Кога? Срещи на младото европейско кино

От 18 до 24 юни ще гледаме  богата програма от нови европейски филми и  събития  в рамките на петото издание на фестивала „Срещи на младото европейско кино“. То ще предложи 6 документални, 12 игрални и 3 анимационни филма.Срещи на младото европейско кино

Откриването на фестивала е на  19 юни с филма „Революция в училище” . Той е дело на френската режисьорка от полски произход Йоанна Грудзинска. Специално за него в България идва дъщерята на световния философ от български произход Цветан Тодоров – Леа. Тя е съсценарист на филма, създаден от архивни кадри . Той изследва алтернативните методи на образование, появили се в периода между двете световни войни. „Променете училището, за да промените света“, се казва във филма на Грудзинска. Този апел е валиден не само за онази епохата , но и  днес, в епохата на духовна регресия. „Революция в училище” е историята на кадифената революция, тази на образованието.Срещи на младото европейско кино

След края на Първата световна война, педагозите в Европа посочват виновника за бедствието. Това е училището, фабриката за подчинение. Как да бъде образовано новото поколение без контрол и без наказания? Как да се проведе неговата еманципация? Само за няколко години, харизматични фигури като Мария Монтесори,  Селестен Френе, Александър Нийл и др. ще се опитат да създадат едно ново утопично училище. Училище  на свободата.  Филмът е представен успешно на десетки фестивали, кино и образователни форуми в Европа.  Срещи на младото европейско кино

Дискусия Срещи на младото европейско кино

Самите Йоана Грудзинска и Леа Тодоров  ще проведат, заедно с Елица Георгиева (автор на филма „Всяка стена е врата“), дискусия на тема „Използването  на архивни кадри във филмовото творчество“. Давайки пример с опита си във филмите „Всяка стена е врата“ и „Революция в училище 1918 – 1939“, както и с откъси от други филми, те ще дискутират  писането на сценарий и създаването на разказ. Но също така и специфичността на режисурата и монтажа именно в случая, когато режисьорът използва заснети архивни кадри. Как чрез погледа и камерата на друг, създаваме своя собствен поглед, използвайки този вече съшествуващ материал от кадри и епизоди Събитието ще се проведе на 22 юни, между 16:00 и 19:00 часа. Вход свободен след предварително записване на: arteurbanacollectif@gmail.com.

Друг документален филм, създаден изцяло от архивни кадри, включен в програмата на фестивала е немско-френската продукция „Младежта на Германия“ на режисьора Жан-Габриел Перио. Филмът разказва за фракция „Червена армия“, крайно лява терористична организация, наричана още „бандата на Баадер“ или групировката „Баадер-Майнхоф“, която извършва акции в Германия през седемдесетте години. Нейните членове вярват в силата на образа и първоначално изразяват своята активност чрез артистични, медиатични и кинематографични дейности. Но пред провала на техния обхват, те се радикализират във въоражена борба до такава степен, че извършват смъртоносни атаки, които ще допринесат за климата на социално и политическо насилие по време на „годините на олово“.

Акцентите на документалната програма Срещи на младото европейско кино

Сред  акцентите  от документалната програма на „Срещите“ е испанският филм „Хлапак“ на режисьора Адриан Ор, португалските „Рио Корго“ на режисьорите Maя Коса и Сержио да Коста и „Всичко, което си представям“ на Леонор Нойво, аплодирани от зрителите  на десетки престижни фестивали, между които Берлинале и Ротердам.

За пета поредна година фестивалът „Срещи на младото европейско кино“ предлага програма от безплатни прожекции и дискусии за ученици и техните учители. Тя е част от  усилията на организаторите да въведат киното като предмет в училище. Целта им е то да помогне за развиване  въображението на децата. Освен това да помогне и за въвеждането им в естетиката на европейското кино и изкуството въобще, в игровите модели и подходи на обучение. Срещи на младото европейско кино

Как стартира?

Програмата стартира с френския филм „Наследниците“ на режисьора Мари-Кастий Менсион-Шаар. Вдъхновен от истинска история, той проследява отношенията на един учител с негови ученици от гимназията на  парижко предградие,  които отдавна не се вписват в училищната система.Срещи на младото европейско кино

 Селекцията  включва и българския филм „3/4“ на режисьора Илиян Метев, награден със „Златен леопард“ на  фестивала в Локарно. Той разказва историята  на  едно българско семейство – баща, професор по физика и двете му деца, които живеят заедно с известни трудности, докато  фигурата на  майката липсва. От този фундаментален дисбаланс, Илиян Метев черпи особения ритъм на своя филм, където  всеки се мъчи да намери своето място.

Още едно българско име е включено в програмата. Името е на живеещата в Париж  режисьорка Елица Георгиева. Тя  ще представи филма си „Всяка стена е врата“. Действието се развива през 1989, след падането на Берлинската стена, когато цяла България е по улиците, обединена от надеждата и устрема за свобода.

За учениците?

За учениците е подготвена  и късометражна програма от 3 филма. Това са вече споменатия  португалски „Всичко, което си представям“ на режисьорката Леонор Нойво, френският „After School Knife Fight“, който беше представен на фестивала в Кан миналата година, както и турският „Танцуващи момичета“ на Зейнеп Копрулу. И трите филма са обединени около темата за края на тийнейджърството. За края на училище и за новия живот, който предстои в света на възрастните. В програмата е още шедьовърът на финландския режисьор Аки Каурисмаки – „Мъжът без минало“. Той е  част от платформата  за европейско кинообразование CinEd. Филмът печели голямата награда на журито, както и награда за женска роля на фестивала в Кан през 2002. Заглавието има и номинация за „Оскар“.

Фестивалът кани и на открита лекция  на тема „Музика и съвременно кино“. По какъв начин се променят в годините  отношенията между двете изкуства? Как еволюират, за да въздействат на нашите емоции като зрители? Как се дефинира добрата филмова музика, какви са етапите, през които преминава нейното създаване? Каква е връзката между композитора и режисьора? Как музиката се вписва в целия процес – от подготовката на филма до постпродукцията? И още: какви са изискванията на съвременното кино към музиката? Това са само част от въпросите, отговор на които ще дадат френските композитори Пиер Деспрат и Франк Уилямс, както и кинокритика Арно Е, модератор на срещата. Входът е свободен.

Фестивалът се провежда с подкрепата на Столична програма „Култура“. Той е част от Културния календар на София.

Вашият коментар