2 Guns_poster Премиера в България: 13.09.2013г.
Световна премиера: 02.08.2013г.
Жанр: Екшън, Комедия, Криминален
Продължителност: 109 минути
Формат: 2D
Сценарист: Блейк Мастърс, Стивън Грант (комикс)
Режисьор: Балтазар Кормакур
В ролите: Дензъл Уошингтън, Марк Уолбърг, Иви Томпсън, Джеймс Марсдън, Едуард Джеймс Олмос, Бил Пакстън, Фред Уорд, Пола Патън
Разпространител: Александра филмс / Universal Pictures

Двама агенти от конкурентни служби са принудени да работят заедно. Има един голям проблем с неочакваното им партньорство – никой от тях не подозира, че другият  действа под прикритие.

За 12 месеца, агентът от Отдела за борба с наркотиците Робърт „Боби” Тренч (Уошингтън) и офицерът от военноморското разузнаване Майкъл „Стиг” Стигман (Уолбърг) са „залепени” един за друг против волята им. В работата им под прикритие като членове на наркосиндикат, всеки от тях не се доверява на партньора си, както и на престъпниците, които трябва да заловят.

Носителят на Оскар, Дензъл Уошингтън и Марк Уолбърг изпълняват главните роли в експлозивния екшън ДВА ПАТЛАКА, в който двама агенти от конкурентни служби са принудени да работят заедно. Има един голям проблем с неочакваното им партньорство – никой от тях не подозира, че другият  действа под прикритие.

За 12 месеца, агентът от Отдела за борба с наркотиците Робърт „Боби” Тренч (Уошингтън) и офицерът от военноморското разузнаване Майкъл „Стиг” Стигман (Уолбърг) са „залепени” един за друг против волята им. В работата им под прикритие като членове на наркосиндикат, всеки от тях не се доверява на партньора си, както и на престъпниците, които трябва да заловят.

Когато опитите им да се внедрят в мексикански наркокартел и възстановят няколко милиона се превръщат във фиаско, те неочаквано са изоставени от съответните им висшестоящи. При положение, че всички ги искат в затвора или мъртви, те единствено могат да разчитат един на друг. За нещастие на преследвачите им, след годините прекарани под прикритие, двамата агенти са научили това-онова.

В „Два патлака” участват още Пола Патън като агент Деб Рийс, Бил Пакстън в ролята на Ърл, Фред Уард като адмирал Туи, Джеймс Марсдън като лейтенант трети ранг Куинс и Едуард Джеймс Олмос като Папи Греко.

Балтазар Кармакур и Уолбърг режисират филма по сценарий на Блейк Мастърс въз основа на графичните романи на Стив Грант.

В помощ на Кармакур работи цял екип от ветерани в заснемането на екшъни под ръководството на оператора Оливър Ууд и дизайнера на продукцията Бет Майкъл.

Продуценти на „Два патлака” са Марк Плат, Рандъл Емет, Адам Сийгъл, Джордж Фърла, Рос Ричи и Андрю Косби.

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

 BOOM! Studios публикува първия роман на Стивън Грант през 2008. Творбата на Грант разказва вълнуваща история за Боби Тренч и Майкъл Стигман, двама агенти под прикритие, които установяват, че сумата, намираща се в обрания от тях трезор е далеч по-голяма от очакваното. Изоставени от хората, възложили им задачата, те трябва да се укриват от организациите, на които служат.

Авторът на поредицата романи е човек с интересен поглед върху този литературен стил. „Обичам да пиша комикси. Всъщност не вярвам в доброто и злото. Според мен хората вървят по път, в който прескачат ту от едната, ту от другата страна. Такъв е животът. Стремя се да не гледам на материалите си не като на драма, а като на ситуационни комедии, в които всички смятат, че знаят какво се случва, а в действителност никой няма и представа какво става.”

За да превърнат историята във филм, Плат и Сийгъл трябва да намерят някой, който да направи от криминалната поредица в сценарий. С три сезона изключително успешен телевизионен сериал зад гърба си, Мастърс с ентусиазъм се възползва от шанса да започне работа върху нещо още по=обещаващо. „Веднага видях същината на историята и шанс да създам страхотни образи в света, пресъздаден в графичния роман.“, споделя той. „Хуморът е неразделна същност на героите. Той произтича от гледните точки на героите и начина, по който те се противопоставят. Всеки от тях има ценности, които смята, че другият не споделя.“

„Започнах черновата на сценария в самолета от Лос Анджелис до Ню Йорк и преди да кацна бях прочел 80 страници. Изпратих имейл от самолета на Адам: „Първите 80 страници са страхотни,“ако и останалите 40 са така, ще го бъде!“, спомня си продуцента.

Още докато сценария е в процес на разработка, Марк Уолбърг заявява интерес към „Два патлака“. Той се включва в проекта като морски офицер Майкъл „Стиг“ Стигман, чаровен и ловък снайперист, който умее да манипулира. Повече от десетилетие Стиг служил вярно, но след шест месечен престой в ареста за побой на офицер от военната полиция, се води официално за напуснал без разрешение и изпълнява тайни мисии за флота.

Когато двамата партньори по неволя се появяват за пръв път в действието, те планират обира на 3 млн. в брой от наркобарона Папи Греко. Стиг и Боби обаче получават повече от очакваното. Когато отварят (разбирай взривяват) сейфовете в   Tres Cruces Savings & Loan, в тях има 43 милиона, които определено изчезват когато те минават в нелегалност. „След обира, за нещастие ситуацията е или Боби или Стиг и Стиг се оказва с по-силните карти. Стиг не иска да убие Боби, защото го харесва, но от друга страна трябва да си свърши работата. В суматохата, Боби изпуска значката си. Стиг е бесен, въпреки, че е заблудил Боби, последният е успял да го преметне.“

Агент Робърт Тренч има много имена. В зависимост от ролята, която трябва да изпълни в неговия свят, той може да бъде агент Тренч, Боби Би или Боби Бийнс. В продължение на три години той се внедрява в империята на Мани „Папи” Греко в Сонора, Мексико. През последната година той вкарва и Стиг. В последната сделка, Боби трябва да изтъргува 500 американски паспорта за кокаин, но Греко се появява с пари в брой вместо кока. По обратния път към Щатите, щастливи все още да са с глави на раменете си, Боби и Стиг са задържани. Началниците им изобщо не са доволни, че се връщат с празни ръце. След като двамата със Стиг са разпитани по отделно, Боби има още две седмици, преди Отдела за борба с наркотиците да прекрати операцията му. Планът на Стиг да оберат банката, в която Папи държи парите си изглежда като най-добрата възможност Боби да пипне престъпника. Поне до момента, когато след обира осъзнават, че всъщност са задигнали парите на ЦРУ.

Когато се стига до избор на режисьор на филма, продуцентите приемат предложението на Уолбърг да поверят проекта на Балтазар Кармакур. След като Уолбърг представя сценария на Кармакур, режисьорът е убеден, че това ще е следващия му филм. „Два патлака” е естествена посока на развитие за Кармакур, който дебютира в Щатите през 2012 с „Контрабанда” с Уолбърг и Кейт Бекинсейл.

Финансирането и реализирането на визията на Кармакур за „2 патлака” остава в ръцете на партньорите Нортън Херик и Андрю Косби.

БОЙНИЯТ ДРУГАР ДО ТЕБ:

ПОДБИРАНЕТО НА АКТЬОРСКИЯ СЪСТАВ

Един от малкото актьори, които могат напълно да се превъплатят в сложния образ на Боби Тренч е двукратния носител на Оскар® Дензъл Уошингтън. Ушингтън иска роля наситена с хумор, като тази на агент Тренч. „Исках да се откъсна тежките роли. Сценарият определено ме разсмя.”, споделя актьорът. „Боби прави всичко необходимо за да се свърши работата. Според него няма правила, правиш каквото трябва, на всяка цена. Мисля, че е честно ченге, което не живее по правилата.”

Това, че през годините работи и от двете страни на закона, позволява на Боби без усилие да преминава от единия свят в другия. „Боби, героят ми под прикритие, може да ти осигури всичко от което имаш нужда: Шевролет от 63-та, вино от 59-та, хижа в Хималаите. Каквото и да е, той „познава един човек”, обяснява Уошингтън. Въпреки това, и Боби може да бъде заблуден. „През половината филм, Боби и Стиг се лъжат един друг. Аз не съм този за когото съм му се представил и той не е това, което твърди.”

Уолбърг е щастлив, че двамата най-накрая ще работят заедно. „Имаше химия помежду ни. Това беше идеалният материал, с който да се проявим в различна светлина. Хората ще се изненадат колко забавен може да бъде Дензъл. Обикновено виждаш Дензъл да се усмихва един или два пъти във филм, в този обаче го виждаш доста повече.”

Едно от малкото неща които Боби не разбира е връзката му с висшестоящия му офицер – агент Деб Рийс, чиято роля изпълнява Пола Патън. Деб се разкъсва между чувствата си към Боби и желанието да остане сама. Привличането между Деб и Боби е осезаемо в залата за разпити, където Боби е разпънат на кръст от висшестоящия си офицер и Марлон Джесъп заради последната си среща с Папи Греко.

В периода на предпродукцията Кормакур и Мастърс работят заедно върху изграждането на героинята отвъд образа на фатална жена. „Балт искаше да изгради реалистичен контекст около Деб, за да е разбираемо какво чувства след като цяло десетилетие наблюдава как наркодилърите се измъкват от правосъдието – какво е да имаш усещането че си застанал пред лавина с лъжица в ръка и до какъв избор би могло да те доведе. Тя може да е двулична, но подобно на мъжете, го смята за оправдано предвид ситуацията, в която се намира.”

От друга страна, фактът, че Греко трябва да се споразумява с кого ли не, за да прекара продукта си през границата, не означава, че той е равнодушен към несправедливостта. Той печели време, играе играта и плаща на мистериозен партньор в Tres Cruces Savings & Loan.

Едуард Олмос, който изпълнява ролята на опасния наркобос споделя, че бил впечатлен от сценария: „Това е изключително добре написана история, която ще намери отзвук в публиката. Това което ме привлече в нея е хумористичния, но честен поглед върху приноса на различни части от американската правителствена администрация към действителната ситуация с наркотрафика.”

Злодеите в „Два патлака” действат от двете страни на нарковойната, като най-показателен в това отношение е Ърл, сътрудника на ФБР, наричан от всички „божието копеле”. Ърл обича да проповядва на жертвите си. Ролята на Ърл изпълнява Бил Пакстън. „Когато прочетох сценария бях заинтригуван от централната тема за честта. Хареса ми идеята за всички тези честни мъже, които са лоялни към всички тези почтени организации, но на края се оказва, че единствените честни хора са Боби и Стиг, защото те са благородни един към друг.”

След банковия обир, в който нашите герои измъкват 40 млн. Долара от джобовете на ЦРУ, на сцената се появява Ърл за да „стимулира подобаващо” всеки, изпречил се на пътя му и да оправи нещата. Всички, включително ФБР избягват да му застават на пътя, особено когато играе на руска рулетка с плячката си. „Той може да работи, може и да не работи за ЦРУ.”, обяснява Пакстън. „Ърл е като независим контрагент, на който понякога разчитат когато стигнат до задънена улица. Не обичат да го викат, защото им коства много бумащина. Бих го описал като „хрътка”.

Човекът, който дърпа конците на Стиг е Куинс, морски офицер и командващ агентите под прикритие на ЦРУ към Морски военновъздушен корпус Кристи. Стиг не подозира, но Куинс може да се окаже далеч не толкова праволинеен, колкото изглежда. „Действието е гарнирано с големи дози хумор и напомня на „Смъртоносно оръжие”, твърди екшън филм ветерана Джеймс Марсдън, който е в ролята на Куинс.

Тъй като Куинс държи бъдещето на Стиг в ръцете си, агентът под прикритие настръхва всеки път когато се появи Куинс. „Те влизат във флота по едно и също време, но моят герой бързо се издига в академията. Той си пада малко социопат и обича властта. Той е кукловода, мозъка на заговора. Куинс разполага с груба сила зад гърба си, но има моментил, в които не се колебае да изцапа униформата си.”

Фред Уард изпълнява ролята на Адмирал Туи, единственият човек, който според Стиг може да стигне до дъното на случая.

ПОД ПРИКРИТИЕ

Въпреки че Уошингтън и Уолбърг не са новаци в екшън жанра, те са наясно, че знанията за работата под прикритие ще изисква обучение от експерти. С техническия консултант на Отдела за борба с наркотиците Ричард Уудфорк и техническия съветник на военноморските тюлени Джейми Уол, екипът и актьорите научават за нарковойната повече отколкото са предполагали.

„Да наблюдавам Ричард беше изключително важно. Имах възможност да му задавам въпроси като: как да не бъдеш прострелян. Мисля, че много от тези мъже и жени в известен смисъл са пристрастени към силните усещания, защото попадат в много опасни ситуации.”, споделя Уошингтън.

В ролята на агент Деб Рийс, Патън установява, че да работиш за Отдела за борба с наркотиците е далеч по-различно от това, което си е представяла. „Ричард ме запозна с една невероятна жена, която подробно можех да разпитвам за работата й. Тя е работила дълги години за Отдела за борба с наркотиците и е разбила много наркокартели като агент. Имах възможността да науча не само за работата й, но и за личния й живот. Женският опит като агент в отдела е доста по-различен от този на мъжете. Иска се много кураж да ръководиш наркосделка. За да се сближи с целите си и за да ги накара да повярват, че една от тях тя не може да си позволи да е груба и отблъскваща. Тя използва женствеността си за да се внедрява и остава напълно уверена в силите и интелигентността си.”

Да се научат да мислят и действат като двойни агенти не е единственото предизвикателство, пред което се изправят актьорите. На екшън звездите им се налага да обират банки, да биват изхвърляни от движещи се камиони и да избягват валящите върху им куршуми. Брилятно координирани от Дарън Прескът и Уейд Алън, тези сцени бледнеят в сравнение с момента, в който трябва да се движат сред разгневени бикове.

Тъй като папи Греко има ранчо в Сонора, Мексико, много от сцените във филма, от първата среща с наркобоса до експлозивния финал, се разиграват именно там.

„Не бях очарован от висенето с главата надолу. Дензъл също не искаше да виси с главата надолу дълго. Така че, заснехме основното и се махнахме оттам. Да работиш с добитък е съвсем друга работа.“, обяснява Уолбърг за сцената, в която двамата герои са вързани да висят с главата надолу, докато наркобоса ги налага с бейзболна бухалка.

Въпреки, че двамата дресьори на бикове Маршал ДеСудж и Реджиналд Пърис се грижат за сигурността на екипа и актьорите, Ушигтън споделя, че би предпочел именно те да висят с краката нагоре по време на разпита. „С бик който да сумти срещу теб, е трудно да опазиш тайните си.“, допълва той.

ОТ НЮ МЕКСИКО ДО ЛУИЗИАНА: СНИМКИ И ЛОКАЦИИ

„Два патлака“ е заснет в Ню Мексико и Луизиана, който замества Тексас. Въпреки, че филмът се възприема като уестърн в класическия смисъл – по-голямата  част от снимките на открито са на фона на безбрежни пейзажи от Ню Мексико, шеметното екшън действие е заснето в Ню Орлийнс и околностите му. „Заснели сме множество продукции в Ню Мексико и Луизиана, възползвайки се от данъчните облекчения там. Тези локации не само, че осигуряваха прекрасен фон за „Два патлака“, но и се отразиха добре на бюджета на продукцията.“

Продукцията прекарва над две седмици в снимки в Ню Мексико. Околностите на Санта Фе, равнините на Лами и Ла Баха, осигуряват митични пейзажи, на чиито фон двамата агенти се борят да оползотворят огромното количество пари и разкриват самоличностите си. Същите места служат за фон, когато Боби се олюлява из безпощадната тексаска пустиня и отмъква АТВ от двама слисани местни.

Надлезът на Албакърки при Лийд Авеню и булевард Бродуей се оказва идеалното място за заснемане на колосалното задръстване, което често се наблюдава по граничните пунктове между Тексас и Мексико, където двамата герои са арестувани.

Намирането на подходяща локация за ранчото на Папи Греко – лично кралство, разположено високо в пустинните равнини на северно Мексико, отнема седмици, макар и самото място да е на около час от Албакърки.

Екипът снима осем седмици в Луизиана, където избраните съществуващи локации обогатяват вътрешния свят на „Два патлака”. Емет е заснел няколко филма в Луизиана и според него там има прекрасни локация за проекта.

В една от ключовите сцени Боби и Стиг са в живописен малък град в Тексас в закусвалнята срещу Tres Cruces Savings & Loan. За късмет полицейското управление също е на отсрещния тротоар.

Боби и Стиг наблюдават банката през прозорците на „Закусвалнята на мама Мейбъл” (където продават най-вкусните понички в окръга). Тези сцени са заснети в Амит Сити, Луизиана. Екипът построява закусвалнята като фасада пред историческа къща. „Този декор беше страхотно предизвикателство, защото не ни разрешиха да закрепим каквото и да било за покрива на историческата къщата зад декора. Извършихме истинско инженерно чудо.”, споделя Майкъл.

Екипът на Майкъл създава напълно интериора на 80-годишната банка, която в момента помещава Търговската камара на Амит Сити.

След като прострелва Боби в рамото, Стиг послушно доставя цялата плячка от удара на Куинс в Сан Антонио. За тези сцени, интериорът на хотел Камино Роял е пресъздаден в луксозния апартамент в хотел Хара, Ню Орлийнс както и в лобито на 100-годишния Ле Павилион хотел, който се намира на няколко пресечки от известния с лошата си репутация Френски Квартал. Животновъдното стопанство на Амит Сити е използвано в пресъздаването на обора в ранчото на Папи Греко. Маястото е използвано и в сцената с нестандартния разпит на Боби и Стиг от решения да възстанови дела си от обира Папи Греко. Сцените във въздушната военноморска база Кристи са заснети във Федерал Сити, бивша военноморска база в Ню Орлийнс.

ЗА АКТЬОРСКИЯ СЪСТАВ

Дензъл Уошингтън (Робърт Тренч) двукретен носител на Оскар®  Уошингтън е човек, който не спира да работи. Той непрекъснато търси нови предизвикателства в различни роли и филми. От огорчения избягал роб Трип в „Слав”, през „Вик за свобода” като Бико южноафрикански борец за свобода, до превъплъщението му като Алонзо Харис в „Тренировъчен ден”, Дензъл не престава да удивява и забавлява публиката. През 2012 Ушингтън се снима в „Секретна квартира”, който реализира 40 млн. долара приходи през първата седмица. Ролята в „Полет” на Робърт Земекис му носи номинации Оскар®   и Златен Глобус. Той получава Оскар®  за емблематичната роля в „Тренировъчен ден”. За пръв път е удостоен с Оскар® за ролята си във филма на Ричард Атънбъро „Вик за свобода”. 

Марк Уолбърг (Майкъл Стигман) е носител на номинации Златен Глобус и Оскар® за ролята си във филма на Мартин Скорсезе „От другата страна” (The Departed).

Забележителната филмова кариера на Марк Уолбърг започва с „Ренесансова балада” (Renaissance Man) и „Баскетболни дневници” (The Basketball Diaries). Следва главна роля във филма „Страх” с Рийз Уидърспун. Ролята му в „Буги нощи” (Boogie Nights) го прави един от най-търсените таланти в Холивуд. По-късно се снима в „Трима крале” (Three Kings), „Перфектната буря” (Perfect Storm) и „Италианска афера” (The Italian Job). През 2008 играе във филма на М. Найт Шаямалан „Явлението” (The Happening). Един от последните филми с негово участие е „Очи от рая” (The Lovely Bones) на Питър Джаксън.

Уолбърг е също и продуцент на сериалите на НВО „Антураж” (Entourage), „Психотерапия” (In Treatment), „Как да успееш в Америка” (How to Make It in America), за които е получил шест номинации Златен Глобус и три Еми.

Пола Патън (Деб Рийс) демонстрира таланта си с главни роли във филмите „Дежаву” на Тони Скот и мюзикъла на Брайън Барбър Idlewild. Една от последните й роли е в четвъртия филм от поредицата „Невъзможна мисия” – „Невъзможна мисия 4: Протокол фантом”. Кариерата й преминава през роли във филми като: „Прешъз” (Precious), чиято премиера е през 2009 на фестивала Сънденс и печели Голямата награда на журито и Награда на публиката; „Огледала” (Mirrors) и „Хич” (Hitch).

Бил Пакстън (Ърл) ще бъде видян от публиката в предстоящите филми All You Need Is Kill на Дъг Лиман и „Колонията” (The Colony) на Джеф Ренфро. Пакстън е удостоен с три номинации Златен Глобус за представянето си в сериала на НВО Big Love. През годините той проявява таланта си в продукции като: „Пришълеца”, „Тумбстоун”, „Истински лъжи”, „Титаник”, „Вертикална граница” и др.  

Джеймс Мардсен (Куинс) продължава да гради забележителна кариера. Следващият филм, в който ще го види публиката е The Butler на Лий Даниелс, в който ще се превъплъти в образа на Джон Ф. Кенеди. Той е известен на любителите на киното от филмите „Х-Мен”, „Омагьосана” (Enchanted), мюзикъла „Лак за коса” (Hairspray), „Тетрадката” (The Notebook), „Супермен се завръща” (Superman Returns), „Смърт на погребение” (Death at a Funeral).

Фред Уорд (Адмирал Туи) става актьор след тригодишна служба във военновъздушните сили. В Италия озвучава филми и работи като мим, преди да дебютира като актьор във филм на Роберто Роселини. Първата му голяма роля е през 1979 в „Бягство от Алкатраз” (Escape From Alcatraz). Сред множеството роли, които изпълнява през дългата си кариера, са и тези във филмите: „Маями блус” (Miami Blues), „Голо оръжие 33 1/3” (The Naked Gun 33 1/3: The Final Insult), „Верижна реакция” (Chain Reaction) и др.

Едуард Джеймс Олмос (Папи Греко) е постигнал изключителен успех като актьор и продуцент. Кариерата на Олмос обхваща повече от 30 години. Характерният му стил, който той влага във всеки пресъздаден от него герой, привлича вниманието както на работещите в бранша, така и на любителите на киното по света. През 1988 е номиниран с Оскар® за ролята си като учителя Джейми Ескаланте в Stand and Deliver. През 1992 той прави дебют като режисьор с филма American Me.

 

ЗА СЪЗДАТЕЛИТЕ НА ФИЛМА

Балтазар Кормакур (Режисьор) е актьор, продуцент и режисьор с опит в театъра, киното и телевизията. Родом от Рейкявик, Исландия, Кармакур завършва Исландската художествена академия през 1990. През 2000, Кармакур пише сценария, режисира и играе във филма 101 Reykjavík , който се превръща в международен хит и печели награда Discovery на фестивала в Торонто. Филмите му The Sea, A Little Trip to Heaven, Jar City и Brúðguminn се радват на огромен успех в родината му и са отличени с множество международни награди. Филмът му The Deep е първата исландска продукция, номинирана с Оскар®. През 2012 излиза филмът му „Контрабанда” с Марк Уолбърг и Кейт Бекинсейл и заема първо място в американската бокс офис класация.

Блейк Мастерс (Сценарий) започва работа във филмовата индустрия като сценичен работник за Роджър Корман. По-късно с взето назаем оборудване от студиото на Корман, заснема късометражен филм, който му проправя пътя към стаж в продуцентската къща на Сам Райми, Ренесанс Пикчърс. Докато работи там, написва сценарий, който е купен от Уорнър и така става сценарист на пълен работен ден. Негова идея е и сериала „Братство” (Brotherhood), който се излъчва впоследствие по Showtime и получава награда Peabody. След „Братство” (Brotherhood), пише сценарий за „Закон и ред: Лос Анджелис”.

Марк Плат (Продуцент)  е сред малцината продуценти, които успешно съчетават театъра, киното и телевизията. Неговите проекти са номинирани с осем награди Оскар®, 16 Тони, 13 Златен Глобус и 19 Еми. Последният му филм „Живот на скорост” (Drive) с Райън Гослинг е награден за най-добра режисура на 64-ят фестивал в Кан през 2011. Плат е продуцент на филми като „Неуловим” (Wanted), „Професия блондинка 2”, „Любов и други невъзможни неща” (The Other Woman) и др.

Рандал Емет (Продуцент) е продуцирал повече от 50 филма след като започва като асистент на Марк Уолбърг през 1990. Сред филмите му се нареждат заглавия като: „Лошият лейтенант”, „Праведно убийство” (Righteous Kill), „88 минути” (88 Minutes), „16 пресечки” (16 Blocks). През последната година Емет завършва работа по продукциите: Lone Survivor, Empire State, The Tomb и The Frozen Ground.

Бет Майкъл (Дизайнер продукция)

Оливър Ууд (Директор фотография)