Киното е в криза. Дълбока. Необратима. Тя прозира в боксофиса. Тя прозира в удовлетворението на зрителите. Тя прозира и в най-големия проблем за индустрията, на който всички ние станахме свидетели през 2017г. и все още не изричаме гласно. Киното загива! Киното е в такава криза, в каквато не е било в нито един период от своята история. Киното спря да бъде изкуство. То е бизнес. То е начин за правене на пари от нещо, което ОТДАВНА не е изкуство. Помните ли, че наричаха киното „Седмото изкуство“? Опитайте да поставите в тази категория „Трансформърс“, „Отмъстителите“, „Карибски пирати: Отмъщението на Салазар“! Холивуд спря да прави кино. Холивуд започна да прави пари. Да изисква продължения и да мъчи супергерои. Това ли е киното? То беше друго някога. Бе различно. Бе силно, въздействащо и жанровите му характеристики далеч не се изчерпваха в два броя. 

През 2017г. наболяха много проблеми и излязоха на преден план много, много истини. Индустрията се пренарежда. Пазарите се пренареждат. Обществените нагласи се преформатират. Кино вече не се прави в киното. Кино се прави в телевизията. Телевизията и стрийминг платформите, чиите категорични пионери и недостижим връх са Netflix! Те се превърнаха във всичко, което HBO някога не успяха. Да, сега HBO имат „Игра на тронове“, който завинаги промени начина, по който зрителя гледа на телевизията и се превърна в първия мост между голямото кино и малкия екран. „Западен свят“ е вторият им правилен проект в тази посока. Но нещата свършват до там. Към днешна дата господстващия властелин на малкия екран се казва Netflix! Всички Холивудски знаменитости се впуснаха да се надпреварват за роли в сериали и поредици. Усещате ли, колко време вече четете за неща, които ви вълнуват и те всъщност НЕ СА кино. А беше обратното. Някога бе друго. Вече не е, а ние станахме част от този преход. Светът вече говори за „Игра на тронове“ за „Stranger things“, „Sense8“.

Истината е, че е много, много трудно да събереш една кохерентна история и да я развиеш в два-три часа. Но един сезон от 10-тина епизода дава достатъчно време и възможност да започнеш, разгърнеш, развиеш и приключиш една страхотна история. Всички ние станахме свидетели на това, как телевизията се адаптира и сезоните от преди години, по 20-23 епизода вече са истинска рядкост. Големите, силните сериали се събират в до 10 епизода на сезон! Ако имаме 15-16 епизода в сезон, той е разделен от голяма пауза между първата половина и втората. Най-често тя е от няколко месеца.

Усещането е друго. Тръпката е различна. А творческата и артистична атмосфера, в която се създават тези нови филми е онази, в която някога се създаваше киното. То отдавна не е такова. Сега то е увеселителен парк. Влизаш вътре и гледаш неща, които навън не може да видиш. Огромни, епични, мащабни неща, цветни, невъзможни, напудрени, наточени и всъщност кухи. Кухи до дъното на същността си.

Нещо трябва да се промени. Индустрията отвътре вече започна да се променя! Големият старт бе през Октомври и изригналия секс скандал с Харви Уинстън, който отекна в целия свят и ще продължава да отеква с години напред. Той бе началото на всичко. Той бе лавината повлякла след себе си десетки други звезди и знаменитости. Асоциации се дистанцираха от „почернените“ секс-хищници, компании уволниха носители на Оскар от поредиците, които те водеха. Звезди започнаха да излизат напред една след друга, за да проговорят и да НЕ останат безучастни във вълната на промяната. В това, което се очаква да промени индустрията завинаги. Това, което се очаква да направи работата на жените и мъжете в киното, онези, които НЯМАТ власт, способни да се пазят и да продължават да бъдат хора в този бизнес, ВЪПРЕКИ възможностите и силата на онези, които ВЕЧЕ имат власт!

За пореден път се убедихме, че малките и независими филми нямат шанс. Боксофис успеха им е невъзможен. Пуснете в една седмица през лятото „Lady Bird“ и “ Трансформърс 19″ и проследете боксофиса на двата филма. Тези малки, независими филми, имат един единствен шанс за успех- това е квалификационния сезон за кино наградите. Всички онези филми, заснети с много желание и почти без пари ИЗПЪКВАТ и биват навряни в очите на обикновения зрител, само тогава. И това е моментът, в който те всъщност имат шанс да вкарат пари в своя боксофис.

Но това от значение ли е? Кой го е грижа? Все пак индустрията от вътре се контролира по нов начин. В Холивуд имаме кино-чудовище, което поглъща компании и продължава да убива киното с всичко, което прави. Disney погълнаха последователно Marvel и Lucasfilm и завъртяха кино светът около супергероите и новите Междузвездни Войни. Сега те купиха 21 Century Fox. Какво предстои да купят през 2018г? Warner Bros? Как след това ще се прави кино?

Първите наченки на това, вече се появиха и те дойдоха от Катлийн Кенеди, президентът на Lucasfilm. Режисьорите се превръщат в хора без власт, без право на мнение, без право на прочит, без право на показ. Те ИЛИ правят филми по свирката на продуцента или си заминават. Режисьорите на „Соло: История от междузвездни вони“ бяха уволнени почти на финала на снимачния период, защото Катлийн не харесала направеното. С кариерата на актьора изпълняващ ролята на Соло най-вероятно е свършено. Тя го нарече неспособен да играе и му нае треньор по диалог, който да му помага докато завърши снимките. ЕНИГМА остава, защо Рон Хаурд се съгласи да влезе в този филм след това и да го завърши.

Не след дълго Колин Треврвоу, който се подписа под „Джурасик Свят“ бе нает за „Междузвездни войни епизод 9“. През 2017г. той последва съдбата на режисьорите на филма за Хан Соло и също бе уволнен от Катлийн Кенеди, поради „творчески различия“. Със свободата и творчеството в киното е свършено. Дойде ерата на парите.

Никой уважаващ себе си режисьор (припомняме, че случката с Рон Хауърд остава енигма) не се включва в големите продукции на новия монополист в Холивуд. Носителите на Оскар Ридли Скот и Джоди Фостър наскоро в свои интервюта подчертаха, че НЯМА да снимат такива филми. Скот каза, че е прекалено опасен за „Междузвездни войни“ и знае какво прави, че той държи контрола върху филмите си, а не продуцентите му. Фостър каза, че киното вече прилича на увеселителен парк и за това се е насочила към телевизията, Netflix и сериалите.

Как се излиза от такава дупка? Как киното може да реабилитира вярата на зрителите в себе си и да се върне на небосклона, като седмото изкуство? Има начин.

Съдбата на киното лежи в ръцете на Джеймс Камерън и „Аватар 2“!

Продължи да четеш на втора страница!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here