър, Абигейл Бреслин, Алфред Молина, Бил Най, Хари Дийн Стантън, Рей Уинстън и Тимоти Олифант в ролята на Духа на Запада.

 

Героите от филма ще чуем и с гласовете на българските актьори Ранго - Тодор Николов, Мис Бобс - Татяна Евтимова, Кмет - Васил Стойчев, Гърмящия Джейк - Николай Урумов и Сеньор Флан - Николай Пърлев.

 

За продукцията

 

Дивият Запад познава какви ли не герои – врели и кипели аутсайдери, но Ранго е от съвършено нова порода: мъничък хамелеон с огромно сърце, поел на епичен поход да спаси единствен по рода си град. Междувременно той се превръща в извисения легендарен образ, за какъвто неоснователно се е представял преди.

Режисиран от Гор Вербински, водеща фигура в епичните филми „Карибски пирати“, и с участието на номинирания за „Оскар“ Джони Деп в ролята на многоцветния главен герой, „Ранго“ е един поклон към класическия уестърн, но в същото време внася дръзко новаторство в жанра и в резултат имаме вълнуващо семейно приключение, подплатено с освободен от условности хумор, завладяващи образи и динамично действие, в което лудориите не секват. Филмът повежда зрителите на прашно пътешествие в различен свят, обрисуван с много фантазия, до пустинен град, измъчван от суша, който е населяван от всевъзможни ексцентрични създания и е под заплахата на корумпирани гадини. Всички те оживяват на екрана благодарение на екип от опитни сценаристи и на едни от най-популярните днес киноактьори.

„Ранго“ е първият анимационен филм за режисьора Вербински, който сътвори от „Карибски пирати“ една вълнуваща съвременна притча, докоснала сърцата на зрителите по целия свят. Сега той внася същото жизнерадостно чувство в различен тип сага – донкихотовско пътешествие на комичен хамелеон в суровия Див Запад, представено толкова реалистично, че можеш да усетиш прахта по езика си. „Ранго“ е също така първият пълнометражен анимационен филм, създаден от компютърните магьосници в печелилата награди фирма за специални ефекти „Индъстриъл Лайт енд Маджик“ /ILM/. Като използват богатия си опит в любими на публиката екшън-приключенски продукции, те сътворяват филм с оригинална визия и внушение.

„“Ранго“ е история за гущер, поел на поход в търсене на себе си, в течение на който се превръща в легенда”, казва Вербински. „Сюжетът е едно малко бижу, наситен с хумор, любовни чувства, емоционалност и куп изненади. Ранго е монументален образ – нещо средно между Хънтър С. Томпсън и Дон Нотс. Джони Деп успешно се превъплътява в него и му придава величава дързост, като вкарва в действие цялата си актьорска мощ.“

Вербински продължава: „Създаването на този филм бе като да сформираш театрална трупа с необичаен подбор на актьори, художници и аниматори, които обединиха усилията си в съзидателно кръстосано опрашване, за да вдъхнат живот на група чудесни образи. С приноса на ILM и принципите на класическия „спагети“ уестърн успяхме да създадем съвършено нов кинематографичен пейзаж. Филмът е в прослава на темите на големите уестърни и носи много забавление, като ги преобръща надолу с главата.“

 

Ранго Каубоят: Как хамелеонът, поел на поход, премина от въображението във виртуалната реалност

 

Гор Вербински е най-известен със своите приключенски, новаторски, неустоимо развлекателни и динамични блокбъстъри, но в сърцевината на всичко е повествованието. Независимо дали работи с живи актьори или с дигитални творения, дали камерите му са реални или виртуални, целта на Вербински е една и съща: да отмести творческите граници до степен, неочаквана от публиката и невиждана дотогава. В този смисъл „Ранго“ има много общо с „Карибски пирати“.

„Никога преди не бях правил анимационен филм, но пък и пиратски не бях правил – отбелязва Вербински. – Идеята беше да не пренебрегваме познатото и наученото, но и да пренесем енергията и заряда от игралния екшън в анимацията.“

Идеята за „Ранго“ се ражда по време на закуска преди няколо години, още преди Вербински да е раздрусал приключенския жанр с поредицата „Карибски пирати“, на среща с продуцента Джон Б. Карлс /“Ловен сезон“/ и авторът на детски книжки Дейвид Шанън, на която да си разменят идеи. Тримата започват да обсъждат колко забавно ще е да се разработи Дивият запад по напълно неконвенционален начин, като игриво се черпи вдъхновение както от Джон Форд, Сам Пекинпа и Клинт Истуд, така и от Текс Ейвъри и Джон Ласитър.

„Прибрах се вкъщи и веднага написах резюме от 8 страници и това беше началото на „Ранго“ – спомня си Вербински. – Но после бях твърде ангажиран с поредицата „Пиратите“. След третия филм „Карибски пирати“ определено ми беше нужен отдих и тъкмо тогава извадих старите бележки, обадих се на момчетата и им казах, че според мен моментът е много подходящ за този проект.“

Карлс е обзет от вълнение, като вижда как биха се развихрили фантазията на Вербински и чувството му за непочтителност върху широкото платно на анимацията. „Помислих си, че ще е интересно да се види какво ще стане, ако той приложи кинематографичния си талант към анимационен уестърн, като извърти по нов начин конвенционалните елементи на тези жанрове – казва продуцентът. – Зрителите винаги очакват нещо ново и свежо и със сигурност ще го получат от „Ранго“.“

В проекта се включва и Греъм Кинг, един от най-дръзките и успели съвременни продуценти, сред чиито филми е носителят на „Оскар“ за най-добър филм „От другата страна“, както и няколко проекта с Джони Деп. Кинг има прост и ясен повод за интереса си: „Гор е един от най-вълнуващите и с най-богато въображение днешни режисьори и първият му анимационен проект със сигурност ще продължи тази тенденция.“

Вербински оформя триото на сценаристите, което включва него, Джеймс Уорд Биркит /който е концептуален консултант в поредицата „Карибски пирати“/ и сценаристът, носител на много награди, Джон Логан /чиито главно драматични филми включват наградения с „Оскар” „Гладиатор“, „Последният самурай“, „Авиаторът“ на Мартин Скорсезе, филмовата адаптация на „Суийни Тод“ и предстоящите Coriolanus, Hugo Cabret и новия филм за Бонд/.

Скоро в оживените им, освободени от задръжки сбирки за размяна на идеи се включва Марк Маккриъри „Катастрофата“, мозъкът по специални ефекти, който има опит в създаването на фантастични същества за поредицата „Карибски пирати“, а също и за приключенските филми „Джурасик парк“ и „Терминатор 2“.

Най-напред групата проучва всички нюанси на уестърна, създадени в Холивуд: от силно драматичната класика на „Шейн“ до сатирата с нотки на „спагети“ „Добрият, Лошият и Злият“, от мъжкото другарство в „Дивата орда“ до глуповатите буфонади в The Gang Who Couldn’t Shoot Straight”. Анализират всички характерни образи за уестърна: скотовъдци, търсещи правда, сръчни бандити, корумпирани кметове, страховити стрелци, впечатлителни хлапета, корави и все пак нежни жени и нервни пазители на закона – след това прехвърлят всички тях в чудатия свят на пустинните животни, били те рунтави, пернати или пълзящи. Те говорят с часове за сюжетната линия и образите, като не само ги нахвърлят и скицират, а свързват историите и на момента игриво вдъхват живот на странните си герои.

Скоро идеите се превръщат в пълнокръвни герои, а героите вдъхват живот на град Прах. „Когато седите заедно и имитирате гласове, осъзнавате разни неща за героите и точно така еволюираше повествователният процес – обяснява Вербински. – Измисляхме тези много различни образи, които до един са сивкави, прашни и тъмни, и които въпреки това съставляваха едно своеобразно семейство.“

Джон Логан си спомня: „Сядахме около голяма маса и си подхвърляхме идеи с часове. И тъй като този свят беше толкова променлив и странен, можехме да обсъждаме какво ли не. Беше лудешки творческа атмосфера.“

Всичко започва с проникването в гущерското съзнание и препълненото с копнеж сърце на самия Ранго, който обръща гръб на живота си като домашен любимец с амбициозна фантазия, за да предприеме пътешествие толкова фантастично, за каквото и той не би могъл да мечтае. Когато се озовава в град Прах, нафуканият малък гущер скоро получава значката на шериф, но е обременен със знанието, че шерифите и новодошлите не се радват на особено дълъг живот по тези места. Едновременно окрилен, че най-сетне е център на вниманието и уплашен от евентуалните последствия, ако бъде изобличен като измамник, Ранго стига до кръстопът на трансформация в своето пътуване.

„Мисля, че Ранго е толкова забавен и харесван образ заради оригиналния начин, по който гледа на света – казва Логан. – Той притежава необичаен устрем и самобитност, плюс че обича да театралничи, защото е гледал много телевизия, докато е раснал в малкия си терариум. Истината е, че винаги е бил самотен аутсайдер с копнеж да бъде обичан. Желае да бъде нещо значимо. Аз намирам това много трогателно. Той иска да бъде герой, както всички сме го искали някога и в течение на сюжета получава шанс да стане такъв. Когато пристига в град Прах той поема на едно универсално пътуване, в което съществена се оказва силата да повярваш в себе си, да узнаеш кой си в действителност и да станеш част от общността. Все едно дали си на 4, на 44 или на 104 години, това са добри поуки и е хубаво да се припомнят.“

Най-големият проблем на Ранго опира до особеностите на вида му: той е хамелеон и може да се престори на почти всичко, но дълбоко в себе си съзнава, че само преструвки не стигат, за да спаси град Прах в тежкия миг. Биркит обяснява: “ Като хамелеон Ранго може да се преобразява в различни удивителни герои, но това му създава трудности да се ориентира кой е всъщност. Ала когато градът е в такава беда той няма избор и трябва да открие себе си. Мисля, че предизвикателството пред него звучи правдиво, защото всички в известен смисъл сме минали през нещо подобно.“

Както Ранго оживява в цялото си люспесто величие, така също оживяват приятелите и враговете, които той си е създал в град Прах – галерия от над 30 чудати главни герои, всеки от които си има своята сложна житейска история. Сред тях са Мис Бобс /Айла Фишър/, гущерицата, която застива в най-неподходящи моменти; Присила /Абигейл Бреслин/, нахалната млада мишка, която започва да вярва в Ранго; Стъпкания /Алфред Молина/, донкихотовски настроеният броненосец, който става духовен водач на Ранго; Гърмящия Джейк /Бил Най/, най-хлъзгавият разбойник в града; Балтазар /Хари Дийн Стантън/, водачът на прерийните кучета; Злия Бил /Рей Уинстън/, отровен гущер и опитен стрелец; Док /Стивън Рут/, заекът пияница, Кмета /Нед Бийти/, кметът на града с непробиваема обвивка и железен юмрук; Анжелик /Клодия Блак/, секретарката на кмета с буквално лисичи нрав; Амброуз /Иън Абъркромби/, бухалът със страст към хазарта; хищната птица стоик Ранена птица /Гил Бърмингам/ – и това далеч не са всички.

 

Появяват се и видове, никога преди невиждани на екран, включително загадъчна кохорта земни бръмбари, насекоми с корава обвивка, които помагат на Ранго във възловия момент на пътуването му.

„Всички образи имат своите моменти и своето чувство за хумор и всеки по своему създава човешко внушение без значение от какъв вид е“, казва Логан.

Вербински добавя: „Идеята зад това многообразие от герои е всеки в публиката да открие своя прототип или герой сред множеството.“

И тъй, те оживяват един след друг в богата палитра от образи, за да представят веселяшка и изопачена картина на Дивия Запад, който би могъл да бъде завладян не от каубои, хора извън закона или индустриалци, а от един хамелеон, плод на 21-ви век, който просто иска на всяка цена всички да го харесват.

Сухият, но красив пустинен пейзаж добавя нов пласт към повествованието, като дава възможност на творците да пресъздадат дивата, анархистична привлекателност и контрастиращата суровост на природата, които стават част от легендата за Ранго. „Пустинята е странно място на очарование, вълнения и опасности – отбелязва Маккриъри. – Тя е също така място за интроспекция, за размисъл и медитация и те подтиква да я опознаеш. Искахме да уловим впечатлението за обширен пейзаж, насред който мъничко гущерче се опитва да разбере „кой съм аз и какво е мястото ми в този свят?“

След като екипът създава град, пълен с прашни, събрани от кол и въже, ала безспорно очарователни образи, сюжетна линия, която забавлява и трогва и нарастваща планина от сюжетни табели, позволяващи на публиката на предварителните прожекции да се наслади на закъснели реакции, той е готов да пристъпи към следващия етап и да превърне сюрреалистичното търсене на Ранго на идентичност в реалност. Верен на щателния си подход Вербински се кани да набере актьорския състав за озвучаване така, сякаш ще се снима игрален комедиен уестърн.

 

 

„РАНГО“ ИЗЛИЗА НА СЦЕНАТА

 

Използване на „Емоушън капчър“ /технология, създаваща илюзия за реалност/ за постигане на реализъм в актьорската игра

 

След като Гор Вербински започва кастинга за „Ранго“ – като събира едни от най-забавните и чаровни звезди за да озвучат сбирщината от уестърн герои в град Прах, – той им обяснява, че възнамерява да сложи табу на всички обичайни правила за актьорско изпълнение при анимация.

По принцип актьор, изпълняващ роля в анимационен филм, идва в студиото и записва репликите си сам в стерилна, изолирана кабина. В този случай акцентът се поставя върху звученето. Но Вербински се стреми към наситения с енергия хаос, при който актьорите постигат най-комичните си и вдъхновени изпълнения. Така че той прави точно обратното. Събира актьорите заедно на сцена, облича ги в костюми за уестърн, раздава им чудновати реквизити и дори ги поставя сред декори, така че те физически да изиграват всяка сцена на момента, като поставя ударението върху енергията и химията.

Актьорите работят заедно и интензивно по този начин в продължение на 24 „снимачни“ дни, като не само гласовете им се записват, но и изпълнението им се заснема с HD камери, като Вербински по-късно прави монтаж на материала, който ще е жизнено важен източник за анимационния екип на ILM. Вербински нарича този процес „Емоушън капчър“ /“Улавяне на емоции“/. Когато аниматорите наблюдават актьорите, те улавят съответното изражение и поведение за радост, напрежение, весело настроение, романтични чувства и онова, за което Ранго копнее най-силно: принадлежност.

Това е мащабен и рискован експеримент, но резултатът е чиста наслада за актьорите и вълшебство за аниматорите, у които бликват безброй свежи идеи, чието зараждане би било непостижимо в компютър. За Вербински няма по-добър начин да постигне целта си.

„В игралното кино се опитваш да уловиш онзи органичен момент, когато нещата не са плод на разсъждения или изкуствено създадени. Трудността при анимацията е, че всичко е контролирано. Но ние не искахме клинична достоверност. Желанието ни бе да припламне жива искра“ обяснява режисьорът.

„Беше толкова логично – казва Джим Биркит. – След като имаш група от страхотни актьори, защо да не ги събереш в едно помещение и да не намериш начин да използваш цялата тази енергия? Това създаде впечатлението за реалност и живост.“

„Това не е първият случай, когато актьорите озвучават анимация групово или разиграват сцените – отбелязва Хал Хикъл, режисьорът на анимацията на филма. – Новото в метода на Гор е, че нещата никога преди не са извеждани до това ниво. В един момент тикаха по сцената огромна закрита каруца с реални размери. Имаше и истинска кръчма с истински дървен бар и летящи врати. Толкова беше прекрасно да гледаш актьорите с каубойските им шапки и револверите, седнали по столовете в кръчмата – те безкрайно се забавляваха и това донесе вдъхновение за всички.“

Вербински споделя, че задачата му при тези сеанси е била да всява пълен хаос и после да причаква с мрежа за пеперуди, за да улови щастливите случайности.

За актьорите преживяването е възхитително. Джони Деп казва: „Категорично не може да се сравни с нищо, което съм правил преди. Гор използва актьорите като отправна точка, за да пресъздаде чувствата на героите. Това, че можехме да използваме реквизит и да се движим – шансът да носиш гигантска шапка на гущерската си глава – беше много полезно и интересно за мен като актьор. Къде другаде ще им падне на възрастни хора да се държат глупашки на воля?“

Реакцията на Деп е точно това, към което се стреми Вербински. „Джони е много жив актьор, който реагира на обстановката и на другите актьори с много плам – казва режисьорът. – Бих го ощетил, ако го бях сложил в стерилна кабина и му бях поставил ограничения. Той не работи така и точно затова искахме той да бъде Ранго.“

Айсла Фишър, която играе възлюбената на Ранго, Мис Бобс, преди това е озвучавала роля в „Хортън“, но този път възприема работата си съвсем различно. „Обикновено си много изолиран, като озвучаваш анимация – казва тя. – Но в „Ранго“ взаимодействието с другите изпълнители беше толкова творческо и заредено с енергия, че работата ми донесе истинско удовлетворение.“

 

Вашият коментар