В началото на 2018г. ви представихме първата част на нашият авторски материал, посветен на давещата се кино индустрия и проблемите, пред които е изправена тя- набиращата скорост телевизия, стийминг платформите…. Ако сте пропусналия предходната публикация, ето я тук!

Има нещо, което телевизията, стрийминг платформите, пиратските филми НИКОГА ама НИКОГА няма да могат да дадат на зрителите. Това е допълнителните усещания. В края на 2009г. Джеймс Камерън и революционният му „Аватар“ вкараха кино индустрията в следващото измерение. Да имаше 3D опити и преди „Аватар“. Но това е филмът, който циментира формата, като БЪДЕЩЕТО на кино индустрията. Motion capture технологията, която Питър Джаксън подкара в началото на новото хилядолетие получи ВЗРИВ в ръцете на Камерън и неговите аватари. Може и да знаете, но може и да не знаете, Ам-гъл на Питър Джаксън от „Властелинът на пръстените“ от далечната 2001г. е създаден чрез motion capture технология, същата, която Камерън използва за да създаде своите аватари.

Телевизията никога не може да даде мащаб. Малкия екран на компютъра, на домашния телевизор, колкото и модерен и ГОЛЯМ всъщност да бъде, никога няма да може да се сравни с един кино екран. Отгоре на това, 3D-то забoксува. Адски. Камерън го въведе и никой, ама НИКОЙ след него не докосна технологията и не я тласна към съвършенство. Хората спряха да вярват в 3D-то. Хората спряха да правят разлика между обикновена, двуизмерна прожекция и триизмерна такава. Ако спрем и попитаме на улицата 10 човека, ще кажат че в 3D филмите освен субтитрите, друго 3D няма. Периодично има изключения. Периодично има скокове в правилната посока. Получихме „Гравитация“ не отдавна, получихме и не малко филми с въздействащо и силно 3D. Но получихме и тонове, тонове претенции без резултат. Спомнете си „Хобит“. Как беше 3D-то там? Как беше филмът изобщо?

На дневен ред е киното да разбере, че е в криза. Да разбере, че парите ИЗТИЧАТ от индустрията и, че то отново трябва да се превърне в изкуство, в нещо новаторско, различно. Всички могат да правят филми. Телевизията доказа, че може да прави ПО-успешни филми от много ама МНОГО кино продукции. Сравнете дори вездесъщият „Хобит“ с „Игра на тронове“, много повече хора ще потвърдят, че харесват сериала ПОВЕЧЕ от трилогията.

Киното има няколко задачи пред себе си. То ТРЯБВА да прегърне и усъвършенства 3D технологията, която след въвеждането и от Камерън спря до там и върви само в обратната посока. Киното ТРЯБВА да започне да налага 4D формата и да дава на зрителите допълнителни усещания, който телевизията и стрийминг платформите НЕ МОГАТ. 4D формата е на лице, но е изпълнен с проблеми и пречки, за да се наложи, като такъв. Формата е ПРЕКАЛЕНО скъп. Залите са прекалено малко (за България  1 бр. в София и 1 бр. в Пловдив). Но преди всичко, качеството е далеч от заплатената цена. Да със сигурност е изключително трудна синхронизацията на всички елементи и сетива със случващото се на екрана, но за да накараш човек да започне да ходи на 4D прожекции, няма как да му празниш портфейла да му даваш клатеща се седалка няколко пръски аромат, 1-2 капки вода и малко въздух във врата и да очакваш, че и за следващата си прожекция ТОЙ ще избере отново този формат! Киното се превръща във все по-скъпо удоволствие, а качеството страда. Особено в малките градове, където НЕ СИ купуваш 3D очилата, а ги ползваш за всяка прожекция. Те са издраскани, износени, пречат да виждаш, вадят мъгливи образи от екрана. Много инвестиции предстоят. Много неща ТРЯБВА да се променят. Една ОГРОМНА част от тях очакваме да се случат с появата на „Аватар 2“ на реж. Джеймс Камерън. 

Ще ви припомним едно новина, за която ви информирахме в началото на лято 2017г.- „Аватар 2 на Джеймс Камерън ще бъде първият 3D филм без очила!“ . Ако сте пропуснали тази публикация, направете бърза справка тук! Повече от сигурни сме, че това няма да е единственият плюс, който филмът ще носи със себе си! Нека си припомним, че преди „Аватар“, Камерън създаде „Титаник“, както НИКОГА до тогава не бе създаван по такъв начин, а преди него, имаме ВЕЧНАТА класика „Терминатор 2: Денят на страшния съд“, с който той буквално въведе компютърните ефекти в съвременния свят и трябваше цяло десетилетие, за да започне киното да се доближава до това, което Джеймс Камерън създаде с този филм. Камерън е човек, който сътворява. Той е ПЪРВИЯ в своите идеи и решения. Той е този, който винаги е тласкал индустрията и изкуството напред. Няма да се връщаме назад за да ви припомним „Пришълци“, „Терминатор“ и още, с които той завинаги е белязал киното. Но ако Камерън успее да свали от киното НАЙ-големия му проблем към днешна дата- 3D очилата, това ще повлече след себе си промени, който ще реабилитират вярата на хората в . Представете си 3D прожекция БЕЗ скапаните очила! Представете си на нея МАСИРАНИ 3D ефекти и образи, разхождащи се на средата на залата и в скута ви (то ще е залягане, то ще е усмихване). Представете си допълнителни сетива към тях- аромат, въздух, движение на седалката В СИНХРОН със случващото се на екрана, да капе вода върху вас. Нима това няма да ни прати в друга епоха? Нима ако ТОВА, което киното вече има бъде развито и изпълнено на максимум, ние зрителите няма да си счупим краката към кино салоните? Да „Аватар 2“ е обречен на колосални резултати. Без значение как ще се представи и без значение 11-те год. разлика между премиерата на първия и втория филм. Да нови поколения, пораснали стари фенове, но „Аватар“ се превърна в крайъгълен камък на киното и филмът, който въведе индустрията в третото измерение. Всички са чували за филма. Почти всички са го гледали. Но дори и да не са го- знаят за какво иде реч. 

Съдбата на киното е в ръцете на Джеймс Камерън и „Аватар 2“, ако той не успее в своя поход, изкуството е обречено. Ще гледаме продължения до живот, ще гледаме комиксови герой до 97 част, ще гледаме истискване на успешни поредици до последна капка кръв. Ще стоим с надрасканите и мърляви очила, ще си бодем очите, ще вадим луди пари за нескопосано 4D и рано или късно ЩЕ СПРЕМ да ходим на кино. Защото ако Джеймс Камерън и „Аватар 2“ не успеят да вкарат киното в следващия етап от неговото развитие, телевизията и стрийминг платформите ще се превърнат в осмото изкуство, а седмото… просто ще бъде забравено. 

Вашият коментар