Смесвайки различни жанрове – от пищни мюзикъли до заредени с напрежение ноар филми, ФОРМАТА НА ВОДАТА преоткрива и вдъхва нов живот на филмите за чудовища, предизвиквайки нашите най-първични емоции на страх, невъздържаност и опасност, но също и любопитство, благоговение и желание.

Подобно на мнозина като него, Дел Торо израства под мрачното очарование на класическите чудовища на Universal Studios: Човекът-вълк, който подивява не по собствено желание, наивният Франкенщайн, преследван от гневни тълпи, съблазнителният Дракула, воден от своя сатанински апетит и Създанието от Черната лагуна, една праисторическа амфибия, изплувала от морето, за да намери сродна душа.

Има нещо ярко и открояващо се, странно свързано с тези чудовища. Те са преследвани от въоръжени с какво ли не тълпи, защото са различни, и са принудени да живеят в периферията на обществото в изоставени замъци, гори или реки. Всички те са в капана на едно преходно състояние – наполовина човек и наполовина нещо друго – с което всеки, който се е чувствал отлъчен от обществото, може да се идентифицира. Може би най-интригуващото е, че всички те са създания, които имат своите чувства, безсилни към непрекъснатите желание на техните тела и умове.

Най-сърцераздирателното от всички емблематични чудовища е хуманоидът амфибия от СЪЗДАНИЕТО ОТ ЧЕРНАТА ЛАГУНА (1954). Режисиран от Джак Арнолд и с участието на Бен Чапмън (на повърхността) и Рико Браунинг (под водата) като невероятно трагичния Човек с хриле, последният от своя праисторически вид. Едновременно опасно и окаяно, поругано и копнеещо, Създанието докосва зрителите, макар че и уплашва много от тях.

ФОРМАТА НА ВОДАТА е замислен през 2011, когато Дел Торо и Даниел Краус, партньор в писането на режисьора по неговата детска поредица Trollhunters, се срещат една сутрин на закуска. Краус споделя една своя идея още от тийнейджърските си години за чистачка, която работи в правителствена сграда и тайно се сприятелява с човек амфибия, който е пленен за извършването на експерименти, но тя решава да го освободи. Дел Торо толкова много харесва идеята, че решава тя да е в основата на следващия му филм. Историята звучи точно като приказка, каквато той копнее да направи. След тази среща двамата се разбират да започнат работа по роман, по който Дел Торо впоследствие да напише сценария и да режисира филм. По това време режисьорът приключва работа по своя изпълнен с гигантски роботи и чудовища блокбастър ОГНЕНИЯТ ПРЪСТЕН, но в малкото си свободно време нахвърля рисунки от класически филми с чудовища като СЪЗДАНИЕТО ОТ ЧЕРНАТА ЛАГУНА и успява да намери време да напише сценария на един много по-личен филм, който ще бъде озаглавен ФОРМАТА НА ВОДАТА.

Вашият коментар