popei-mi-shht-posterВ дъното на статията е плеъра с целия филм! 

Знаете ли, че в България се правят и други филми? И едни по-различни филми, които могат да бъдат далеч по-стойностни и успешни от „ГОЛЕМИТЕ“. Да златната ера на Българското кино попремина. Годините на „Мисия Лондон“, „Тилт“ , „Love.net“ остана в миналото. Но български филми продължават да се правят и днес. В родната ни страна има цял куп все още горящи творци, които искат да правят кино, които искат да пишат сценарии, да снимат, да бъдат актьори. Точно там, сред тези хора се раждат истински добрите идеи. Точно там, сред тези хора, можете да откриете едно истинско бижу. Такъв е и този случай….

a75486de5e48

По настояване на моя приятелка, достигнах до един български филм, за който НЕ БЯХ чувал, НЕ БЯХ виждал, НЕ ЗНАЕХ че съществува. Късометражен. По традиция, сниман почти БЕЗ пари. Обикновено имайки това предвид, ВЕЧЕ съм се отказал, защото по презумция, късометражното кино няма бъдеще. Един филм става късометражен, защото НЯМА пари за да се превърне в пълнометражен. И все пак- обещах, че ще го изгледам, обещах, че ще дам оценка. А аз съм човек на думата си.

Филмът е с продължителност 33 мин., но отлитат като миг. Ако решите да му дадете шанс, той ще запълни времето ви, докато пиете сутрешната си чаша кафе (както в моя случай) или хапвате нещо, докато си губите времето във фейсбук…..

d2ca8837b3f72e618d3533a31fc16fd7

За да прикова вниманието ви ще започна с факта, че във филма вземат участие певицата САНТРА и певицата ПОЛИ ГЕНОВА. Което може би ще зачовърка любопитството ви, преди да сте спрели да четете и да отминете филма с лека ръка.

Историята:

“ Веси (София Бобчева)  е глупава блондинка, която по стечение на обстоятелствата попада на Бебо (Силвия Станоева) – старша проститутка. Тя ще я въвежда в света и трудностите, с които се борят труженичките. По пътя си те срещат орисниците ( Сантра и Поли Генова….)  Това което ги съпътства в тази одисея е истински триумф на … много неща“

Няколкото лица, които се появяват на екран са тотално непознати за мен, изключвайки двете певици. Но филмът носи много. Бих го разделил на две части- увод и епопея.

zx620y348_2036127

Уводът се проваля. Категорично. В началото Веси (София Бончева) в стремежа си да изглежда глупава и непохватна преиграва и дори стига до моменти в които дразни окото и ухото. Бебо е истинска жрица. Точен костюм. Точно поведение. Точен език. Зле конструирани кадри в началото. Далечни кадри, хващащи двете актриси и ливадата очертават силуета на Бебо (Силвия Станоева) изцяло и прозира коремче. Да. На фона на изключителните и форми прозира коремче, което успя да ми „избоде очите“, че може би е грешка на оператора, може би е нейна грешка, но аз зрителя го улових и ТОВА ми развали този чудесен първи кадър на епичната Бебо в пълния и разкош и форми.

Не успях сам за себе си да определя дали българския битовизъм, който струи от първата половина на филма е плюс или минус. Ливадите, прашните селски пътища, пустотата, бензиностанцията, бензинджийката, езикът на който си говорят…. Да това приляга страшно много на филма, но точно то е това, което през годините ме е отблъсквало от българските филми. Това, с което се сблъскваме всеки ден НЕ ТРЯБВА да гледаме и в кино салона. Влизаме там за да се разсеем, за да попаднем в друг свят, за да видим нещо измислено, различно, изиграно, украсено. Не същото. Ако искаме същото- просто ще си го гледаме на улицата и около нас и НЯМА да даваме пари за да влезем в кино салона и да го видим И ТАМ!  Но в случая българщината, май даде добър тласък и ни въведе към Бебо и нейния „натопорчен“ свят.

26469

Идеята за танцът и орисниците е страхотна. Но и тя се проваля. Категорично. Виждайки абсурнодстта на сцената и костюмите и песента и особено текстът, Сантра и Поли Генова са решили да се забавляват, но не и да се потопят във филма. Останалите са сериозни и влагат стоическите си лица и сериозност, за да изтръгнат усмивка от лицето на зрителя, но двете популярни лица просто се смеят на заден план и това е запечатано и видимо. Жалко. Хорото също успява да пресоли манджата. Да идеята е добрa, но зле реализирана. Ако бяха заковали стоическите физиономии на орисниците, ако  бяха завъртяли камерата подобаващо около тази среща на тези „митични същества“, нещата може би щяха да се получат. В случая са стъпка назад.

Преди да премина към епопеята, няма как да не отбележа оператора. Трудно мога да определя техниката с която е работил, но успях да уловя релси, успях да уловя и кран, успях да уловя кадърно и способно момче, което с малкото, с което е разполагал, е успял да създаде красиви сцени и да улови динамично и подобаващо случващото се в тези 33 мин. Завъртането на камерата от близък план на Веси към това, което вижда в далечината, държането на лицето и извън кадър, до момента в който не се навежда и не ни втрещява с точката на лицето си, танцът на орисниците, където камерата пътуваше между тях, а те и правеха място… Операторски тактики, неприлични дори за големите български филми.

1387644601_5_559x-

Изключително приятен и динамичен саундтрак, който се появява на правилните места, влиза деликатно и насища ситуациите с точната емоция и музикален фон.

Втората част на филма е превърната от Веси в истинска епопея. Първите и стъпки в бизнеса на труженичките са изключителни. Всичко започва с първото им появяване на прашния селски път, на лов за клиенти. Бебо заминава и Веси остава сама, навеждайки се да си събере разпиляните бонбони по земята. Това е първата искрена усмивка, която успя да излезе от мен. От там на сетне, следва смях до полуда. Веси е истинско олицетворение на непохватността. Актрисата успява дори с лицеизраз да ме накара да се смея. В сцената в колата с първия и клиенти, близките и кадри са изключителни. Неудобни, притеснителни и успяха дори мен да изчервят. „Да го лапна ли“ става коронен израз на филма. използван два пъти на точните места по точния начин, изплют от устата на Веси ухилена до небесата… смехът е гарантиран.

Сцената с готвача е истински триумф. Там Веси се развихря и актьорските и заложби я поставят в топ 3 на любимите ми родни, комедийни актриси МОМЕНТАЛНО. Маникюрът, шампанското, цигарата и мъжът до нея…. Бих я определил най- точно с две думи- ПЪЛЕН ИДИОТ! :) финалът на сцената с готвача ще ви просълзи от смях. Няма да го разкрия, просто изгледайте филма и се посмейте от сърце.

Митичната орисница Курайма и Веси в ливадата към финала на филма създават една от последните ИСТИНСКИ забавни сцени. Да добре познатият ни тоалетен хумор, но едни гащички успяват да изтръгнат поредната искрена усмивка от лицето ми. Операторът отново се развихря в тази сцена и редува близки с далечни кадри, като напускането на сцената от Курайма е истински „танц на самодива“.

zx620y348_2036131

Финалът на филма е добър начин да затвориш кръга. Там започна всичко, там и свърши. Българщината отново е на дневен ред. Злободневните теми за „да поработя“, „чужбина“, „пари“ са на лице.  А едно проблясване в далечината на ливадата в последния кадър на „Шшшт… попей ми“, ще ви напомни кой се крие там и може би следващия път, като тръгнете към родното ви село, ще се оглеждате за блещукане по ливадите, защото кой знае- може там някъде да са приклекнали Веси, Бебо, Курайма или защо не някоя от орисниците.

Изключителен филм, интелигентно замислен и деликатно поднесен. Има своите грешки и има своите ПРЕКАЛЕНИ моменти, но в края на всичко, целта е постигната. Зрителя е разсмян до сълзи и не съжалява тези 33 мин, който му е отделил.

Определено бих отишъл в киното, за да изгледам пълнометражната версия на ТАЗИ история.

Ще се радвам ако го изгледате и споделите мнение: