_Days_of_Future_Past_100Премиера в България: 23.05.2014г.
Световна премиера: 23.05.2014г.
Жанр: Екшън, Фентъзи
Продължителност: 131 минути
Формат: 3D/4DX
Сценарист: Саймън Кинберг, Джон Бърн, Матю Вон
Режисьор: Брайън Сингър
В ролите: Патрик Стюарт, Джейсън Флеминг, Дженифър Лоурънс, Джеймс Макавой, Майкъл Фасбендер, Холи Бери
Разпространител: Александра филмс / Twentieth Century Fox

В последния филм от касовата поредица Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще основната група мутанти води война за оцеляване през два различни периода от време. Любимите герои от оригиналната „X-Мен“ трилогия обединяват сили с по-младите си версии от миналото от X-Мен: Първа вълна, за да променят важно историческо събитие и провеждат епична битка, която може да спаси нашето бъдеще.

В последния филм от касовата поредица Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще основната група мутанти води война за оцеляване през два различни периода от време. Любимите герои от оригиналната „X-Мен“ трилогия обединяват сили с по-младите си версии от миналото от X-Мен: Първа вълна, за да променят важно историческо събитие и провеждат епична битка, която може да спаси нашето бъдеще.

Режисьорът Брайън Сингър преоткрива комикс-жанра и го издига на ново ниво от вече познатите ни форми. С дебюта през лятото на 2000 г. на изключително успешния X-Мен, Сингър създава нова творческа естетика с филмовата си адаптацията на любимите комиксови истории и герои. Това начало бе последвано от още по-успешния му филм X-Мен 2 през 2003 г.

В Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще, Сингър се завръща на режисьорския стол, за да разшири и обогати визията си за X-Мен вселената. Това е огромна и провокативна история с напълно развити и пълнокръвни герои. Продуцентът Хъч Паркър вярва, че именно „комбинацията от любов, внимание и уважение, която Брайън изпитва към героите“ е нещото, което прави неговите X-Мен филми така завладяващи.

Участието на Сингър в поредицата от самото й начало е породило тесни връзки между творческия  и актьорския екип. Новият филм събира продуцента Лорън Шулър Донър, който е участвал във всички X-Мен филми; сценариста и продуцент Саймън Кинберг, който е продуцент на X-Мен: Първата вълна; всепризнатият оператор Нютън Томас Сигел, ASC, който е работил по общо седем проекта със Сингър; носителят на Оскар®, художникът Джон Майр, който е създал оригиналния свят на мутантите; и композитора / монтажист Джон Отман.

Сингър също така събира актьорите от оригиналните филми X-Мен, заедно с актьорския състав на Първата вълна, на който той е сценарист и продуцент. От оригиналната трилогия в Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще участват звездите Хю Джакман, Патрик Стюарт, Йън Маккелън и Холи Бери; а от Първа вълна виждаме Дженифър Лорънс, Джеймс Макавой, Майкъл Фасбендер и Никълъс Холт. „Беше вълнуващо да  изберем хората, както за оригиналния филм X-Мен, така и от Първа вълна, – отбелязва Сингър. – А по това време някои от тях нямаха никакъв или съвсем бегъл опит с филми от подобен мащаб. Хю се завърна след снимките на мюзикъл. Дженифър беше снимала само малки, независими филми дотогава като Зимен дар. През годините кариерите им са се развивали, набрали са скорост и те са получили огромно признание. Събирането на оригиналното семейство заедно с новото беше много вълнуващо за всички нас.“

Шулър Донър смята, че именно богатите и провокативни теми на историите на X-Мен са привлекли вниманието на Сингър към тази вселена. „Брайън е много сериозен, когато става дума за Х-Мен. Винаги е осъзнавал, че основните теми на историите налагат реалистичен подход. Героите имат своите недостатъци, и по този начин са по-близки на зрителите, които могат да се припознаят в тях. Например Мистик иска да се гордее с това което е, докато Звяра  се притеснява от мутантските си способности, и затова ги крие. Ако героите са реалистични и земни, то ние лесно ще повярваме, че те могат да летят или да лекуват и да имат невероятни сила. Всички останали елементи са на линия – екшън, комедия, визуални ефекти – но това което ги обединява са човешките конфликти и борба. Брайън успя да намери дълбочина и смисъл в тези комикс поредици, защото се потопи напълно, за да открие емоциите на героите и духа на света, в който живеят.“

„Най-голямата причина, заради която исках да се върна към X-Мен, – потвърждава  Сингър, – бе не наистина титаничният актьорски състав и мащабът на историята, но също и начинът, по който новият филм е свързан с елементи, които до сега да са засягани, като пътуване във времето например, а са развивани в комиксите в продължение на много години. Мисля, че във всеки филм трябва да се прави нещо ново, и мога да гарантирам, че има много нови неща в Дни на отминалото бъдеще.“

ОТ СЦЕНАРИЯ ДО ЕКРАНА

Още през 2011 г., докато е работи по X-Мен: Първа вълна, продуцентът Саймън Кинберг започва да изгражда концепция за сюжет на следващия X-Мен, заедно с кинотвореца Матю Вон. Двамата се насочват към история, която да съпостави две поколения на X-Мен.

Те черпят вдъхновение от оригиналния комикс Дни на отминалото бъдеще, написани от Крис Клермон, който също има малка поява във филма. „Мисля, че всичко се навързва идеално. Миналото във филма се развива в началото на 70-те години, когато светът беше в завладян от огромни промяни и вълнения, – казва  комикс иконата. – По този начин се осигурява хронологичен смисъл, тъй като действието в Първа вълна се развиваше през 60-те.“

За Клермон най-важният елемент при разказването на истории е да се изненадват читателите. Той вижда в Дни на отминалото бъдеще чудесна история за голям екран. „Това е една от най-емблематичните историите за мутанти, – казва Клермон. – Тя идеално се съчетава с оригиналната визия на Брайън Сингър и изключителния и разнороден актьорския състав.“

Пътуването във времето е ключов елемент от комикса и в новия филм, въпреки, че Сингър казва, че „Дни на отминалото бъдеще“ предлага  по-нетрадиционен поглед върху него. „Разликата е, че ние не изпращаме героите назад във времето физически, – обяснява той. – Вместо това ние изпращаме съзнанието на героя в тялото на по-младото му аз. За периода, в който съзнанието на Лоуган е в миналото, както миналото, така и бъдещето могат да съществуват едновременно. Така, че може да има паралелни действия, които да се случват в двата времеви периода.“

„Дори има теория в квантовата физика, която описва този феномен, –  продължава той. – Нарича се  „суперпозиция“, в която се твърди, че ако все още не сме се наблюдава резултата от дадено събитие, то събитието не се е случило в същност. Когато наблюдателят в нашата история, Върколак, се завръща от миналото суперпозицията се разпада, което означава, че всичко, което той е променил в миналото след това ще остане и в бъдещето.“

Докато Сингър разглежда логиката и физиката на пътуването във времето, Кинберг проучва представянето на феномена в  литературата и филмите, докато работи по сценария. „Уникалното в Дни на отминалото бъдеще са пресичанията и взаимодействията между минало и бъдеще, – казва Кинберг. – Едно от предизвикателствата на проекта бе не само запазването на логиката непокътната, но и да се предаде усещането за непрекъснатост на емоцията. Приемствеността от по-млада  към по-стара версия на един и същи герой наложи много нови изисквания. Поддържането на емоционална логика, а не само на рационална, бе голямото предизвикателство, редом до стъпването върху научна достоверност за физиката и психологията на пътуването във времето.“

 Кинберг с радост използва възможността да работи със Сингър във филм, които събира актьорите от оригиналната трилогията с екипа от X-Мен: Първа вълна. „Основната идея на поредицата е да намериш ново семейство, когато собственото ти отказва да те приеме. И това е показано много силно в образа на Брайън.“ – казва Кинберг.

Пак според сценариста, най-големият успех на режисьора Брайън Сингър в първия X-Мен е кастинга и привличането на истински драматични актьори. „Той не наема просто жанрови или екшън звезди; вместо това Брайън привлича силни драматични актьори с богат театрален опит като Иън Маккелън, Патрик Стюарт и Хю Джакман. Същото се отнася и за следващото поколение: Дженифър Лорънс, Джеймс Макавой, Майкъл Фасбендер и Николас Холт. Не съм сигурен, че някога е имало подобен актьорски подбор за филм – толкова впечатляващ, с такъв размах, диапазон, опит и отличия.“

Скоро