spotlight posterГрешка. Така бих определил решението на Александра филмс, да разпространят „Спотлайт“ по родните екрани ТОЧНО сега. Да родния зрител ИМА нужда да гледа и значимо кино, но маркетинговата стратегия на разпространителя бе погрешна ОТНОВО. Световната премиера на филма мина още през Ноември. От тогава измина достатъчно време, за да може виртуалното пространство да го окраде и да качи филма по всички тракери с брилянтно качество и субтитри на всякакви езици. Александра, както много свои колеги, заложиха на факта, че филма получи номинации за Оскар и това се очаква да доведе хората в кината. Но за пореден път онези от зрителите, които се интересуват от кино ВЕЧЕ са го дръпнали и гледали онлайн. Жалко.

Въпреки това, през изминалата сряда се състоя предварителната, медийна прожекция на филма, за родните журналисти. Удобно организирана извън работно време, в средата на седмицата… Припомням, че официалната премиера на „Спотлайт“ за България е насрочена за 19.02.2016г.

spotlight-michael-keaton-mark-ruffalo

Първа реакция- слаб. Категорично. „Спотлайт“ е толкова далеч от родния зрител, колкото огромна част от значимите филми, на американска тематика, изтъкващи американската държава и американските проблеми. Сюжетът:

Филмът разказва истинската история на екип репортери от Boston Globe, които през 2001г. разкриват огромен скандал със системното прикриване на сексуално насилие над деца в местната католическа църква. Серията им от материали е една от новинарските емблеми на XXI в. и неслучайно през 2003г. печелят „Пулицър“.

spotlight_1

Ако оставим на страна пиперливата история, която разследват журналистите, филмът издъхва. Цяло съзвездие актьори, които правят лесни забравими роли. Марк Ръфало, след смазващия „Normal Heart“ тук е средностатистически актьор, който си изстрелва репликите и напъва жестомимическите си способности за да привлече внимание. Майкъл Кийтън след смазващия „BIRDMAN“ тук е просто шеф на отдела, който освен че е шеф…. в същност е само това. Рейчъл Макадамс след силното си превъплъщение във втория сезон на „True Detective“ тук е обикновен разследващ журналист, който просто разследва една силна история. Да сценографията е добра. Да епохата е пресъздадена правдиво. Да проблемите и пречките и бюрокрацията и всичко, което си имаме дори тук в България е на лице, но какво от това. Остава една СИЛНА история, която да разследват, от която виждаме само резултатите и чуваме разкази. Филмът предизвиква, но не впечатлява. Държи вниманието, но не прекрачва границата. Бива гледаем, но никога не се превръща в добър.

Spotlight-Image

Искрени адмирации за постигнатото, което неслучайно е заслужило награда Пулицър. Такива истории трябва да излизат наяве. Такова зло ТРЯБВА да бъде показвано, за да бъде предотвратявано за напред. Но начинът и използваните техники и похвати НЕ СА правилните и не постигат натурализма, желания ефект и острието на бръснач, в което едно такава история може да се превърне.

Дайте му шанс. „Спотлайт“ няма да ви разочарова. Но със сигурност няма и да ви впечатли.