Премиера в България: 28.12.2018г.
Световна премиера: 21.12.2018г.
Жанр: Екшън, Приключенски, Фантастика
Продължителност: 139 минути
Формат: 3D/IMAX 3D/4DX
Сценарист: Уил Бийл, Кърт Джонстад, Пол Норис, Морт Уейсингър
Режисьор: Джеймс Уан
В ролите: Джейсън Момоа, Амбър Хърд, Уилем Дефо, Никол Кидман, Темуера Морисън, Патрик Уилсън
Разпространител: Александра филмс / Warner Bros. Pictures

Историята разказва за Артър Кари, син на обикновения човек Том Кари и жена на име Атлана. Артър още в ранна възраст демонстрира невероятна сила и бързина, а също и уникална възможност да диша под вода, както и да разговаря с морските обитатели. На смъртния си одър, Атлана разкрива на момчето истината за произхода му: тя е кралица на Атлантида, изпратена в изгнание, а Артър е определен да стане владетел на всички морета. Баща му го образова и му показва как да управлява своите възможности, за да може момчето да се превърне в герой, на име Аквамен.

 

AТЛАНТИДА ВИНАГИ Е ИМАЛА ВЛАДЕТЕЛ СЕГА ИМА НУЖДА ОТ НЕЩО ПОВЕЧЕ

Warner Bros. и режисьорът Джеймс Уан представят „Аквамен“ – невероятната история на Артър Къри, чийто живот е разделен между сушата и подводното кралство Атлантида. В това изключително приключение той не само ще открие истината за себе си, но ще трябва да докаже, че заслужава да изпълни мисията, за която е роден – да бъде крал. В главната роля на спиращата дъха с впечатляващата визия на подводното царство продукция е Джейсън Момоа.

Във филма участват още Амбър Хърд в рорята на Мера – безстрашен войн и съюзник на Аквамен в неговото пътешествие; номинираният за „Оскар“ Уилем Дефо („Проектът Флорида“) в ролята на Вулко – кралски съветник на Атлантида; Патрик Уилсън в ролята на Орм – настоящият крал на Атлантида; Долф Лундгрен като Нерей – крал на племето Ксебел; Яхия Абдул-Матийн II като търсещият отмъщение Черната Манта; носителката на „Оскар“ Никол Кидман („Часовете“) в ролята на Атлана – майката на Артър. Участват още Лъди Лин в ролята на капитан Мърк и Темуера Морисън в ролята на Том Къри – бащата на Аквамен.

Джеймс Уан режисира филма по сценарий на Дейвид Лесли Джонсън-Макголдрик и Уил Бийл, по сюжет на Джеф Джоунс, Джеймс Уан и Уил Бийл, по мотиви от героите, създадени от Пол Норис и Морт Уайсингър за DC. Продуценти са Питър Сафрън и Роб Коуън, изпълнителни продуценти са Дебора Снайдър, Зак Снайдър, Джон Бърг, Джеф Джоунс и Уолтър Хамада.

Екипът на Уан включва и номинираният за „Оскар“ оператор Дон Бърджис („Форест Гъмп“), монтажиста Кърк Мори, художника Бил Бржески и ръководителя на специални ефекти Кевин Макилуейн. Костюмите са дело на Ким Барнет, а музиката – на Рупърт Грегсън-Уилямс.

 

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

СЪДБАТА НА ДВА СВЯТА Е В РЪЦЕТЕ НА ЕДИН ГЕРОЙ

В „Аквамен“, пътешествието на Артър Къри за обединяването на двата свята започва с предизвикателство, което ще подложи на изпитание както неговата сила, така и решителността му да открие изгубения Тризъбец на Атлантида. Само истинският крал на Атлантида може да се справи с тази задача, но дори и той ще има нужда от партньор в това опасно начинание по суша и вода. Артър се доверява на Мера, принцесата на океанското племе Ксебел

Първото препятствие, което Артър  трябва да преодолее, е неговата незаинересованост да бъде решение на проблема, който има народа на Атлантида. Той е удовлетворен от живота си на самотник, в който сам избира битките си и избягва да се забърква във всякакви глобални конфликти.

Режисьорът и съсценарист Джеймс Уан е ентусиазиран да се заеме с реализацията на първия самостоятелен филм за този сложен герой. „Аквамен е много силен човек и може да се справи с големи предизвикателства. Това, което ми харесва най-много, е че начинът му на мислене е много човешки.“ – казва той. „За мен, най-важната част от историята, която разказвам, е зрителите да повярват в характерите на героите и да съпреживяват с тях през целото време.“

Продуцентът Питър Сафрън, който е работил многократно с Уан, казва: „Джеймс усети много добре историята, която искахме да разкажем, подходът към нея и начина, по който да я визуализираме, и в нито един момент не се отклони от този курс.“

Актьорът в главната роля Джейсън Момоа подчертава правдоподобността на характера на неговия герой, изобразяването на неговите уязвими страни, които наред с неговата решимост и специфично чувсто за хумор допринасят за създаването на един правдоподобен супергерой, какъвто досега не сме виждали във вселената на DC. „Сценарият е направен въз основа на една много красива история, за дете, което открива своите сили и се превръща в мъж, достоен да бъде крал. Наред с това той ще трябва да се бори за живота си в невероятно добре пресъздадената от режисьора Джеймс Уан подводна вселена.“ – разказва Момоа.

„Супергероите и злодеите са олицетворение на нашите най-добри и най-лоши страни.“ – добавя Амбър Хърд, която изпълнява ролята на Мера. „Тази двойнственост е близка до всеки, особено при децата, които възприемат нещата по начин,  по който възрастните не биха могли.“ Въпреки че досега  героите в киното бяха предимно мъже, актрисата е развълнувана от това, което е открила на страниците на сценария на „Аквамен“: „Още в самото начало те стават партньори, и въпреки че са много различни като индивидуалности, те изграждат взаимен респект, за да могат да постигнат с общи сили целта – Артър напълно да реализира това, за което е предопределен.“

Въпреки, че за първи път комикса за Аквамен се появява през 1941 г., историята, разказана във филма е от публикувания през 2011 г. комикс на Джеф Джоунс The New 52”. “Джеф е запознат много добре както с историята на Аквамен, така и с другите герои на DC.“ – отбелязва Сафрън. „Той имаше голямо желание да сътрудничи с Джеймс Уан, за да разкаже историята на Аквамен така, както той си я представя.“

Джоунс разказва: „Артър е израснал на сушата и никога не е подозирал истината за своя произход, докато не попада в Атлантида и открива едно удивително подводно общество, населено със същества от различни раси, които от сухоземните жители се приемат като извънземни. Джеймс видя това и разбра, че чрез Аквамен може да разкаже една невероятна история за герой, който в търсене на своя произход се сблъсква с тежестта на своето наследство.“

Сценаристите Дейвид Лесли Джонсън-Макголдрик и Уил Бийл създават изключително мащабна история. „На първо място, Джеймс искаше историята да бъде забавна – околосветски приключенски филм.“ – казва Джонсън-Макголдрик. „В тази връзка, семейството е един от най-важните аспекти в този филм. Аквамен наследява своите сили от майка си и човешките черти от баща си – двама души от различни светове, които се влюбват напук на всичко. Къде е неговото място?“

Тъй като връзката между родителите му е забранена, Артър се чувства обиден от това, че през целия му живот баща му го избягва. Това, което Артър не знае, е че майка му – кралица Атлана, го е изоставила при жестока атака, след която тя разбира че представлява смъртоносна опасност за детето си. За да го предпази, Атлана го дарява с необичайни сили, които Артър постепенно открива през своето детство.

Тъй като подводният свят в „Аквамен“ заема голяма част от историята, Джеймс Уан и неговия екип са твърдо решени да пресъздадат Атлантида и съседните кралства по невиждан досега начин. „Това беше нашият космос – един напълно различен свят, в който няма граници за въображението. Нямахме никаква представа как материалните неща изглеждат под вода, как се движи човешката коса. Затова тръгнахме от създанията и идеята, че водата е тяхната естествена среда.“

За да се пресъздадат тези идеи на екрана, Джеймс Уан се нуждае от помощта на оператора Дон Бърджис, художника Бил Бржески и дизайнерът на костюмите Ким Барет. Но пред най-голямото предизвикателство е изправен ръководителят на визуалните ефекти Кевин Макилуейн, който заедно с екипа си има задачата да визуализира идеите на творческия екип.

Продуцентът Роб Коуън отбелязва: “Откакто познавам Джеймс, той иска да направи голям екшън филм, което се случи с “Бързи и яростни 7”. Но в „Аквамен“ трябваше да бъде създаден цял един свят. Това беше, което го привлече към проекта. Благодарение на него към екшъна бяха добавени елемени на ужаси, романтика, както и исторически и митологически факти за Атлантида. Въпреки, че спазвахме модела, искахме историята да бъде напълно оригинална.“

Бийл оприличава версията на тяхната подводна вселана „на Римската империя – такава, каквато щеше да изглежда, ако съществуваше сега. Имаме модерни технологии и антични костюми, както и гладиаторски арени. Така си представях Атлантида – незавлядяна и изолирана, много напредната технологично, но в същото време със запазени антични закони и обичаи.“

За да успее в своята мисия и предотврати войната, която заплашва бъдешето на двата свята, Артър  трябва да се изправи срещу своя доведен брат – ненаситният за власт Орм, чиято роля се изпълнява от Патрик Уилсън, и срещу отмъстителният Черната Манта, изпълнен от Яхия Абдул-Матийн II. Но най-големият враг на Артър е неговото минало, обладано от гнева му към жителите на Атлантида, които екзекутират Атлана (Никол Кидман), след като са я принудили да напусне родния му баща – човекът Том Къри (Темуера Морисън), който работи като пазач на фар. Единствената връзка със света на майка му са оръжието, което тя е оставила и редките посещения на Вулко (Уилем Дефо), съветникът на престолонаследника на Атлантида, който излиза на повърхостта по време на детството на Артър, за да го научи как да управлява силите, които е наследил от майка си.

„До голяма степен, филмът разказва за осъществяването на желанията, а за мен това е още една причина да се захвана с този филм – лично моето осъществяване на желанията – да създам филм, който звучи универсално“ – усмихва се Уан. „Разработихме различните визии, характери, костюми, създания… всичко. Всичко, за което съм мечтал се сбъдна.. За щастие, разполагах с екип от много талантливи творци, с които да извървя целия този път.”

СУПЕРГЕРОИ И СУПРГЕРОИНИ

Полу-човек, полу-Атландец, Аквамен е отдаден боец, който научава, че е законния наследник на подводното кралство, като в същото време се чувства отхвърлен и от двата свята. В света на хората той е Артър Къри, отгледан от баща си Том. В същото време, той е и първороден син на кралица Атлана. Неговото съществуване би трябвало да е причина за разбирателство между двата свята, но обединението им зависи от действията му.

В „Аквамен“ настъпва този момент.

С общи усилия Джеймс Уан и Джейсън Момоа успяват да пренесат на големия екран култовия герой на DC, като отдават почит на оригиналния комикс, и в същото време го преосмислят за съвременната публика.

Според режисьора, още от самото начало двамата споделят разбирането за уникалната дилема, пред която е изправен Артър. „Мисля, че Джейсън много точно предаде усещането за принадлежността на Артър към двата свята.“ – казва Уан, самият който е израстнал между две култури. „Джейсън е хаваец, който е израснал в Централна Америка. И на двете места той никога не се е чувствал напълно на място. Това е нещо, което аз разбирам много добре, като азиатско момче, родено в Малайзия и израснало в Австралия. Независимo, че съм получил възпитанието си в Австралия, аз съм запазил и китайско-малайзийските си корени.“

Ако съдбата на Артър Къри е да се превърне във владетел на подземното кралство Атлантида, то по волята на съдбата Джейсън Момоа е предопределен да изпълни тази роля. Освен двойния произход, Момоа е свързан с героя си и поради това, че е израснал на остров. „Подобно на Артър, аз бях странна порода, разделен между Айова и Хаваи, така че можех напълно да се идентифицирам с героя. Филипините, Хаваи, Таити, Фиджи… много от островите почитат своите богове. Това ме грабна веднага.“ – спомня си той.

Момоа, който редовно кара сърф по южните брегове на Тихия океан, добавя, че „в Полинезия акулите се считат за закрилници на семейството. Наричат ги мана, което означава свръхествестена сила. Често съм сънувал, че карам сърф и виждам огромна акула и ѝ казвам: „Хей, здравей! Аз съм един от вас“. Наистина бих искал да мога да разговарям с рибите. Все пак съм Аквамен“ – добавя той.

Амбър Хърд разказва: „Режисьорът и продуцентите решиха за нашата версия на Аквамен максимално да използваме външния вид на Джейсън, а той наистина се потопи в характера на героя. Мисля, че е много свежа, модерна и напълно различна версия на Аквамен, която отива много по-далече от това, което сме свикнали при комиксите, като в същото време остава близо до тях.“

Разсъждавайки върху природата на Аквамен, Момоа продължава: „Той е много смел, но в същото време може да изпитва съчувствие и дори страх. Артър е добър човек, но това което го прави велик, е че само той е способен да обедини двата свята, които са толкова различни. Това което му придава човешки облик е разбирането, че въпреки неговата самоувереност, той знае, че още не е готов за тази велика мисия.

            За съжаление, времето не е на страната на Артър. Орм, неговият доведен брат, започва да планира война, което дава възможност на екипа да включи важно послание за бъдещето на планетата.

            „Орм решава да обедини подводните кралства, за да нападне хората на сушата. Основна причина за това е, че тяхната дейност все повече замърсява океана.“ – обяснява Момоа. „За Артър не е важно дали ще стане крал, по-важно е да не позволи на Орм да не нарани хората на повърхността. Единствената цел на Орм е да обедини седемте кралства и да завладее света. Накрая Артър разбира, че трябва да го спре и единственият начин е да се отправи на това епично пътешествие. Което всъщност е много вълнуващо, защото се получи настроение като в „Роман за камъка“, филм който аз много харесвам.“

            Начело на този поход застава Мера – дъщерята на крал Нерей и принцеса на подводното кралство Ксебел. Освен кралския ѝ произход, който включва уредения годеж с Орм, тя владее и хидрокинезата – изключителна дарба да се манипулира водата.

            „Това, което най-много ми харесва във филма, е че Джеймс, сценаристите, продуцентите… никой от тях не искаше Мера да е поредната капризна девойка“ – разказва Амбър Хърд за нейната героиня. „Много съм благодарна за този подход, защото той подейства като много мощна движеща сила. Мисля, че зрителите заслужават да гледат силни женски роли и тази е точно такава – достойна за Аквамен.“

            Мера доказва, че е невероятен характер и става пълноправен партньор на Аквамен в битката за спасяване на света. „Тя изплува от водата посред нощ и като последна и отчаяна надежда завлича Артър в подводния свят, далече от неговия небрежен и изпълнен със заблуди начин на живот.“ – продължава Хърд. „Тя е единствената, която може да убеди Артър да отиде в Атлантида и да спаси света.“

            „В комикса Мера е по-силна от Аквамен в много отношения.“ – отбелязва Уан. „Тя притежава сили, с каквито Артър не разполага, което е впечатляващо. Това беше едно от основните неща, които я привлякоха към ролята. Едновременно с това, в нейното изпълнение има много уязвимост, която е изключително важна за ролята. Във филма Мера се опитва да намери мястото си в света. Давамата ни главни герои се отправят на това лудо приключение с ясното съзнание какво им предстои.“

            „Когато срещнах Амбър за първи път, ме порази нейната харизматичност. Мера може да бъде пример за младите момичета със своята интелигентност и сила на характера.“

            „Амбър е великолепна“ – казва Момоа. „Изградихме много добра връзка между нас. Нашите герои участват в приключението през цялото време, и това беше много забавно. Също така и двамата са много проклети. С нейните свръхестествени сили Мера буквално би могла да убие Артър.“

            Източникът на суперсилите на Аквамен е неговата майка – Атлана, която е и вдъхновение за младата Мера. Уан започва цялото приключение с представяне на пазача на фар Том Къри, който спасява живота на хуманоидно морско създание, изхвърлено на скалистия бряг по време на мощен ураган. Оказва се, че това е Атлана – кралицата на Атлантида, избягала от подводното кралство след годежа ѝ с омразния крал. Том и Атлана се влюбват и им се ражда син, който кръщават на легендарния крал на Камелот.

            Никол Кидман изпълнява ролята на кралицата на Атлантида, чиято борба за свобода е водеща в оригиналната история. „Освен кралица тя е и майка, която трябва да направи трудния избор да изостави сина си, за да го спаси.“ – разказва Кидман. Основната тема е за сможертвата, какво означава това за майката и за цялото семейство. Героинята ме привлече със силата на своя характер. Джеймс непрекъснато ми повтаряше, че Атлана е сърцето на историята.“

            „Когато започнахме подбора на актьорите, знаехме че ще ни е необходима култова актриса за ролята на Атлана.“ – казва Сафрън. „Знаехме, че ни трябва много силно присъствие. Някой, който да придаде тежест на ролята. Бяхме чули, че Никол иска да работи с Джеймс. Когато се свързахме с нея, разбрахме, че това наистина е така, и че тя търси интересна роля във филм за супергерой, защото никога не е имала такава.“

            Жанрът е доста притегателен за актрисата, която заявява: „Тъкмо приключих два доста драматични филма, така че това беше доста забавна възможност. Джеймс ми показа част от сторибордовете и каза: „Как можеш да откажеш на това? А аз го обожавам, пълен е с енергия и ентусиазъм. Той е творец и се посвещава на работата с такава страст! Така че за мен това беше един много лесен избор. Освен това ми каза, че ще снимаме в Австралия, а аз само това чаках.“

            „Не можем да си представим никой друг освен Никол в ролята на Атлана.“ – добавя Коуън. „По време на кастинга винаги има момент, в който не се знае дали даден актьор ще е на разположение. Трябва да мислиш отвъд собствения си избор и да си зададеш въпроса: „Ами ако нищо не се получи?“ За ролята на Атлана не сме търсили контакт с никой друг, и за щастие не ни се наложи.“

Още докато Артър е съвсем малък, Атлана е принудена за се завърне в Атлантида, където трябва да се ожени за Орвакс, след което се сдобива с втори син…

суперзлодеи

Мера открива Артър на сушата и му разказва за неговия доведен по-малък брат, Орм – чистокръвен потомък на Атлантида, роден от брака на кралица Атлана и крал Орвакс. Орм е убеден, че трона му се полага и е твърдо решен да обедини седемте подводни племена, за да завладее Земята, като отмъщение за замърсяването на планетата от човечеството.

Тайната цел на Орм да стане владетел на седемте подводни кралства и се самопровъзгласява за Господар на океана. Той неневижда своя „нечист“ брат и възнамерява да направи всичко възможно да го лиши от правото му да наследи трона. Уан се обръща към Патрик Уилсън, с когото работи често да изиграе ролята на вманиачения монарх.

„Патрик Уилсън е един от най-добрите актьори, с които съм имал възможност да работя.“ – признава Уан. „Според мен той е великолепен характерен актьор, на когото непрекъснато дават главни роли. Това, което най-много харесвам у него е, че той напълно се потапя в образа на героя. Докато пишехме сценария, не спирах да мисля, че Патрик може да бъде съвършеният Орм и се надявах, че ще успеем да го обедим, че е перфектният избор за ролята. Бях сигурен, че Патрик просто ще дойде и ще го изиграе.“

„За пети път работя с Джеймс. Това е подарък, на който всеки път се надявам.“ – казва Уилсън. „Докато обмислях дали да приема ролята, Джеймс ми каза; „Искам ти да изиграеш Господаря на океана.“ Това беше голяма чест за мен, както и голяма отговорност, но за да бъда честен и ще кажа, че на следващия ден отидох да си купя комикса, защото човек никога не знае… Но това е Джеймс – винаги си държи на думата, на нашето приятелство и нашите работни отношения.“

Уилсън намира историята за много привлекателна. „Това, което ми хареса, докато четях сценария, е вроденото ни възхищение към океана, и ми беше много интересно какво ще се случи, ако той се обърне срещу нас. Въпреки, че е много лесно да наречен Орм супер-злодей, в историята на комикса неговият образ се развива. Джейм искаше да обоснове неговата битка и мисля, че успя. Орм заявява много ясно: „В продължение на векове хората на сушата замърсяват океана и водят Земата към гибел.“ Така, че неговата лудост си има обяснение. Битката му е много екологична, а единственият начин да победи хората е като обедини всички подводни кралства. Ако това се случи, той ще се превърне в Господар на океана.“

„Винаги съм харесвал, когато злодей – който винаги е герой от негова гледна точка – не си дава сметка, че е зъл.“ – казва Джонсън-Макголдрик за образа на Орм. „Неговата цел не е да стане по-силен, а да оправдае действията си. Орм има правилната мотивация, но прилага крайни средства. Той не може да понася факта, че хората не си дават сметка, че замърсяват океана, така че защо да не им се противопостави?“

Сафрън допуска, че „Орм не е типичния злодей, в смисъл, че много от мотивите му за конфронтация с жителите на сушата са легитимни. Той вярва, че е неговите ръце е единствената възможност света да бъде спасен. Тъй като Артър е първородният син на Атлана, Орм знае, че ако Артър се появи в подводния свят, той ще има всички основания да претендира за трона. Орм се страхува да не бъде лишен от кралската титла и борбата му срещу жителите на сушата се разпада.“

„Има още нещо, което прави историята интересна“ – добавя Уилсън. „Артър всъщност не иска да се възкачва на трона, но Орм не може да допусне той да си промени мнението и затова се опитва да го спре с всички средства.“

 „Наистина го обожавам.“ – казва Момоа за Уилсън. „Заедно имахме много добри актьорски сцени. Това беше най-доброто от филма. Каскадите са получаваха лесно, забавно е да се биеш. Но когато застанеш срещу Патрик е нещо съвсем различно. Той е феноменален актьор.“

Като човешко същество, мисията на Артър е да помогне на тези, които са попаднали в беда. В главозамайващата начална сцена, той попада на борда на отвлечена руска подводница, където е взет за заложник. В хода на битката Артър спасява живота на младия Дейвид Кейн, за сметка на баща му, който загива. Това е повратен момент за Кейн, който е твърдо решен да отмъсти за смъртта на баща си, посвещавайки живота си да бъде смъртен враг на Артър, като се превръща в страховит злодей, наречен Черната манта. Въоръжен с меч, харпун и мощни оптични сензори, наред с кръвожадния си характер, Черната манта може да бъде смъртоносен за Аквамен.

“Винаги съм искал да участвам в екшън филм, да се чувствам като дете на огромна площадка за игра. И това се случи!“ – възкликва Яхия Абдул Матийн II, който изпълнява ролята на Черната манта. „Обожавам филма, защото в него има по нещо за всеки: митология, добра любовна история, научна фантастика, бойни сцени. Но в основата на филма е наистина въздействащата история за човек, който може, но не иска да бъде крал.“

Абдул Матийн II намира, че е от особена важност да изиграе ролята точно в този момент. “През септември 2017 г., когато се навършиха 50 години от създаването на Черната манта, снимките на филма вече бяха започнали.” – спомня си актьора. „Точно по времето на юбилея, аз влизах в ролята на героя за първи път в историята на киното. Чувството беше неописуемо!

„Черната манта е един от най-любимите герои за феновете. Знаехме, че трябва да изберем актьор, който напълно да отговори на очакванията.“ – казва Сафрън. „Яхия беше точно това, което търсехме. Според мен, филмите за супергерои са толкова добри, колкото са добри злодеите, срещу които те се борят. Това беше основната мисъл, от която се ръководехме.“

„Той е наемник, известен с необуздания си характер, а се случва така, че се превръща в заклет враг на Аквамен.“ – разказва Абдул Матийн II. „ Има няколко отделни истории, но в тази, която разказваме, той търси отмъщение за смъртта на баща си. Той остава съвсем сам, обзет от ярост, което всъщност е много човешка реакция. За него животът започва отначало в момента, когато губи баща си и единствената му цел го прави много опасен и непредсказуем. Мисля, че този герой ще държи зрителите на ръба на седалката.“

БАЩАТА

Пазачът на фар Томас Къри е голямата любов на кралица Атлана и баща на техния син, Артър. Злед като Атлана трябва да ги напусне, за да се завърне в Атлантида, Том отглежда момчето и го възпитава в уважение към океана и неговите обитатели. Ролята се изпълнява от новозеландския актьор Темуера Морисън.

            „Изборът ни беше автоматичен.“ – заявява Коуън. „Както при Никол, това беше актьорът, който искахме да изиграе ролята.“

            „Отношенията между баша и син се получиха доста добре, защото имах много добра връзка с Джейсън“ – усмихва се Морисън. „В изпълнението на Джейсън има много енергия. На снимачната площадка го посети група от местното население маори, за да го поздрави за рождения му ден и се получи голямо парти. По някакъв начин Джейсън пренесе тази енергия на снимачната площадка. Като че ли тази роля е създадена за него.“

            Морисън висико цени и работата с Никол Кидман. „Никол е прекрасна, много открита и благородна. Джеймс също искаше да има много емоция, особено когато тя напуска мен и нашия син. Мисля, че химията между мен и Никол се получи.“

            „Беше много приятно да се работи с Темуера.“ – добавя Кидман. „Той е от Нова Зеландия, а аз съм от Австралия, така че много бързо намерихме общ език.“

            Съвсем различн от бащата на Артър е Нерей – крал на Ксебел и баща на Мера. Долф Лундгрен изпълнява ролата на владетеля, който споделя разбирането на Орм, че насилието на сушата може да доведе до края на света. Въпреки това, той не е убеден, че Орм е фигурата, която може да обедини подводните кралства в битката срещу сухоземните, още повече, след като чува слуховете, че тронът на Атлантида има истински наследник.

            „Филмът разказва за една политическа игра, за битката за власт.“ – казва Лундгрен. „Един от тях, крал Орм, е човек с голяма власт. Крал Нерей предпочита да запази мира колкото е възможно по-дълго. Въпреки че не харесва поведението на жителите на сушата, той разбира, че Орм иска да използва помоощта му единствено, за да се възкачи на трона и да стане Господар на океана.“

„Нерей се опитва да се противопостави, за да избегне войната доколкото е възможно.“ – продължава той. „Той си дава сметка, че трябва да спазва годежа на Мера с крал Орм, почти както през Средновековието фамилиите са се обвързвали помежду си, за да запазят мира. Но сега Орм променя условията на годежа.“

            Въпреки различните условия, Артър получава възпитание, не по различно от това на Мера. По време на училищна екскурзия до местния аквариум, той за първи път научава за уникалната си дарба да общува с морските обитатели.

С развитието на сюжета, Артър преосмисля конкретни моменти от детството си, когато, надявайки се да се събере отново с майка си, без да подозира какво ѝ се е случило, той е подложен на обучение от Вулко. Вулко е единствената връзка на младия Артър с подводния свят и му показва необиковените способности, с които е надарен благодаренние на своя произход.

Кралски съветник от времето на дядото на Артър, а сега на крал Орм, Вулко се опитва да насърчи дипломацията между Атлантида и другите подводни кралства. В същото време, Вулко знае, че Орм не може да бъде вразумен и единствения начин да свали от трона владетелят-мегаломан, е да открие изчезналия тризъбец на Атлан, преди Орм да осъществи плановете си.

Най-опитният член на актьорския състав, Уилем Дефо, се превъплъщава в ролята на ментор, дипломат и манипулатор. „Да имаме толкова уважаван актьор като Уилем Дефо във филма е фантастично.“ – споделя Уан. „Той придава толкова много дълбочина и правдоподобност. Освен това, той е толкова прекрасен като личност и беше решен да даде всичко от себе си, дори в най-лудите екшън сцени! Това беше основната причина да участва във филма – да бъде нещо като Оби Уан или самурай от старата школа за Артър. Затова написахме ролята точно така.“

Дефо допълва: „Вулко е учител и държавник, а също така и мост между старите и новите традиции на Атлантида. Той е свързан с трона, в случая с крал Орм, но като конфликтна личност той е в основата на много интриги. Почти като в пиеса на Шекспир той е съюзник и на двата лагера. Освен това, в миналото той е обучавал Артър как да се бие и да използва тризъбеца, изграждал е дисциплина у него. Артър е прекалено свързан със сушата, затова Вулко понякога е твърде строг с него, но в същото време е и много грижовен.“

Актьорът оценява виисоко и еколкгичното послание на историята. „темата е засегната много ненатрапчиво.“ – споделя Дефо. „По много съвременен начин отразен конфликтът между подводния свят и начина по, който обитателите на сушата се отнасят към океана.“

Сафрън допълва: „Голям късмет е, че Уилем се съгласи да участва във филма в толкова важна роля, на която той придаде необходимата тежест по един прекрасен начин.“

Фъв филма участват още: Рандъл Парк в ролята на д-р Стивън Шин, самотен глас сред жителите на сушата, който вярва в добрите намерения на подводните обитатели, и по-специално на Аквамен; Греъм Мактавиш в ролята на крал Атлан, пазител на тайните напътствия за откриване на изчезналия тризъбец; Майкъл Бийч в ролята Джеси – бащата на Дейвид Кейн; Джон Рис-Дейвис и Джимон Хунсу като гласовете на крал Брин и крал Рику; легендарната Джули Андрюс като гласа на Каратен.

ЕДИН НОВ СВЯТ

            По-голямата част от „Аквамен“ е заснета по крайбрежието на Австралия – около Куинсленд и на юг от Бризбейн. Продукцията излолзва и всички девет студия на Village Roadshow. За филма са създадени над 50 внушителни декора, включително тронната зала на Атлантида и Колизеума, бойния кораб на крал Орм и великолепния трон на Мъртвия крал.

            Най-огромното предизвикателство пред подводните снимки е… водата. „Когато е възможно, аз съм много практичен човек. Когато е възможно, избягвам специалните ефекти, най-добре е когато можеш да видиш и да пипнеш всичко.“ – разказва Уан. „Голяма част от подводните сцени са заснети на сушата. Работихме много на син екран, но снимахме и с истински декори, потопени във воден резервоар. Според мен, някои неща трябва да се снимат в реалната действителност. Само най-сложните ефекти се изработват дигитално. Разбира се, не може и без тях.“

            Художникът на продукцията Бил Бржески казва: „Предизвикателството при създаването на филм за супергерой е огромно. Да не говорим, че всичко трябваше да изглежда като заснето под вода. Давахме си сметка, че не можем да работим под вода, а две-трети от историята се развива там, така че беше много сложно.“

            Бржески допълва: „Атлантида възниква когато една цяла култура се пренася под водата и остава там, разделена на седем отделни кралства. По-голямата част от тях въобще не подозират какво се случва на сушата, защото никога не излизат на повърхността. Така че, два различни свята населяват една планета, без да имат достъп един до друг. Или поне до този филм.“

При създаването на декорите на Атлантида, Бржески създава „неокласическа култура, разположена някъде по Средиземноморието, може би предшестваща периода на древна Гърция. В същото време, това е цивилизация, изправена пред настъплението на дигиталните технологии.“

За да пресъздаде тази цивилизация на екрана, Уан си сътрудничи с оператора Дон Бърджис, който предлага няколко специални техники на осветление, за да се предаде усещането за вода. „Използвахме един от най-старите трикове в учебниците: прозрачни съдове с вода, поставени над сцената и осветени с непряка светлина. След това се програмира компютърното осветление, което следва модела на движение на водата в съдовете.“ – обяснява той.

„Снимал съм много филми над и под вода“ – продължава Бърджис. „Предизвикателството на този филм беше да възпроизведем подводната атмосфера без да се спускаме под водата. Разработихме техники, които съм използвал в миналото, но е в толкова голям мащаб. По принцип, много ми харесва да правя нещо, което не съм правил никога досега.“

Бърджис допълва: „В този филм използвахме много компютърно управляемо осетление и много движение на камерата, за да пресъздадем чувството, че се снима под вода. Под вода всетлината се движи по много особен начин. Направихме проучвания преди да започнем снимките, за да можем да постигнем този ефект на сушата. Използвахме и специфичен отвор на блендата, ъгъл на камерата и продължителност на експонацията, за да манипулираме образа, което създава впечатлението, че зрителя се намира на морското дъно.“

Един от най-впечатляващите подводни декори беше построен в студио 8 на компнаията Village Roadshow: потопен кораб, обрасъл с корали и водорасли. „Този декор беше феноменален.“ – възкликва Сафрън. „Там Вулко въвлича Артър и Мера в тяхното приключение и се провежда битката, при която войните на Атлантида нападат Артър. Не можехме да повярваме как изглежда всичко – всеки налеп, всеки корал като че ли беше там от цяла вечност. Бил сътвори нещо изключително.“

Бржески признава, че един от любимите му декори е Храмът на мъртвия крал – пирамидална структура, на върха на която лежи тялото на мъртвия крал Атлан, чийто вкаменени ръце държат свещения тризъбец. „Храмът е подобна на пещера зала, дълбоко под земната повърхност.“ – разказва Бржески за впечатляващия декор, зад който е поставен 20-метров син екран. „Това е едно от магичните места в историята, тук завършва пътуването към дълбините на океана, дълбоко в земното ядро.“

Съвършената локация за снимки е открита на запазилия традиционниата си архитектура  райски остров Северен Страдбрук, който се намира недалеч от крайбрежието на Бризбейн. Уасмотен пролом на северното крайбрежие на острова става декор на част от Острова на мъртвия крал.

Освен многото съвършени локации и многобройните вътрешни декори, е построен и огромен външен декор, който изобразява красив италиански площад, вдъхновен от реално съществуващото тосканско селце Ериче. Там е заснета мащабната сцена с преследването. Външни снимки са правени и на спираши дъха с красотата си места в Италия и Мароко.

ДОВЪРШИТЕЛНИ ЩРИХИ

През целия снимачен период, екипът на ръководителя на специалните ефекти Кевин Макилуейн работи на пълни обороти. „С Джеймс не работим за първи път, между нас се е изградило взаимно доверие.“ – казва Макилуейн. „Когато се срещнахме за първи път във връзка с този филм, той сподели много интересни идеи и визуални концепции, които звучаха много убедително. Направо бях сразен. По време на филма посещаваме седем подводни кралства, някои от които са изградени напълно с помощта на компютърна анимация. Единственият начин, по който можехме да накараме актьорите да изглеждат естествено, е да симулираме подводния изглед, което беше голямо предизвикателство. Няма нищо общо с това да си в космоса или на земната повърхност. Въпреки, че има гравитация, законите на физиката са много по различни.“

Едно от най-очевидните неща, когато човек се намира под вода, е движението на косата и дрехите, защото те се движат по съвсем различен начин.“ – продължава той. „Понеже работихме с актьорите изцяло на сушата, косите на всички трябваше да бъдат добавени по компютърен път. Непрекъснат експериментирахме с броя на кадрите в секунда, различни платформи, с които да движим актьорите и да придадем чувството, че се намираме под вода. Мисля, че това което постигнахме, не е правено никога досега.“

Заснет е изключително голямо количество материал. „Други продукции използват съвсем кратки сцени, когато действието се развива под вода.” – отбелязва Макилуейн. „Ние създадохме цял подземен свят с цели седем кралства, всяко от които изглежда по различен начин. Предизвикателството беше в обема на работата. Буквално всичко трябваше да се снима на син екран. Да се снима под вода щеше да бъде истински кошмар. Освен това нищо нямаше да се получи.“

Технологиите, които се използват са съвсем нови, някой дори за създадени специално за тази продукция. „Само преди десет години щеше да бъде много трудно да заснемем този филм.“ – казва Макилуейн. „Разчитахме на последните компютърни технологии, които позволяват в момента на снимки да се види как точно ще изглежда кадъра. Когато снимате актьор, който язди платформа, изпълняваща ролята на морско създание, ако погледнете през обектива на камерата, ще видите истинското морско създание и заобикалящата го среда.“

Сафрън отбелязва: „Чрез софтуера Virtual Production можехме да добием точна представа за разположението и мащабите на средата, където трябва да са разположени актьорите. Това позволи на актьорите да виждат как точно взаимодействат със създанията или обектите, които по-късно ще бъдат създадени по компютърен път.“

„Използвахме съвсем нови технонологии, създадени през последните пет години.“ – разказва ръководителя на предварителните визуализации Ерик Карни. „Струва ми се, че Джеймс много се забавляваше. Непрекъснато коригираше играта на актьорите или  движението на камерата, за да получи представа как ще изглежда всичко след постпродукцията.

За да създаде музикалния фон на филма, Уан се обръща към композитора Рупърт Грегсън-Уилямс, който казва: „Създаването на темите за отделните герои беше прекрасно преживяване. Артър е герой с много силен характер, той е рок-звезда, така че заслужаваше голяма оркестрова мелодия. В определени моменти трябваше да звучи грандиозно. Орм е жител на Атлантида, и музиката създава контраст с музиката, която създадох за сцените на повърхността. За Черната манта съм използвал по-индустриална, електронна музика. Разбира се, има и романтична музика. Атлантида и целият свят, който създаде Джеймс, е наистина прекрасен и ми даде богат избор от възможности.“

„Светът, който създаде Джеймс е не само прекрасен, но и ужасяващ… непознат.“ – казва Момоа за непознатата вселена, която режисьора е изградил. „Не съм се снимал в много филми, които са подходящи за деца, затова бях много щастлив, че това е филм, който мога да гледам с децата си. Ще бъде много вълнуващо! Да, мечтите се сбъдват.“

След като е извървял огромен път, за да осъществи идеите си, Джеймс Уан казва: „Мисля, че това е една много актуална история, с теми, които отразяват съвременната действителност. За мен е много важно да говориш на езика на времето. Всяка история за супергерой трябва да бъде забавна, да бъде незабравимо приключение, и в същото време да можеш да научиш нещо от героите, което да те накара да бъдеш по-добър.“

Аквамен

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

6 + 2 =