Премиера в България: 15.11.2013г.
Световна премиера: 25.10.2013г.
Жанр: Криминален, Драма, Трилър
Продължителност: 117 минути
Формат: 2D
Сценарист: Кормак МакКарти
Режисьор: Ридли Скот
В ролите: Брад Пит, Хавиер Бардем, Бруно Ганц, Роузи Перес, Дийн Норис, Джон Легуизамо, Горан Вишнич, Камерън Диас, Пенелопе Крус
Разпространител: Александра филмс / 20th Century Fox

Легендарният режисьор Ридли Скот и отличеният с Пулицър автор Кормак МакКарти („Няма място за старите кучета“) обединяват сили в трилър, който разкрива с характерно остроумие и черен хумор как еднократният флирт на уважаван адвокат с незаконния бизнес излиза от контрол и се превръща в кошмар. Изпълнен с духовитост, насилие и патос, „СЪВЕТНИКЪТ“ е предупредителна история за хора, които се забъркват в нещо, което не трябва.

Легендарният режисьор Ридли Скот и отличеният с Пулицър писател Кормак Макарти (Няма място за старите кучета) обединяват сили в кинотрилъра СЪВЕТНИКЪТ с участието на Майкъл Фасбендер, Пенелопе Крус, Камерън Диас, Хавиер Бардем и Брад Пит. Скот и дебютанът като сценаристМакКарти, преплитат типичното остроумие и черен хумор на автора с кошмарен сценарий, в който последиците от еднократен флирт на уважаван адвокат с незаконния бизнес излизатизвън контрол. Разказан с остроумие и изпълнен с крайно насилие и патос,СЪВЕТНИКЪТ е поучителен разказ за погрешно отношение към изкушенията на съдбата. Това е,както казва Кормак МакКарти„предупредителна история за хора, които се забъркват в нещо, което не трябва „. МакКарти е определян като „Шекспир на Запада“, а незабравимитему герои пленяватвъображението на милиони читатели. След като няколко от романите му – включително Няма място за старите кучета,The Roadи Тези прекрасни коне – са адаптирани за голям екран,МакКартиизненадва всичкис оригиналния сценарий СЪВЕТНИКЪТ. Героите са забележителни, обстоятелствата – тревожни, а остроумието и хуморът на МакКарти правят кошмарния сценарий още по-мрачен. МакКартипредлага сценария на продуцентите Ник Векслер,Стив Шварц и Пола Мае Шварц – триото, което стои зад адаптация на The Road. Малко след това Ридли Скот прочита сценария и решава това да бъде неговият следващфилм. Скот започва да събира своя екип от редовни сътрудници, включително операторът Дариуш Волски (Карибски пирати, Алиса в страната на чудесата). Обръща се към отличения с няколко награди BAFTA художник на продукция Артър Макс (Прометей,Седем, Гладиатор) и носителката на Оскар® за костюми Янти Йетс (Прометей,Гладиатор). СЪВЕТНИКЪТ е деветият съвместен проект на Макс със Скот, а Йетс работи с прочутия режисьор за осми път. Двукратният носител на Оскар® за монтаж Пиетро Скалия, ACE (Прометей, JFK ) е в екипа на Скот за седми път, а Марк Хъфман (Прометей, Mamma Mia!) и Майкъл Костиган (Робин Худ, Мрежа от лъжи) са изпълнителни продуценти на филма, заедно с МакКартии президентът на Scott Free Майкъл Шейфър. „Аз знам защо съм в това. А ти? “ – Рейнър (Хавиер Бардем ) къмСъветникът (Майкъл Фасбендер) Всичко започва с чаша сутрешно кафе. Кормак МакКартисе намирал посредата на писането на два отделни романа, когато един ден се събужда с мисълта, че трябва да да си вземе почивка. Но не става дума за оттегляне от работа, а точно обратното. Той решава да напише сценарий. След като завършва първата версия, той я изпраща на Ник Уекслър,Стив Шварц и Пола Мае Шварц – които са продуценти на филма The Road по едноименния роман на МакКарти. „Ние всички сме фенове на неговия стил на писане, и си помислихме, че СЪВЕТНИКЪТ е чиста проба Кормак: мощен, хипнотизиращ и обезпокоителен.“ – казва Уекслър. Наистина СЪВЕТНИКЪТноси същата енергия и динамика на разказа, с които се характеризират романите наМакКарти. „Някои хора нарекоха този филм „Няма място за старите кучета на стероиди“, – споделя продуцентът Стив Шварц. – Мисля, че има известна доза истина в това. Тук присъстват всички класически теми на Кормак: идеята, е човечеството не е задължително добро… но хората винаги имат избор, и често ние взимаме погрешни решения. Изборътима последствия, и понякога ние живеем и умираме с тях. В този смисъл СЪВЕТНИКЪТ е дълбокопоучителна история.“ След като продуцентите научават, че легендарният режисьор Ридли Скот се интересуват от материала, те уреждат среща между Скот и автора/ сценарист. МакКартиси спомня: „Ние си поприказва за сценария и си стиснахме ръцете Един ден пием кафе у дома, а няколко месеца по-късно сме в Испания [където е заснета основна част от КОНСУЛТАНТА] с над 200 души екип и актьори.“ Срещата между двамата творци изглежда почти съдбовна. Скот отдавна се възхищаваот творбите МакКарти – Blood Meridian,Тези прекрасни коне, Няма място за старите кучета и The Road- и го определя като най-великия американски романист. Скот има подобна реакция и към сценария на МакКартиСЪВЕТНИКЪТ. „Звучеше като изключителен разказ или новела –истинска емоционална въртележка, – казва Скот. – В сценария имаше епични ситуации и герои, и чувството за неизбежност, че нещо ужасно ще им се случи – и нищо не може да се направи, за да се предотврати.“ Главните герои вървят неумолимо по пътя към катастрофата,заобиколени от характерния за Кормак МакКартичерен хумор. „Мисля, че чувството за хумор е навсякъде, – казва Скот. – Героите са повредени стоки, те са привлекателни, но всеки е потопенв своята професия.“ И това води до неочакванозабавни моменти. Стив Шварц добавя: „Тези персонажи може да са единствено продукт на Кормак. И понеже варират според размера и цвета на своите недостатъци, винаги е интересно да се наблюдават.“ Продуцентката Пола Мае Шварц отбелязва, че „романите на Кормак са известни с колоритния диалог. Този негов талант е показан още по-силно във филма, където виждаме и чуваме героите да развиват историята напред чрез широка гама от емоции – .от неописуемо насилие до предизвикващ бурен смях хумор.“ “ Бил ли си лош?“ – Лаура (Пенелопе Крус) към Съветникът (Майкъл Фасбендер) След като става ясно, че Скотще режисира оригиналния сценарий на МакКарти,проектът СЪВЕТНИКЪТпривлича значително вниманиеот страна на киноиндустрията, и създателите на филма започват да подбират най-подходящите актьори за ролите. „Невероятният екип актьори пресъздава на екрана непоказвани досега образи.“ – казва Уекслър. Героят на Майкъл Фасбендер е Съветникът –истинското му име не се разкрива – адвокат, който е изкушен да навлезе в мрачния и опасен свят на бързите пари. Той скоро научава, че една погрешно решение може да има шокиращи и необратими последици. Въпреки, че получава много предупреждения за потенциалните опасности да не участва в тази сделка, арогантността на Съветникът не му позволява да спре навреме. МакКартиописва Съветникът като класическа трагическа фигура. „Той е добър човек, който една сутрин се събужда и решава да направи нещо нередно. И това е всичко. Някои хора могат да водят отвратителен живот, да правят всичко нередно и да умрат спокойно в леглата си на 102-годишна възраст. Съветникът не е един от тях. “ Фасбендер е едноличен избор на Скот за ролята на Съветникът. Последните години Фасбендерсе доказа като разнообразен и автентичен актьор, от пробиваси в Глад до последните си роли в X-Men: Първата вълна,Срам и блокбъстъра на Скот от 2012 г. Прометей. Безстрашен, хладнокръвен и очарователен,Фасбендерможе да се справи с всичко – и той прегърна възможността да се събере отново със Скот и да вдъхне живот в героя наМакКарти. „Персонажът беше толкова добре написан, изтънчен и балансиран,допълнен с още много информация. В същото време Кормак е оставил достатъчно място, в което да пасне актьорът, – казва Фасбендер. –Действително прекрасно свършена работа.“ И добавя : „И аз просто обичам да работя с Ридли. Това е като да посещаваш майсторски клас всеки ден.“ Може би най-голямата грешка на Съветникът е неговата надменност. „Той си мисли, че е по-умен, отколкото е, – казва Фасбендер. – Има достатъчно възможности да се измъкне от сделката, но многократно казва, че всичко е наред, когато очевидно не е. Неговата сляпа арогантност е тази, която го тласка напред към катастрофата.“ Съветникът осъзнава колко е затънал, когато непредвидена поредица от събития довежда до трагични последствия за него и годеницата му,Лаура (Пенелопе Крус).Ако има невинен герой в тази история, то тогава е Лаура – красивата жена, в която Съветникъте влюбен. Първата съвместна сцена на Крус и Фасбендер в началото на филма показва дълбочината на чувствата един към друг чрез рядко изобразявана на екрана интимност. „Има поразителна топлина в отношенията между героите, и ние сме свидетели на това още в началната сцена, – казва Скот. – Това е интимност, която вдига от нула до сто за секунда.“ МакКартидобавя: „Не знам кога за последен път гледах филм, в който двама души, които харесват да правят любов. Това очевидно е нещо от миналото. Затова си помислих да се опитам да го внеса обратно.“ С по-малък сексуален заряд, макар и много силна, е сцената с вечерята, по време на която Съветникът предлага брак на Лаура. „Исках да е трогателно и истинско, да разкрива колко се нуждаят един от друг“. – казва Скот. Но техният щастлив годеж е помрачен от опасния свят, откойто Съветникът става част. Лаура е красива и наивна, тя вижда най-доброто във всеки. Нейната интелигентност и далновидност – и любовта й към Съветникът – не могат да спрат спускането им в заешката дупка, и двамата са изправени пред трагичните последици от сделката с неподозираномогъщисили. „Лаура енай-ценното за него , – казва МакКарти. – И затова онова, коетоим се случва е неописуемо.“ “ Ако продължиш по този път,по който си се впуснал, ще стигнеш до морални дилеми, които напълно ще те изненадат. Такива, каквито не си и помислял.“ – Райнер (Хавиер Бардем ) към Съветникът Съпругът на Крусв реалния живот – Хавиер Бардем,е в ролята ба Райнер, собственик на нощен клуб, който въвлича Съветникът в наркоафера. Филмът СЪВЕТНИКЪТотбелязва завръщането на Бардем в света на МакКарти. За участието си в Няма място за старите кучетаактьорът спечели награда Оскар® за ролята си на убиецаАнтон Чигур. Райнер обхваща два свята: на екстравагантното и декадентско царство на собственик на нощен клуб; и на бруталния, беззаконен и безпощаден престъпен свят, които бързо се приближаваха към Съветникът, и към Райнер. Райнер изглежда има специален поглед върху все по-злокобните обстоятелства около Съветникът, но той е също е толкова потенциална жертва, макар и да не го разбира отначало. Бардем смята сценария на МакКартиза интригуващ и завладяващ, и с удоволствие се завръща отново на негов терен. Актьорът казва: „Рядко може да се намери материал, където дългите сцени на диалог да пораждат толкова силни изображения. Аз бях заплененведнага. Знаех, че този диалог е безценен подарък за един актьор.“ „Използвах думите на Кормак, за да създам герой,а фразата,която Райнър повтаря непрекъснато е „Не знам“. Исках да пресъздам човек, който е в мрака. Също така изследвах идеята, че Райнер решава да не зачитададена информация или познания, които биха могли да попречат на леснияму живот.“ Силните жени са отличителен белег за творбите на Скоти Камерън Диас е в ролята на един от най-коравите и мрачни герои на режисьора. С помощта на богатата си творческа биография от комедии и драми, Диас влиза в образа на Малкина – отмъстителната приятелка на Райнър. Тя е социопат, чиято липса на емпатия означава, че е способна на всичко. Силата на Малкина произтича от безмилостното й влечение да контролира и да притежава всичко – нещо, което вярва, че заслужава. Каквито и да са последствията от действията си, тя няма абсолютно никакви угризения . Диас веднага се свързва със сценария. „Малкина е социопат, и е изключително умна. Тя е способна на всичко, защото у нея няма човечност. Нищо друго и никой друг не я засягат , тя е толкова силна, защото разбира последствията от действията си, повече от всеки друг образ. „Единственото нещо, което тя иска, е повече [от всичко ], – добавя Диас. – Малкина не може да устои да не покори всеки мъж,да го погълне всичко по пътя си,да пречупи всяка жена.“ „Малкина вероятно ще ви напомни за персонажа на Хавиер [Чигур] в Няма място за старите кучета, – казва МакКарти. – Нито един от двамата няма има чувство за хумор,и може би това е отличителен белег за един психопат. Тя на няколко пъти се усмихва, но това не е усмивка, която ще ви развесели.“ Диас, която дели повечето от сцените си с Бардем, описва сложните взаимоотношениямежду героите: „Малкина си е намерила сладко местенце при Райнър. Той е човек, който би направил всичко за нея, и разбира се, този сценарий е неин. Без да иска, той е позволил тя да поеме контрол над неговия свят,да се вмъкне сред бизнес сделките и да взима това, което смята, че заслужава. Още по-зле е,че тя се забавлява, докато го прави. Да съсипва живота на хората за нея е като спорт – кара я да се чувства жива. Райнер отчаяно иска да я направи щастлива, но тя никога няма да бъде. Той винаги ще продължава да опитва, което означава, че тя може да получи каквото си иска,както си поиска и да му дава достатъчно, за да продължава да е при нея.“ „Това е уникална връзка,- отбелязва Бардем. – Райнер е достигнал етапа в живота си, когато вярва, че има контрол над всичко и всички. И тогава намира Малкина, който започва да поеме контрол над неговия живот. И за Райнър това е едновременно вълнуващои плашещо.“ „Въпросът е, Съветник, че може би си мислите, че има неща, които хората просто не могат да направят. Няма такива неща.“ – Уестрей (Брад Пит) Героят на Брад Пит – Уестрей, не е отмъстителен като Малкина, макар че със сигурност има и тъмна страна. Уестрей е философстващ посредник в сенчестя бизнес, чиито предупреждения към Съветникът за опасностите на света, в който е навлязъл, са пренебрегнати. Красив, чаровен и остроумен,Уестрей е непоправим женкар, което се оказва заплаха за живота му. „Ние не знаем точно с каква се занимава Уестрей, освен че има връзка с картела, с които Съветникът е направил сделка, – казва Скот.Но каквито и да са мотивите му за действията му, Уестрей е най-вече стилен. – Облякохме го като кънтри легендата Ханк Уилямс – с каубойска риза, подплатени рамене, шапка и ботуши.“- добавя режисьорът. „Уестрей е готин образ и Брад го пресъздава с огромни количества интелект и мрачно остроумие“, – добавя Уекслър . Във второто си сътрудничество с Ридли Скот, под чиято режисура започна звездната си кариера с Телма § Луиз, Пит внася необуздана харизмата на странен и незабравим персонаж. Шансът да се съберат със Скот и работи по сценарий на писател, на когото се възхищава от години,е невероятен. „Аз съм фен на Кормак МакКарти. Искам да кажа, че съм чел всяка негова дума, която е публикувана и книгите му повече от веднъж. Така че СЪВЕТНИКЪТ е неустим шанс за мен, а също и възможността да работим с Ридли отново.“ Актьорският състав за второстепенните герои също включва звездни имена като включва Бруно Ганц, Роузи Перес, Дийн Норис, Натали Дормър, Горан Вишнич и Рубен Блейдс. След две седмици репетиции в Шепъртън Студиос в Лондонзапочва осемседмичен снимков период в Обединеното кралство и в Испания. Художникът на продукция Артър Макс оценява наситеността на сценария на МакКарти, който съответства не само на стила на режисиране, но и на представата на Скот. Той казва: „Определението на Кормак за мястото на действието, както и начина, по който той му вдъхва живот е точно и категорично. Пейзажът е невероятно красив и съблазнителен. Описва каубойски одежди и пикапи, редом доавтомобили Бентли и мебелиАрт Деко. Това е различен поглед към един свят, който всеки си мисли, че познава.“ За Макс и екипът му е предизвикателство фактът, че СЪВЕТНИКЪТе заснет в Лондон през лятото на 2012г., когато градът е домакин на Олимпийските игри, както и на тържествата по случай Диамантения юбилей на Кралицата. Продукцията е заснета на повече от 25 локации из Източен Лондон и графства до Лондон, които Макс и неговият екип превръщат в американски и мексикански местоположения. Двуетаженапартамент в Клеркънуел – модерен и прогресивен квартал в Източен Лондон – служи за тексаския апартамент на Съветника. Декорът отразява изтънченото разбиране за дизайн на човек, който си позволява да колекционира културни икони с много грижа и внимание. Домът не е характеренза тексасец адвокат, но и Съветникът е далеч от типичния образ. Макс казва: „Ние знаем, че той е се е дистанцирал и е различен. Съветникът иска да къпев богатство жената, която обича, без да се скъпи. Та той обикаля целия свят, за да открие най-добрия диамант за годежния пръстен. Трябваше по-особена и правдоподобна обстановкаот изтъркания адвокатски свят на алчност и корупция.“ Заедно с отговорника за декоритеСоня Клаус,Макс се опитва да покаже, че Съветникът не е просто обикновен адвокат, който е натрупал сериозни дългове. „Мисля, че има нещо по-базисно за личността му, което го кара да се отдаде на начин на живот, който е отвъд всичко, което го заобикаля. – казва Макс. – Неговото обзавеждане трябва да отразяваопределена степен на изтънченост и елегантност и да показва, че решенията му са взимани внимателно.“ Скайууд Хаус –парче изцяло стъклена геометрия, допълнено с изкуствено езеро и черен плувен басейн, заобиколено от четири акра гори на около 40 минути извън Лондон, служи за дом на Райнър. Райнер е човек с богатство и вкус, който както казва Макс „не си представя дома си с борова ламперия с дърворезби и окичени с рогати трофеи по стените.“ „Представата на Ридли за югозапада избягва клишетата на градове по старата граница и познатите стандарти, които сме виждали толкова пъти, – продължава Макс. – Ридли преоткрива визията на югозапада така, както той смята, че трябва да бъде. Кормак беше в ролята на арбитър за това, колко далеч можем да стигнем и дали не сме отишлитвърде далеч.“ Докато светът на Съветникът се срива, заобикалящата го среда става все по-отчуждена. Макс казва: „Когато си заобиколен от сили, които са толкова големи, мрачни и заплашителни, хората около теб сякаш изчезват, а градските улиците се превръщат в пейзажи на безплоден каньон. Ти не виждаш никого и не можеш да възприемеш нормалния живот на света около теб. Ето как си представяхме състоянието на Съветникът.“ Снимките започват на летище Хийтроу със сцената на пристигане на Уестрей в Лондон. Брад Пит, облечен във великолепенкостюм и широкопола шапка, привличаголямо внимание у околните, както и присъствието на Фасбендер и Пит в хотел Шератон, Хийтроу. На другия ден актьорите са заедно в Хокстън бар § грил в модерен Източен Лондон. Там заснемат сценатав тексаския бар,къдетоУестрей предупреждава Съветника на тъмната страна на сделката. Другизабележителности в Лондон, които Макс и неговият екип преобразуват в тексаски помещения, са легендарният нощен клуб Ministry Of Sound на Елефант§Касъл, Централен Лондон иресторант бар McQueen, вдъхновен от покойния Стив Маккуин в модния Шордич. Там са заснет сцените в новия нощен клуб наРайнър ив частния клуб Райнър,както и сцената, в която Райнър разкрива на Съветникът интимни подробности от връзката си с Малкина. За да улови опустошената от слънцето гранична земя между Тексас и Мексико,екипът се премества в Северна Испания в Барденас,природен парк на дивата красота. Създателите на филма са предупредени за появата на чести бури в района. „Въпреки това, – казва Макс, – Ридли проследи прогнозата за времето и игнорира предупрежденията! Светлината бе толкова невероятна, че спря дъха ни.“ Те са също така предупредени, че поради разположената в близост извън населеното място военна база, редовните учебни стрелби ще попречи на звука. Но огрятата от слънцето продукция на СЪВЕТНИКЪТработи по взаимно съгласие с военните сили, използвайки наличните бодливи телени огради, електрически бариери, прожектори и наблюдателни кули, за пресъздаване на границата междуСАЩ и Мексико. Декорите са толкова убедителни, че военната база пуска официлано искане снимачната площадка да остане като допълнително контролирана зона за тяхноползване. Пред огромни предизвикателства е изправена и дизайнерката на костюмитеЯнти Йетс, която се наслаждава на процеса на изграждане на персонажите чрез костюми. „Чудесно е да видиш как актьоритедоразвиват образа, докато разбират как ще се явят пред камерата. Да облека нашите действащи лица беше като гурме храна в отдел костюми. За щастие Ридли не позволява да се подценява външния вид,а наистина да бъде на нужното ниво.“ Майкъл Фасбендер в ролята на Съветникътизглежда решителен и изразителен, носейки Армани в костюми или ежедневни облекла. Йетс казва: „Майкъл изглежда красив в костюми. Той наистина знае как да ги носи.“ Докато се разкрива света на Съветника, Йетс казва:„Той никога не би променилгардероба си. Затова реших да представя отчаяниетому да мисли единствено как да открие любовта си, като бавно разрушавам външния му вид и стопявам неговата решителност и твърдост.“ Да облекат героя на Хавиер Бардем – може би най-екстремнияперсонаж по отношение на облекло -е много забавно за целия екип по костюмите. Йетс се спира на Версачев по-голямата част от сцените, включително винтидж ризи от архивите на дизайнера, смели, ярки, пищни цветове,в съчетание с различни слънчеви очила за всеки тоалет. Йетс черпи вдъхновение за героя от съмнителния вкус на милиардерите, които са радват на почивка в Сен Тропе. Йетс работи в тясно сътрудничество с Камерън Диас за гардероба на героинята й Малкина.„Камерън познава всяка дизайнерска къща, всичко за костюмите, и помогна много при определянето на външния вид на Малкина.“ Диас е облечена изцяло от Пола Томас,Томас Уайлд, дизайнерската къща, която стартира през 2006 г. и сега държи 183 бутици и магазини по целия свят. Диас се влюбва в изтънчените им дрехи,които в същото време и придават чувство за власт. Актрисата се шегува, че са необходими повече сцени с Малкина, за да може да носи още повече техни дрехи. Йетс описва външния й вид: „Леко готик, много секси, страхотна линия, а и начинът,по който Камерън носи дрехите, само засилват факторът „уау.“ Диасдемонстрира татуиран гепард на гърба си: „Малкина е чиста проба ловец, също гепарда, и тя наистина обича тази своя природа. Татуировката символизира обожанието и възхищението й към голямата котка, защото тя се чувства такава и буквално влиза в кожата на хищника.“ По-малко екзотична, но не по-малко впечатляваща е героинята на Пенелопе Крус – Лаура, облечена в Армани. Крус искаше елегантен бизнес вид, който да я прави да изглежда нежнаи уязвима. „Кройката на Армани е вечна и великолепна, – казва Йетс.–Дрехите придадоха на Пенелопе много елегантен и ефектен вид, който бе допълнен от нейната красота и женственост.“ За образа на УестрейСкотчерпи вдъхновение от музикалната легенда Ханк Уилямс и каубойските костюми на филмовата звезда от 50-те и 60-те години Джийн Отри, подплътени с бижута навахо и ботуши от гущери икрокодил. „Беше много забавно,а и на Брад много ми хареса. Работихме с Армани, Версаче и Лубутенза създаване на външния му вид“, – обяснява Йетс . След края на снимките през октомври, актьорите се обръщат назад и имат време да помислят върху изживяванията и опита на снимачната площадкана СЪВЕТНИКЪТ, и по-специално върху работата с режисьора. Фасбендерказва: „Ридли дава ясни, прости, но и творчески наставления. Той е много закачлив и игрив, така че актьорите имат свободата да си сътрудничат“. Камерън Диас добавя: „Ридли е майсторски режисьор. Доверието, което си е спечелил го дължина богатия си опит и на факта, че е такъв визуален гений,който изпълва с увереност хората, с които работи. Той ти задава въпроси, а не ти нарежда. Усеща се уважението му към това, което искаш и към приноса тиза изграждане на героя. Затова е велик режисьор.“