519_picture_frontЕдно от най-прочутите японски криминалета – брилянтният пъзел от загадки „Убийства в Декагона“ на Аяцуджи Юкито излиза за пръв път на български с логото на издателство „Милениум“.

Шест месеца след като телата на четирима души са намерени в изгорелите останки на къща на изолирания остров Цуноджима, седем студенти – членове на Клуба на писателите на детективски романи решават да посетят мястото. Те отсядат за седмица в странно конструирана сграда във формата на десетоъгълник (декагон). Младежите скоро разбират, че самите те са мишена за жесток убиец, който ги дебне и изтребва един по един. Напрежението в този сложен пъзел, вдъхновен от класиката на Агата Кристи „Десет малки негърчета“, с който романът често е сравняван, е повишено чрез паралелно действие. То се  развива на сушата, където други двама души получават заплашителни писма, които имат връзка, с това, което се случва на адския остров и ги подтикват също да разнищват мистерията.

Жертвите не могат да се измъкнат от прокълнатото място, нито да се свържат с полицията. На вратата на стаята на всеки от убитите, чиито тела намират разчленени на различни места, съквартирантите откриват табелка, която оповестява поредността на взетата жертва. Смятащи, че разбират от детективски романи, останалите живи започват да разследват сами какво се случва. Питат се има ли луд отмъстител? Каква е връзката му с трагедиите, станали по-рано и с тайните на зловещия Декагон? Отговорът е смайващ и малцина биха могли да се досетят за него, но Аяцуджи Юкито предизвиква читателя да събере уликите, скрити във всяка дума, и сам да разреши загадката преди последната страница.

kinopoisk.ru
kinopoisk.ru

Авторът, който е роден през 1960 г., е сред знаковите имена на съвременния криминален и хорър жанр в родината си. За пръв публикуван през 1987 г. „Убийства в Декагона“ е ключова творба за развитието на криминалната литература в Япония. Заедно с романа „Зодиакалните убийства“ (също тиражиран от „Милениум“ наскоро) от Шимада Соджи премиерната книга възражда стила на писане от Златната ера на детективския жанр и вдъхновява цяло поколение млади японски автори.

 „Аз съм голям фен на Агата Кристи и нейните „Десет малки негърчета“ и исках да развия идеята, заложена там. Известната постановка – хора, затворени някъде, избивани, без възможност да избягат – е изключително напрегната и атрактивна. Тръгнах от нея, но трябваше да я надградя с изненадващо разкритие, което да е лично мое. Мисълта за него беше началната точка на работата ми, споделя Аяцуджи в едно свое интервю. – Правилото, което следвам, докато пиша, е никога да не предлагам лъжлива информация от името на разказвача. Излагам загадката честно. Оттам нататък добавям линии към ключовите части на историята, които могат да бъдат подвеждащи, защото обикновено имат двойствено значение. Но ако читателят промени начина, по който ги възприема, объркващите знаци се превръщат в намеци, които директно сочат към развръзката.“