„Абажурът“ – детективска история за Холокоста от „Бухенвалд” до Ню Орлиънс, която имате възможност да прочетете благодарение на Издателство „Вакон“

Експертите го наричат мит – ужасяваща легенда, чиято единствена цел е да засили допълнително неизразимите жестокости на Холокоста. Но когато Марк Джейкъбсън получава пакет от свой приятел в Ню Орлиънс, това, което открива вътре, е безспорно, ужасяващо истинско – абажур, изработен от човешка кожа в средата на XX век.

„Ти си журналистът. Ти разбери какво точно е това.“ С тези думи приятелят на Джейкъбсън Скип му завещава обезпокоителния предмет, намерен сред вехториите на разпродажба. „Абажурът” описва разследването на Джейкъбсън в стремежа му да открие откъде идва този абажур, какво трябва да се направи с него и какъв вид зло лежи в същността на подобен предмет.

Когато най-добрите научни тестове в страната потвърждават, че този абажур действително е направен от човешка кожа, Джейкъбсън се заема да издири кой го е направил и на кого е принадлежал някога. Като евреин, роден в Ню Йорк, чийто баща се е бил във Втората световна война, Джейкъбсън израства със слуховете, че в концлагерите нацистите одирали кожата на затворници и я използвали да правят вещи за домакинството. Но, както скоро открива, няма солидни доказателства, че такава отвратителна практика някога е съществувала.

Всичко това прави абажурът неповторим. А пътешествието на Джейкъбсън го отвежда до множество различни кътчета на света в търсене на истината за произхода на този предмет. В Манхатън се среща с медицински експерт, който е и кантор в синагогата „Гремърси Парк“. А в Ню Орлинъс се оказва, че човекът, пръв открил зловещия предмет, е прословут местен крадец на гробове, който е проспал урагана Катрина. Във Вашингтон Джейкъбсън се среща с еврейски служител на американското министерство на финансите, който има зъб на Американския мемориален музей на Холокоста. В Ел Пасо, Тексас, се запознава с един от малкото все още живи хора, участвали в освобождаването на лагера „Бухенвалд”. По онова време командирът на „Бухенвалд” имал съпруга – Илзе Кох, която всички наричали „Кучката на Бухенвалд“. Тя станала скандално известна със слуховете за склонността й да подбира затворници и да използва кожата им, за да прави подаръци на съпруга си. Споменът за злините й вече е избледнял – днес тя е по-известна като вдъхновение за филма от 70-те Ilsa, She Wolf of the SS – но абажурът, от момента на сътворението си, е едно постоянно и незаличимо напомняне за дълбините, до които човешката жестокост може да стигне. Задълбоченото разследване на Джейкъбсън за живота на Кох и историята на концлагера се обогатява от проучванията му на днешните морални главоблъсканици, на които се натъква – от отношението към бедните в Ню Орлиънс след „Катрина”, през привидно непреодолимото разделение между израелци и палестинци в Близкия изток, до новозараждащия се фашизъм сред подрастващите в Германия.

Джейкъбсън е отлично подготвен за такъв тип разследване. Репортерът е с повече от три десетилетия опит, а биографичният му очерк от списание „Ню Йорк“ на нарколорда Франк Лукас бе екранизиран от Ридли Скот през 2007 г. във филма му „Американски гангстер“ с Дензъл Уошингтън и Ръсел Кроу. „Абажурът” също очертава разнообразни персонажи, не по-малко завладяващи, в това число музиканти от Ню Орлиънс като доктор Джон и братята Невил, както и белия политик, поддръжник на теорията за превъзходството на бялата раса, Дейвид Дюк. Тогава се появява и някой отричащ Холокоста, който твърди, че е открил „благоприятно за евреите решение на този измислен проблем“. Не на последно място е представителят на Музея, посветен на Холокоста, който твърдо заявява на Джейкъбсън, че такъв абажур никога не би могъл да бъде нещо повече от мит, без значение колко точно доказателства ще се приведат за автентичността му.

„Абажурът“ е книга, писана след консултации с най-известните съдебни ескперти в света, с изследователи на Холокоста в „Бухенвалд” и в мемориала за възпоменание на мъчениците и героите от Холокоста „Яд ва-Шем“ в Йерусалим, но тези имена не изчерпват списъка. „Абажурът“ е на моменти смразяващо, на моменти вбесяващо, изненадващо окуражително и напълно завладяващо изследване на един универсален проблем – човешката жестокост и бруталното й проявление през последното столетие. „Знаейки историята, всичко вече ми изглеждаше различно – пише Джейкъбсън – Не ми даваше мира.“ Така става и с читателите. Те също ще открият, че им е невъзможно да се отърсят от тази история, или да я забравят. „Абажурът“ е разказ за нещата, които не би трябвало са се случват.

ЗА АВТОРА:

Марк Джейкъбсън е редактор към списание „Ню Йорк“. Сътрудник е и на „Дъ Вилидж Войс“, „Нешънъл Джиографик“, „Нешънъл Хистъри Мегъзин“, „Менс джърнал“, „Ескуайър“ и др. Статията му в списание „Ню Йорк“ The Return of the Super-Fly – биографичен очерк на наркобоса Франк Лукас, е в основата на филма на Ридли Скот от 2007 г. „Американски гангстер“.

ОТЗИВИ:

„Тревожна, но и крайно завладяваща история. Умело разказана и изпълнена с герои, които не би било възможно да се измислят.“ – Джон Кракауер, автор на Into the Wild и Under the Banner of Heaven

„Бог може да създаде единствено неколцина гениални репортери и Марк Джейкъбсън е един от избраните. Надарен е със способността така да се потапя в историята, че читателят неусетно разлиства страница след страница. А в края на „Абажурът“ идва голямата изненада: цялата тази странна история започва да придобива смисъл. Разбира се, по това време представите ви са се променили, защото сте видели света през очите на Джейкъбсън.“ – Ричард Бен Кремър, автор на What it takes и Joe DiMaggioThe Heros Life

„Тази книга е едновременно пленителна и разстройваща. Марк Джейкъбсън ни прави свидетели на една зловеща детективска история, по време на която проследява произхода на абажур, купен в Ню Орлиънс веднага след урагана „Катрина”. Това е увлекателна и дълбоко философска история.“ – Уолтър Исааксон, автор на American Sketches и Einstein

„Провокативно… добре изпълнено и автентично отражение на това как социалното зло се съпротивлява на усилията за изкупление.“ – „Киркус“

„Увлекателно и често обезпокоително… смразяващо напомняне, че последиците от Втората световна война и Холокоста продължават да се усещат дори по най-неподозирания начин.“ – „Буклист“

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here